mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:33

nee okee dat ging ook even over het wassen/scheren/tuig schoon enz.
veel mensen gebruiken niet eens pees bescherming bandages enz dus hoe heb je dan een stje? met je eigen kleding vind ik het ook mooier als het een beeeetje past :)

ik vind in het hele totaal plaatja belangerijk dat het er netjes uiziet. dat je iig de moeite hebt gedaan te laten zien dat je serieus bent :)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:44

VivaLaVida schreef:
ik heb zoiets van als jij laat zien dat je er moeite voor doet word je ook serieuzer genomen :)

Ik denk : hoeveel tijd kan een mens over hebben?

Want als ik elke keer als ik rijd, met mijn eigen paard of met de paarden van mijn vriend, mijn ganse harnachement moet opblinken, en mezelf, en dan nog 2u rijden, en mijn huishouden doen, en mijn fulltime job van 40u id week en weekendjob op zaterdag van 6uur erbij, en de zondag op wedstrijd mee groomen voor vriendlief... ik 24/24u zou moeten bezig zijn. :7

Dekjes liggen er in overvloed in de stal bij ons, deze worden tijdig gewassen en kleur kijken wij al helemaal niet naar! Setjes, ik heb er 2 omdat ik het leuk vind, maar de rest lacht me er gewoon mee uit :(

En qua kledij: in de week alles wat functioneel is, lekker zit, makkelijk wast, want de stallen moeten ELKE dag gemest worden en de paarden elke dag op de weide&terug binnen etc... en dat is toch voor mij, mijn vriend en zijn papa.
Maar met een 5-tal wedstrijdpaarden, 4 drachtige merries en 3 jonge dieren die nog in de opfok staan, is dit een ganse klus!

En voor op wedstrijd lijkt me dat héél eenvoudig:
wit dekje
zwart/wit kostuum
zwart hoofdstel en zadel
afhankelijk van het paard, meestal zwarte getten, maar diegene met witte benen doen we witte getten aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:49

lientjeds schreef:
VivaLaVida schreef:
ik heb zoiets van als jij laat zien dat je er moeite voor doet word je ook serieuzer genomen :)

Ik denk : hoeveel tijd kan een mens over hebben?

Want als ik elke keer als ik rijd, met mijn eigen paard of met de paarden van mijn vriend, mijn ganse harnachement moet opblinken, en mezelf, en dan nog 2u rijden, en mijn huishouden doen, en mijn fulltime job van 40u id week en weekendjob op zaterdag van 6uur erbij, en de zondag op wedstrijd mee groomen voor vriendlief... ik 24/24u zou moeten bezig zijn. :7

ik zei voor les en wedstrijd... :) niet voor elke keer dat ik mn beesten rij..

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:52

en ik kan geen setjes maken op me poown want bandages kosten teveel tijd en zijn voor mij onzinnig en peesjes passen haar nooit :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:54

Haha wat een onzin zeg, je paard moet er wel netjes en mooi uit zien, anders kan je er niet goed op rijden want dan ben je niet gemotiveerd. Dan ben ik zo ongeveer 2x in 1,5 jaar gemotiveerd geweest :') Meestal rijd ik gewoon op een bemodderd paard die alleen onder het zadel gepoetst is. Als ik dr elke keer voor het rijden ga poetsen tot ze blinkt, ben ik daar ook nog eens 1 uur per dag aan kwijt, aan dat vieze varkentje. Dus als ze heeft liggen modderen en varkenen maak ik gewoon de plek onder het zadel school en onder de singel en klaar hoor. Ik heb trouwens wel een setje, maar die staat alweer in de verkoop :D Ik vind setjes trouwens wel leuk, alleen bandageren kan ik niet :')

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:55

Kleding e.d. moet veilig en functioneel zijn.
Ik rijd zelf western(boomloos) en rij met spijkerbroek.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:55

Ah zo!

Ik les 1x per week privé, en de lesgever komt aan huis, dus hoef ik helemaal geen grote toeren te doen.Verder 1x per 14 dagen met de club, en ook dan varieert het bij iedereen.

Onze rijpaarden staan met een dekje op, lopen overdag buiten maar komen s nachts op stal, dus al bij al vallen wij niet uit de toon.

Maar hier al helemaal geen setjesfreak, hoewel ik eerlijk moet toegeven dat een mooi setje het plaatje soms echt kan afwerken...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:00

Als we ook nog gaan beginnen over hoe schoon je paard is... Die arme meiden hier die serieus genomen willen worden omdat ze alles, inclusief paard, laten blinken en ook nog passend zijn, zouden een hartaanval krijgen als ze mij ziet rijden.. :+

Ten eerste meer wel dan niet met een lekkere kwijl of baggervlek ergens op mijn kleren en dan mijn paaaarden... pff haha. Die staan 24-7 buiten en houden zich níet bezig met er netjes uitzien, want dat doet niet af aan hoe zij lopen ;), dus baggeren lekker overal doorheen en gaan niet op de droge stukken liggen, maar in de vieste/natste.. Dat zorgt er dus voor dat ik hoop dat ze enigszins droog zijn voor ik ga rijden en als dat zo is haal ik vluchtig een borstel over de rug, singelplek en hoofdstelplekken en dat is het dan. Zij hebben hun waterdichte vachtje hard genieg nodig... :D
Het zál me wat :+

Overigens vind ik het prima als mensen setjes waarderen of ze het fijn vinden er keurig uit te zien, dat is aan hen, heb ik ook geen probleem mee. Maar verwacht niet van mij in te zien dat zo'n iemand wél serieus is en iemand die kleding niet boeit maar hun paarden des te meer níet serieus is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:02

_rosita_ schreef:
Als we ook nog gaan beginnen over hoe schoon je paard is... Die arme meiden hier die serieus genomen willen worden omdat ze alles, inclusief paard, laten blinken en ook nog passend zijn, zouden een hartaanval krijgen als ze mij ziet rijden.. :+

Ten eerste meer wel dan niet met een lekkere kwijl of baggervlek ergens op mijn kleren en dan mijn paaaarden... pff haha. Die staan 24-7 buiten en houden zich níet bezig met er netjes uitzien, want dat doet niet af aan hoe zij lopen ;), dus baggeren lekker overal doorheen en gaan niet op de droge stukken liggen, maar in de vieste/natste.. Dat zorgt er dus voor dat ik hoop dat ze enigszins droog zijn voor ik ga rijden en als dat zo is haal ik vluchtig een borstel over de rug, singelplek en hoofdstelplekken en dat is het dan. Zij hebben hun waterdichte vachtje hard genieg nodig... :D
Het zál me wat :+

Overigens vind ik het prima als mensen setjes waarderen of ze het fijn vinden er keurig uit te zien, dat is aan hen, heb ik ook geen probleem mee. Maar verwacht niet van mij in te zien dat zo'n iemand wél serieus is en iemand die kleding niet boeit maar hun paarden des te meer níet serieus is :+

selectief lezen lijkt ook wel een nieuwe trend te worden....... :)
als ik naar LES op WEDSTRIJD ga ga ik niet met een poepvlek paard :D

thuis rij ik ook met een paard waarvan je nooit gelooft dat die manen echt wit zijn.. :D

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:03

Ik had het niet direct over jou, anders had ik je wel gequote ;)
Meer in het algemeen...voel je daarom ook niet aangevallen ajb :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:06

komt omdat dit al de tweede keer is dat er 1 stukje gelezen wordt en dan gelijk gereageerd alsof ik elke kee ben er dat ik ga rijden mijn paard door de wasstraat rij :D
en aangzien ik de enige ben die het over serieus genomen had :D dacht ik inderdaad dat je het tegen mij had :D

volgens mij ben ik sowieso de enige tot nu toe die voor les ook zo perfectionistisch is :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:10

_rosita_ schreef:

Welcome to the club _O-

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:21

vind het er wel netjes uitzien maar nee voor mij hoeft het niet. Nu heb ik wel bepaalde kleuren voor mijn wedstrijden om goed zichtbaar te zijn, dus uit dat oogpunt is het handig. Bij gewoon op stal begin ik met mesten en poetsen en ik ben dan vies maar ga eerst even een lekkere bosrit maken dan. maakt me niet uit hoe mensen me dan zien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:38

VivaLaVida schreef:
komt omdat dit al de tweede keer is dat er 1 stukje gelezen wordt en dan gelijk gereageerd alsof ik elke kee ben er dat ik ga rijden mijn paard door de wasstraat rij :D
en aangzien ik de enige ben die het over serieus genomen had :D dacht ik inderdaad dat je het tegen mij had :D

volgens mij ben ik sowieso de enige tot nu toe die voor les ook zo perfectionistisch is :D

Ik ga je wel quoten :D
Want ik ben wel even benieuwd hoe vaak je nou dan lest + wedstrijden. Is dat die 2 keer per maand of vaker? En dan was je elke keer je hele paard? Dan vraag ik me namelijk af of je beseft dat je dan de hele barriere, waarvoor de huid bedoeld is, weg haalt? Alle huidvet e.d. haal je daarmee weg dus het is nogal ongezond voor je paard om zo vaak gewassen te worden.
Je zei ook op de vorige pagina, ik weet de exacte woorden niet meer, dat je vind dat je serieuzer genomen word als je je best erop gedaan hebt. Nou ben ik dat op zich met je eens maar dan vraag ik me weer af wat jij daaronder verstaat? Ik versta er namelijk onder dat mn tuig niet onder de modder of schimmel zit, maar ik poets deze niet eens maandelijks. Ook blinkt mijn paard niet maar ik poets em zeker wel. Echter niet heel grondig omdat ie 24/7 buiten staat en zn huidvet en vachtje erg hard nodig heeft. Gewoon als serieuze vraag, zie je dit dan ook als niet gemotiveerd zijn?

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:43

Ik vind het absoluut niet belangrijk, maar vind het wel erg leuk om mijn paard er gewoon goed uit te laten zien met een setje enzo :D Zelf vind ik het ook leuk dat mn kleding een beetje bij mijn dekjes enzo passen. Maar voor mij gaat de verzorging van de paarden absoluut voor!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:49

Ik zorg altijd vooral dat het paard er super verzorgd uitziet.. :) Hoe ik er zelf uit zie en of ik match met het paard, dat boeit me niet zo.. ;)
Setjes zijn wel grappig, maar voor mij absoluut niet belangrijk.. :P

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:52

tja het is net hoe mijn pet staat moet ik eerlijk toegeven. :o
maar op les en wedstrijd zie ik er top uit. (al vind ik dat zelf) :D
en mijn paard mag echt niet klagen over een setjes tekort, het is een beetje te erg....

maar hoe dan ook het setje, kleur, merk wat je op of aan heb staat niet direct in verband met je rijkunst hoor!
je ziet zat mensen overal die het best van het best hebben maar het rijden laat te wensen over om het maar netjes te zeggen.... ;(

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:53

In de winter (miep heeft geen deken om) poets ik oppervlakkig het lijf en de benen, de plaatsen waar zadel en hoofdstel liggen zorg ik dat er niets onder ligt dat kan schuren maar verder zo min mogelijk. Als ik haar los laat in de bak of ga longeren zonder singel, of ga wandelen poets ik niet eens, dan krab ik alleen de hoeven uit en haal het stro uit haar staart.

Maar het ging over kleding, ik vind dat in een les kleding neutraal hoort te zijn zodat een instructeur niet afgeleid word door allerlei onzin, en in mijn lessen verplicht ik dat ook. Komt bij mij ook door vooroordelen (ja, daar kom ik eerlijk voor uit) EN doordat ik soms van felle kleuren een migraineaanval kan krijgen (beter gezegd: Die kan doorzetten als ik tegen felle kleuren aan moet kijken). En verder moet het gewoon normale rijkleding zijn en mag een lesklant enigzins verzorgd voor de dag komen. Wat niet betekent in de nieuwste kleertjes met de gekste dekjes, maar kleding die goed zit en er toonbaar uitziet. Of het bij elkaar past zal me zorg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:55

Zwerte schreef:
VivaLaVida schreef:

Ik ga je wel quoten :D
Want ik ben wel even benieuwd hoe vaak je nou dan lest + wedstrijden. Is dat die 2 keer per maand of vaker? En dan was je elke keer je hele paard? Dan vraag ik me namelijk af of je beseft dat je dan de hele barriere, waarvoor de huid bedoeld is, weg haalt? Alle huidvet e.d. haal je daarmee weg dus het is nogal ongezond voor je paard om zo vaak gewassen te worden.
Je zei ook op de vorige pagina, ik weet de exacte woorden niet meer, dat je vind dat je serieuzer genomen word als je je best erop gedaan hebt. Nou ben ik dat op zich met je eens maar dan vraag ik me weer af wat jij daaronder verstaat? Ik versta er namelijk onder dat mn tuig niet onder de modder of schimmel zit, maar ik poets deze niet eens maandelijks. Ook blinkt mijn paard niet maar ik poets em zeker wel. Echter niet heel grondig omdat ie 24/7 buiten staat en zn huidvet en vachtje erg hard nodig heeft. Gewoon als serieuze vraag, zie je dit dan ook als niet gemotiveerd zijn?

weer selectief lezen :)
Mijn paard is geschoren en staat niet 24/7 buiten. Als ik wedstrijd heb was ik mijn paard op de plekken waar ie smerig is, voor de rest haal ik er een doekje overheen of een bontborstel :)
Ik les normaal zo'n 1 a 2 keer per maand en dan nog 1 a 2 wedstrijden. (nu door omstandigheden sinds oktober al niet meer en nu weer beginnen :) )

Er staat dat als je paard er verzorgd uiziet je gemotiveerder lijkt en je sneller serieus word genomen.
er staan niet dat als je je paard niet 100% bling bling hebt je NIET gemotiveerd bent....
Mensen pikken dingen eruit, er zit ook nog een context omheen :)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:13

Ik vind setjes echt heel leuk en het staat nog mooi ook

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:17

Setjes zijn wel super leuk enzo.
Maar ik denk dat dat écht niet het belangrijkste is.
Ik vind het wel belangrijk dat je er goed uit ziet.
Maar ik heb meer respect voor de mensen die echt goed met hun paard omgaan enzo.
Dan voor die mensen die elke week een nieuw setje voor hun pony kopen ofzo.
Niet echt bedoeld voor sommige mensen hier ofzo. :o
Maar op wedstrijden telt het uiterlijk natuurlijk wel mee ;) Ziet er wat verzorgder uit.

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:28

Setjes daar doe ik niet aan want ik heb geen eigen paard dus kan het mij wat schelen.Maar ik zeg niet dat ik het niet mooi vind ik vind het wel eens leuk staan en ik vind het wel een netjes beeld geven maar dit word gauw geen netjes beeld als je ziet dat de spullen niet passen,de ruiter bagger rijd dan is het niet netjes en zie ik het meer als de fouten verdoezelen of eigenbelang.Als ik later een eigen paard zou hebben zou ik ook een dekje met misschien bijpassende peesjes.Maar bandages komen er absoluut nooit op niet bij een manegepaard en never nooit bij mijn eigen paard.Want 1 ik kan niet bandageren en 2 ik vind ze nutteloos !

charlot08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:01

haaaai ;)
ik vindt het heel erg belangrijk hoe ik er uit zie ook op de manege en met de westrijden moet ik er pikobello uit zien en de pony - paard ook maar die moet er ook altijd netjes uit zien hoor :P

groetjes charlot

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:23

Ik vind setjes heel leuk, maar heb er echt helemaal niks aan, aangezien ik zonder beenbescherming rij.

Mijn paard ziet er meestal niet uit. Ook ik poets alleen de zadel en singelplek en haal snel een borstel over de rest. Mijn paard staat 24-7 buiten (met schuilstal) zonder deken, dus een blinkpoetsbeurt doet meer kwaad dan goed.
Ik laat alleen alles blinken voor een wedstrijd. Die rij ik van april tot oktober 1x per maand. Dan was ik zijn staart en witte sokken en poets ik me scheel.

Qua kleding ben ik niet zo moeilijk. Als ik bezig ben, ben ik toch zo vies, dus funcionaliteit staat voorop. Op een wedstrijd zorg ik dat ik netjes ben, maar verder kan het me niks schelen. Wel moet alles veilig zijn, dus goede cap, schoenen met hakje en chaps. Geen loshangende kledingstukken. Zadel en hoofdstel op orde en ook mijn dekjes worden zeer regelmatig gewassen om problemen te voorkomen. Dat wil niet zeggen wanneer er 1 vlekje op zit, ze gelijk in de was gaan, maar ik ben er wel zuinig op en laat ze dus niet te vies worden.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:25

Persoonlijk vind ik het toch belangrijk dat je paardje er wat netjes bij loopt.
Ik gebruik zelf ook setjes. Maar om mij nu in dezelfde kleur tegaan kleden dan de setjes nu wel niet.
Dat boeit me nu zo niet echt.