Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:02

Maar dan nog zou ik eerder, zoals bij ons op de manege, gaan voor de weegschaal. Geeft ook meteen absolute duidelijkheid, en met BMI kan ook nog gerommeld worden. Mensen kunnen hun gewicht en/ of lengte onder- of juist overschatten, of er gewoon over liegen om toch maar op dat ene leuke paard te mogen rijden. Zet iemand op een weegschaal en het is meteen duidelijk of en op welke paarden diegene kan en mag rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:06

Anoeska schreef:
toevoegen, tja... daar heb je misschien wel een punt. Iemand met een beetje 'paardenoog' heeft geen BMI (of zelfs een weegschaal) nodig. Een ervaren manegehouder die z'n paarden goed gezond wil houden ziet waarschijnlijk van een afstandje dat iemand wel / niet op een bepaald paard past.

Maar ik denk dat een deel van de bijdehantere klanten daar misschien niet mee akkoord gaat. Als je dan kan zeggen 'wij hebben als vaste regel geen BMI boven de 25 op onze manegepaarden', dan heb je iets objectiefs in handen waarmee je mensen kan weigeren. Zoiets zou ik me kunnen voorstellen.

Je kunt ook een simpel lijstje toepassen, zoals in GB al jaaaaaren gebruikelijk is: dat paard; max zoveel gewicht. Daar valt bar weinig aan te liegen en die gewichten zijn ruim genoeg om geen problemen te veroorzaken bij de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:16

Ikke, dat zegt niet alles, dat paard, zoveel gewicht. Is al eerder uitgelegd, dat een wat zwaardere ruiter die goed rijdt, minder kapot maakt aan een paard dan een gratenpakhuis wat niet kan rijden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:25

Ik zou er dan van maken: als je kan rijden max. zoveel gewicht.
Als je nog niet kan rijden/nog niet goed genoeg gaat er 10/20 (?) procent van het maximale toegestane gewicht af.

Werk je wel met gewicht, maar met een correctie naar beneden wanneer iemand het paard meer stoort.

Zoals de anderen (en ik) al aangegeven hebben zitten er te veel haken en ogen aan het correct uitrekenen van het BMI en zijn er teveel factoren, waar het BMI geen rekening mee houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:26

Goeie opmerking van je, Judje.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 00:23

Het enige dat BMI extra meeneemt, naast gewicht, is de lengte van de ruiter. Iets wat volgens mij wel invloed kan hebben op het paard. De verdeling van het gewicht is anders bij een lang persoon dan bij een kort persoon. Waarom zou je dit niet als een van de factoren laten meewegen (naast sec het gewicht, de ervaring van de ruiter, vet/spier verhouding enz. enz. enz.).

Ik zeg ook helemaal niet dat je BMI als enige en uitsluitende stelregel moet gebruiken. Ik zeg zelfs helemaal niet dat je BMI zou moeten gebruiken. Ik zeg alleen dat het eventueel iets zou kunnen zeggen. Naast allerlei andere factoren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:45

Maar lengte is toch makkelijk te zien? Sorry, ik wil het niet afkraken, maar ook in mijn opzichten is BMI overbodig.
Zoals gezegd, het enige voordeel is dat het minder hard aankomt wanneer je mensen moet weigeren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:48

Ik dnek idd dat BMI niet nodig is,m maar dat je mensen optisch kunt screenen op losflubberend vet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:48

Lijkt me nogal wiedes dat je niet iemand van 1.90 op een paardje van 1.50 zet, Judje ;)

Haha Billy :P

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:13

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel sul. :j

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:20

Billy schreef:
Ik dnek idd dat BMI niet nodig is,m maar dat je mensen optisch kunt screenen op losflubberend vet :P

Nooit gehoord van die corrigerende onderbroeken/panty's/corsetten of andere meuk die alles vast moet drukken _O-

(of ducktape) }>

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:21

suleilitha schreef:
Lijkt me nogal wiedes dat je niet iemand van 1.90 op een paardje van 1.50 zet, Judje ;)

Haha Billy :P

Tenzij je rolschaatsen aandoet, zodat je mooi kunt bijsturen in de bochtjes ;)

Maar zonder gekkigheid - Ik rijd op mijn koudbloed (dik, rond, stevig, breeeed) van 1.42m met mn 1.80m en dat past wel goed, ik steek niet eens met mn benen er onderuit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:22

Woehahaha, ducktape, goeie tip, mocht ik ooit weer in het bezit zijn van love-grips :D (alleen denk ik dat je zelfs daarmee geen 20 kilo weg kunt moffelen)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:28

Hmm in eerste instantie zou ik ook zeggen: hou gewoon het gewicht aan..
Maar hoe meer ik erover na ging denken hoe logischer ik eigenlijk de BMI wel vind :)
De BMI heeft te maken met lichamelijke gesteldheid... als jij 1.40 bent en je weegt 70 kilo kan je mij niet wijsmaken dat jij lekker soepel voortbeweegt (en daarmee met de beweging van het paard) terwijl iemand van 1.70 die 70 kilo weegt veel lekkerder beweegt :)
Ik zet liever de tweede persoon op mijn paard dan de eerste :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:15

AnnemiekvM schreef:
Judje schreef:
Het lijkt mij dat je 'breekbaarder' bent bij een lager BMI dan bij een hoger BMI, kan je me uitleggen hoe dat zit?

Door het gewicht kom je met een hardere smak op de grond. Ook ben je dan vaak niet soepel genoeg om je val te breken. Je komt dus echt in 1 klap op de grond waardoor je ernstig letsel kan krijgen.
Dit kan met mensen met een lagere BMI ook, maar met een hogere BMI heb je meer kans.

Hoe kom je daar nou bij :')
Het zijn juist heerlijke schokdempers hoor :P
Vet is een beschermlaag, iemand met een laag BMI heeft dus veel minder vet en zal dus veel sneller iets breken dan iemand met een hoog BMI.
Het blijft trouwens wel pijnlijk als je valt.

Het gaat niet om hoe hard je valt maar waarop/hoe je valt. Je kan met beide BMI's gewoon fout terecht komen en ongeacht je vet als ik op mn handpalm val (handen vooruit gestrekt om de klap op te vangen) dan breek ik toch echt mn pols.
Vaak als je van je paard afval heb je gewoon geen tijd om je val te corrigeren. Ik merk pas wanneer ik op de grond lig dat ik gevallen ben, niet eerder. Ik kan dus ook niet sturen tijdens het proces.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:11

jarrah schreef:
Maar hoe meer ik erover na ging denken hoe logischer ik eigenlijk de BMI wel vind :)
De BMI heeft te maken met lichamelijke gesteldheid... als jij 1.40 bent en je weegt 70 kilo kan je mij niet wijsmaken dat jij lekker soepel voortbeweegt (en daarmee met de beweging van het paard) terwijl iemand van 1.70 die 70 kilo weegt veel lekkerder beweegt :)

Dus die persoon van 1,70 met een dijk van een BMI kan rustig op die Arabier van 1,45 stappen, maar die persoon van 1,40 met een fout BMI kan niet op een degelijke Gelder van 1,70? Leg eens uit.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:17

Dat jij niet van je vastgestelde mening wil afwijken is nu wel duidelijk. Ik zeg ook niet dat BMI per definitie dé bepalende factor moet zijn.

Maar stel je nou eens een persoon voor van 1.40 van 80 kg. Da's waarschijnlijk een kleine dikke prop die niet zo soepel meebeweegt. Het is dus ook waarschijnlijker dat hij/zij niet zo soepel kan meebewegen met het paard. Iemand van 1.80 van 80 kg heeft een redelijk normaal postuur. Waarschijnlijk kan diegene ook beter bewegen, en meebewegen met het paard. De eerste ruiter zal het paard meer in de weg zitten dan de tweede. Gewicht dat soepel meebeweegt lijkt me voor het paard fijner dan gewicht dat tegen de beweging in gaat.

Daarom zou je kunnen zeggen dat BMI iets zou kunnen zeggen over of een ruiter wel of niet goed op een paard past. Ik heb nu de rijvaardigheden van de ruiter even helemaal buiten beschouwing gelaten. Maar da's natuurlijk ook nog van belang. Alleen wordt de hele discussie dan wel heel ingewikkeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:31

Anoeska schreef:
Daarom zou je kunnen zeggen dat BMI iets zou kunnen zeggen over of een ruiter wel of niet goed op een paard past. Ik heb nu de rijvaardigheden van de ruiter even helemaal buiten beschouwing gelaten. Maar da's natuurlijk ook nog van belang. Alleen wordt de hele discussie dan wel heel ingewikkeld.

Daar is niks moeilijks aan.
Iemand die goed kan rijden, zit het paard minder in de weg, die heeft dus meer ruimte in de keuze van paarden. Je kunt dus een tabel maken waarin je stelt dat een bepaald paard een beginner van max 70kg en een gevorderde ruiter van 80kg mag dragen. Dat dit een vrij stevig paard is, moge duidelijk zijn.
Opstappen is geen issue; als je werkelijk zo begaan bent met de gezondheid van je paarden, dan EIS je van je klanten dat er gebruik wordt gemaakt van een opstapblok; dan belast je de rug ook niet onevenredig scheef. Opstappen is dan ook geen probleem meer voor iemand die klein en mollig is. Daarmee laat je je overgewichtige klanten gewoon op grote, sterke paarden rijden. De keuze is aan de ruiter.........

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:54

ikke schreef:
jarrah schreef:

Dus die persoon van 1,70 met een dijk van een BMI kan rustig op die Arabier van 1,45 stappen, maar die persoon van 1,40 met een fout BMI kan niet op een degelijke Gelder van 1,70? Leg eens uit.

Jij hebt het nu over 2 verschillende paarden én 2 verschillende mensen, dat is appels met peren vergelijken!
Ik zet liever een persoon van 1,70 met een goed BMI op een paard van 1,60, dan iemand van 1,40 met hetzelfde gewicht (en dus een foute BMI) op datzelfde paard... IMO is de conditie van de ruiter minstens zo belangrijk als het gewicht... degene met de betere BMI zal wellicht een beter conditie hebben :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:29

jarrah schreef:
ikke schreef:

Jij hebt het nu over 2 verschillende paarden én 2 verschillende mensen, dat is appels met peren vergelijken!
Ik zet liever een persoon van 1,70 met een goed BMI op een paard van 1,60, dan iemand van 1,40 met hetzelfde gewicht (en dus een foute BMI) op datzelfde paard... IMO is de conditie van de ruiter minstens zo belangrijk als het gewicht... degene met de betere BMI zal wellicht een beter conditie hebben :)

Maar er wordt nergens rekening gehouden met het soort paard. Er wordt alleen klein en mollig vergeleken met groot en "normaal" postuur. Waarom mag ik het dan opeens niet omdraaien, om een voorbeeld te stellen? DAT bedoel ik dus met recht l*llen wat krom is..............

Wat maakt het uit voor het paard om 80kg te dragen? Iemand zich welleens afgevraagd wat het effect van bepakking is? Hoeveel kg bepakking er zoal op een pakpaard wordt geladen, wat dan vervolgens ook nog eens de bergen in moet?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:47

:Z Ja hoor, je hebt helemaal gelijk! Jij wil geen enkele andere mening dan je eigen mening een kans geven. Ook prima, maar dan houdt de discussie natuurlijk snel op.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:39

Anoeska schreef:
:Z Ja hoor, je hebt helemaal gelijk! Jij wil geen enkele andere mening dan je eigen mening een kans geven. Ook prima, maar dan houdt de discussie natuurlijk snel op.

_/-\o_ AMEN _/-\o_

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:22

ikke schreef:
Wat maakt het uit voor het paard om 80kg te dragen? Iemand zich welleens afgevraagd wat het effect van bepakking is? Hoeveel kg bepakking er zoal op een pakpaard wordt geladen, wat dan vervolgens ook nog eens de bergen in moet?

Eris een verschil tussen dood gewicht en levend gewicht wat tegenwerkt Ikke..
Maar gezien jouw manier vandiscussieren heeft het geen zin om hier verder op in te gaan denk ik......

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:58

Ik ben dan misschien maar een heel simpel mens, maar ik denk persoonlijk dat als een paard naar zijn maatstafen 75 kg max mag dragen (al met veiligheidsmarge) dan moet er dus gewoon niet iemand op van boven die 75 kg...of die persoon dan een bmi heeft van 17 of 35 zal mijn persoonlijk een worst zijn...

Ik ben zelf veelste zwaar, heel vervelend, maar dat betekend gewoon dat ik niet op een fjord of pony of ijslander of een iel paardje van 160 kan. Ik heb veel rijervaring en kan het prima vinden op ons paard van bijna 180, die werkelijk niet blikt of bloost als ik opstap of er mee rijdt. Ik zal geen zware crosses kunnen rijden of heel intensief trainen, maar "gewoon" rijden gaat meer dan prima.

Ik heb weinig last van nafloffend vet om het zo maar even te noemen, zoals sommigen hier opperen..en ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat echt bij wie dan ook een probleem ooit zal zijn...kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zoveel vet hebben dat dat zou kunnen gebeuren, laat staan dat die types op een paard stappen..

Wat gevoel betreft: geen enkel verschil tussen toen ik nog wel een figuur had en nu..

Conditie: beduidend minder geworden: 3 kwartier is goed vol te houden, daarna is het klaar wat mij betrrft...

Wat mij irriteerd aan het BMI gebeuren is dat het niet eenduidig is en niet uitgaat van het paard zoals het gesteld is in het artikel (ik ga ervan uit dat dit in de praktijk wel gebeurd, maar daar gaat het nu hier niet om) Daarnaast vindt ik dat er teveel waarde aan wordt gehecht:

Ik ben duidelijk te zwaar en toch maakt mijn arts eerst een berekening: hoe lang bent u mevrouw? Hoeveel weegt u? en dan rekenen en dan tot de conclusie komen: goh ja mevrouw u bent wel veel te zwaar///DUH!!! Dat wist ik ook al voor dat die beste man het had uitgerekend! ik heb thuis ook een spiegel, weegschaal en ik koop al jaren mijn eigen kleding!

Daarnaast vindt ik dat veel mensen erg veroordelend zijn over gewicht: wat mij betreft mag je het best constateren en je vraagtekens zetten of iemand wle of niet nog op een paard past, maar je bent echt niet minderwaardig, dom lui of wat dan ook als je te zwaar bent...Als ik sommige reacties hier lees is zwaarlijfigheid een doodzonde en mogen dikkertjes niet eens meer bestaan...beetje jammer dat er zo naar gekeken wordt..in ieder dik mens schuilt namelijk ook gewoon een mens met meer talenten dan alleen een goed of juist minder goed lijf!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:09

Moderatoropmerking:
Houden we het hier wel vriendelijk en respectvol?