ik kom ook echt zielige paarden tegen............ maar die zijn structureel zielig, hebben het structureel slecht en hebben zich geschikt in hun lot.......... en das sneu, dat is heel sneu
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ikke schreef:Fout. Elk paard heeft z'n truckendoos (door ons aangeleerd) en vrijwel elk paard zal die truckendoos op één of andere wijze op z'n mens loslaten, vooral als het een nieuw mens is.
He gros van de mensheid is afgericht door hun paard, niet andersom..........
.Citaat:Het enige trainingsprincipe dat echt telt is: "het paard heeft altijd gelijk". Het paard doet wat hij doet omdat hij denkt dat het zo moet - omdat de natuur hem daartoe heeft voorgeprogrammeerd, of omdat hij herhaalt wat hij leerde uit succesvolle voorgaande ervaringen. Hoe je het ook draait of keert: je paard doet wat hij doet omdat hij er in het verleden beter van werd - of dat nu je bedoeling was, of niet. Dat legt elke verantwoordelijkheid bij ons, ruiter of eigenaar. Als het paard niet doet wat je wil - en hij toont dat door de manier waarop hij zich gedraagt - dan is hij er ofwel (nog) niet toe in staat (mentaal of fysiek) ofwel heb je de verkeerde vraag gesteld. Om te weten hoe je best reageert op de antwoorden die je van je paard krijgt, zodat je je vraag kan herformuleren voor meer succes de volgende keer, zit er maar één ding op: leer het paarde kennen. Als soort, maar ook als individu.
.
Ik kende alleen nog maar die lieve manege ponys, verzorg ponys en mijn nicht dr paardje; maar daar had ik in de dagelijkse verzorging practisch niets tot bijna niets mee te maken. Nu ben ik het er helemaal eens dat het paard onder je staat, net zoals een hond (die ook vaak behandelt word als kindje) kat, hamster, geit, wat het ook is. De mens is groter dan het dier; dit geeft ons niet het recht een dier te mishandelen, maar wel het recht om te vragen wat we verlangen van een dier; en een trap in de kont of tik op de neus is nog geen enkel paard aan dood gegaan.
)
) En als ze een lekker paardenpoetsbeurt willen doe ik gezellig mee, even lekker tutten. Vind zo'n lippenmassage altijd wel fijn. Als ze tanden gaan gebruiken geef ik gewoon even aan dat ik dat niet fijn vind, door even minder hard te gaan kriebelen.
).
), dan duw ik tegen haar hals, en duw ik haar van me weg. Dan gaat ze als een klein veulen staan smakken, in de trant van "sorrie ik doe het niet meer!"
Daar kan ik dus wél echt boos om worden.
Dan springt hij in een hoekje van nee ik straf mezelf wel!!!
Maakt me niet zo uit, ik weet dat ze binnen een seconde weer achter me staat. Soms loopt ze ook achter me, en dan kijk ik even om me heen, en vergeet ik haar. Dan gaat ze stilstaan, in de trant van
Je let helemaal niet op me
en dan kan ze zó zielig kijken

Dan schikken ze zich echt kapot. Ze voelt zich dan ook helemaal schuldig
Blijft toch wat instinct van een paard. Ik doe dan maar net of ik het niet gezien heb, zou niet weten hoe ik moet reageren. Knuffelen niet, want dan denkt ze dat het leuk is als ze hapt. Maar straffen ook niet, want het is een reflex. Ik negeer het dan maar gewoon

Dani62 schreef:Miss_Malfoy schreef:Zijn er trouwens nog meer mensen die paardenpoetsbeurten doen? Dus schoft kriebelen en dan op je schouder teruggepoetst worden?
Ja ...Fijn voor mens én paard
.
(lekker offtopic, maar ik zag dit staan en móest reageren)

Lekker paard zijn, want ik kan het toch nooit zo goed als een echt paard.