spannend en mooi paardenboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: spannend en mooi paardenboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:51

K zal straks eens kijken of ze hier in de bieb staan :) .

Hoeveel kosten ze als ik ze via jou bestel?

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:56

Leuk dat je dit zo doet!
Ben ook iemand die veel leest maar ik lees het liefst alleen maar boeken waar ook echt iets in gebeurd, waar verhaal in zit en niet zomaar een verhaaltje.
Als je nog een testlezer nodig heb... :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:57

laatmemaar is idd een schitterend boek. Het klinkt allemaal wel goed, maar zie veel mishandeling en salamie.. Dan ben ik zo bang dat het toch een rescue boek wordt, maar zoals je zelf al zegt ben je niet zo'n type, dus ik ben nu wel heeeeel erg benieuwd.
Verder zat ik te denken.. Als kind was mijn favoriete paardenboek er eentje van "de tweeling", hun vriendin had een ponyboerderij. Eentje kreeg een veulen en daarna koliek, doordat er een scheermesje tussen de aardappelschillen had gezeten. De pony overlijdt daarna ook, het veulen blijft leven. Dit boek is mij altijd zo bijgebleven doordat het inderdaad geen boek is met een eind goed, al goed einde, ondanks dat het een kinderboek is. Boeken met een bitter randje (niet alles komt goed) spreken vaak meer aan heb ik het idee, dat boeken met een gouden randje. Deze zijn vaak zo onrealistisch, dat mensen aan het einde een bepaalde "afkeer" hebben. Kan het niet echt omschrijven, maar mensen krijgen een "zij wel en ikke niet" gevoel, waardoor ze soort van jaloers worden op de hoofdpersoon, je begrijpt ongetwijfeld wat ik bedoel.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:37

Ik lees alles wat los en vast zit, dus zomaar geschikt als testlezer denk ik :D
Zou een goed paardenboek wel kunnen waarderen, niet in de stijl van Romana&Ragebol, Heartland e.d. daar is al teveel van.
En de dikte van het boek, liefst zo dik mogelijk als het maar goed doorleest ;)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:41

RoosBoum schreef:
En wakker liggen van mijn boek. Tja van mijn eerste boek hebben mensen wel slapeloze nachten gehad ja. Het kwam behoorlijk heftig bij de mensen binnen. Indrukwekkend. Sommige mensen konden het niet van zich afzetten. Anderen weer wel. Het ligt eraan hoe gevoelig je bent. Ik heb laatst zelf weer heel erg om een boek moeten huilen (marley and me) omdat ik er erg veel van onze oude hond in herkende. En op zulke momenten is het gewoon kl... dat hij er niet meer is en ja dan schiet ik vol. Het houdt me dan weer even bezig, maar daarna kan ik het ook weer relativeren en wegzetten. Misschien is dat ook zo met mijn komende boek. Misschien als je je eigen situatie erg herkent dat het dichtbij komt, verder blijft het gewoon een boek.

en het publiek op hun puntje van hun stoel laten zitten van spanning. Ik zou willen dat ik dat kon. Doe mij best. Maar dát is echt een kunst hoor!

Marley & me heb ik ook pas gelezen :D Oh mén wat zielig dat boek :o

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 01:27

RoosBoum schreef:
Hi, ik heb ook oudere testlezers nodig. Over een paar maanden ga ik mijn testlezers selecteren. Ieder op zijn specifieke eigenschappen. Ik heb een westernrijder nodig, een klassieke rijder, jong, oud, etc etc. Dus wie weet klop ik ook bij jou aan.

hmm en ik wou net zeggen dat het juist zo goed is om je paard op slachttransport naar Salamië te zetten. :+ Ja tuurlijk komt dat erin dat het not done is. :( Daarom roer ik het ook aan...!!

grtz Roos

ik bied me ook aan als testlezer, ik weet niet zeker of ik er tijd voor heb (licht aan de periode waarin het testlezen valt, en of ik dan tijd enzo heb)

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:46

Hallo mensen, Wat een hoop reacties weer. Wat fijn! Ik kan niet op iedereen persoonlijk reageren, dus even globaal:

ja leuk is van mijn andere boeken een beetje gek. Zo vind ik het ook altijd raar om mensen lees'plezier' bij mijn boeken te wensen. Toch lezen mensen het met plezier. Ook in het boek over kindermishandeling heb ik genoeg humor verwerkt om eea te kunnen relativeren.

en nee zoals ik al eerder zei, geen fantasy, geen onwerkelijke dingen. En wat in de salamie gaat wordt niet gerescued bij mij. Sorry. Maar wat ik al zei, ik wil het leven zoals het is verbeelden, zoals ik ook met mijn andere boeken voor volwassenen heb gedaan. Ik schrijf het echter net als met Valse salie, zonder poespas van moeilijke woorden. Ik heb VS voor een heel breed publiek geschreven zodat jonge mensen, oude mensen, geleerde mensen en mensen zoals jullie en ik het allemaal konden lezen. Zoals ik al eerder opmerkte, ik wil heel dicht bij mezelf blijven. Ik ben maar heel gewoon Roos, en al dat dure gedoe of dure praat spreekt mij niet aan. En omdat ik het dus gewoon voor ieder niveau schrijf wil ik dus ook dat het leesbaar is vanaf midden voortgezet onderwijs.

Dus het wordt geen petty polly pitty en olijke tweeling boek.

Ze zijn in de bieb verkrijgbaar, althans Valse salie. Pindakaas is nog niet in de bieb verkrijgbaar. Mocht Valse salie niet in de bieb staan, kun je het aanvragen en hebben ze het binnen een paar dagen in huis. Bij mij mag je ook bestellen. Dat komt je helaas duurder uit omdat ik het dan moet opsturen. Wel heb je dan een persoonlijk voor jou gesigneerde versie.

Dank voor iedereen die zich aanbiedt als testlezer. tzt als het zo ver is, zal ik hier in dit topic de oproep zetten voor wie tegen die tijd nog wil, en dan mijn keuze maken.

Tot weer gauw. Groetjes Roos

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:11

ik wil jouw boek valse salie wel eens gaan lezen. Het spreekt me wel aan dat je het zonder poespas van moeilijke woorden schrijft. Gewoon dat realistisch blijft enzo

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:47

Hoi hoi,

Ik bied me ook aan als testlezer. Ik ben 26 jaar en ben in mijn vrije tijd bezig met paarden.

Ik zie hier veel ideeën voor bij komen, en als het niet te penny wordt, is het mij eender wat er wel of niet in komt. Maar: de wreede realtiteit mag gezegd worden. Denk er aan dat een publiek van 15 iets minder geschokeerd moet worden dan mensen van 25 of ouder.

Wat ik vooral belangrijk vind in je boek is dat je hoofdpersonages ook niet perfect moeten zijn. Iedereen heeft minder goede kantjes. Laat dit ook naar boven komen. Neem de tijd om het karakter van je hoofdpersonages uit te werken en naar boven te laten komen. Focus ook op wat er in het hoofd van de mensen omgaat. Laat je personages een evolutie meemaken in hun wezen en zijn. Hou het dan niet op nu weten dat western rijden ook goed is, maar misschien meer "het volwassen worden" van deze meiden.
En, vooral belangrijk, laat niet alles over paarden gaan. Beperk het tot een aantal dingen die je wilt vertellen, maar laat het niet zo lijken dat er elke dag wel weer wat nieuws gebeurd en dat ze de grootste pech/gelukvogels van de wereld zijn. Als ik lees wat je er allemaal in wilt verwerken (koliek, blisteren, salamie land, veulentje,...) vrees ik er voor dat het een beetje overkill wordt (althans zegt mijn gevoel als iets oudere lezer).

Gr

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 17:31

Hi b485, alles verwerken kan best hoor. Het ligt er maar aan hoe uitgebreid je dingen aantipt. Je kunt in één zin Salamië aan kaarten en in 5 zinnen het onderwerp weer afgesloten hebben. Je hebt het dan toch aangetipt, aan de kaak gesteld, verteld dat het bestaat etc.
En ja zoals ik al zei, ik schrijf dus realistisch dus mensen zijn niet perfect. Gelukkig, anders had ik niets om over te schrijven. En ja een schrijver moet altijd aan karakterontwikkeling doen van zijn personages. Anders is het een stilstaand en vlak geheel.
En wat ik al zei, ik schrijf dit boek vanuit de alwetende schrijver en vandaar dat je dan ook de mogelijkheid hebt te denken voor de personages.
@Mii-Jessica. Ja zonder poespas idd. Ik heb eigenlijk nog geen negatieve kritiek op Valse salie gehad. O ja eentje die man vond het boek eenvoudig geschreven. Tja dat was nou net mijn opzet.

Tot weer Roos

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:51

In mijn kinderjaren woonden wij boven de boekenwinkel waar mijn vader werkte, úren brachten mijn zus en ik daar door tussen al dat heerlijks :)) . Ook toen wij met mijn moeder mee naar elders in de stad verhuisden en mijn vader boven de winkel bleef wonen kwam ik bijna dagelijks in de winkel. Ik las sowieso bijna alles wat los en vast zat, maar helemaal verzot was ik op de boeken van Thea Beckman, Jan Terlouw, Hans Preusler, etc., ook toen ik al wat ouder was. Allemaal schrijvers die over spannende onderwerpen schreven met een hele realistische inslag, zonder de boel al te veel in watjes te verpakken. Ik verdween echt compleet in die boeken (ook in lichte kost trouwens), een tv had ik niet nodig, hoor :)) .

In de loop der tijd viel ik steeds meer voor boeken met een vleugje romantiek (en ja, alleen zoenen is prima! Het gaat om de manier waarop je de spanning tussen de personen opbouwt, dat doet het hem veel meer dan wat die personen uiteindelijk met elkaar doen :j ) en met een stevige spanningsboog. Boeken over echte mensen die tragische, mooie, ontroerende, spannende en lachwekkende dingen meemaken. Zo'n boek dat je met rode koontjes doorleest, desnoods met een zaklampje onder de dekens, omdat je zo graag wilt weten wat er gaat gebeuren.

Eenmaal paardengek las ik uiteraard alles wat ik maar kon vinden aan paardenboeken. Dat begon met die Biancareeks en Peggy's Paardenpension enzo (die laatste vond ik zo leuk vanwege de romantiek :D ), en later natuurlijk de reeks van De Zwarte Hengst, het boek van Man o' War en later De Paardenfluisteraar, maar toen hield het inderdaad wel zo'n beetje op jammer genoeg.

Overigens zei een term als 'blisteren' mij helemaal niks tot ik het net hier op Bokt opzocht. Ik denk wel dat de oudere jeugd/jong volwassenen best wat pittige stof kunnen verteren. Zo'n zoetsappig happy ending is nooit zo mijn ding geweest, hoewel het hoofdpersonage vaak wel iemand/iets is die je erg gaat waarderen, van wie je gaat houden zelfs op een bepaalde manier, en ik houd er altijd toch wel een wat verdrietig gevoel aan over als zo iemand/iets aan het eind iets heel naars overkomt.

Enne, testlezen? Ik ben 36 en er zeker voor in :) .

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 11:06

Hi Gwen, dank voor je leuke reactie. Ik ben het helemaal met alles eens.

Weet je wat het ergst is voor een schrijver? De laatste punt achter de laatste zin van het manuscript zetten. Daarmee neem je afscheid van je protégés en protagonist (hoofdpersoon). Zelfs van de antagonist (slechterik) ga je houden. Met geheel autobiografische boeken die ik ook geschreven heb, is dat niet zo'n probleem. De mensen leven verder of zijn overleden, maar dat is je bekend, dat weet je als schrijver. Echter met bijv mijn eerste kinderboek, dat waren verzonnen helden en heldinnen. En dan ineens is het klaar. Dan moet je ze loslaten. Als een moeder die haar volwassen kinderen moet laten gaat. Echt het is heel bizar, maar je hebt een jaar lang of zo, dagelijks met deze mensen samengewerkt. Je hebt ze dingen laten doen waar ze niet blij mee waren, waarvan je dacht, zal ik het herschrijven, het is eigenlijk te erg. Van die dingen. En soms zelfs met ze gehuild. Ja echt. En dan ineens is het klaar. op. over. Dan zitten ze in een boek en kom je als schrijver terug in de werkelijkheid waar ze niet zijn, maar waar je ze nog steeds om je heen voelt. Dan krijg je dus echt emptynest syndroom! Ik val na ieder boek echt in een dip. Even maar hoor, dan weer snel verder met het volgende boek, om de andere personen te kunnen vergeten...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:29

Heey, een antagonist is in 'mijn' wereld iets heel anders :P

Maar ik snap je wel :j Zo heb ik met veel boeken dat ik ze zo snel mogelijk uit wil lezen, zodat je weet wat er gebeurd, maar als het dan eenmaal uit is heb je echt zoiets van ....damn... mn boek is uit... en dan stort ik me maar weer op het volgende boek (het is niet helemaal hetzelfde maar je snapt het vast wel ;))

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:32

Ja ik snap je heel goed Denis. Je blijft met een leeg gevoel soms achter...

En wat is jouw wereld en wat is daar een antagonist?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:29

'Antagonist' kan twee dingen betekenen:
1. Een spier waarvan de werking die van een andere opheft
2. Een tegenstander

Ik denk dat Denise de eerste betekenis bedoelt (mag ze gelijk even uitleggen wat het nou precies wil zeggen :D ), als ik in haar profiel kijk zie ik bij beroep iets met biologiestudent en medisch laboratoriumonderzoek staan.

Kan me voorstellen dat het als schrijver ook echt voelt als je kind los moeten laten als je klaar bent met een boek. En dan moet je ook nog maar afwachten of de lezers jouw kinderen net zo lief gaan hebben als jij, spannend lijkt me dat :j .

Leuk om te zien dat jij het schrijven van een verzonnen verhaal anders ervaart dan het schrijven van een verhaal met puur fictieve personen en gebeurtenissen. Bij het lezen ervaar ik ook een groot verschil tussen beiden. Heb je het boek 'Paula' van Isabel Allende gelezen? Dat vond ik een prachtig en heel aangrijpend boek, het gaat over de ziekte en het afscheid nemen van haar dochter, een autobiografisch verhaal. Het boek kent een heel triest einde, het sterven van de jonge vrouw, maar je weet van tevoren dat dat gaat komen, dus je insteek is al heel anders wanneer je dat boek gaat lezen.

Op de één of andere manier voelt dat anders dan wanneer een fictief verhaal zich voor je ogen ontrolt en nog alle kanten op kan. Nog meer dan bij een waargebeurd verhaal vereenzelvig je je met de hoofdpero(o)n(en), kruip je in de huid van die personen, terwijl je bij een verhaal gebaseerd op waarheid toch altijd weet dat dit een ander is overkomen, je hebt een beeld van die ander op je netvlies. Dat leest anders en ik kan me voorstellen dat dat ook bij het schrijven anders is.

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:48

Gwen schreef:
Leuk om te zien dat jij het schrijven van een verzonnen verhaal anders ervaart dan het schrijven van een verhaal met puur fictieve personen en gebeurtenissen.

Eh je bedoelt ws "Leuk om te zien dat jij het schrijven van een waargebeurd verhaal anders ervaart dan het schrijven van een verhaal met puur fictieve personen en gebeurtenissen.

Ja inderdaad dat is echt een megawereld van verschil voor mij. Ondanks dat ik in de fictieve verhalen ook heel veel van mezelf stop. Echt bij mijn biografiën zijn de mensen nog om me heen. Bij fictieve boeken zijn ze na het boek, weg. Zomaar. Terwijl ze al die tijd bij je waren.

En ja het leest ook heel anders. En gelukkig reageren de meeste kids op mijn kinderboek (8-12 jaar) heel erg positief op de personages. Iedereen wil wel de leuke Pieke of de stoere Koen zijn. Grappig is dat. Kids identificeren zich helemaal met Koen, de held. Volwassenen vinden vooral de ouderrollen erg mooi neergezet :o Tja wat ik al eerder zei, ik schrijf wat ik graag had willen lezen in een boek, en dus beschrijf ik ook hoe ik graag had gewild dat mijn ouders waren geweest. En dat is heel herkenbaar voor de mensen.

tot weers

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:21

RoosBoum schreef:
Gwen schreef:
Leuk om te zien dat jij het schrijven van een verzonnen verhaal anders ervaart dan het schrijven van een verhaal met puur fictieve personen en gebeurtenissen.

Eh je bedoelt ws "Leuk om te zien dat jij het schrijven van een waargebeurd verhaal anders ervaart dan het schrijven van een verhaal met puur fictieve personen en gebeurtenissen.

Oeps, ja, dat bedoelde ik, ik was afgeleid tijdens het typen :+ .

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:31

Kijk, dat gebeurt mij als schrijver ook wel eens, en daarvoor zijn nu o.a. de testlezers omdat ik (en men) vaak over eigen fouten heenleest...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:26

Najah ;) 'mijn' wereld is inderdaad die van het laboratoriumwerk :P een antagonist betekent over het algemeen wel altijd 'het tegenovergestelde' van iets, bij mij is het vaak een stof die de werking van een andere stof opheft ;)

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 09:42

Grappig en leerzaam! Ik kende het alleen als benaming voor mensen en dan vooral van schrijfjargon. Dat het nog iets anders kon betekenen hakniedag.

Tot weer Roos

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:57

Neej, ik moest er ook een paar keer over nadenken voor ik doorhad wat jij ermee bedoelde hahaha (gelukkig stond het erachter :P) maar heb het ook meteen opgezocht, en eigenlijk betekent het over het algemeen 'het tegenovergestelde' van iets en tjah, dat is een slecht persoon ook tegenover een goed persoon ;)

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 13:36

Dan hebben we protagonist, antagonist, hebben we dan ook nog een lelijkagonist? (The good, the bad and the ugly)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:45

:')

(maar de antagonist kan ook de goeie zijn :P als het om de 'bad' gaat ;)) hihi

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:47

Wat een onwijs leuk idee om dit zo te doen :P
Ben benieuwd! :D

RoosBoum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 10:30

Hahahaha DeniseES helemaal waar!

Volg dit topic dan maar Annaax, ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes Roos