Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:40

RUI-->PP

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:05

Ik vind de huidige haflinger alleen nog maar geschikt voor mensen die niet zwaarder zijn dan 60 kilo(sarcastisch bedoeld mensen). Sorry, maar het echte werk paard is er uitgefokt en nu is het een show diertje geworden. Het plaatje wordt er ook niet beter op als er mensen opzitten met een maatje meer.
Fjord komt wel wat beter uit de verf voor iemand die wat steviger is. Maar ik heb ooit een bijrijder gehad van 100+ maar dat doe ik dus niet meer. Had wel een beetje het idee dat mijn fjord er toch niet zo heel blij mee was.

Ik zou gaan voor een groter type paard met een goede rug en stevige benen.
In Engelena dheb je van die Hunters...dat zijn betere paarden voor mensen die iets meer wegen en ikvind ze nog mooi ook.

NatasjaECA

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 10:24

Ja maar ze woont niet in engeland... :P

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:28

ik denk dat ze hetbeste op een pony van 8a 9 jaa kan rijden.
doe zitten dan vol inn de spieren.
ik zou denken aan een grote connemara,shire,trekpaard of gelderse ofzo. iets in die trant

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:34

In de nieuwe welzijnsnota gaan ze dit ook aanpakken.
Je mag dan op alle paarden 15% van het totaalgewicht van het paard wegen, en bij een zwaargebouwde haflinger of fjord (en dus geen fijne exemplaren) mag je dan 17% wegen van het totaalgewicht.
Je komt wanneer je echt zwaar bent (dus rond de 100 kilo) naast het teveel aan gewicht, nog meer in de knel. De meeste haflingers en fjorden hebben namelijk een zeer korte rug, en hebben dus een zeer kort zadel nodig.... grotere bipsen passen daar niet op.
Ik denk dat in dit stadium paardrijden niet voor haar weggelegd is. Zo'n schildklier kan zich herstellen c.q. stabiliseren, afvallen is op den duur vaak goed mogelijk. Ik ken ook enkele mensen met deze aandoening, en ze komen inderdaad ineens aan vanuit het niets. Maar zo extreem zwaar worden ze niet.... je moet nl wel op je eten blijven letten.

We houden van paarden, waarom zouden we die toch al zwakke plek extra willen beschadigen met ons gewicht wanneer we te zwaar zijn.
Soms kan iets gewoon niet.... dat is jammer, maar iedereen heeft met beperkingen en/of onmogelijkheden te maken.... je moet er mee dealen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:36

Jeetje wat een reacties soms zeg ! Pff, nee je kunt beter 1.70m zijn en 40 kilo wegen tegenwoordig !

Ik was ook zwaarder toen ik begon met rijden, en reed vooral op fjorden/tinkers en haffies... En deze leven allemaal nog, ook zonder rugproblemen..

Heb nu zelf 2 gelderse paarden, deze hebben nooit moeite gehad met mij (weeg zelf met een lengte van 1.79m zo'n 78-80 kilo )

Lekker laten rijden ! Komt helemaal goed. Nee, ze moet niet op een arabier of iets dergelijks gaan zitten, maar de meer barokke rassen kunnen het zat hebben..

@ Ninx : Ik heb altijd geleerd dat een paard zowieso 20% van zn eigen gewicht nog zat kan hebben..Wat jammer, als het paard maar 17 % mag hebben van zn gewicht. Dan mishandelt de halve wereld zijn/haar paard.. En is 3/4 van de paarden al afgeschreven

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:37

x_hielke_x schreef:
ik denk dat ze hetbeste op een pony van 8a 9 jaa kan rijden.
doe zitten dan vol inn de spieren.
ik zou denken aan een grote connemara,shire,trekpaard of gelderse ofzo. iets in die trant

Daar kan toch niet iemand van 100 kilo op rijden? Dat kan gewoon echt niet.... een connemara dus.
Laat je vriendin gedegen onderzoeken lezen, je kunt ze vinden op het net.
Hier zijn de meningen gekleurd...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:37

Welzijnsnota? Hè verdorrie dan zal ik dan toch maar moeten stoppen met rijden :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:39

Cheytjuh schreef:
Jeetje wat een reacties soms zeg ! Pff, nee je kunt beter 1.70m zijn en 40 kilo wegen tegenwoordig !

Ik was ook zwaarder toen ik begon met rijden, en reed vooral op fjorden/tinkers en haffies... En deze leven allemaal nog, ook zonder rugproblemen..

Heb nu zelf 2 gelderse paarden, deze hebben nooit moeite gehad met mij (weeg zelf met een lengte van 1.79m zo'n 78-80 kilo )

Lekker laten rijden ! Komt helemaal goed. Nee, ze moet niet op een arabier of iets dergelijks gaan zitten, maar de meer barokke rassen kunnen het zat hebben..

@ Ninx : Ik heb altijd geleerd dat een paard zowieso 20% van zn eigen gewicht nog zat kan hebben..Wat jammer, als het paard maar 17 % mag hebben van zn gewicht. Dan mishandelt de halve wereld zijn/haar paard.. En is 3/4 van de paarden al afgeschreven

Dat is ook zo... omdat veel mensen dat maximale gewicht niet kunnen behouden en toch willen paardrijden gaan ze over grenzen, ik vind dat ethisch onverantwoord. Wanneer jij 80 kilo weegt begrijp ik ook niet waar je je druk maakt... dat is toch keurig?
Maar goed, je hebt gelijk..... veel mensen mishandelen hun paard op die manier, en veel paarden zijn voortijdig afgeschreven.... dat is inderdaad helemaal waar.
Dat komt deels doordat mensen te vroeg inrijden, deels door brakke rijkunsten... en ja, door te zware mensen.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:42

IndianLady schreef:
Welzijnsnota? Hè verdorrie dan zal ik dan toch maar moeten stoppen met rijden :')

Op een paard van 600 kilo kun je dan 90 kilo wegen, en op een zwaargebouwde fjord of haf 2% meer dan dat.... dat is niet erg onredelijk.
Weeg jij zwaarder dan dat dus? Je geeft immers aan te moeten stoppen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:44

Maritdegroot schreef:
ayo schreef:
Nou op een pony zou ik echt niet gaan zitten...

Zwaar trekpaard oid, maar géén Fries.

Ik zou eigenlijk helemaal niet op een paardenrug gaan zitten met dat gewicht.

Tjongejonge, ik weeg altijd rond de 95 en rij ook op een draver van 1,67 maar die kan het ook zat houden!
wat een opmerking!!!

Ja, hij kan je dragen.... hij kan ook een schuur aan bakstenen dragen... maar ze gaan er wel aan kapot.
Die rug is een horizontale hangbrug en zeer gevoelig en kan snel beschadigen.
Maar wanneer jouw paard zo rond de 650 kilo weegt zou het moeten kunnen denk ik.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:49

mijn fjord weegt minder dan 600 en ik meer dan 90.

Hmm als ik ooit in de toekomst een paard zal kopen heb ik een probleem.
Ik wil namelijk geen paard hebben, mij te hoog. Geef mij maar een pony.

Tuurlijk is het goed dat er naar het gewicht van de ruiter wordt gekeken, maar ik vind dat we doorslaan. Obesitas dit obesitas dat. Niet iedereen heeft het perfecte maatje 34 (ik zeg niet dat jij dat hebt) en wanneer leren we nou eens elkaar in hun waarde te laten. Laat mij maar lekker rijden op mn fjordje, ook al ben ik te zwaar. Ik ken mn fjord en ik ken mezelf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:49

Wisten jullie trouwens dat in beweging het gewicht van de ruiter toeneemt?
In draf doorzitten bijvoorbeeld, de gewichtsdruk van de ruiter kan bij bijv. doorzitten in draf tot 3 en een half keer zwaarder zijn!
Iemand van 100 kilo weegt dan ineens 350 kilo...
Ik begrijp dus echt niet dat mensen hier zo makkelijk over doen, je houdt toch van paarden?!

@ Indianlady: tussen maatje 34 en iets zwaarder zit een hele marge.... je hebt gewoon mensen met een extreem overgewicht, in deze tijd meer en meer en meer en meer. Dit is niet makkelijk, en zeker niet direct oorzakelijk terug te voeren op de persoon (overal gemaksvoedsel, mensen bewegen nauwelijks, ongezond voedsel is goedkoper dan gezond voedsel, ga zo maar door).
Toch is de verantwoordelijkheid voor een dier zwaarwegender. Het is niet fijn wanneer mensen zich gekwetst voelen, maar mijn hart breekt nog veel meer bij een vroegtijdig versleten dier of paarden met chronische rugpijn.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:32

Het legt er natuurlijk ook wel aan wat het paardje gewend is als er altijd een klein meisje van 40 kilo opgereden heeft en dan opeens iemand die togh heel wat zwaarder is dan kan je vriendin beter niet op zo'n paardje gaan!
maar er zijn zat leuke pony's die het wel kunnen dragen ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:38

De meeste volwassen mannen wegen allemaal boven de 80 kg.
Dan zouden die bijna nergens meer op kunnen rijden.
Aan de andere kant wordt over 30-40 kg overgewicht bij het paard niet moeilijk gedaan.

Ik vind het ook niet zo realsistisch om te roepen dat de vriendin maar af moet vallen. Slechts 7% van alle afvallers lukt het om blijvend af te vallen. Da's maar heel weinig hoor!

Zelf ben ik ook dik in de 80 en ik rijd een grote tinker (1.62).
Je moet natuurlijk wel zorgen dat de andere randvoorwaarden in orde zijn; zorg voor een goede conditie zodat je niet gaat hangen op je paard, stap altijd op met een opstapje, zorg voor een perfect zittend zadel.

In verband met dat laatste punt moet je dus geen pony kopen. Een fors postuur betekent een 18 inch zadel en die is voor pony's te lang. Een te lang zadel drukt in de lendenen en dat is vragen om problemen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 05-04-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:40

ik zou zelf ook een wat steviger paard nemen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:48

Je vriendin gaat naar een manege. Dat lost waarschijnlijk een deel van het probleem op, want daar wordt voor haar het paard gekozen waar ze op gaat rijden. Ze zullen (hoogstwaarschijnlijk) letten op de bouw van het paard en hoe sterk de benen zijn. En aangezien je vriendin net begint ook of het fouten accepteert.

Bij ons op de manege rijden meerdere zware mensen en we letten met indelen echt goed op of een paard niet telkens zware mensen treft. Dat moet afwisselen. Sommige paarden kunnen geen zware mensen hebben uiteraard, maar het paard dat een zware ruiter treft, loopt bij voorkeur ook een goed gevorderde les. Of wanneer je weet dat je op een dag meer dan 1 zwaar persoon in de les hebt, zorg je er voor dat die 'last' over meerdere paarden verdeelt wordt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:51

Het is een beetje vreemd in dit topic dat er alleen positief gereageerd wordt op de berichten die de mensen ook echt willen horen. Te zwaar is gewoon te zwaar, en als je daardoor niet kan paardrijden? Deal with it. Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden, anders had de heer er wel een zadeltje opgelegd meteen bij de geboorte. Dit zegt mijn stal eigenaresse altijd, en dat is helemaal waar vind ik. Zou een paard moeten bezwijken omdat er iemand zo nodig op een paard moet klimmen? En wanneer ga je je bedenken dat je toch te zwaar was/bent? Wanneer het beestje door zijn benen zakt :)?
Ik ga geen ras aanprijzen, omdat ik vind dat dit vrouwtje waar het over gaat best nog een paar kilo's mag afvallen voordat zij op een paardenrug klimt. Want 100 kilo vind ik te veel. ALS ze dan toch besluit om te gaan rijden, inderdaad een groot en zwaar ras. Ik zelf zou niet zosnel zeggen een tinker / fjord of haflinger, omdat die niet zo groot zijn vaak, en zeker een beginnende ruiter, kan zo'n pony dan uit zijn balans halen.
Op mijn reactie zal ook wel heel negatief gepraat gaan worden, maar dit is mijn mening, en ik geloof dat daar om gevraagd werd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:53

een tuiger?

ik rijdt ook wel tuigers met mn 100 kilo :P

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:07

Ik ga mee met Mallow.

Het lijkt me ook verstandig om eerst wat af te vallen, 100 is niet niks hoor. Helemaal niet met doorzitten.
En er word nu veel een haflinger/tinker/fjord gezegd. Maar is dat wel zo verstandig, ze zijn vreselijk eigenwijs en de meeste zijn pony's.
En ik denk dat het voor hun wel tè veel word.
En hoe kan je nou bepalen wanneer een paard 'pijn' heeft doordat iemand op hem rijd? De meesten paarden laten het niet eens zien, die laten het gewoon toe.
Nee, ik vind het niet verstandig.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:18

maar je merkt het toch zelf wel dat als je te zwaar voor je paard bent! Ik ben ook iedere keer rond de 95-100 kilo en rij ook gewoon met mijn draver, maar ze is wel 1,67! Ze houdt het prima en is zelf niet te houden met rijden soms, dus dat gewicht is geen probleem voor haar! Okay, ik wil wel graag afvallen en ben er dan ook druk mee bezig (ben nu gelukkig al 11 kwijt) maar ik vind het wel belachelijk wat een opmerkingen er worden gemaakt over mensen met overgewicht! Daar kun je me zo kwaad om krijgen! nee joh, lekker mager is mooi! Maar welk ras het beste zou zijn??? Geen idee, iets stevigs of iets groots!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:21

Marijee schreef:
Ik ga mee met Mallow.

Het lijkt me ook verstandig om eerst wat af te vallen, 100 is niet niks hoor. Helemaal niet met doorzitten.

Deze onzin wordt met de regelmaat van de klok geventileerd op bokt. Van "lichtrijden" wordt de ruiter niet op magische wijze lichter. Integendeel lichtrijden is zwaarder voor het paard. Deze rijstijl is ontworpen om het voor het ruiterachterwerk lichter te maken (en om jonge paarden in opleiding met hun balans te helpen). Voor de paardenrug is het juist belastender (piekbelasting veel hoger).
Verder is 100 kg imo veel voor een ruiter (heeft je vriendin mennen overwogen?), maar er zijn wellicht stevig gebouwde paarden te vinden die dit verantwoord kunnen dragen..
De stelling "paardrijden is voor iedereen" is nonsens, paardrijden is géén "mensenrecht", alles heeft zijn grenzen, ook ruitergewicht.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:23

Het ligt ook aan het paard zelf he.
Ik raad gewoon een haflinger etc niet aan, die worden steeds ranker. En ze zijn maar pony's
Je kan op dat gewicht wel paardrijden, maar niet op alle paarden.

En ik zeg niet dat mager mooi is, integen deel.
En tuurlijk heb ik respect met mensen met overgewicht, ze vraagt om advies, nou die geven wij? :)

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:25

dus dan moet ik ook maar overwegen om te gaan mennen???
Ik vind het echt belachelijk hoor hoe sommige mensen reageren! (sorry hiervoor)
Dus als je wat zwaarder bent dan moet je eigenlijk niet gaan rijden, mooie boel zou dat zijn zeg!
naja, het is voor mij ook geen excuus, ik ga op dit moment lekker wandelen zodat ik zelf lekker met haar bezig ben en daar wordt ik zelf ook weer dunner van uiteindelijk, maar sommigen kunnen er helemaal niks aan doen.
Ze willen wel, maar kunnen niet, en dan??? zouden die dan maar beter niet kunnen gaan paardrijden?? Iets waar ze helemaal vol van zijn gewoon maar laten schieten??
er zijn zat paarden waar je nog op kunt rijden dus vind het een beetje onzin om te vooroordelen.
Laatst bijgewerkt door Maritdegroot op 05-04-09 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:27

Heftige discussie hier,
en dat terwijl ik alleen maar vroeg wat de mogelijkheden zijn haha.
Toch iedereen bedankt voor het eerlijk delen van hun mening, ook al kan ik me voorstellen dat het voor sommige mensen hard aankomt.