Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:01

Miriam schreef:
JoviBan schreef:
Dit staat letterlijk in het PvA:
Vanaf 2010 zijn vanaf de klassen M1 en hoger sporen niet meer verplicht. De KNHS gaat wedstrijden uitschrijven, die uitsluitend bestemd zijn voor combinaties zonder bit.

Daar lees ik niet uit wanneer ze die wedstrijden gaan uitschrijven JoviBan....

Ik ook niet. Zeg ik dat dan?
Het staat er iig als een feit, niet als een aanbeveling oid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:01

heiditjj schreef:
Waarom doen sommige mensen zo moeilijk over het feit dat bitloos toegestaan wordt? Of begrijp ik het verkeerd?

ja, je begrijpt het verkeerd. Iig mij begrijp je verkeerd.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:03

Mij ook als je me zo begrijpt...

JoviBan: Zolang ze er geen datum aanhangen kunnen ze voornemen wat ze willen, maar dan gok ik er op dat het in de pruimentijd wordt zoals Lovely al eerder aangaf.....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:04

pharagirlke schreef:
Ook vragen of schade en derde dan niet meer de verantwoording van de ruiter zijn en mijn ziekteverzekering omhoog schoppen... Mijn merrie bitloos rijden is geen optie :=

Zou dat absoluut niet apreciëren.... Dan verhuis ik ook met de paardenbeesten.

Je zegt exact datgene wat ik dacht. Ook ik moet het niet in mijn bolle hoofd halen Vera bitloos te rijden (en ja hebben we geprobeerd). Ze word dan een tank waarvan het stuur kapot is :P .

Norway_girl

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:12

Ik vind bitloos een prachtig alternatief voor de mensen/paarden die er werkelijk fijn mee wegrijden, ik heb het zelf ook geprobeerd, maar het is toch niet ons ding. Ten tweede heb ik genoeg redenen om een bit niet te skippen.

Dus wat mij betreft is de regering daar helemaal joekeloerus als ze bit gaan verbieden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:13

Miriam en Lielle, ik ha d het niet over jullie ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:18

dan zou ik graag zien van wie je dat wel vindt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:44

Zoals ik het zie wordt er teveel waarde gehecht aan de aanbevelingen die in het plan van aanpak opgeschreven zijn, het is geen lijst met besluiten, het zijn aanbevelingen. Dat ze zo positief en stellig zijn, is nu eenmaal de manier waarop dit soort documenten opgesteld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:48

Lielle schreef:
o ja, want een bit is geen rem, dan moet je het om zijn benen knopen :D

ik neem altijd mijn anker mee :)*

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:51

ik zou het geen probleem vinden, momenteel rij ik wel met trens maar rij steeds mee zonder, ik heb een leer tochten hoofdstel wat ook halster is en maak vaak de teugels vast aan de zijkanten of de middelste ring en het bit eruit :P

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:10

VivaLaVida schreef:
Lielle schreef:
o ja, want een bit is geen rem, dan moet je het om zijn benen knopen :D

ik neem altijd mijn anker mee :)*

_O-

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:18

ik ga meer voor een valscherm, dan kan ik eraf springen :))

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:20

Tjah dan maar bitloos, geen problemen mee, maaaar, ik zou het wel ronduit belachelijk vinden. Niet omdat ik bitloos niets vind, maar gewoon uit principe dat dit kl*teland dan ook nog eens zou uitmaken met wat voor optoming ik ga rijden...

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:22

ik zou het onzin vinden,, ik heb een parrellihalster maar daar ga ik zeker geen concour mee rijden. ik vind het op zich goed dat ze een Hackamore pas in eht Z springen is toegestaan, mijn instructrice vertelde laatst wat je allemaal aan je paard kan verknallen als je hem verkeerd gebruikt. bij een beetje te veel druk breek je het paard z'n neus bijna. je doet hem behoorlijk pijn. dus als de regering paardvriendelijk wil handelen moeten ze het bit maar niet afschaffen

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:23

Dan zou ik bitloos gaan rijden..
Ben er nu ookal een beetje mee bezig.
maar zou er dan helemaal mee beginnen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:24

Dan zou ik met een hackemore moeten gaan rijden, vooral op buitenritten.

Ik heb namelijk geen doodswens.

Ik bedoel, op het moment hangt er met buitenritten een pessoa in. Een heel vriendelijk bit, ik kan zo hard en zo zacht zijn als ik zelf wil.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:25

@ loesje166: bij het bitloos is er veel meer te krijgen als alleen de hackamore. Vanwege de hefboomwerking gaat die waarschijnlijk niet goedgekeurd worden voor het bitloos rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:31

mellamoshan schreef:
Tjah dan maar bitloos, geen problemen mee, maaaar, ik zou het wel ronduit belachelijk vinden. Niet omdat ik bitloos niets vind, maar gewoon uit principe dat dit kl*teland dan ook nog eens zou uitmaken met wat voor optoming ik ga rijden...

Daar ben je nu ook niet vrij in.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:35

Hoezo niet Joviban?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:45

Norway_girl schreef:
Hoezo niet Joviban?

Je mag niet met ieder willekeurige optoming en een willekeurig bit de ring in.
Ook nu zijn er regels voor toegestane optomingen en bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:46

ik vraag me af he, als je paard er als je bitloos rijd vandoor schiet of weet ik veel wat voor gevaarlijke praktijken uithaald, is ie dan wel goed bereden? Een bit is geen rem, als je hard aan een bit trekt doet dat pijn in de mond, een paard is een vluxhtdier dus zal ervoor wegvluchten, dus gaat ie alleen maar harder.
Als je je paard alleen met bit kunt laten lopen doe je in mijn ogen toxh iets verkeerd, dan gebruik je t dus verkeerd, als dwang middel. ( net als dat je bv zonde sporen je paard niet aan t lopen krijgt )

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:48

JoviBan schreef:
Norway_girl schreef:
Hoezo niet Joviban?

Je mag niet met ieder willekeurige optoming en een willekeurig bit de ring in.
Ook nu zijn er regels voor toegestane optomingen en bitten.

Ah joh deste beter excuus heb je om op een gewoon trensje te rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:50

In het eerste bericht heeft de schrijfster het over regering. Dan ga ik er vanuit dat ze ook bedoeld waarmee ik thuis of op de weg rij. Niet wat er is toegestaan in de ring.
Nu rij ik nergens met bitten die ook niet in de ring zouden mogen en ik rij net zo makkelijk zonder bit, maar een verbod zou mij toch ook verkeerd schieten. Een dier pijnigen kan ook zonder bit. Als je beroerd rijdt rij je beroerd, wat voor optoming ook.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:51

Cinnepin schreef:
ik vraag me af he, als je paard er als je bitloos rijd vandoor schiet of weet ik veel wat voor gevaarlijke praktijken uithaald, is ie dan wel goed bereden? Een bit is geen rem, als je hard aan een bit trekt doet dat pijn in de mond, een paard is een vluchtdier dus zal ervoor wegvluchten, dus gaat ie alleen maar harder.
Als je je paard alleen met bit kunt laten lopen doe je in mijn ogen toxh iets verkeerd, dan gebruik je t dus verkeerd, als dwang middel. ( net als dat je bv zonde sporen je paard niet aan t lopen krijgt )

Je zou hem zoveel mogenlijk op stem, zit terug moeten kunnen nemen. Maar als ie echt in paniek is houd niets hem tegen. Dus dàt heeft niet echt te maken met goed rijden denk ik. Denk wel dat de band tussen ruiter en paard, waarin ook het vertrouwen een rol speelt te maken heeft met waarvan en hoevaak je paard schrik. En niet te vergeten zijn er paarden die je blijven uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:52

Lielle schreef:
ik ga meer voor een valscherm, dan kan ik eraf springen :))

gewoon iemand regelen die ernaast wil rennen met het val scherm :)*

Ik heb wel een anker met een elastiek eraan hoor, anders stop je zo abrupt.