Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:02

Nog even een fotootje uit "de grote mensen wereld"

Deze boot is zo'n 200 meter lang. De accomodatie is zo'm 20 meter hoog. Das een leuke flat, voor de beeldvorming.
De tekst die op de accomodatie geschreven staat lijkt me duidelijk: No Smoking, Safety first
en Prevent Pollution

Snap je het nu?
Afbeelding

11a11

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:12

ik vind het ook onverantwoord om zonder cap te rijden. je weet nooit wat er gebeurt.

een vriendin van mij is een keer van haar paard gevallen en kwam met haar hoofd op de bakrand. er zat een heel groot gat in haar cap, dus als ze die cap niet op had gehad dan zat dat gat in haar hoofd en dan was ze er heel wat minder goed afgekomen ;)

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:16

Ik vind het je eigen verantwoording. Ik heb weinig keus, het is verplicht op de manege, en mijn ma wordt heel boos als ze weet dat ik zonder cap zou rijden.

Ik heb een keer gezien, in mijn les, dat een pony stuikelde (hehe, Wibo[L]), een koprol maakte. Als dat meisje zonder cap had gereden, was ze nu mors dood geweest. Die hele cap lag aan diggelen, en zij was alleen geschrokken. Ik zat dat ding dus weg gewoon op.

Je moet het zelf weten, er rijden genoeg mensen zonder, waarbij het gewoon goed gaat.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:20

Ik vind het eigen verantwoording.
Ik zet hem zelf wel altijd op.
Ookal geeft de cap de schok door naar je nek, dat zijn vaak je spieren die dan een klap krijgen.
Hoofdletsel is veel erger dan spierpijn in je nek.
Ik ben zelf 6 weken geleden gevallen, goed hard op mn hoofd maar had mn cap op. Ik heb er zelfs geen hersenschudding aan over gehouden. En ook geen pijn in mn nek behalve wat stijfheid.

Ik ben dus vóór de cap en ik zal hem zelf ook altijd opzetten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:28

altijd een cap op, heb ook zonder gereden en dat moeten bekopen met een klap op het beton met mijn hoofd. Ik mag van geluk spreken dat ik nog leef. Toen mijn ouders me kwamen halen op stal wist ik niet eens wie zij waren. Heb in ziekenhuis een scan gehad en een nacht moeten blijven. Daarna 3 maanden moeten revalideren omdat ik een hele hele zware hersenschudding had, sindsdien lijd ik aan migraines.

Ik las ergens ts dat je geen cap wilt omdat je natural wilt rijden? Natural rijden heeft vooral te maken met weten waar je mee bezig bent, ik weet niet of je parelli kent? Eerst waar parelli het n.l. over heeft is veiligheid, saftey!!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:47

milkystar schreef:
ooit al gehoord dat tijd iets is dat de mens heeft uitgevonden en eigenlijk niet bestaat...

Oké, dus de mens heeft bedacht dat de wereld er ieder jaar even lang over doet om een rondje te maken... leer ik toch nog iets in dit topic...

En ik maar denken dat dit juist een van de weinige dingen is waar de mens geen grip op heeft.

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:53

IK rij altijd met een cap, ik heb wel eens de bakrand geraakt met mijn hoofd,
en ik was blij dat ik een cap op had. En nu rij ik altijd met een cap.
Ik zeg altijd, het gaat tien keer goed, maar dan kan het ook een keer goed fout gaan als je geen cap op het.
Maar ja iedereen moet het zelf maar weten of die met een cap rijdt, bij ons op de manege mag je niet meer
zonder cap rijden.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:17

sjaantje schreef:
florrtje schreef:

Mijn reden is dat ik natuurlijk wil paardrijden... wat je eronder wil verstaan kies je zelf maar
mijn fifty-fifty uitleg is gewoon het feit dat je OOK verhalen hoort waar de cap het SLECHT gedaan heeft.

had men dat nooit zo verplicht hier en daar dan was dat geen rage geworden
en was het rijden met een cap meer iets van 'onverantwoord'

Wat een onzin zeg. Ik heb nog nooit verhalen gehoord over dat een cap zou zorgen voor méér letsel. En jij vindt een cap dragen dus een rage?? Wat een giller zeg.

dan ben ik een leugenaar die hier zit te zwanzen zeker hé...
ik DENK dat het ooit begonnen is als een rage...

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:21

liedje89 schreef:
florrtje schreef:
Hey hey,
, ook heb ik al gehoord dat de cap je hoofd beschermd maar gewoon de schok doorgeeft naar wat er onder zit, namelijk je nek.
ookal heb ik gehoord dat het de schok kan verergeren.

volgens mij loopt het een beetje fifty-fifty...
maar mijn mening hierover is : het zit gewoon tussen je oren dat het je bescherming bied...

Liefs Florrtje

Dat is dus allebei niet waar, Een cap met veiligheidskeurmerk vangt de klap op door kapot te gaan, net als de kreukel zone van een auto. En geeft de schok dus zachter door aan de rest van je lichaam. Een cap draagt dus zeker bij aan de veiligheid.
Wat ik nog wel kan begrijpen trouwens is als je hhofdpijn krijgt van een cap je hem niet (altijd)gebruikt. Als je je er niet meer door kan concentreren word het risico dat je valt veel groter en dan loop je wel kans dat je ook andere lichaamsdelen beschadigen. De mijn paard zet nooit een stap verkeerd ik ben een geweldige ruiter beargumentatie kan ik niet begrijpen. Mijn beste vriendin is ooit eens met de allerliefste pony op stal gaan rijden. Braaf ding hardstikkelief, het daar zet je een oma/kleuter op idee. Maar dat beestje is toen gevallen. hoofd tegen de bakrand. Alszij op dat moment geen kap op had gehad ze hiet niet meer na kunnen vertellen.

hierover hoef je mij niet 'aan te vallen' (beetje zwaar uitgedrukt). Want ik hoor het maar van zeggen hé...
horen horen, zoals ik hier steeds dingen lees en lees...

Tfeit is dat jullie een groep zijn die mij kan beïnvloeden,
maar dat ik dus in het echte paardenwereld, (Real live) met een serieuze tegengroep zit hé...

dus van daar mijn twijfel.
hoeveel argumenten jullie hier ook geven.

dat is mijn bedoeling om te luisteren naar jullie.
en er conclusies uit te trekken.

beter dat ik hier eens de moeite doe om te luisteren dan dat ik gewoon mijn ding verder doe en dan toch eens verkeerd de bocht in schat :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:24

ik rijd altijd met cap.

paarden blijven vluchtdieren, en ik heb er echt geen zin in om met mn kop open gesplesht op de bakrand of de straat te liggen wachten tot er een keer iemand voorbij komt om me op te vegen... :n

okee. zo erg is het lang niet altijd, maar dat risico wil ik ook niet lopen, en ik vind het ook niet erg om mn cap op te hebben.. ;)

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:25

milkystar schreef:
milkystar schreef:

jou paard niet een onverwachtse sprong zal maken, waardoor die uit zal glijden en jij mee onderuit zal gaan, waarbij je je hoofd wellicht precies op die hoek van het betonpad vooraan de stal waar je net opsteeg, stoot. Je hersenpannetje kraakt en een hersenbloeding oploopt. Waardoor je de rest van je leven gehandicapt bent en je pa en ma je rolstoelletje vooruit moeten duwen.
Daarom moet je een cap op, omdat als er wat met je hoofd gebeurt, de concequenties nogal wat groter zijn, dan wanneer je een arm breekt.

Je antwoord vind ik prachtig! Ik ga er verder niet op in, je antwoord zegt mij genoeg.

Maar als je deze discussie echt voor jezelf hebt opgestart om wellicht je mening te veranderen over de zin en onzin van het dragen van een cap, zou ik graag een reaktie van je zien over wat ik hierboven in het vet gedrukte heb gequote van mezelf. Want daar heb ik je nog niet over gehoord.
Is dat voor jou niet genoeg reden om wel een cap te dragen?

Zal dus even reageren.
heb het in mijn berichtje hierboven ook gezegd.
Jullie zijn een grote groep die ik niet in real life ken... maar jullie zijn met velen die aan het zelfde eind trekken.

waar ik rij is het een kleinere beperktere groep maar zit er wel mee samen voor 5/7 dagen...
die dus volledig aan het andere eind zit te trekken...

das de reden waarom het voor mij nog steeds niet overweegt naar de andere kant.
omdat je wellicht wel weet dat een sociale groep je toch naar mijn weten beter kan beïnvloeden dan een groepje mensen op het net waarvan ik niet eens de achtergrond ken (m.a.w. weet niet hoe jullie met paarden etc omgaan)

en voor er hier ergens een berichtje zal uitklinken dat die mensen slecht bezig zijn en niet weten wat ze doen...
neen hoor. er lopen er met meer dan 20 jaar ervaring de bazin loopt nu al rond met zo'n 30 jaar ervaring dusja...
de duur bepaalt op zich niets... maar geloof me ze weten echt waar ze mee bezig zijn hoor :)

Liefs

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:31

moonfish13 schreef:
Dat is vlaams voor laarzen ben ik na een zoektocht achtergekomen. :+
Vaag woord he?

Hmmzz dan heb ik ook al domme oudjes :D
neen... ze staan er gewoon soms niet bij stil...

die indruk hadden ze voor ik paard reed.
toen ik begonnen ben hebben ze gezegd : doe maar!

een jaar hebben ze mij NOOIT bezig gezien..
tot ik in kortrijk een show had... toen stonden ze met open mond te kijken en met tranen in hun ogen.

en ze hebben er toen en nu nog nooit bij stilgestaan zelf.. ik weet niet ja,
ik denk niet eens dat ze de naam er van kennen of tzal zoiets zijn als pispot..

't goja, ze kennen niets van paarden.
Degene bij wie ik rij wel, dus ze denken dat ik daar in goeie handen ben zeker.. en moet zeggen kan zeker niet klagen hoor over hen! tegendeel!

en wil nu ook niet zeggen dat mijn ouders geen verantwoordelijkheid nemen voor mij.
Ik vind 't juist goed dat ze zoveel in mijn handen durven leggen en zo leer ik zelf alles goed op te nemen.

En vandaar dat ik dus ook jullie hulp wat ga inroepen.
2 kanten van het verhaal horen kan soms wonderen doen!
Liefs

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:32

marrlinde schreef:
ik rijd altijd met cap.

paarden blijven vluchtdieren, en ik heb er echt geen zin in om met mn kop open gesplesht op de bakrand of de straat te liggen wachten tot er een keer iemand voorbij komt om me op te vegen... :n

okee. zo erg is het lang niet altijd, maar dat risico wil ik ook niet lopen, en ik vind het ook niet erg om mn cap op te hebben.. ;)

inderdaad, gelijk wat er in de mond zit of niet zit...
als ze vluchten ben je ze inderdaad kwijt.
bedankt voor je mening. x

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:33

Ik....ze bestaan niet voor niets, tenzij je graag je hersenpan open wilt hebben liggen....;)

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:35

love_plaisir schreef:
Ja ik vind zonder cap rijden onverantwoord. Van elk paard kan je vallen en een cap beschermt je hoofd wel degelijk. Ik rijd altijd met cap, moet ook van mijn moeder, maar ookal moest het niet koos ik er alsnog voor. :)

florrtje schreef:

Wat een onzin zeg. Ik heb nog nooit verhalen gehoord over dat een cap zou zorgen voor méér letsel. En jij vindt een cap dragen dus een rage?? Wat een giller zeg.

Idd, het is eerder een 'rage' om zonder cap te rijden, want ja sommigen vinden dat natuurlijk erg stoer overkomen ;) Overigens als de cap het slecht heeft gedaan denk ik dat er dan gewoon geen goede cap was, of niet goed paste. Want als je een goede passende cap hebt kan ik me echt geen situatie voorstellen waarbij de cap het 'slecht' doet.

Lijk ik dan stoer hoe ik hier zit?

Moet zeggen ik zit hier kleintjes achter mijn pc hoor...
denk maar niet dat ik hier de grote jan kan uithangen.
ik wil gewoon naar jullie luisteren...

Maar tot nu toe ben je 1 van de weinigen die me meer overwicht geeft.
in plaats van steeds te trekken aan het eind dat een cap positief is.

geef je een reden voor wat er negatief aan kan zijn!
(over het slecht passen van de cap ofzo)

Bedankt,x
liefs

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:41

Danique07 schreef:
moonfish13 schreef:
Dat is vlaams voor laarzen ben ik na een zoektocht achtergekomen. :+
Vaag woord he?

haha ja ik snapte er echt werkelijks niets van. :')

& idd, ik hoop dat je geen klapper maakt. Mams heeft gelijk, je ouders weten half niet eens wat er kan gebeuren..

En dat zal dan iets typisch boeren zijn zeker?
we hebben een kippenkwekerij thuis.
maar papa nog veel op de boerderij gewerkt.

vele boeren kijken zo als mijn ouders.
waarom? een boer is echt een kei in het leven.
en staat tegen alles heel hard. denk dat zij nooit van plan zullen zijn om een bodyprotector te dragen in de weide als een koe of een stier hen aanvalt... zo staan zij er tegen...

onwettendheid... zou ik niet durven zeggen.
vind dat er ook daarop te rap gereageerd wordt.

is een fout tegen het nederlands en dat is een veralgemening van iets.
denk dat je ze eerst echt meot kennen voor je ze echt paardontwetend kan noemen.
Liefs

ps. sorry voor het woord 'botten'...
dacht dat dat gebruikelijke taal was in heel belgië ...
maar nu ook zo even aan het denken ben het is ier potverdorie een nederlandse site _O-
Goed bezig :D als jullie iets niet verstaan zeker roepen :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:43

Als ik in de bak rij, is dat over het algemeen zonder cap. Met lessen rij ik met, dat is verplicht, en als m'n paard stuiterend de box uitkomt ook.

Toen ik voor het eerste ging springen was dat zonder cap, ondanks goedbedoelde adviezen. Ik was 15 en heel eigenwijs. Tot ik met m'n kop een keer op een haar na de paal raakte. M'n knie raakte de paal wel en ik kon een week nauwelijks lopen.. toen besefte ik dat dat ook m'n hoofd had kunnen zijn en sindsdien spring ik niet meer zonder cap, al is het maar 10cm: die paal is hard!

Buitenrijden heb ik altijd met cap gedaan. Iemand reed voor onze stal over straat met het braafste paard ter wereld. Helaas: het paard schrok van een knallende uitlaat (deed ie anders nooit...), ruiter klapt op z'n hoofd: op slag dood. Je weet niet hoe hij was geeindigd met cap, maar z'n overlevingskansen zijn honderden malen groter.
De bakbodem is hard als je op je hoofd valt (wat ik nooit doe, maar het kan altijd gebeuren), de paal van de hindernis is harder, maar het asfalt op straat is het hardst van allemaal...

En ja als het zomer is, 30 graden, paard zo sloom als het maar kan en ik ga het park in, dan heb ik een gruwelijke hekel aan die cap. Maar als ik eraf val (of samen met paard plat ga) en ik eindig als kasplantje, wie heb ik er dan het meeste mee?

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:43

am_vanes schreef:
een kennis van mij kende een meisje dat is overleden omdat ze zonder cap op straat reed. Het paard ging aan de kletter, meiske viel eraf met haar voorhoofd op de stoeprand... |( haar hele schedel was omhoog geschoven,.....

natuurlijk blijft de vraag of een cap haar leven zou hebben gered, ..... maar t had kunnen schelen denk ik.

Ik maak me ook schuldig aan t feit dat ik geen cap draag, maar na dit voorval heb ik er wel vaak een opgehad, jammer dat t dan toch weer versloft....

ik vind t ieders eigen verantwoordelijkheid, en stoor me ook niet aan t feit als iemand gaan cap op heeft.

natuurlijk blijft de vraag of een cap haar leven zou hebben gered, ..... maar t had kunnen schelen denk ik.

dat vind ik een zeer mooie uitspraak.
Ben er zelf niet echt opgekomen.
maar ik stel me vaak de vraag van, hoe erg zou het geweest zijn zonder cap?

das iets dat je jammer echt nooit zal weten. (en ja het lijkt er altijd sterk op dat de cap helpt oor, dat spreek ik niet tegen)
denk dat niemand de zelfde val kan maken met en zonder cap..
en iedere val is dan ook weer anders.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:44

Solide schreef:
Janski schreef:
Hmmm ik wil hier wel even onderzoek naar doen eigenlijk .. Graag een vrijwilliger die bereid is een baksteen op te vangen met zijn blote hoofd en een die een baksteen op wil vangen met een cap :+ .. En als diegene met de cap op nekpijn heeft weet ik nog wel een goede fysio..

deelname aan dit onderzoek op eigen risico !

Ik doe die wel met cap dan :D

Liefst met geen van beiden voor mij ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:05

florrtje schreef:
en wil nu ook niet zeggen dat mijn ouders geen verantwoordelijkheid nemen voor mij.
Ik vind 't juist goed dat ze zoveel in mijn handen durven leggen en zo leer ik zelf alles goed op te nemen.

Liefs

Vind dat ze je iets te veel verantwoordelijkheid geven...
Als je nog maar 15 bent moeten je ouders je een schop onder je kont geven als je geen cap opzet!
Wat voor redenen geven de mensen waarmee je 5 dagen per week mee optrekt om er geen op te zetten????
Vind het trouwens ook onverantwoordelijk van degene waar je bij rijdt, de eigenaar van het paard heeft ook een verantwoordelijkheid vind ik.
Heb vroeger ook zonder cap gereden, was stoer, maar het verstand komt met de jaren (en gelukkig kan het nog!)

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:29

kamsel schreef:
florrtje schreef:

Liefs

Vind dat ze je iets te veel verantwoordelijkheid geven...
Als je nog maar 15 bent moeten je ouders je een schop onder je kont geven als je geen cap opzet!
Wat voor redenen geven de mensen waarmee je 5 dagen per week mee optrekt om er geen op te zetten????
Vind het trouwens ook onverantwoordelijk van degene waar je bij rijdt, de eigenaar van het paard heeft ook een verantwoordelijkheid vind ik.
Heb vroeger ook zonder cap gereden, was stoer, maar het verstand komt met de jaren (en gelukkig kan het nog!)

En nu dwalen we echt wel van het spoor waarvoor ik hier kwam.
ga er dan niet langer meer op reageren,
mijn begleiders worden al in het slechte getrokken, mijn ouders, ikzelf,...
dat pik ik voor effkes niet langer meer.

't is hier voor mij leerrijk geweest,
maar op zo'n dingen heb ik echt GEEN zin meer om te reageren.

tis hier ook jullie ontwetendheid dat hier parten speelt.
kom hier eens rijden en je doet waarschijnlijk spontaan je cap af.
die mensen zeggen niet van : doe die cap af..
neen hoor. als je dat denkt zit je helemaal verkeerd,

ze geven ook geen verantwoording waarom je hem zou moeten afdoen.
als ze niet eens bevelen of zeggen van hem af te doen.

dan hebben sommigen het hier weer verkeerd op gesnoven!
Liefs

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:30

Ach, de meeste hebben wel zo'n periode gehad dat een cap niet stoer is. Ik ook toen ik zo'n jaar of 13 was. Gelukkig denk ik nu wel beter na en zet ik hem altijd op.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:42

Geloof niet dat er hier iemand is die je ouders of begeleiders slecht noemt.
Vraag me af of de mensen waar je rijdt ook voor je klaar staan op het moment dat jij valt en je dus letsel oploopt. Nemen zij dan de verantwoording of is het dan eigen schuld dikke bult ?

Als jij zonder cap wilt rijden moet je dat helemaal zelf weten, je vraagt hier onze mening en die krijg je dan ook. Ook hier zitten mensen met 20 jaar of meer ervaring in de paardenwereld, die weten ook echt wel waar ze over praten.
Ik loop zelf ook al wat jaren rond en heb ook die tijd gehad waarin ik zonder cap rijden heel stoer vond. Tot de dag dat ik tijdens het springen met mijn hoofd heb geprobeerd een hindernispaal omver te kegelen, hierna heb ik een week in een donkere kamer gelegen met barstende koppijn en de weken daarna waren ook niet echt je van het kan ik je vertellen.

Maar goed, doe er mee wat je wilt, het is jouw hoofd ;)

*dubbelop verwijderd*

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:44

ONZE onwetendheid?
Een paard is en blijft een levend dier en kan of een onverwachte beweging maken of zelf uitglijden.
Maar goed je moet het zelf weten (je ouders moeten het zelf weten).
Maar nogmaals, welke argumenten hebben ze om zonder cap te rijden?

Mams, ik denk dat ze mij bedoelt.. Heb ze dan wel niet slecht genoemd, alleen onbegrijpelijk..

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:47

Ach ja Kamsel, de beste stuurlui staan aan wal :D

Nog even voor de TS
Ik geloof niet dat iemand mij zo gek krijgt om zonder cap op een paard te stappen en al zeker niet op 1 die ik niet ken ;)