Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anoeska schreef:toevoegen, tja... daar heb je misschien wel een punt. Iemand met een beetje 'paardenoog' heeft geen BMI (of zelfs een weegschaal) nodig. Een ervaren manegehouder die z'n paarden goed gezond wil houden ziet waarschijnlijk van een afstandje dat iemand wel / niet op een bepaald paard past.
Maar ik denk dat een deel van de bijdehantere klanten daar misschien niet mee akkoord gaat. Als je dan kan zeggen 'wij hebben als vaste regel geen BMI boven de 25 op onze manegepaarden', dan heb je iets objectiefs in handen waarmee je mensen kan weigeren. Zoiets zou ik me kunnen voorstellen.

suleilitha schreef:Lijkt me nogal wiedes dat je niet iemand van 1.90 op een paardje van 1.50 zet, Judje
Haha Billy

AnnemiekvM schreef:Judje schreef:Het lijkt mij dat je 'breekbaarder' bent bij een lager BMI dan bij een hoger BMI, kan je me uitleggen hoe dat zit?
Door het gewicht kom je met een hardere smak op de grond. Ook ben je dan vaak niet soepel genoeg om je val te breken. Je komt dus echt in 1 klap op de grond waardoor je ernstig letsel kan krijgen.
Dit kan met mensen met een lagere BMI ook, maar met een hogere BMI heb je meer kans.

jarrah schreef:Hmm in eerste instantie zou ik ook zeggen: hou gewoon het gewicht aan..
Maar hoe meer ik erover na ging denken hoe logischer ik eigenlijk de BMI wel vind
De BMI heeft te maken met lichamelijke gesteldheid... als jij 1.40 bent en je weegt 70 kilo kan je mij niet wijsmaken dat jij lekker soepel voortbeweegt (en daarmee met de beweging van het paard) terwijl iemand van 1.70 die 70 kilo weegt veel lekkerder beweegt
Ik zet liever de tweede persoon op mijn paard dan de eerste
Anoeska schreef:Daarom zou je kunnen zeggen dat BMI iets zou kunnen zeggen over of een ruiter wel of niet goed op een paard past. Ik heb nu de rijvaardigheden van de ruiter even helemaal buiten beschouwing gelaten. Maar da's natuurlijk ook nog van belang. Alleen wordt de hele discussie dan wel heel ingewikkeld.
ikke schreef:jarrah schreef:Hmm in eerste instantie zou ik ook zeggen: hou gewoon het gewicht aan..
Maar hoe meer ik erover na ging denken hoe logischer ik eigenlijk de BMI wel vind
De BMI heeft te maken met lichamelijke gesteldheid... als jij 1.40 bent en je weegt 70 kilo kan je mij niet wijsmaken dat jij lekker soepel voortbeweegt (en daarmee met de beweging van het paard) terwijl iemand van 1.70 die 70 kilo weegt veel lekkerder beweegt
Ik zet liever de tweede persoon op mijn paard dan de eerste
Dus die persoon van 1,70 met een dijk van een BMI kan rustig op die Arabier van 1,45 stappen, maar die persoon van 1,40 met een fout BMI kan niet op een degelijke Gelder van 1,70? Leg eens uit.
jarrah schreef:ikke schreef:Dus die persoon van 1,70 met een dijk van een BMI kan rustig op die Arabier van 1,45 stappen, maar die persoon van 1,40 met een fout BMI kan niet op een degelijke Gelder van 1,70? Leg eens uit.
Jij hebt het nu over 2 verschillende paarden én 2 verschillende mensen, dat is appels met peren vergelijken!
Ik zet liever een persoon van 1,70 met een goed BMI op een paard van 1,60, dan iemand van 1,40 met hetzelfde gewicht (en dus een foute BMI) op datzelfde paard... IMO is de conditie van de ruiter minstens zo belangrijk als het gewicht... degene met de betere BMI zal wellicht een beter conditie hebben
ikke schreef:Wat maakt het uit voor het paard om 80kg te dragen? Iemand zich welleens afgevraagd wat het effect van bepakking is? Hoeveel kg bepakking er zoal op een pakpaard wordt geladen, wat dan vervolgens ook nog eens de bergen in moet?