Welk paard is nu meer tevreden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:07

Twiggy2008 schreef:
flugeltje schreef:
ik haal die van mij ook elke dag na 20 min zeiknat binnen en staat dan in de passage voor het hek, klappers van neusgaten en helemaal over de pis...nou daar wordt ie lekker gelukkig van ??

Tja, staat jouw paard langer buiten in een (stabiele) groep, dan heb je dit niet, hoor. ;)

ja zoek die stabiele groep maar even dan..mijn paard is niet zo makkelijk en 2 weken geleden heeft ie voor de zoveelste x weer klappen gehad van een ander dus heb hem nu even alleen staan..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:18

flugeltje schreef:
nou daarom ieder zijn eigen keus toch...
die van mij staat op stal en ik rijd hem 6x per week...

Precies, ieder zijn eigen keus. Die van mij staat 24/7 buiten, ik kom er elke dag en ik doe mijn uiterste best om dagelijks iets met hem te doen (rijden buiten of in de bak, grondwerken, wandelen, longeren). Want extra beweging heeft hij echt nodig en hij vindt dat ook leuk. En ik ook. ;)

Dat paarden klappen krijgen van andere paarden, heeft vaak te maken met het gerommel van de mens met de samenstelling van een groepje. Mensen moeten eens leren daar bewuster mee om te gaan, is mijn mening. Wij hebben verschillende koppels en kuddes op onze stalling. De kudde waar de mijne in staat, is de enige kudde die 24/7 buiten staat het hele jaar door. De rest komt alleen in de zomer 24/7 buiten (mei t/m november) of staat overdag een uurtje in de bak met een maatje en anders worden ze gereden/gelongeerd. Verder hebben we veel 'zomerweidegangers' extra in de zomermaanden. Nooit problemen gehad die niet oplosbaar waren. En geloof me, er is zo'n 16 hectare aan land en er staan veel verschillende paarden, van alle soorten en maten en karakters.

flugeltjeJarig

Re: Welk paard is nu meer tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:24

ja in het land gaat het ook goed, maar die van ons staan in een paddock, ben net verhuisd van stal en probeer een maatje voor hem te vinden , maar de 1e de beste die pakte hem gelijk, voor de 8e x

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:26

En het is ook allemaal best op te lossen, maar ik was wel weer 200 euro lichter aan dierenarts kosten, dus word ik er wel iets voorzichtiger mee..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:39

flugeltje schreef:
ja in het land gaat het ook goed, maar die van ons staan in een paddock, ben net verhuisd van stal en probeer een maatje voor hem te vinden , maar de 1e de beste die pakte hem gelijk, voor de 8e x

Is jouw paard wat onderdanig dan? Misschien een ander onderdanig maatje erbij zoeken? Eventueel een jonger paard ofzo? Verder is het altijd zo dat de rangorde weer even bepaald moet worden natuurlijk. Komt er bij ons een nieuweling, dan is het soms ook even een paar dagen doorbijten. En daarna zie je dat de heftigste paarden, vaak de dikste vriendjes worden (niet altijd, maar vaak wel).

Mijn eigen paard heeft vorig jaar enorme mot gehad met een venijnige Shet, die tot zijn 22e hengst is geweest en plots in de groep kwam. Mijn paard heeft wekenlang onder de snijwonden gezeten (dat beest gebruikte zijn tandjes, het kreng). Op het moment dat ik dacht 'en nou is het genoeg geweest', was het over.
Mijn paard heeft keihard gevochten om zijn leiderspositie te behouden en is uiteindelijk de baas gebleven. En de kudde was weer rustig gelukkig. Was echt afzien, ik vond het verschrikkelijk, maar het is voorbij gegaan.

Dan denk je 'ach, een Shet', nou, je had moeten zien hoe heftig het er aan toe ging.....
Maar dat is dan ook de enige keer geweest dat ik zoiets gezien heb, wat ook zo lang duurde (wekenlang, bijna 2 maanden). We hebben wel meer 'typjes', maar dat ging een stuk sneller. ;)

(Vervelend trouwens dat je verwondingen kreeg waar de DA bijgehaald moest worden :(:) )

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:05

nou het zijn niet steeds zomaar verwondingen, deze x heeft ie met een olifanten knie gestaan van een wondje die ging ontsteken en naar binnen sloeg. 1x is ie door een ruit heen gejaagd, vorig jaar is zijn strot zowat afgebeten, waarbij zijn luchtwegen bijna beschadigd waren en 1 x is ie in zijn hals gepakt en werd er niet meer losgelaten waardoor er ook een heftige wond ontstond, dus ja ik word wel voorzichtig met andere paarden.
Hij is juist dominant, hij jaagt, maar hij slaat of bijt niet, maar jaagt ze wel de stuipen op het lijf en dat pikken ze niet allemaal.
Dus als ik een dominant maatje zoek, krijg hij klappen, zoek ik een wat onderdaniger type, dan staan ze te rillen in een hoek.
In het land gaat het goed, dan heeft ie wat te doen, maar in een paddock is het een drama en zoals ik al zei, als ik hem alleen zet helpt ie zijn eigen over de zeik..

dus valt echt niet mee om hem "lekker" buiten te zetten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:10

Ik vind een paddock zelf ook niet echt ideaal, hoor. Ik wil mijn eigen paard niet in een paddock houden in elk geval. Maar ik vind het wel fijner dan een box. Maar er gaat niets boven een heerlijk wei. Zat gisteren voor het eerst op een droog stuk in het zonnetje, je ziet het gras al groeien momenteel..... :)

Sterkte ermee, in elk geval. :(:)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:50

Mijn paard is ontzettend raar, hij staat enorm graag in de wei maar hij staat ook graag op stal. Als ik soms rond 3uur even passeer om zijn eten ofzo klaar te zetten staat hij aan de poort te roepen totdat ik kom en als ik hem daarna gewoon laat staan staat hij soms meer dan een uur later nog steeds voor de poort... Zeker als het regent dan moet hij gewoon naar binnen, hij zou echt de boel bij elkaar hinniken en stampen tegen de poort totdat iemand hem komt halen 8)7 . Ik heb al meerdere keren gehad dat de staleigenaar hem gewoon weer naar binnen heeft gedaan omdat mijn paard naar binnen wou.... Mijn weidegenootjes stoppen hem soms ook in zijn stal als hun paarden al op stal staan omdat Spirit heel de tijd heel zielig stond te kijken bij de poort. Maar hij komt ook graag buiten hoor, als het mooi weer is ligt meneer altijd gezellig te zonnen en ligt dan echt helemaal plat 8-) . Heb ook al een keer meegemaakt dat mijn paard binnen moest blijven vanwege een blessure maar daar maakte hij niet z'on punt van, zolang hij aandacht kreeg van mij en zijn dagelijke portie berg hooi was hij content :) . Het is ook 1 van de enigste paarden die niet gek doen omdat ze binnen moeten blijven bv als de weides worden bemest ofzo, uiteraard komen ze allemaal ff buiten om de stallen uit te mesten.

Met mijn merrie zou ik het niet moeten doen, die staat liefst de hele dag buiten en s'nachts binnen of het nu slecht weer is of niet. Als ze alleen in de stal staat word ze direct gek, meestal kalmeert ze na een minuut of 10 maar tegen dan staat er meestal al een paard naast haar. Een paar dagen op stal is ook niets voor haar, zodra ik haar dan in de piste steek om haar benen te laten strekken, leeft ze zich volledig uit, bokken, springen, kei hard rennen en dan plots op de rem staan zijn haar favoriet op dat moment :D . Gelukkig weet ik dat op voorhand en doe ik haar peesjes om want je weet nooit ;)

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:05

Ik denk dat een paard wie 24 uur in de wei staat heel erg blij mee is, dan kan zo'n paard zijn energie ook kwijt,
kan ik wel merken aan mijn fjord als ik die de hele nacht in haar stal laat staan dan is ze heel erg fris en dan wil ze alleen maar lopen.
Maar je hebt ook van die paarden die willen niet zo lang buiten willen blijven, ja je weet het niet he? je kan aan een paard wel zien of merken wat hij het fijnste vind.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:53

Ik vind dat als ee paard 24/7 buiten staat met z'n maatje hij beter af is dan in zijn sombere stal met een pluk hooi:)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:00

flugeltje schreef:
ik haal die van mij ook elke dag na 20 min zeiknat binnen en staat dan in de passage voor het hek, klappers van neusgaten en helemaal over de pis...nou daar wordt ie lekker gelukkig van ??

Tja, staat jouw paard langer buiten in een (stabiele) groep, dan heb je dit niet, hoor. ;)[/quote]

ja zoek die stabiele groep maar even dan..mijn paard is niet zo makkelijk en 2 weken geleden heeft ie voor de zoveelste x weer klappen gehad van een ander dus heb hem nu even alleen staan..[/quote]

Hoezo hoort dat tegenwoordig niet meer bij het indelen van de rangorde?
Hier krijgen ze altijd wel klappen, maar daarna is de groep rustig en zie je het nooit meer, hier hebben we ook nog nooit de dierenarts erbij gehad, en het was nou niet zo dat onze paarden elkaar zo graag mochten in het begin.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:16

Equidea schreef:
flugeltje schreef:

Tja, staat jouw paard langer buiten in een (stabiele) groep, dan heb je dit niet, hoor. ;)

ja zoek die stabiele groep maar even dan..mijn paard is niet zo makkelijk en 2 weken geleden heeft ie voor de zoveelste x weer klappen gehad van een ander dus heb hem nu even alleen staan..[/quote]

Hoezo hoort dat tegenwoordig niet meer bij het indelen van de rangorde?
Hier krijgen ze altijd wel klappen, maar daarna is de groep rustig en zie je het nooit meer, hier hebben we ook nog nooit de dierenarts erbij gehad, en het was nou niet zo dat onze paarden elkaar zo graag mochten in het begin.[/quote]

Helaas gebeurt het wel dat sommige paarden niet samen kunnen, bij ons op stal staat er ook z'on merrie. Ze kan alleen maar paarden verdragen die absoluut niet dominant zijn en zich gewoon laten doen. Vanaf dat een ander paard zich ook maar een beetje dominant gedraagt en de merrie ziet het, zou ze dat ander paard bijna dood slaan (beetje overdreven, kon het niet anders verwoorden). De eigenaar van dit paard heeft me dit eens verteld toen ik haar vroeg waarom haar paard altijd met dezelfde merrie staat en waarom haar paard altijd heel erg kwaad word als er een ander paard te dicht bij komt.

Vorige week heeft er een ander meisje haar paard een ander paard bijna doodgeslagen. Dat paard kan maar 1 paard verdragen en iedereen wist dat, helaas had iemand een vreemd paard bij T's (ik noem haar nu even T) paard in de weide gestoken. T's paard kon dat absoluut niet verdragen en heeft dat ander paard meer dan een uur aan een stuk achterna gezeten, dat paard is uiteindelijk van uitputting gevallen en had zijn been gebroken (is nadien gebleken). T's paard heeft toen dat ander paard beginnen schoppen en slaan. De staleigenaar en anderen hadden nog geprobeerd om T's paard er van weg te trekken maar het was te laat. Dat paard was er zo erg aan toe dat de VA het paard heeft moeten inslapen...

Het is enorm wreed maar sommige paarden kunnen elkaar gewoon niet verdragen (net zoals bij bv mensen en andere dieren). Het verhaal hierboven gebeurd natuurlijk niet altijd, meestal vechten ze de rangorde gewoon uit en nadien staan ze samen te grazen. En ja, het kan soms een aantal weken duren vooraleer alles goed komt, maar helaas heb je soms ook rotte appels ertussen zoals T's paard en de merrie bij ons op stal... Dan hoop je gewoon dat dat paard een vriendje vind zodat ze niet alleen moeten staan maar soms kan je niet anders :)