"Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: "Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 07:32

supermarion, ik vind het fijn zo'n reactie te lezen. Ik vind dat je er heel goed over na hebt gedacht en ook de nadelen ervan bekeken hebt. wat betreft de erfenis vind ik het helemaal top dat je die wijs wilt spenderen, een paard ervan kopen (van een deel) en met de wetenschap dat je moeder er heel blij mee zou zijn naar zeggen van je vader is denk ik een kleine troost om het verdriet wat draaglijker te maken. Vind het een top reactie, respect meid!

@liedje89 zoals velen heb ook ik mijn dieren verzekerd. maar ondanks dat moest ik toch een groot deel zelf betalen van alle bezoekjes/ behandelingen/ operatie van mijn paard. de eerste 2 mnd dat ze het haar verwonding had heeft mij al €7934,- gekost daar gaat natuurlijk nog wel wat af van wat ik terug krijg van de verzekering, dit was slechts 2 mnd terwijl ze al 4 mnd onder behandeling staat. en ik krijg ook echt niet alles vergoed en dat terwijl ze het uitgebreidst verzekerd is.

onze hond is een tijdje terug behandeld buiten de standaard dingen om en dit is overigens allemaal vergoed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:22

malloesje schreef:
Pashon; Nogmaals ben ik supergek met mijn beesten, maar het is en blijft een paard. En zo zal ik er altijd tegenaan blijven kijken. Ik vind dat de betutteling ook veel te ver gaat hier in NL. En dan met name door mensen die geen dierenverstand hebben, mensen die altijd alles zo 'zielug' vinden.

Ik zal altijd mijn verantwoording nemen en proberen al veel eerder een DA in te schakelen, zodat erger voorkomen kan worden. Dit zal niet in alle gevallen kunnen, maar die gevallen zijn vaak ook al dermate ernstig dat je je moet afvragen of het paard daarna nog een waardig leven heeft.

Betutteling is maar wat je een betutteling noemt
Zet ff hier kort mijn verhaal neer, dan snap je het misschien beter

Ik heb een eigen paard en heb altijd gezegd "Met Prince wordt niet geleurd" Hij was al over de 20 dus als er iets zou gebeuren dan zouden we er niet teveel tijd en geld in steken.

Goed de beruchte 9 maart 2008 , hij kreeg koliek je laat de DA komen, lukt niet laat weer de DA komen en gaat met spoed s'avonds rond een uur of half 11 naar Utrecht.
Daar krijg je te horen dat je paard een zeldzame koliek heeft waarvan 90% overlijdt en de jouwe is toch al 25 :wow: wat ga je dan doen.
Pwoon vechtte voor zijn leven, stop je er dan ineens mee :n
Laat je je paard doodgaan als ie er zo bij staat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Afbeelding

Het ging super slecht en ik moest naar huis van de arts maar wel ff een verklaring teken wat ze zouden doen.
Altijd heb ik geroepen NEEEEEEEEEEEE GEEN OPERATIE.
Maar het moment daar kreeg ik het niet over mijn lippen ik heb wel een half uur zitten janken voordat ik het kon...heb voor geen operatie gekozen MAAR wat deed dat pijn.
Op dat moment dat mijn paard zo ziek was, wilde ik hem beter hebben, kost wat het kostte terwijl ik over het algemeen een heel rationeel persoon ben.

Als je zelf voor een beslissing komt te staan, kun je uiteindelijk heel anders reageren.

Overigens speelde bij ons nog mee, dat als ie geopereerd zou worden, dan moest er wel een 2e operatie komen.
iig de pwoon leef nog steeds *\o/* *\o/* , vandaag een jaar geleden dat ie 2 weken voor zijn leven vocht, waar heel bokt van mee kon genieten en waar ik veel ellende en steun aan heb gehad maar de mensen die mij veroordelen omdat ik een paard laat leven met zoveel pijn, die kan ik niet uitstaan

Staat link in mijn profiel daar kan je het hele verhaal lezen alla 62 pagina's

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:13

BraveSpots schreef:
@malloesje: waar trek je dan de grens precies? Heeft de mens het recht om een dier dan heel zijn leven op te sluiten op te sluiten in een donkere schuur omdat hij geen geld of mogenlijkheden heeft om beter te betalen?

In mijn ogen heeft de mens dit recht niet, maar we moeten niet direct oordelen. Als een mens een paard koopt en het zo opsluit zal ik dat altijd afkeuren. Maar als een mens een paard een goed onderdak kan bieden maar later door omstandigheden (bv ziekte/werkloos) niet meer wil ik niet direct zo radicaal reageren :n Want ook dan heeft diegene zich gehecht aan het beestje. Het is dan wél zaak voor de eigenaar om een goede oplossing te zoeken en te zorgen dat dat paard niet in die donkere schuur blíjft staan.

RedPassion schreef:
Uiteindelijk houden mensen dieren voor zichzelf, dus uit een soort egoistische overweging. Maar dan vind ik tegemoetkomen aan de natuurlijke behoeftes van zo'n dier en ervoor zorgen dat het krijgt wat het nodig heeft om gezond en gelukkig te zijn het minste dat je kan doen.

Ben ik helemaal met je eens. Maar een paard zonodig uit zijn lijden verlossen hoort daar ook bij en dat is iets wat sommige mensen over het hoofd zien. Moet je het willen om een paard een lijdensweg te bieden, ook al wordt ie na veel behandelingen beter? Ik denk niet dat ik dat zou willen, maar nogmaals ik ben nog nooit in die situatie geweest. Je moet een paard niet koste wat kost willen houden puur omdat de eigenaar niet zonder kan, egoisme dus.

Wendy15 schreef:
300 euro betalen voor een pensionstal met binnenbak, solarium, stapmolen en waar voor je uitgemest wordt, maar waar je paard 24/7 op stal staat
Of voor 75 euro een stukje weiland met schuilhokje waar je zelf door weer en wind loopt uit te mesten en 2 keer per dag heen gaat om te voeren, elke dag zélf je paard controleert en aandacht geeft.
Wie doet het dan goed? Degene die met een beperkt bedrag maar wel veel liefde en zorg met zn paard bezig is.. Of degene die zich scheel betaald voor zoveel mogelijk luxe, maar maar 3 keer per week even gaat rijden omdat verder toch alles gedaan wordt..

Maar wie bepaalt dan wie er gekker met zijn dieren is? Dit is heel relatief, ze bedoelen het allebei heel goed ;) De eigenaar is in beide gevallen nog niet minder. Daarbuiten snap ik natuurlijk wel wat je er mee wil zeggen, maar je mag niet zeggen dat de 2e dan per definitie minder gek is met zijn paard.

tita schreef:
Betutteling is maar wat je een betutteling noemt
Zet ff hier kort mijn verhaal neer, dan snap je het misschien beter

Ik heb alle respect voor jou verhaal, maar ik weet niet of ik voor die oplossing gekozen had :n Ik kan me de negatieve reacties wel voorstellen. Dit is niet aanvallend bedoeld, maar je moet een verhaal van meerdere kanten kunnen en willen bekijken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:19

Tuurlijk de weg van de minste weerstand inslapen die boel..toppie +:)+ +:)+

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:25

Ik vind het jammer dat je direct zo agressief reageert.

Wat nou als jou pony na 2 weken toch was overleden *gelukkig niet* maar had je dan over je hart kunnen verkrijgen dat JIJ hem 2 weken in pijn hebt laten leven? Die overweging moet je kunnen maken vind ik. En iedereen moet vrij zijn om die keus te kunnen maken zonder dat heel NL daarover valt.
Nogmaals heb ik alle respect voor jou beslissing, maar dat zou ik in jou specifieke geval ook hebben als mensen anders beslissen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:36

Wat ik jammer vind is dat een dier niet kan kiezen,wij als mensen moeten altijd beslissen wanneer het genoeg is geweest.Wanneer is het genoeg geweest das altijd zo,n moeilijke vraag,je bent dan meestal al een hoop geld kwijt maar dat geeft niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:36

Vele mensen zouden een pony niet eens meer naar de kliniek brengen in holst van de nacht.
Zelfs de waarnemende DA vond dat ie iets verbeterd was, en dat we het nog maar een nacht moesten aankijken.

Laat ik het zo zeggen, gut dan was ie overleden (dunne darm was van 4mm naar 7-8 cm gegaan) want de dd was geknapt.
Dan had de pony pas pijn gehad.
In de kliniek gebruiken ze behoorlijk veel pijnstillers.

En het is altijd gokken, maar de vechtlust van de pony was zo sterk aanwezig.
Dat iedereen het de moeite waard vond.

Ik zou er zo weer voor gaan :j als ik zie hoe hij nu in het leven staat, ga ik er vanuit dat ie verlopig nog niet wilt gaan :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:39

tita ik veroordeel je niet. overigens heb ik in dezelfde situatie gezeten als jij maar ik had nooit mijn paard laten lijden. ik heb de keuze gemaakt om koste wat kost alles te doen wat binnen de machten van de DA's lag had ik dit niet gedaan dan had ik hem uit zijn lijden laten verlossen. Ik zou mijn paard niet laten lijden om te kijken of hij genoeg vechtlust heeft om te overleven. ik snap dat het voor jou geen makkelijke keuze is geweest en godzijdank heeft hij het overleefd. maar op de een of andere manier kan ik niet begrijpen waarom je voor deze keuze gekozen hebt. sorry!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:47

Nou dan is het toch helemaal goed :j Als jij voor jezelf denkt een goede beslissing te hebben gemaakt is het prima.
Maar ik blijf er bij dat er soms wat meer respect voor andermans keuze moet zijn (los van deze discussie)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:49

>;) ga je nu zeggen, dat ik mijn paard laat lijden om te kijken of ie genoeg vechtlust heeft....

Ik zou zegggen lees eerst het hele verhaal voordat je een conclusie gaat trekken.

Bovendien stond ie onder behandeling van maar liefst 3 DA en ook zij zouden niet zomaar een paard laten creperen.

Uiteindelijk is het dus wel goed gegaan en heeft ie er ook niks aan overgehouden.
Dus of het nou een slechte keuze is geweest? Ik ben blij dat het zo gelopen is en als ik hem had moeten laten inslapen wat dus 2x bijna gebeurd is, dan zij het zo.

Maar nu gaat ie opweg naar de 30 :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:53

malloesje schreef:
Nou dan is het toch helemaal goed :j Als jij voor jezelf denkt een goede beslissing te hebben gemaakt is het prima.
Maar ik blijf er bij dat er soms wat meer respect voor andermans keuze moet zijn (los van deze discussie)

Ik wilde enkel aangeven dat men heel anders kan reageren als het moment daarbij is.
Je kunt nu wel zeggen ik zou dat nooit doen, maar je weet het pas als het je overkomt.

Ik wist ook zeker ik zou nooit mijn paard laten opereren maar toen ik moest kiezen heb ik bijna gekozen voor wel (hij is ook niet geopereerd had ik voor ja gekozen hadden ze hem iid opgehaald en was ie waarschijnlijk nu wel overleden).

ALs je dus een paniek-situatie heb, ben je vaak niet meer jezelf
Verder wilde ik enkel zeggen een simpel koliekje kan duur uitpakken.
Mocht het zo zijn dat je paard naar de kliniek gaat, kun je het niet maken om bij jezelf te denken VREHIPSS ik heb maar 1000 of 1500 euro ik moet opletten wat ik ga doen.

Zorg voor een goede buffer en een gezond en eerlijk verstand dat is het beste wat je kunt doen voordat je een paard aanschaf

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:58

tita dat wil ik er helemaal niet mee zeggen, als dat zo overkwam dan mijn excuses. Ik twijfel er niet aan dat je in jou ogen de juiste keuze gemaakt hebt, en gelukkig leeft het dier ook nog. '

Ik zeg enkel dat ik in dezelfde situatie gezeten heb en dat ik niet snap waarom je destijds voor deze keuze gekozen hebt.
Tuurlijk zouden DA's niet zomaar een paard laten creperen, maar uiteindelijk heeft de eigenaar het hef in handen en als die zegt er gebeurd niks dan gebeurd er niks, ze kunnen slechts advies geven.

Ik zeg ook niet dat ik je keuze niet respecteer, wie ben ik om daar over te oordelen. Lijkt mij dat niemand opzettelijk en bewust zijn paard laat creperen van de pijn met alle gevolgen van dien.

wat betreft je opmerking zal in het algemeen bedoeld zijn en kan dan ook niet voor anderen spreken.
Ik heb altijd gezegt ik doe wat er moet gebeuren als het moment daar is en heb dan ook geen seconde getwijfeld of ik hem wel of niet zou laten opereren.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:01

Maar dat heb ik in veel van mijn vorige posten ook aangegeven, dat ik niet wist hoe ik in een betreffende situatie zou reageren.

En wat betreft een simpel gevalletje; 1 van mijn paarden was 2 jaar terug niet helemaal fit, geen duidelijke symptomen, het bleek later een hersenvliesontsteking te zijn en zij heeft ook kantje boord gestaan. Gelukkig is ze er door gekomen.

Wat betreft je laatste zin, daar gaat het ook om. Maar als er iets gebeurt wat je buffer echt ver te boven gaat, gebruik dan ook je gezonde verstand. Ik kan me niet voorstellen dat je koste wat kost je paard wil hebben als dat kan betekenen dat je zelf (diep) de schulden in gaat. Let wel: ik heb het hier niet over een paar honderd of een keer 1000 euro..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:02

Het is een persoonlijk keuze voor iedereen, en het ergste de meeste van ons komen voor een keuze te staan.

Enige wat ik kan hopen is dat we dus een keuzen maken die we met een gezond verstand nemen, en die niet de welzijn van een paard aantast

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:06

Citaat:
Wat betreft je laatste zin, daar gaat het ook om. Maar als er iets gebeurt wat je buffer echt ver te boven gaat, gebruik dan ook je gezonde verstand. Ik kan me niet voorstellen dat je koste wat kost je paard wil hebben als dat kan betekenen dat je zelf (diep) de schulden in gaat. Let wel: ik heb het hier niet over een paar honderd of een keer 1000 euro

Maar zoiets kan makkelijk oplopen door bijvoorbeeld een peesblesure of een peesklap, gaat naar de kliniek maakt foto's..bla bla bla bla, gaat half jaar op rust.
Terug naar de kliniek weer foto's krijgt wat spul ingespoten en over 4 maanden terug komen enz enz enz..voor je het weet ben je dus iid meer dan 5000 euro kwijt.

En een peesklap of peesblessure is iets ernstig maar niet gelijk zo danig ernstig dat je gelijk stop met de behandeling. (uitzonderingen bestaan zoals door gescheurd en niet meer levensvatbaar)

Je buffer kan nooit groot genoeg zijn, denk ik zo

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:09

En toch:

Stel je hebt altijd zo goed mogelijk voor je paard gezorgt en er overkomt hem iets, ziekte/ongeval, en je kunt niet meer voor het paard zorgen want zoveel buffer heb je niet.
Als je kiest voor het paard zal het je eigen welzijn schaden, wat zou je dan doen?
Nogmaals je hebt altijd goed voor het paard gezorgd, maar dit geld heb je niet of kun je echt niet opbrengen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:13

peesblessure heb ik ook meegemaakt (had een echte ongelukspony) liep idd erg hoop op die kosten.

zelfs momenteel heb ik een paard op stal wat me klauwen vol met geld kost, het leek een "onschuldige" breuk waar die met rust overeen zou komen volgens de DA, uiteindelijk is het paard toch geopereerd omdat het dus niet zo onschuldig was als dat men dacht (mede doordat het paard het niet eens was met de boxrust) het zijn allemaal onvoorziene uitgaven en breng het geld met liefde weg naar de DA. inmiddels is het paard aan de genezende hand en ziet alles er voorspoedig uit, maar wie weet gaat ze straks wel weer achteruit.

ik laat mijn keuze niet beinvloeden door het kostenplaatje wat eraan vast zit. nu is de keuze allicht voor ons makkelijker omdat we het financieel erg ruim hebben.

malloesje als ik het geld niet had, zou ik alles doen wat moet om het geld toch te bij elkaar te krijgen. hetzij door een lening hetzij door meer te gaan werken ongeacht wat ervoor nodig is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:14

Ik dacht ook altijd dat ik heel hard zou zijn: als de kosten te hoog oplopen en de herstelkans minimaal is, kappen met die boel.
Toch loop ik al een half jaar te leuren met een paard met een ernstige peesblessure, waarvan ze in het begin verwachtten dat de kans op herstel minimaal was. Overigens ging het bij mij niet zo zeer om de kosten, maar de kwaliteit van leven tijdens de revalidatie.
Maar het is zoals Tita zegt, je weet pas wat je doet op het moment zelf. Toen de eerste diagnose gesteld was, zat ik thuis moord en brand te schreeuwen dat ik mijn paard echt geen maanden op boxrust zou zetten.....en dan zegt de veearts dat dat de enige methode is waarbij er nog enige hoop op herstel is.
En dan ben je ineens een half jaar verder.....vooraf had ik echt niet gedacht dat ik deze beslissing zou nemen, nu ben ik dolblij. Mijn paard is waarschijnlijk over een maand of 3-4 volledig hersteld, mag over een paar weekjes de wei op, en zal misschien zelfs weer volledig kunnen functioneren.
En nu denk ik: hij heeft het dan 7 maanden heel erg zwaar gehad, maar hij zal misschien nog wel 25 jaar van het leven kunnen genieten. En ben ik heel erg blij met mijn beslissing.
Mijn kwaliteit van leven wordt financieel overigens totaal niet aangetast, de revalidatie kost me weinig. De behandelingen zijn ook niet duur, alleen de controles.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:15

>;) moeilijk maar ik weet dat dat mij nooit overkomt iig niet binnen 10 jaar ofzo...ik heb zoveel buffer iig voor deze pwoon 10.000 euro en dat ga ik er dus niet meer aan spenderen..heb je me weer :D.

Malloesje maar jouw vb is het ergste wat een paardenliefhebber kan overkomen.
Ik zou gaan lenen bij ouders of een doorlopend krediet nemen van 10.000 euro dat moet voldoende zijn

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:17

Dan moet je wel een bank vinden die je 10.000 wil lenen in deze tijd, dat doen ze ook niet bij iedereen.
Wij zitten wat dat betreft in een luxepositie. Niet dat we altijd zulke bedragen direct beschikbaar hebben, maar er is wel aan te komen. Dat maakt de beslissing misschien wat makkelijker.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:19

ik heb mijn paard verzekert.
oke je moet altijd nog 25% zelf betalen.
maar stel je krijgt een rekening van 1000 euro dan betaal je maar 250 zelf.
dat scheelt toch aanzienlijk.
ik heb ook geen apart potje voor mijn dieren.
gelukkig kan ik met mijn huisdieren altijd wat regelen met de DA als het echt te gek word.
maar over het algemeen valt het voor een kat of hond wel mee
mits geen grote ingewikkelde operaties.
wij stond vorig jaar juli nog voor een keuze.
onze witte herder heeft beginnent HD kosten E3000 euro per heup
dus zeg maar alles bijelkaar aan zorg E7000 euro
dit ging ons te ver.
de hond heeft NOG geen pijn.
een operatie kan makkelijk maar het herstel is minder fijn en je moet er zeker een jaar voor uittrekken eerdaags je hond weer goed op de been is.
onze hond word dit jaar ook 6 en dus in onze ogen te oud
aangezien ze voor herders vaak een jaar of 10 geven
uitzonderingen daar gelaten.
de rekening konden we wel in 12 delen betalen maar dan kom je
nog op E580 per maand.
dat is gewoon te duur
en in overleg met de DA besloten we het niet te doen.
de DA zegt dat het best kan zijn dat hij PIJNLOOS de 8 of 9 wel red.
en dat ook dat een mooie leeftijd is voor een herdershond van goed 45 kilo

voor mijn paard heb ik een verzekering dus dat is anders.
dan hoef ik maar 25% te betalen dat scheelt.
maar over het algemeen is een paard ook durder dan een hond of kat
1 van onze katten had een keer een ontsteking achter zijn oog
waarvan de DA dacht dat het een tumor was.
dier is pas 2 dus heb een biopsie laten doen.
alles bijelkaar was ik 190 euro kwijt dus viel me nog mee.
maar had dan wel alles compleet met medicatie
denkt als je ditzelfde voor een paard zou hebben dat je het dubbel misschien 3 dubbele kwijt bent.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:21

Ik wil gewoon dat er meer respect komt voor mensen die het niet kunnen. We moeten niet met zijn allen direct oordelen als we de complete situatie niet kennen. Als iemand niet die 10.000 uit wil/kan geven kan ik dat best snappen. Ik denk ook niet dat ik een doorlopend krediet nemen voor mijn paard. Het moet ook allemaal weer af te lossen zijn.

Erleyne; ik wil je niet veroordelen, maar alleen dat je er over nadenkt ;)
Vind jij het eerlijk dat je paard al zolang met pijn loopt in een omgeving waar hij zelf niet voor gekozen heeft (stal)? Kies je dan voor je paard of voor jezelf, omdat je het paard niet kunt/wilt missen?

tita

Re: "Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:24

Ik wil ook respect omdat ik in de randstad woon en mijn paard in de winter niet op de weide kan doen.. krijg ik ook niet.

Ik kan geen respect geven aan mensen die perse eerst een paard willen en dan pas een flinke buffer

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:24

ik leg iedere maand 75 euro in een potje voor onverziene dingen,
dit lijkt weinig maar loopt aardig snel op.
hiernaast is me paardje verzekerd voor operaties etc. tot 80%
en me ouders/vriend willen me altijd wel uit de brand helpen mocht dat dan nog nodig zijn ;)
en verder zijn er natuurlijk grensen, laat je een perperdure operatie doen als er maar een kleine slagingskans is....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:25

@Malloesje: Mijn paard heeft geen pijn. dat is bij mij een hele belangrijke overweging geweest. Met pijn leven doe ik een paard niet aan, dan is het klaar over en uit.
Daarnaast is het ook klaar als hij zijn levenslust verliest, als hij zijn koppie er bij zou laten hangen. Maar dat doet hij niet, hij heeft er nog elke dag zin in.
Overigens komt hij er meer uit dan heel veel andere paarden. Ik kom meerdere keren per dag, hij wordt gestapt en gegraasd etc. Ik geloof dat hij nog nooit zoveel aandacht gehad heeft, normaal stond hij gewoon lekker buiten, dat vond hij leuker. Maar dat kan over een paar weekjes weer.