Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Apocalatch

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:07

Ja die cap heb ik ook gehad, de koppijn is zeer herkenbaar :D

Mij is ook we eens verteld dat een hackamore de neusgaten dichtknijpt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:08

Ja bij de manege waar ik reed hebben ze ook nog van die plaatjes.

En zo;n cap als ZW beschrijft had ik ook :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:10

een lesgenootje van me had een speelgoedcap, die was van karton :=

het is maar goed dat je tegenwoordig eentje met veiligheidskeurmerk moet dragen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:11

In de tijd dat ik leste bij de manege had niemand een cap op.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:12

En trouwens, deze handschoentjes zie je ook bijna niet meer:
Afbeelding

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:14

Inderdaad, volgens mij waren die ouderwetse caps zo onveilig dat je beter zonder kon rijden dan met. Je had ze trouwens ook met driepuntssluiting en zo'n plastic kinkapje.

In Engeland heb ik op vakantie voor het eerst gereden met een veiligheidscap. Mijn hemel, ik vond mezelf wel een champignon lijken (maar dat vind ik nog steeds). Die had dan ook geen klepje, wel mocht ik kiezen of ik er voor het leuk nog een capcover op wilde, zo eentje met hele felle kleurtjes. Ik geloof dat ik daar maar niet aan begonnen ben toen :D

Lisa91: die heb ik nog steeds, in het felrood. Handig als je buitenritten begeleidt en handsignalen moet geven, dan vallen je handen goed op hoor :D
Ook handig aan die dingen is dat de vingers er standaard van openslijten, da's makkelijk bij het aansingelen en niet zo warm 's zomers :')

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:15

Leuk, die handschoenen met nopjes. :) Die heb ik ook nog gehad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:17

De beige rijbroek zie je ook niet vaak meer. Het was vroeger zwart, wit of beige. En iets later kwamen de rib-rijbroeken in blauw en rood _O-

OJa en de jodhpur rijbroek, die komt weer in volgens mij :-)

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:19

ja vroeger had je inderdaad alleen maar lage neusriemen.
om eerlijk te zijn, vind ik ze gemakkelijker in gebruik dan gecombineerde.
raak altijd de sper riempjes kwijdt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:21

Er andersom in steken, dan valt hij er niet uit. :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:21

ik heb die handschoenen met nopjes ook pas geleden nog nieuw gekocht voor mezelf en mijn zusje. De dekens onder de zadels weet ik me ook nog van vroeger te herinneren.

Met de tractor voor de trailer naar concours gebeurt hier nog steeds wel. Met name de clubwedstrijdjes etc.

Hier in de buurt is een oude koeienboer die paarden voor de kar rijd. Hij gooit na het rijden het tuig gewoon in de blubber met de mededeling dat als het goed ingevet en onderhouden is dat het helemaal geen kwaad kan. Hij gebruikt het tuig immers al sinds 1960 dus waarom zou hij het nou ineens netjes ophangen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:22

Ik had vroeger ook zon cap en toen er eindelijk eens een beetje op de veiligheid werd gelet moest je er zo'n raar tuigje om heen doen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:28

Ik mis die oude caps juist wel - ik heb sindsdien nooit meer een cap gehad die ik echt niet meer voelde zitten. Ik kan maar geen goede nieuwe cap vinden, ik heb vandaag model 4 definitief afgekeurd :\ Verder mag ik gelukkig constateren dat de tijd bij ons gewoon stilstaat: wij houden dapper vol met de lage neusriem. En wat mij betreft blijft dat lekker zo. :j
Ook de vilten dekjes, opgevouwen dekens en zadelvormige sjabraks zie ik regelmatig in de praktijk. Ik vind trouwens zadelvormig ook veel mooier dan vierkant - mode is maar raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:29

Ik vond die oude caps ook erg fijn, ik heb nu een casco en die vind ik ook wel lekker zitten maar je hoofd lijkt dan zo groot

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:30

Ik vond die oude caps niets. Ze zaten ook niet stevig, je had er niets aan bij een val.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:31

Ik had vroeger zo'n cap zonder bevestiging. Hij had wel een goeie pasvorm, ik kon m'n hoofd ondersteboven houden, hij viel er niet af. En ik had ook geen hoofdpijn na het rijden. Maar ik denk toch niet dat hij echt veilig was. En een cap met een plastic kin stukje heb ik ook nog gehad.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:32

Mijn oude cap (met vervelende elastieken bandje dat altijd te strak zat en een benauwd gevoel geeft) had zon zwarte sierstrik achterop en werd uiteraard versierd met capspeld (die ik geloof ik zelfs nog heb ergens :P ) man wat is dat lang geleden alweer!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:33

Groot is niet zo mijn probleem, maar ze blijven gewoon niet goed zitten, maar schuiven en kiepen. Alleen de Lidl-cap die ik had was wel prettig maar dat ding is nu zo gaar en vies en stuk dat ik daar weinig mee kan doen. En dan nog vond ik 'm erg zwaar en niet altijd lekker zitten.
Die caps vroeger boden misschien weinig qua schokbreking, maar tegen scherpe stenen enzo deed het wel degelijk genoeg - en tegen laaghangende takken ook :j Ik zou het voor mij geen probleem vinden om weer naar zo'n oude cap terug te gaan.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:33

Ik vind die ribbroek zelf heerlijk zitten. Ik heb er zelf nog één in mijn kast liggen, die is beige. Maar jammer genoeg kan ik hem niet meer aan want de stof is zo dun geworden dat ik bang ben dat als ik ga rijden door de stof heen scheur (Heb hem inmiddels ook al 4 jaar) Maar ik vind het nog een lekkere broek, zeker in de zomer, dan zijn ze niet zo warm. En bij ons op de manege hebben ze nog steeds lage neusriemen (Ook bij sommige paarden engelse) en ook naamplaatjes aan de hoofdstellen. Dat is wel handig omdat sommige kinderen de hoofdstellen nog wel eens verkeerd weghangen. En op de manege zit ook achterop het zadel een stukje tape met de naam van het paard erop. Je zou maar met het verkeerde zadel gaan rijden :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:36

Die heb je hoor, vroeger schreven ze met typex o.i.d. achterop van welk paard het is. Pieters zadel ligt nog regelmatig op kinky en zo hebben we er meer.

Halsters zonder keelriem en van die halsters van één lang touw met een lus aan het eind zie je ook nooit meer. (zeker die laatste zijn erg praktisch bij vangen van paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:36

ik heb trouwens alleen maar ribbroeken, ten eerste omdat ik ze heerlijk vind zitten en ten tweede: ik ben te bedonderd om 150 euro aan een broek uit te geven

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:38

150 euro aan een broek? Ik heb gewoon een stoffen broek met leren beenstukken voor 30,- :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:38

De oude caps... Veel mooier :)
Minder veilig, dat wel.

Een vilten sjabrakje, hihi. Die heb ik ook nog gehad. Die stalen roskammen vind ik krengen, mijn paard vindt dat ook, dus weg ermee.

Ik deed vroeger ook tape om de knotjes heen. Als ik die foto's terug zie, geen gezicht! :D

Mijn oude oud-rijinstructeur vertelde me dat zijn eerste zadel een opengeknipte stuk brandweerslang was met links en rechts een soort van beugels. Goed, totaal offtopic weer.

Erg leuk om die oude producten voorbij zien komen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:39

4 jaar Unoo? Ik heb een rijbroek die al sinds 2000 mijn lievelingsbroek is :D
Dat is geen ribfluwelen broek, maar zo eentje met kleine ribbeltjes. Tegenwoordig heb je bijna alleen nog maar gladde; daar heb ik er ook een van, maar die is op de een of andere manier door het wassen zo stuk geworden dat 'ie haast vanzelf rechtop blijft staan. Niet echt prettig.

Shadow, wat lastig! Ik vind juist dat de nieuwe caps fijner zitten door de kussens aan de binnenkant enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:40

Unoo schreef:
150 euro aan een broek? Ik heb gewoon een stoffen broek met leren beenstukken voor 30,- :+

ik kan echt alleen maar hele dure vinden, en heb ook maat 40/42 dat zal er ook mee te maken hebben