wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:12

kimnytocize schreef:
Laatst een manege wezen bekijken.. paarden en pony's stonden in stands, vaste 'verblijfplaats', allemaal vast aan een touwtje met een voer- en waterbak van voren. Een ander soort (sterk) touw fungeerde als 'sluiting'. En nee, dit was niet om ze zomaar ff neer te zetten tussen manegelessen door.

wasdat in middelburg? want dan weet ik wel over welke je het hebt :+

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:16

0ojillo0 schreef:
binnen nu en 2 jaar zijn alle stands verleden tijd!! Officieel mag het niet meer en maneges kunnen er een boete voor krijgen!!

Amen! _/-\o_

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:24

bij mij op de manege staan de manege pony's ook in stands, de penstion paarden niet. Ik heb mijn pony ook gekocht van de manege, mijn pony die heeft drie jaar in een stand gestaan en toen die bij ons thuis was kreeg hij lekker een groote stal met luik waar door hij naar buiten kan kijken. Toen hij bij ons in stal kwam was het eerste wat hij deed : LEKKER ROLLEN!!, hij was helemaal blij! :D
Hij heeft het in een box van 3 bij 3 tog meer naar zijn zin dan in een stand.

hier was hij nog van de manege:
Afbeelding
En dit is toen hij 3 weken bij mij thuis stond in zijn nieuwe stalletje :) :
Afbeelding

Rhendera

Re: wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:38

dat rollen bewijst volgensmij wel iets ja ;)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:49

als ze voldoende dachtlicht krijgen en het ruime stands zijn is het oké. hier komt wel bij dat ze overdag (of snachts) buiten moeten staan.
Als er géén dachlicht is en ze helemaal niet naar buiten gaan vind ik stands not done.
Maar zelf zou ik mijn paard (als ik er een zou hebben :P) niet in een stand zetten...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:26

Wat ik er van vind pfff.
Verschrikkelijk die dingen. poowns kunnen de reet niet keren.

voor de nacht alleen met noodzaak
ben niet zo van het paarden in hokjes sluiten, zou t zelf ook niet willen.

dat ik ooit op zo'n manege heb gereden }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:40

als huisvesting not done! Echt vreselijk!!! T beestje kan amper bewegen!
Om even tussendoor vast te zetten kan t prima, mits het niet te lang is ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:01

Wat dacht je dan van die stands van houten ronde palen, alle hooden dezelfde richting op en nog vaak tegen een dichte muur zonder raam aankijken ook nog. Net genoeg ruimte die koeien aan de ketting in een binnenstal ook hebben, brr, verboden moet het worden.

Allemaal economisch gezien die stands, passen er meer paarden in die ruimte dan wanneer er stallen zijn..dus geld staat dik voorop het welzijn voor paarden op dergelijke manege's.
Ik ken genoeg manege's die dit nog hebben en eigenlijk zouden zij ze diep moeten schamen..daar beginnen mensen vaak met paardrijden en dus het eerste contact met verzorging en welzijn, lekker voorbeeld!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:08

Ik vind die laatste vergelijking wel grappig,..... die met die koeien, dat zou ook verboden mogen worden, en die beesten komen vaak niet eens verder dan de melkmachine!

Ik vind stands kunnen, mits de paarden er niet de gehele dag in staan, als het alleen voor de nacht is zou ik er mee kunnen leven, alleen is het in de praktijk vaak niet zo.

Op de manege waar ik vroeger leste hadden ze ook stands, alleen daan keken ze uit op het gangpad en kwamen de paarden overdag op de wei.. maar of je nou de hele dag in een stal van 3x3 opgesloten staat of in een stand staat, je bent en blijft opgesloten.....

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:31

@ Amy77 & 19LindaA83; Hm, rare vergelijkingen hou je er op na.... Koeien staan bijna niet meer op stand lopen in een loopstal/ ligboxenstal, komen gewoon buiten in de wei en met melken naar binnen (veel koeien gaan na t melken gewoon weet naar buiten voor de nacht en anders na het ochtend melken om 7 uur oid). De drie maanden dat ze binnen staan, staan ze gewoon in een loopstal/ ligboxenstal...

Even volledig off topic mss, maar ok

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:39

FireScorpion schreef:
0ojillo0 schreef:
binnen nu en 2 jaar zijn alle stands verleden tijd!! Officieel mag het niet meer en maneges kunnen er een boete voor krijgen!!

Amen! _/-\o_

Dan mag de manege waar ik kom ook gaan verbouwen... :)
Staat een hele rij met een stuk of 30 manegepony's en paarden in (halfdonkere) stands...
:n

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:45

Marij schreef:
@ Amy77 & 19LindaA83; Hm, rare vergelijkingen hou je er op na.... Koeien staan bijna niet meer op stand lopen in een loopstal/ ligboxenstal, komen gewoon buiten in de wei en met melken naar binnen (veel koeien gaan na t melken gewoon weet naar buiten voor de nacht en anders na het ochtend melken om 7 uur oid). De drie maanden dat ze binnen staan, staan ze gewoon in een loopstal/ ligboxenstal...

Even volledig off topic mss, maar ok

haha, ja die vergelijking die schoot mij te binnen, omdat ik helaas wel degelijk koeien ken die aan kettingen staan, met een touwtje aan hun staart om die omhoog te houden en een grote sleuf waar de mest invalt..kunnen liggen en opstaan..grof gezegd, net als paarden op de stands, liggen en staan. en niet maar 3 maanden per jaar, maak daar maar van zolang de weide het toestaat en dat is kleigrond en we leven in NL met veel regen..begin oktober naar binnen, eind april/mei pas weer naar buiten (oktober t/m april is nog altijd 7 maanden) , mits de weides het toestaan.(net als met paarden die dan weer naar buiten mogen in veel gevallen)
Dus een rare vergelijking vind ik het niet ;)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:51

De koeien die zo op stand staan zijn vleeskoeien (komen ook buiten in de wei vaak).... Melkvee staat in een loopstal/ ligboxenstal/ buiten. ;)
En veelal kan uitgegaan worden van drie/ vier maanden, koeien staan gewoon buiten ook bij nattigheid. Eind nov. naar binnen, maart/ april weer naar buiten

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:52

Ik vind stands absoluut ouderwets en ben het er mee eens dat ze verboden worden. Welzijn van het dier is beter wanneer het kan draaien.

Maar om nou te zeggen dat het dieren mishandeling is..nee. Van alle stand die ik in m`n leven gezien heb (en dat zijn er nogal wat) hadden bijna alle paarden contact met soortgenoten, lang genoeg touw om te liggen, een schone ondergrond en kwamen ze meer dan 6 uur per dag buiten. Ik vind dat dieren die in een dichte box van 4x4 23/7 staan het een stuk slechter hebben.

Ideaal is het niet, en het kan altijd beter.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:55

Ojee, ik maak een zooitje van het topic TS, excuus, even gauw Marij antwoorden ;)
Het gaat hier om melkkoeien en jongvee, de volwassen melkkoeien staan idd op ligbox en loopboxen..Gaat hier nl om een melkbedrijf, waar alleen de jonge stiertjes naar de markt gaan.

Nu even ontopic, het vergelijken dat het ergens anders nog slechter is, gaat hier niet om denk ik, het gaat om de stands in dit topic..is hetzelfde als ik baal dat mn geld weer op is, maar de mensen in 3e wereld landen nog slechter af zijn ;)
Tuurlijk zijn er veel ergere situaties te benoemen..
(nu moet ik wel zeggen, weet niet of er ook ander soortige stand bestaan als die van de foto en die ik vroeger altijd zag, die ronde houten palen en paard aan ketting met zware klos eronder?)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:06

Ik maakte de vergelijking om aan te geven dat ik alles wat ik eerder noemde beter vind in een stand dan wanneer dat er niet is en daarom stands minder erg vind.

Je hebt heel veel soorten stands. Je kunt ook een hele discussie voeren over wat nou wel en geen stand is. Een stal van 1.5m breed waar een (kleine) pony los instaat maar krap kan draaien, ia dat ook een stand? In mijn ogen wel.
Maar denk dat we het hier specefiek moeten hebben over de overige factoren, zoals licht, beweging, sociaal contact en bodem. Of een pony niet kan draaien, of niet kan draaien, daar zit imo geen verschil.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:08

Ah ok, dan zie ik het fenomeen stand verkeerd dus :) imo was dat altijd zo dat een paard niet kon draaien..(haha, is wel van 15 jaar terug hoor) en vaststaat en touw/ketting aan klos..met van die bewegende balken aan kettingen.
Bedankt voor uitleg :)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:13

Het is maar wat je zelf vind ;)
Die bewegende balken aan kettingen ken ik ook. Die zijn wel heel erg oud in mijn beleving. Ik ken vooral stand met dichte schotten aan de zijkant tot op ongeveer 1.2m hoogte, tralies of open aan hoofdzijde zodat contact mogelijk is met andere paarden en open aan de achterkant en dan vast staan voor. Meeste paarden hadden wel vrij uitzicht voor'.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:22

Laura_ schreef:
Bij mij op de mange hebben ze ook stands. Vind het niet zielig als ze er maar wel voldoende uit komen!

Vind jij 3 uur per dag voor 3 lessen 'er genoeg uitkomen' :P?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:23

suus_ schreef:
Wat ik er van vind pfff.
Verschrikkelijk die dingen. poowns kunnen de reet niet keren.

voor de nacht alleen met noodzaak
ben niet zo van het paarden in hokjes sluiten, zou t zelf ook niet willen.

dat ik ooit op zo'n manege heb gereden }:0

Same thoughts suus :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:30

Paarden houden in stands vind ik dierenmishandeling. Heb hier een manege om de hoek met een aantal FNRS-sterren, die hun pony's nog in stands hebben staan, dag en nacht. Echt te triest voor woorden. :(

Overigens heb ik persoonlijk ook niet veel met boxen, waar paarden 23/7 of 24/7 in moeten staan. :n

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:33

Als je je paardje alleen tussen de lessen daar hebt staan en ze gaan daarna weer lekker de wei op vind ik het prima. Anders moet je het niet doen, vroeger wisten ze niet beter maar tegenwoordig zijn er betere manieren om ze tussen de lessen weg te zetten. Pony paddock bv en daar zie ik ze 100x liever instaan.

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:01

heel erg sneu ook al staan ze veel buiten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:35

Merel_Brit schreef:
Het is maar wat je zelf vind ;)
Die bewegende balken aan kettingen ken ik ook. Die zijn wel heel erg oud in mijn beleving. Ik ken vooral stand met dichte schotten aan de zijkant tot op ongeveer 1.2m hoogte, tralies of open aan hoofdzijde zodat contact mogelijk is met andere paarden en open aan de achterkant en dan vast staan voor. Meeste paarden hadden wel vrij uitzicht voor'.

Ja die ken ik ook, dan met een balk ertussen en een hoge tralies. Maar ook dichte stands met die tralies.
Paardjes staan er 21/7 op en gaan soms de paddock in
Ken ook de stenen met 3 stenen wanden van indd 1.20 hoog ongeveer.

Ik heb ook over maneges gelezen die de paarden in de uitloop hadden staan of veel in de paddocks dat vind ik dan echt super. Nooit nooit met eigen blote ogen gezien btw :o

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:53

wij hebben buiten een stuk of 6 stands staan,
maar daar gaan de paarden overdag ff in voor hun hooi op te eten lekker buiten zodat hun stal kan uitgemest worden.
als ze op de wei staan staan ze er bijna niet in, behalve voor hun te poetsen+vastbinden.
zoiets dus:Afbeelding