omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:01

ben ik ook helemaal met je eens........... mensen die niet met hun emoties overweg kunnen hebben zowizo niks bij een gevoelig dier te zoeken..... :)

ik kom ook echt zielige paarden tegen............ maar die zijn structureel zielig, hebben het structureel slecht en hebben zich geschikt in hun lot.......... en das sneu, dat is heel sneu

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:15

ikke schreef:
Fout. Elk paard heeft z'n truckendoos (door ons aangeleerd) en vrijwel elk paard zal die truckendoos op één of andere wijze op z'n mens loslaten, vooral als het een nieuw mens is.
He gros van de mensheid is afgericht door hun paard, niet andersom..........

Ik begrijp jou ook wel, maar dit is toch anders. Paarden treiteren en liggen niet dwars op de 'mensen-manier', zeg maar (met voorbedachte rade en snode plannetjes). Ze kunnen niet denken in 'trucken uithalen'. Een paard springt niet weg uit de hoek omdat hij denkt dat hij op die manier onder zijn dressuurproefje uit kan komen en terug naar de wei mag. Ik heb hier wel een mooi stukje over in mijn profiel staan :).

Citaat:
Het enige trainingsprincipe dat echt telt is: "het paard heeft altijd gelijk". Het paard doet wat hij doet omdat hij denkt dat het zo moet - omdat de natuur hem daartoe heeft voorgeprogrammeerd, of omdat hij herhaalt wat hij leerde uit succesvolle voorgaande ervaringen. Hoe je het ook draait of keert: je paard doet wat hij doet omdat hij er in het verleden beter van werd - of dat nu je bedoeling was, of niet. Dat legt elke verantwoordelijkheid bij ons, ruiter of eigenaar. Als het paard niet doet wat je wil - en hij toont dat door de manier waarop hij zich gedraagt - dan is hij er ofwel (nog) niet toe in staat (mentaal of fysiek) ofwel heb je de verkeerde vraag gesteld. Om te weten hoe je best reageert op de antwoorden die je van je paard krijgt, zodat je je vraag kan herformuleren voor meer succes de volgende keer, zit er maar één ding op: leer het paarde kennen. Als soort, maar ook als individu.

Inge Teblick - grondwerk met paarden

Edit: hier wil ik dus wel mee zeggen dat ik het met je eens ben wat betreft de 'streken' die paarden uithalen .. Deze zijn allemaal aangeleerd door ons :j.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:24

Ik denk dat de mens soms graag voor de gek gehouden wil worden terwijl je een paard niet voor de gek zou kúnnen houden!

Liisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:14

Cissy ik ben het met jou eens hoor ! ;)

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:04

Ik doe het juist andersom :P Ik ga met het paard om alsof ik een paard ben :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:23

wederzijds vertrouwen en respect, daar draait het allemaal om.
Hoe iedereen dit doet, is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Mijn pony mag heel veel, en ik bij haar, maar we hebben beide grenzen.

Treiteren is gewoon iets wat ooit 1x is gelukt bij iemand, herhalen om te kijken of de ander er ook intrapt.

Behandel mijn pony niet als mens, als paard, met zo nodig een tik als dat moet. Maar met zwepen slaan of wat ook doe ik dan weer niet. Verder weet mijn pony heel duidelijk dat IK de baas ben en niet zij.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:33

Het topic heb ik niet helemaal gelezen maar ik heb ook zo'n truckendoos paard..
Op wedstrijd bijvoorbeeld heeft hij weer iets nieuws sinds een paar weken dat hij van de inrijbak niet naar de wedstrijdbak wil..
Eerst probeer ik het maar dan begint hij te steigeren en ik heb dan geen zin in een discussie dus stap ik af en loopt hij na wat achteruit lopen wel mee.

Maar dan snap ik zelf ook wel dat het een kwestie van vertrouwen is alleen niemand komt met de oplossing zeg maar.
Hij kan zich ook heel erg opfokken ook gewoon thuis en dan denk ik wel eens waarom maak je het jezelf allemaal zo moeilijk?

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:04

Ooh, ik ben zo schuldig aan dit onderwerp; in den beginne (lang geleden hihi) behandelde ik ook mijn eerste echte lease paardje als mijn vriendje. Nou dat heb ik geweten; ik werd eraf gesmeten, er werd gewoon met me gespeelt! Ik ben tussen de boxdeur geduwt omdat het paard er eerder uit wou dan mij, waardoor ik mijn ribben heb gekneust. En ik me maar afvragen; wat heeft dat beest toch? Een oudere vriendin van mij, die al heel wat paarden versleten had en veel meer ervaring had zette me terug op mijn plek. En niet zo zachtjes ook "Wie denk jij wel niet dat je bent om jou paard in een machtpositie te zetten die hij duidelijk niet aan kan?! blah blah" (want het paard word ook vaak gestresst wanneer hem die positie is gegeven)
Dus heb ik het anders gedaan. Nu staan al de paarden die ik rijd, verzorg, of zelf heb, allemaal netjes onder mij. Ik kan nu met twee paarden een weiland uitlopen, ze op stal zetten, zónder dat ik ondersteboven word gegooit hihi. Nu kan ik er om lachen, maar als 15 jarig meisje, word je daar niet blij van :P Ik kende alleen nog maar die lieve manege ponys, verzorg ponys en mijn nicht dr paardje; maar daar had ik in de dagelijkse verzorging practisch niets tot bijna niets mee te maken. Nu ben ik het er helemaal eens dat het paard onder je staat, net zoals een hond (die ook vaak behandelt word als kindje) kat, hamster, geit, wat het ook is. De mens is groter dan het dier; dit geeft ons niet het recht een dier te mishandelen, maar wel het recht om te vragen wat we verlangen van een dier; en een trap in de kont of tik op de neus is nog geen enkel paard aan dood gegaan.

Nu nog steeds zie ik soms mensen op paarden zitten waar mij best de haren van rechtop in de nek staan; zo ook op een wedstrijd van paar maanden terug. Een kind die en pony niet aan kan, prima, daar kan ik inkomen. Die moet nog oefenen. Maar een volwassen vrouw op een paard van 1.75 die ze niet onder controle heeft, daar word ik toch best kriechel van; vlak nadat ik een hindernis had gesprongen, vloog haar paard mijn paard aan en ik vlieg met paard en al de lucht in, heb heel lang met een gekneusde enkel en heup gelopen. En wat zegt zij tegen haar eigen paard nadat ik het dier voor knol en slachtrijp genoemt had? "Rustig maar liefje, ze meende het niet hoor! Jij kunt er ook niets aan doen!" als het mijn paard was, hij had een trap in zn dikke reed in gekregen en had het nooit meer geflikt!
En overmate van ramp, was mijn paard zo geschrokken dat hij op me was gevallen, dat het arme dier zwetend en met wit van de ogen stond te trillen van angst. Dat maakt me echt pissig.

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:34

Jeetje...SuperMarion...ik kan me goed voorstellen dat je daar flink pissig van wordt!!!

Maarre...waar ik wel benieuwd naar ben is hóe je die ommezwaai maakte van 'het behandelen als vriendje' tot 'ik sta boven jou'. Lette je bijvoorbeeld ontzettend op je lichaamstaal of herhaalde je steeds in gedachten dat jíj de baas bent en niet andersom?? Hoe deed je dat? Waar begon je mee? (hihi...ben niet nieuwsgierig hoor :-))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:51

Ik kom ook nog eens een reactie geven...

Hoe mensen met hun paard omgaan, moeten ze zelf weten. Maar op het moment dat ik met een paard bezig ben, neem automatisch de positie van leider in. Meestal snappen ze dat wel, omdat ik mezelf dan echt al een paard gedraag. Haltertouwtje is mijn staart, daar mep ik ze indien nodig mee uit mijn persoonlijke ruimte. (Na dreigen.) Door dit soort dingen hebben ze heel snel door hoe het zit. Vaak hebben ze dan zoiets van, oké, dat is duidelijk, you're the boss, daar gedraag je je ook naar, ik luister wel. Snappen ze het dan nog niet, en blijven ze meppen/happen/klieren dan heb ik altijd mijn pedagogisch verantwoorde maatje 40 nog. Opgedonderd, ben je nou helemaal gek?

En met paarden die uit zichzelf onderdanig ben, ga ik ook "paards" om. Ik loop voorop, als ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb mogen ze achter mij lopen. Bijv. een merrie die altijd alles eng vind, wel eens opzij springt, maar mij zo vertouwd dat alles goed is zolang ik er tussen sta, mag achter mij lopen. Ze zal het niet wagen om in mijn nek te springen. Hoogstens het neusje op mijn schouder als er een heeuuuul enge bloempot staat. :D) En als ze een lekker paardenpoetsbeurt willen doe ik gezellig mee, even lekker tutten. Vind zo'n lippenmassage altijd wel fijn. Als ze tanden gaan gebruiken geef ik gewoon even aan dat ik dat niet fijn vind, door even minder hard te gaan kriebelen.

Zijn er trouwens nog meer mensen die paardenpoetsbeurten doen? Dus schoft kriebelen en dan op je schouder teruggepoetst worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:59

Ik snap je helemaal. Maar ik moet zelf toegeven dat ik ook met mijn paard omga alsof ze mijn vriendin is.

Maar.. Daar moet ik bijvertellen, mijn paard kan het niet hebben als jij zegt, zoh en nu ga jij even naar mij luisteren!

Toen ik haar in het begin verzorgde, heb ik tijden niet met haar op kunnen schieten, omdat ik vond ik bén de baas.

Toen kwam ik erachter, dat zij helemaal geen baas leider wou hebben. Ik ben join up's met haar gaan doen, wandelen, spelletjes. Totdat ze mij echt ging vertrouwen.

Nu nog steeds merk ik aan haar, dat ze niet van mensen houd, die denken haar even de baas willen zijn. Ze wilt, dat je iets op een manier naar haar toe brengt, als in een vraag. Niet in de trant van jij moet.
Als je mijn paard ergens toe dwingt, jaagt ze je der wei uit. Als je het vraagd, doet ze het zonder problemen.

Dit wil echter niet zeggen dat ik haar niet de baas ben. Ze staat nog altijd degelijk onder mij. ZE weet in de wei mag ze spelen, maar tot op zekere hoogte. Ze weet waar haar grenzen zijn. Ze weet ook, als we buitenrijden, mag ze meebeslissen waar we heen gaan (Ze trekt vaak een kant op, en dan gaan we meestal daar heen. ZE kiest dus tussen bos/heide/rondje dijk). Maar ze weet ook, dat als zij links kiest, en ik rechts. Dat ze niet moet verder zeuren. Dit doet ze dan ook helemaal niet.

Wat ik met dit verhaal wil bereiken, is dat je ook met je paard als vriendin om kan gaan, zonder dat zij jou de baas hoeft te worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:12

Daar ben ik het idd wel mee eens.
In het begin ben ik wel eens streng, maar als ik merk dat een paard heus wel wil luisteren, kan krijgen ze ook een hoop vrijheid. Kwestie van duidelijk zijn, dan is verder ingrijpen vaak al niet meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:17

Ja idd :j

Zodra mijn paard iets doet wat ik niet wil, dan hoef ik alleen maar met mijn vinger de lucht in te wijzen, en áh te roepen. Dan schrikt ze zich te pleures (Madam is altijd lief, dus krijgt nooit straf. Schrikt zich kapot als ik iets niet leuk vind :(:) :+: ).

OF als ze bijvoorbeeld met haar lippen mijn jas vast pakt, of staat te schooieren (Doet nooit met haar tanden, alleen de lipjes hoor :+: ), dan duw ik tegen haar hals, en duw ik haar van me weg. Dan gaat ze als een klein veulen staan smakken, in de trant van "sorrie ik doe het niet meer!"

Maar ze heeft wel altijd iets tegen de koeien/kalveren bij ons. Als ze in de buurt van een koe/kalf staat, en die vidn haar interesant en die komt even ruiken. Dan bijt ze áltijd terug. Dan krijgt ze van mij wel een opdonder. Is ze dan helemaal besodemieterd. Alsof een kalfje zich tegen haar kan verdedigen. En de koeien durven nooit wat terug te doen :(:) Daar kan ik dus wél echt boos om worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:25

Ja dat heb ik ook, als ze heel fris is en ik ben aan het wandelen omdat de bak bezet is, vergeet ze soms dat ze achter mij moet lopen. Dan zet ik haar terug en is het o oeps sorrryy!

M'n vzpaard schrikt zich soms echt dood als hij uit reflex hapt. :+ Dan springt hij in een hoekje van nee ik straf mezelf wel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:34

Mijn paard loopt vaker voor me als achter me :)) Maakt me niet zo uit, ik weet dat ze binnen een seconde weer achter me staat. Soms loopt ze ook achter me, en dan kijk ik even om me heen, en vergeet ik haar. Dan gaat ze stilstaan, in de trant van :oo Je let helemaal niet op me :oo en dan kan ze zó zielig kijken :')
Dan zeg ik kom maar, dan komt ze met haar schouder nét voor me lopen, en dan leg ik mijn arm over haar rug, en dan is ze helemaal weer gelukkig :') :+:

Mijn paard is echt mijn maatje :j

Dat uit reflex happen doet Kel ook wel eens idd :)) Dan schikken ze zich echt kapot. Ze voelt zich dan ook helemaal schuldig :(:) Blijft toch wat instinct van een paard. Ik doe dan maar net of ik het niet gezien heb, zou niet weten hoe ik moet reageren. Knuffelen niet, want dan denkt ze dat het leuk is als ze hapt. Maar straffen ook niet, want het is een reflex. Ik negeer het dan maar gewoon :)

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:37

Ik ben het helemaal eens met de stelling, maar zoals ik het nu lees is iedereen het er mee eens. En dat terwijl ik toch af en toe bang wordt door wat ik op Bokt lees. Paarden zijn beesten (even een beetje cru gezegd), en mensen zijn mensen. Daar zit een groot verschil tussen. Ik word eng als ik weer lees dat je een paard niet mag straffen, helemaal niet als hij jou in een gevaarlijke situatie brengt, wat een onzin. Eerst de mens en dan het paard, en als het dan ten koste gaat van het paard, helaas jammer dan!

Dit betekent niet dat ik niet van paarden houd, mijn (helaas) wekelijkse dosis paard maakt me weer helemaal gelukkig, een paard is mijn lievelingsdier (lekker penny), met nadruk op DIER. Paarden zijn leuke en lieve dieren, maar niet te vergelijken met de mens.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:43

Ja, maar het lijkt me ook niet slim hier te reageren als je je paard zo behandeld.

Oja, ik doe trouwens niet aan Nh, parelli of al die dingen. Heb die dvd's van parelli liggen, maar toen ik ze zag dacht ik,dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken. :+
Gewoon lekker freestylen. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:02

Miss_Malfoy schreef:
Zijn er trouwens nog meer mensen die paardenpoetsbeurten doen? Dus schoft kriebelen en dan op je schouder teruggepoetst worden?

Ja ... :+: Fijn voor mens én paard :D.

(lekker offtopic, maar ik zag dit staan en móest reageren :) )

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:15

Ik ben het helemaal met de stelling eens. En zoals eerder gezegd. Je schrikt af en toe hoe mensen met hun paarden omgaan. Alsof het een mens is! Als je zo met een paard om wilt gaan moet je maar met een mens spelletjes gaan doen. Maar daar heb én jij niets aan én het paard niet.

Ik ben trouwens blij om te zien dat iedereen er zo over denkt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:19

Verplaatst van OPG naar PP.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:18

Dani62 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ja ... :+: Fijn voor mens én paard :D.

(lekker offtopic, maar ik zag dit staan en móest reageren :) )

Ja hé, en die mutsen hier op stal ('t groepje fokmerrie's) zijn er altijd helemaal happy van, gewoon even een paar minuutjes gezellig tutten. Dat hoort er ook bij vind ik. Mensen die hun paard alleen maar steeds op zijn plek zetten, altijd maar corrigeren, dit is niet goed dat is niet goed, die gaan ook verkeerd met hun paard om. Een leider komt immers ook wel eens gezellig poetsen, hoort er ook bij, relaties onderhouden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:42

je hebt helemaal gelijk.

wel vind ik dat sommige mensen wel erg ""hij is er voor mij, en ik niet voor hem" doen.
nu heb ik het absolut niet over jou hoor, maar ik ken iemand die dat zecht.
daar ben ik het niet mee eens, je moet kunnen voldoen aan de natuurlijk ijsen van een paard.
hij moet gewoon 5/6 dagen in de week, minstens 2 uur naar buiten (of in ieder geval bewegen).
als je niet aan die eis kan voldoen, moet je geen paarden houden.
ik vind joun tekst wel heel goed en sluit me er compleet bij aan.
natuurlijk is het wel een keer leuk, om samen met je ''vriendje'' een waterijsje te gaan eten :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:48

Ja ik doe ook wel gekke dingen, ze moeten wel wat kunnen hebben. Van de kont afglijden, een vriendin van me kan staan op haar vzpony, pff achterstevoren, of voor de lol vlechtjes maken en ondertussen paardlief de oren van zijn kop kletsen. :D

Maar hij staat idd gewoon 3 uur minimaal buiten, met soortgenoten. :) Lekker paard zijn, want ik kan het toch nooit zo goed als een echt paard.

arbouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:54

mijn paard wilde ook de trailer niet in maar wil graag aandacht
wij zijn toen in de trailer gaan staan hij stond natuurlijk wel aan het touw
wij zijn gaan praten keken niet eens naar hem
hij vond het niet niet leuk dat hij gaan aandacht kreeg
en voor we het wisten stond hij al half in de trailer
je kan dus ook kijken wat zijn zwakke punten zijn

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:59

Ik vind wel dat je een paard moet respecteren zoals je een mens respecteerd.
Tot een zekere hoogt vind ik dat je het als een mens kan behandelen (respect hebben, geen lichamelijk geweld enz...)
Maar toch is het en blijft 't een paard.
Een paard moet naar jouw luisteren, en jouw als een leider zien.
Het is natuurlijk ook je maatje, maar hij moet ook naar je luisteren.