paard verkopen aan een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: paard verkopen aan een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 07:19

buffels...........ook lekker aardig zeg........... :S

ik zou niet van tevoren ja of nee zeggen tegen een beginner.
misschien zorgt diegene wel lief en vriendelijk voor het paard en krijgen ze goede begeleiding.
ook niet iedere 'ervaringsdeskundige' zou ik mijn paard toevertrouwen.
het hangt echt wel af van de persoon die ik op dat moment voor mn neus heb.

over gewicht gesproken,natuurlijk is het logisch dat je een grens stelt(maar het hangt af van de manier waarop het gebracht wordt...)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:40

allereerst wens ik de echte beginners succes met mn pony, dan weet ik iig zeker dat ze weer terug komt ervaring is een vereiste.
niet zozeer om het er af te gooien maar ze heeft erg snel door wanneer je wel of niet de baas kunt zijn over haar.
daaarin tegen is mijn shet een allemans vriend,, een leuke rij pony voor zelfs wat grotere forse kids.
maar een beginneling l,, ik denk het niet,, wel als ze ervaring hebben met paarden en weten wat het zorgen voor betekend.. maar als ik met proefrijden al zoiets heb van NEE dan gaat het niet door.

overgens heb ik ook welleens mensen bij mijn paardjes gehad ( aantal verkocht ) dat ik dacht mens waarom kom je kijken je bent veelte groot ( oid ) en dan ook nog vragen wanneer kan ik hem ophalen dan zeg ik gewoon eerlijk dat ik liever kijk naar een andere eigenaar omdat ik hem haar te groot vindt oid ( dit zijn dan overgens ook nog mensen met ervaring ) daar baal ik soms echt van ;(

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:53

Er zit toch wel verschil tussen wat voor een beginner..

Als ik hier zo lees kan bijna nooit iemand beginnen aan een eigen paard want niemand wil z'n paard aan een beginner wegdoen..

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:00

Idd, we zijn zelf ook allemaal beginners geweest..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:27

Mijn ervaring is trouwens dat de meeste paarden met echte beginners heel makkelijk en lief zijn, en vooral voorzichtig. De ellende begint vaak als ze een beetje leren rijden. Lees: Dat het paard niet meer volledig zelf kan beslissen maar de ruiter ook wat te vertellen krijgt. In dat stadium is goede begeleiding een vereiste! Gelukkig beseffen veel beginners dat ook wel, maar je hebt ze ertussen...

Als ik een paard aan een beginner zou verkopen zou ik denk ik wel graag willen dat beest op een grotere pensionstal of manege komt te staan, waar begeleiding en kennis voorhanden is.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:49

Nee, ik zou mijn paard niet zo snel verkopen aan een beginner. Meer omdat ik bang ben dat mijn paard dingen doet, waardoor ze eraf vallen of iets.. Ik verkoop hem liever aan een gevorderde, zodat dat ook nog een beleving voor mijn paard is en als hij ouder is, verkoop hem dan maar aan een beginner. Dan zijn ze vaak het rustigst, en dan heb ik een gerust hart. :Y)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:43

ik zou ze natuurlijk helemala niet willen verkopen... maar als het zou moeten zou ik echt een goede nieuwe baas zoeken waar ik zeker van weet dat hij het er goed krijgt. en zeker niet aan beginners.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:43

ik zou ze natuurlijk helemala niet willen verkopen... maar als het zou moeten zou ik echt een goede nieuwe baas zoeken waar ik zeker van weet dat hij het er goed krijgt. en zeker niet aan beginners....maar het licht natuurlijk ook hoe de pony is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:01

Mijn paard is ondertussen verkocht, maar dat heeft een heel tijdje geduurd, omdat ze blijkbaar toch niet zo makkelijk te rijden is door iedereen. Er zijn dus héél wat mensen komen kijken en proberen, ook een hele hoop beginners. Wat mij opviel, is dat het elke keer veel beter ging bij de echte beginners (die zelf ook zeiden dat ze echt nog wel beginnend waren en nog niet veel ervaring hadden), dan bij ruiters die van zichzelf dachten dat ze geweldig reden. :+
Mijn voorkeur zou dus degelijk naar de beginner gaan, hoewel het helemaal geen simpel paard is. Waarom is ze niet simpel? Ik ben degene die haar ingereden heeft en ik ben altijd de enige ruiter geweest. Ik heb altijd met een heel zachte hand gereden, als je te fel in haar mond zit begint ze te protesteren en steekt ze gewoon haar hoofd in de lucht (en terecht!). Beginnelingen zitten helemaal nog niet aan die mond te prutsen, die rijden gewoon hun oefeningen en hun gangen.... Gevolg is dat mijn paard perfect nageefelijk liep. Mensen die denken dat ze kunnen rijden, denken vaak in de termen 'eerst rond zetten, dan pas het rondje rijden', waarbij de ze dan beginnen te 'spelen' (waarbij dan het hoofd van mijn paard van links naar rechts ging)... Gevolg is dat mijn paard verzet gaf in haar hoofdhouding, niet goed wist of ze nu vooruit moest lopen of moest stoppen (nja, getrek aan de teugels in combi met benen). Is een super braaf paard, waar ik in zes jaar tijd één keer ben afgevallen. Toch heeft een Z-ruiter het voor elkaar gekregen om er binnen de 5minuten naast te liggen! Zij wilde haar per sé 'aan de teugel' krijgen als ze er net opzat en nog stilstond... Dus een hele hoop getrek aan de teugels. Terwijl ze dat doet geeft ze benen om in stap te gaan, waarop mijn paard absoluut niet wist wat te doen, vermits ze totaal tegenstrijdige hulpen kreeg. Wat doen mevrouw: eens goed doorslaan met die zweep op haar achterwerk, 'dan weet ze dat ze moet luisteren'. Logische reactie is dan een bok :+

Goed, ondertussen is ze verkocht aan een vrouw met een hele hoop ervaring, die van zichzelf helemaal niet vind dat ze goed rijdt, en dus ook voorzichtig probeert en veel lessen neemt... :D Ideale combinatie dus.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:10

Ik zou mijn paard nooit aan zo iemand verkopen, moeten ze ook niet proberen hoor, iedereen die aan de mond zit te trekken bokt hij er toch wel weer af.
Mijn pony is dan een haflinger, (niet zo groot) Maar daar mag je van mij niet iemand opzetten die zo zwaar is, en al helemaal al niet als diegene ook nog eens niet kan rijden. Maar goed, dat is mijn mening.

Als ik mijn pony al zal moeten verkopen, zou ik dat doen aan iemand die recreatief rijdt, en mijn pony niet de hele dag op stal laat staan. Heeft hij nog nooit gedaan, dus waarom nu wel? En het liefst ook niet aan iemand die verweg woont zodat ik ook nog wel eens langs mag komen, maar goed, ik weet niet of dit te veel dingen zijn die ik wil hebben, want ik denk niet dat je mijn pony makkelijk verkoopt. Want ook al is hij oud, hij heeft plezier in het rijden, maar echt dressuuroefeningen of springen boven een halve meter, dat doet hij niet zo snel.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:07

sabina1998 schreef:
ik zou ze natuurlijk helemala niet willen verkopen... maar als het zou moeten zou ik echt een goede nieuwe baas zoeken waar ik zeker van weet dat hij het er goed krijgt. en zeker niet aan beginners....

Dus een beginner is bij voorbaat al geen goede baas en je paard krijgt het er niet goed, en iemand die wel ervaren is is meteen goed voor je paard... dit vind ik echt een kromme opmerking van je :?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:59

Ik vraag me af, van degene die roepen " ik verkoop niet aan beginners" Jullie zijn allemaal gelijk als vergevorderde ruiter begonnen? Wat knap, want hoe doe je dat dan? Ik rij al enorm lang paard, maar zeg ook van mezelf dat ik wel kan rijden, maar niet enorm goed, ik zal nooit een wedstrijd gaan starten omdat ik dat niet kan. Jullie gelijk we? Of zijn jullie ook, net als 95% van de ruiters, op een manege begonnen, en zijn jullie ook, net als 100% van de ruiters beginners geweest?
Maar we hebben wel een eigen paard, waar onze dochter op rijd, die geen echte beginneling meer was, na 6 jaar manegelessen, waarvan de laatste 1 1/2 jaar daarvan op een eigen pony. En nu op ons paard heeft ze pas leren rijden.
Je moet dus mensen een kans geven, en zoals heel vaak hier aangehaald, een beginner kan misschien wel beter zijn dan een doorgereden ruiter, omdat ze niet zo hard in de handen zijn.
En als de klik er is, ja, dan zou ik zeker mijn paard aan een beginner verkopen. Het gaat mij om de klik, en als ik aan mijn paardje zie dat het goed is, vertrouw ik daar op, mits de basis goed is, en ze wel weten hoe ze met een paardje om moeten gaan, en weten hoe een zadel moet liggen.
Ook zou ik dan daarnaast toch wel goede begeleiding adviseren.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:11

@ Yavanna: ik heb het geluk gehad dat mijn vader ook een paard had, waar ik dan mee mocht rijden. Tot dat het dier te oud werd, besloot ik zelf een paard te kopen. Ik was toen geen beginner meer. Mijn vader, die ook al enig paard achter de rug had, heeft dan mee gezocht. Hij zou mijn nooit toegelaten hebben toen dat ik een groen paard zou kopen.
Nu enkele jaren verder, maakte hij daar geen probleem meer over.

Maar ik kan me voorstellen dat mensen die niet zulke begeleiding hebben, het heel wat moeilijker hebben een gepast paard te kopen.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:15

Komt me erg bekend voor,

Ook bij ons kwamen kleine meisjes die net een jaar op de manege rijden, wel even op onze wilde grote gespierde E pony rijden.. ( z dressuur. vandaar, ouders met geld, en geen ervaring ) Nou, ze konder er niets mee beginnen, maar ze vonden hem zooo lief en zooo mooi, dat ze hem perse wouden kopen !
nou, dit hebben wij niet gedaan, het is gewoon te gevaarlijk, en je wilt geen ongelukken krijgen !

in jou geval, ik zou nooit hele erge beginners op een driejarig paard laten *D

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:17

Yavanna schreef:
Ik vraag me af, van degene die roepen " ik verkoop niet aan beginners" Jullie zijn allemaal gelijk als vergevorderde ruiter begonnen? Wat knap, want hoe doe je dat dan? Ook zou ik dan daarnaast toch wel goede begeleiding adviseren.

Ligt eraan dus, ik had gewoon een sterke E pony, Die ik gewoon niet aan beginners zou verkopen,
daarnaast hadden we er nog een, rond een jaar of 9, daar kan iedereen op wegrijden, en dus ook beginners die er perfect op zouden kunnen leren..

Maar daarnaast hebben wij ook beginners gehad, die denken dat ze Z kunnen rijden, en alleen maar aan het trekken en schoppen zijn.. dat doet pijn hoor als je je paard ziet, maar ja, we hadden ook een beginner, die kon super overweg met onze pony, dus geen probleem :P

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:30

Wij hadden vroeger een beer van een Fjord, 1m53 en sterk. Maar een schatje!

We zetten hem te koop (toen een jaar of 4) en een meisje van 14 jaar kwam kijken en reed er fantastisch mee. Maar omdat hij zomereczeem had, konden ze hem niet kopen (hij zou in een grote bos/weide komen, dodelijk met zijn eczeem).
Een dame van in de 30, heeft hem gekocht. En van in het begin had mijn vader er geen goed gevoel over, wel ze heeft hem gekocht en nadat we hem jaren later tegenkwamen bij iemand anders. Bleek dat het een haar had gescheelt of hij was naar de slacht gegaan!

Sindsdien verkopen wij niet meer aan mensen waar we geen goed gevoel mee hebben, meestal zijn dat beginners...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:40

tjah bij ons is het eigenlijk ook een beetje raar gelopen... ik heb toen ik 11 was mijn eerste paard gekregen ( toen 1.5 jaar oud kon nog niks en dan ook echt NIKS dus nog nooit een halster om gehad voetje gegeven geborsteld enz.) ik had toen een paar jaar manege ervaring en ik had wat ponietjes van een vriendin ingereden en een pony gereden die z dressuur was (waar ik meer heb geleerd dan op de hele manege bij elkaar waar echt waardeloos les werd gegeven.... :o ) ik heb mijn paard zelf niet gekocht en ben toen ook niet meegeweest mijn moeder en een kennis hebben haar gekocht.
Wat ik zelf eigenlijk wou was een goed ingereden paard waar ik leuk dressuur mee kon rijden liefst met wedstrijdervaring en het was ook best slikken toen ze met haar thuis kwamen :o
zelf zou ik het niet gedaan hebben en heel eerlijk gezegd ze was ook niet bepaald mooi (wel een knap koppie :o )
ik heb haar zelf alles geleerd en haar uiteindelijk zelf ingereden.... onverantwoord? ik weet niet ik wist wel wat ik deed toen ik er mee begon ik had geen keuze eigenlijk ;)
en nu? alles is goed gekomen ze had een heel moeilijk karakter maar is heel eerlijk dat wel maar ze kan wel super lopen, loopt leuk op wedstrijden, s lief in de omgang en ze is supernetjes opgevoed.... ik bedoel het hoeft niet altijd fout te gaan.
achteraf gezien ben ik weer een hele ervaring rijker en heb ik er toch een heel knap en fijn paard aan overgehouden :P

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:32

Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat lang niet iedereen hetzelfde bedoelt met 'beginner'.
Als ik een rillerig sportpaard verkoop van 5 jaar, dan zoek ik een ervaren ruiter. En wat dat dan precies is, daar komen we in het gesprek wel achter (of als iemand op het paard zit, maar dat is niet altijd leuk, ook niet voor de verkoper).
Als ik een 10 jarige Groninger verkoop die nog niet verblikt of verbloost van een kanon, dan mag daar best wel een 'beginner' op. Maar dat moet dan wel weer iemand zijn die niet al té fijngevoelig is, want dan komen er weer andere problemen.

Met andere woorden:
Als ik een paard verkoop moet het verantwoord zijn voor beide partijen. Ik wil graag dat mijn paard een leuk leven krijgt en die kans is het grootste als hij bij een ruiter terechtkomt die er bij past.

Mackenzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:59

Ik ben niet tegen het verkopen aan een beginner. Wel moet de combinatie goed zijn. Een iele pony voor een stevig iemand is geen goed plan. Een fel wedstrijdpaard komt niet tot zijn recht onder een beginner. Echter er zijn genoeg paarden en ponies die het prima doen bij beginners.

Toen mijn oudste dochter 18 maanden was en mijn zoontje net geboren heb ik een shetland pony voor hun gekocht. Bij de aankoop is mij niet gevraagd of de kinderen al ervaring hadden :) Wel heb ik goed gekeken naar wat voor een pony ik kocht. Ik heb gekozen voor een ouder diertje wat erg rustig is en het ook prima vindt om gewoon lekker in de wei te staan. De keerzijde is dus ook dat het beestje niet zoveel meer kan maar dat geeft natuurlijk niet met kleine kinderen die de eerste jaren alleen maar wat wandelen met de pony of een beetje rondhobbelen. De pony heeft zo een prima oude dag. Ze leeft trouwens nog steeds maar ze wordt nu niet meer bereden en ik heb voor de kinderen nu andere ponies. Asha staat nu gewoon hier in de wei bij onze andere paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:11

Yavanna schreef:
Ik vraag me af, van degene die roepen " ik verkoop niet aan beginners" Jullie zijn allemaal gelijk als vergevorderde ruiter begonnen? Wat knap, want hoe doe je dat dan? Ik rij al enorm lang paard, maar zeg ook van mezelf dat ik wel kan rijden, maar niet enorm goed, ik zal nooit een wedstrijd gaan starten omdat ik dat niet kan. Jullie gelijk we? Of zijn jullie ook, net als 95% van de ruiters, op een manege begonnen, en zijn jullie ook, net als 100% van de ruiters beginners geweest?
Maar we hebben wel een eigen paard, waar onze dochter op rijd, die geen echte beginneling meer was, na 6 jaar manegelessen, waarvan de laatste 1 1/2 jaar daarvan op een eigen pony. En nu op ons paard heeft ze pas leren rijden.
Je moet dus mensen een kans geven, en zoals heel vaak hier aangehaald, een beginner kan misschien wel beter zijn dan een doorgereden ruiter, omdat ze niet zo hard in de handen zijn.
En als de klik er is, ja, dan zou ik zeker mijn paard aan een beginner verkopen. Het gaat mij om de klik, en als ik aan mijn paardje zie dat het goed is, vertrouw ik daar op, mits de basis goed is, en ze wel weten hoe ze met een paardje om moeten gaan, en weten hoe een zadel moet liggen.
Ook zou ik dan daarnaast toch wel goede begeleiding adviseren.

er zijn honderden paarden wel geschikt voor beginners............. de paarden waar ik mee gewerkt heb niet. Dus ik verkocht inderdaad niet aan beginners want dat had toch geen zin, krijg je ze toch uiteindelijk terug.... heb je er weer veel werk aan om zo een dier weer goed te krijgen, en de koper is een illusie armer. lose/lose situatie

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:11

ik denk dat er meer gedoeld wordt op mensen die al bij voorbaat zeggen dat ze niet aan een beginner zouden verkopen.

het verschilt per paard welk soort ruiter er geschikt voor is.