Als je paard meer talent heeft dan jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:49

[quote="Jippie"]De meeste paarden worden pas apart wanneer ze goed gereden worden. Een goed voorbeeld hiervan vind ik wel de hengst Gribaldi. Daarom zul je nooit weten of je nu dat echte goede paard onder je kont hebt als je maar een middelmatige ruiter bent.
[quote]
en zo zijn er best veel goede paarden die opgaan in de anonieme massa. MAar dat geeft allemaal niets, zolang ze maar bij goede mensen zijn. Ik ben ook geen goede ruiter, maar ik denk dat iones het met mij beter heeft getroffen dan bij menige ruiter die 100x beter is dan ik. (afgezien van de beginjaren waarin ik zoveel heb gemodderd).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 10:58

Ik lees hier dat de meeste mensen hun paard dus niet zouden verkopen als het paard meer talent blijkt te hebben dan zijzelf.
Maar ik vraag me wel af waar wedstrijdruiters dan hun voldoening uit halen als ze week in, week uit met 140 pnt de ring uitkomen terwijl hun paard het makkelijk kan.
Zou niet mijn pakkie aan zijn iig ...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:08

Fitzroy schreef:
Ik lees hier dat de meeste mensen hun paard dus niet zouden verkopen als het paard meer talent blijkt te hebben dan zijzelf.
Maar ik vraag me wel af waar wedstrijdruiters dan hun voldoening uit halen als ze week in, week uit met 140 pnt de ring uitkomen terwijl hun paard het makkelijk kan.

Hahaha, dat is een conclusie die ik niet deel. Ik ben geen supergetalenteerde ruiter (ik moet er hard voor werken), bovendien heb ik mijn leeftijd niet mee (43 jaar), maar dat wil niet zeggen dat ik iedere week met 140 punten uit de ring kom Haha!

Natuurlijk rij ik mijn winstpunten en prijsjes (in dressuur en western) maar het gaat allemaal wat langzamer (al is het maar omdat ik niet zoveel wedstrijden doe). Sommige mensen rijden hun paard in 3 jaar naar de Z. Van mij mag dat veel langer duren (al is het maar omdat we regelmatig lekker buiten gaan rijden). Trainen is leuk, maar andere dingen ook.

Kortom van het type frustratie waar jij het over hebt, is geen sprake.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:19

Mijn paard had veel talent voor het springen (z'n halfbroertje is Olympisch Kampioen geworden), toen hij 3 was kwam er een kennis (ex internationaal ruiter geloof ik) langs en die zei letterlijk dat 1.50 geen probleem voor hem moest zijn.
Ik was 12, dan wil je helemaal niet springen (helemaal niet toen hij dus echt als een malloot sprong en ik zand kon happen). Ik had op zich best talent, maar ik had geen discipline, ambitie, doorzettingsvermogen etc. Ik vond het hobbelen leuker. Toen ik iets serieuzer werd bleek dat het beest inmiddels hoefkatrol had opgelopen. Einde verhaal.
Hoewel, hij dressuurt nog heel aardig, mag niet meer springen (doen we stiekem nog wel eens) en crosst knoerdhard door het bos.
Hij had heel anders gereden moeten worden, en dat is tegen ons gezegd, maar ik zag een knol met 4 benen, geen talent. Inmiddels is het gewoon een gezelsschapspaard en wil ik hem eigenlijk echt niet meer kwijt.
We hebben nu ook 2 arabieren met talent, doorzettingsvermogen en winnaarsmentaliteit. Nu kan ik zeggen dat ik niet de ambitie heb om daadwerkelijk 160 km te gaan doen, maar mijn zusje (nog) wel. Ik vind 50 km al meer dan zat, en het is uitermate gaaf om dat met een paard te doen die dat MAKKELIJK kan. 2 vingers in z'n neus en dan komt hij over de streep alsof hij nog maar net begonnen is. Dat is heerlijk! Ze zijn niet van mij, dus dat maakt het makkelijk, maar ik heb bv. meer dressuurtalent dan zij, en dat is nog wel eens lachen...
Een paard met een beetje meer talent ga ik niet verkopen, daar kun je zoveel van leren! Een paard met zo ongelofelijk veel talent die mij met m'n neus op de feiten drukt (dat ik het dus gewoon echt neit kan, helaas), die moet je een kans gunnen. Maar aan de andere kant heb ik ook wel gezien dat er zo ontiegelijk veel (al dan niet getalenteerde) paarden zijn... zolang ik m'n paard een goed thuis kan bieden en gek met m ben blijft hij/zij denk ik wel, daarvoor ben ik er stiekem veel te bezitterig voor...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:21

Fitzroy schreef:

Maar wie zegt dat deze mensen hun paard op wedstrijden zullen uitbrengen. Wij hebbben op stal ook een paard staan met veel potentie en heeft dit in het vreleden ook bewezen. De huidige ruiter is minder getalenteerd, maar wil ook helemaal gen wedstrijden rijden.

Misschien zit het grote verschil bij de meeste ruiters wel in hun 'handels-genen'. De een zal heel makkelijk een paard verkopen of uit besteden en een ander zou het niet over zijn hart kunnen verkrijgen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:29

Je moet je eigen hart volgen. Als ik van mijn paard nog zou kunnen leren zou ik hem nog houden want ik wil bovenal beter leren paardrijden.
En als ik denk dat er verbetering in zit ga ik door. Ik heb weleens met mijn pony een jaar bijn in het M zonder winstpunt gereden maar wilde perse doorgaan omdat ik wist dat zij het kon.
Bij mijn vorige paard had ik het idee dat wij van elkaar niet veel meer zouden kunnen leren. Hij was 8, Z1 dressuur en heb hem dus verkocht.
Zie het een beetje als relatie, je bent op elkaar uitgekeken en dan neem je afscheid. Nu gaat dat ook makkelijker als vroeger maar ben met idee opgegroeid dat niet alle paarden eeuwig kunnen worden aangehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:31

Fitzroy schreef:

Op dit punt mis ik het verband dus even helemaal. Want als je een getalenteerd paard hebt, wil dat dan automatisch zeggen dat je zulke resultaten krijgt? Lijkt mij dus bepaald niet. Wedstrijdrijden is trouwens ook niet alles, maar als het dan wel je enige doel (cq motivatie) is, dan kan een getalenteerd paard daar juist bij helpen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 11:31

Sjakie, lezen!! Ik heb het expliciet over wedstrijdruiters. Wat recreatieruiters met hun paard doen moeten ze zelf weten. (Evengoed zonde als er echt een talent bij zou zitten, maar dat is mijn mening)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:39

Fitzroy schreef:
Sjakie, lezen!! Ik heb het expliciet over wedstrijdruiters. Wat recreatieruiters met hun paard doen moeten ze zelf weten. (Evengoed zonde als er echt een talent bij zou zitten, maar dat is mijn mening)

Klinkt bijna een betje alsof de recreatieruiter ondergeschikt ia aan de wedstrijdruiter, of heb ik dat verkeerd begrepen Verward

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 11:43

Lov, we gingen toch uit van de stelling van een vastgelopen ruiter met een talentvol paard?
En in mijn beleving haalt een vastgelopen ruiter geen wp meer. En scoort vaak rond de 140 en ja, dat soort mensen zie ik in de ring, ook niet leuk om te jureren maar dit is weer wat anders.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:47

Ik kom gelukkig (dankzij mijn talentvolle paard!!) meestal met punten tussen de 175 en 185 de ring uit.
Maar ik weet zeker dat dat aantal nog flink opgeschroefd kan worden, hij moet dik in de 190 punten kunnen scoren als ik hem niet te veel in de weg zit. Gelukkig hebben we die scores ook soms, maar lang niet vaak genoeg naar mijn zin.
Over het door een ander laten rijden, nee, ik denk niet dat ik daar plezier in zou hebben. Meestal komt het paard dan toch bij die betreffende ruiter/amazone op stal en ben ik hem 'kwijt'. En ik ken hem door en door en weet onder welke omstandigheden hij zich het prettigst voelt.
Mede door mijn gezondheid rij ik veel te weinig, maar hij doet het er goed op. Als ik hem weg ga brengen voor het grote werk zou hij veel vaker getraind gaan worden en dat hoeft van mij niet.
Dus blijft hij lekker bij mij en blijven we tot ons pensioen in de Z2 rondrijden.
Tenzij ik constant rond de 200 punten haal, ik heb beloofd dan de overstap te maken, maar dat ga ik toch nooit halen, dus was een makkelijke belofte. Cool
Ik denk dat er ook wel een verschil is tussen mensen die meerdere paarden hebben/rijden (zoals Sjuimpje) en die er maar 1 hebben (zoals ik)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:53

In geval van een getalenteerd paard en een minder getalenteerde ruiter (die dus vastlopen op wedstrijden) is iig duidelijk waar het aan ligt Lachen.
De factor 'paard en gezondheid' kan worden uitgesloten en de ruiter kan werken aan zichzelf. Lessen nemen bij een goede instructeur bijvoorbeeld.
Mocht je als ruiter dat niet willen of kunnen, dan heb je je top bereikt. Wat je dan verder doet met het paard? Tja. Dat zal een geheel eigen, persoonlijke keuze zijn (veel paarden, ook erg getalenteerde, zullen ook erg gelukkig zijn met wat flinke buitenritten Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:56

Fitzroy schreef:
Lov, we gingen toch uit van de stelling van een vastgelopen ruiter met een talentvol paard?
En in mijn beleving haalt een vastgelopen ruiter geen wp meer. En scoort vaak rond de 140 en ja, dat soort mensen zie ik in de ring, ook niet leuk om te jureren maar dit is weer wat anders.

Het leek er heel erg op dat het ging over een ruiter die niet meer verder wilde leren en verder nog wat miste aan gevoel etc, maar ook niet meer van plan was daar energie in te steken. Zo'n ruiter zal misschien beter een andere hobby zoeken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-03 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:57

dan zal ik het scherper stellen: wat doe je met een zeer getalenteerd springpaard dat een bloedhekel heeft aan dressuur terwijl je er zelf niet mee kunt/wilt springen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 12:18

Mijn mening lijkt me duidelijk: verkopen aan een springruiter!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:24

Ja, dat vind ik ook niet zo'n moeilijke beslissing.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:24

Lijkt mij ook. Nu is duidelijk het paard in zijn nadeel ipv de ruiter dus dan lijkt mij de keuze helemaal makkelijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:26

Lijkt me ook dat je als ruiter er weinig plezier aan beleeft als je zonodig wilt gaan dressuren terwijl het paard dat niets aan vindt. Dan ben je vooral bezig met vechten met elkaar.
Verkopen dat springpaard en schaf een dressuurkanon aan!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:37

Dus eigenlijk zou ik als dresuuurende angsthaas, mijn springgefokte [naam verwijderd] dan maar moeten verkopen?
En wat als ik dan wel plezier aan die dressuur beleef, ondanks dat de merrie veel beter is in springen?

(voor de goede orde, merrie is niet zuur als er alleen maar gedressuurd wordt, vind springen wel duidelijk leuker)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:45

Als mijn paard echt bijzonder getalenteerd zou zijn zou ik hem verkopen,
ook in het geval dat hij iets meer bovengemiddeld getalenteerd zou zijn maar ik persoonlijk echt wil dressuren.
Ik zou hem niet verkopen als ik toch niets om dressuur geef en liever bosritten maak waar het paard zich ook prima vermaakt, terwijl het paard ook niet bijzonder getalenteerd is.

Leeftijd heeft er ook veel mee te maken,
ik heb relatief jonge paarden, maar als je een bijzonder getalenteerd dier lijkt te hebben wat de 10 al gepasseerd is, is het commercieel gezien vaak niet echt interessant meer.
Als je uberhaupt dan wel amuseerd zou ik hem ook houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:49

Lielle schreef:
dan zal ik het scherper stellen: wat doe je met een zeer getalenteerd springpaard dat een bloedhekel heeft aan dressuur terwijl je er zelf niet mee kunt/wilt springen?

dat is een heel andere vraag: dit paard heeft een hekel aan dressuur. Dan zou ik hem verkopen. Lijkt me beter voor het paard.
Maar een supergetalenteerde springer die geen hekel aan dressuur heeft...Die zou ik weer niet verkopen. Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:51

Dees schreef:
Dus eigenlijk zou ik als dresuuurende angsthaas, mijn springgefokte Neve dan maar moeten verkopen?
En wat als ik dan wel plezier aan die dressuur beleef, ondanks dat de merrie veel beter is in springen?

(voor de goede orde, merrie is niet zuur als er alleen maar gedressuurd wordt, vind springen wel duidelijk leuker)

Dees, in mijn antwoord ben ik uitgegaan van een chagerijnig zuur paard in de dressuur die er echt totaal geen lol in heeft. In jouw geval zou ik het paard gewoon houden en wellicht eens per maand laten vrijspringen of in de dressuur wat balkjes draven (gewoon voor de afwisseling en de 'frisse wind' tussen de oortjes).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:54

Tja, en dan gaat Neve naar een springstal, wordt uitgebracht door een springruiter en wordt, als hij echt talent heeft, uiteindelijk verkocht aan Amerika of een ander land.
Zou Neve daar nu echt gelukkiger van worden? Ik denk het niet.

Als een springpaard bij een dressuurruiter staat en de pest heeft aan dressuur is het gewoon geen goede combinatie en dat vind ik weer een ander verhaal. Alhoewel een goed springpaard toch echt ook regelmatig dressuurmatig gereden wordt. Dus of dat paard dan uiteindelijk echt beter af is?

Als je er een kick van krijgt om je paard met een ander te zien presteren is dat toch prima? Maar als je over het strand wil rijden met je getalenteerde paard is dat ook uitstekend.

Ik ken een paard waar ik best weg van ben maar ik vind hem te duur voor mijn ambitie's, dat is natuurlijk ook de andere kant. Wat moet ik als recreatie-ruiter die af en toe misschien een wedstrijdje wil gaan rijden met een zo'n kostbaar paard, ook al is hij echt een perfect buitenrijpaard.
Dat iemand een relatief goedkoop paard koopt wat later een uitzonderlijk talent blijkt te zijn komt volgens mij nog maar zeer zelden voor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:56

Ik heb me 'gewoon' over mijn springangst heengezet Lielle(met heel wat bloed, zweet en tranen...). Ik wilde mijn pony niet weg doen, maar het beestje had echt geen lol in alleen maar dressuur...En ik vind langs het strand rijden heerlijk, maar ben veel te fanatiek om te stoppen met wedstrijden Knipoog Doordat hij af en toe zijn ei kwijt kon in het springen en crossen kon ik ook fijn dressuren en hebben we het samen hartstikke leuk gehad Party!!

Pony is inmiddels verkocht en ik mag met mijn paard alweer bijna M-springen en hoop ik het najaar in het L-SGW te starten Haha! Al zijn hoge hindernissen nog steeds niet mijn favoriete bezigheid...Knipoog
Het is wel zo dat ik nu liever een springparcours rijd dan een dressuurproef Bloos

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:59

Fitzroy schreef:

En wat dan met de "recreatieruiter" die recreatief het "hoogste" niveau wil halen?
Voor jullie is een getalenteerd paard 1ntje die GP kan lopen. In mijn geval is dat een pony met EK capaciteiten die Z2 kan leren lopen en misschien zelfs wel meer. Jullie "lachen" waarschijnlijk met dat niveau maar voor mij is dat toch nog wel een heel eind weg.

Ik geen gene fiets om WP of lintjes (zelfs voor de eer doe ik het niet) maar ik hou er wel van om vooruit te komen, lekker voor mezelf. Is het dan zo verkeerd dat als ik een super-pony blijk te hebben, dat ik ze dan voor mezelf houdt en er zelf alles probeer uit te halen? Of ben ik egoistisch dat ik de pony niet de kans geef om uit te bloeien tot weet-ik-wat voor kampioen? Wat heb ik daar nou aan als m'n pony Z2 bij een ander loopt? Daar leer ik toch niets van? En dat is nou net wat ik wil .... bijleren.

Maar de Z2 pony zal hier waarschijnlijk niet helemaal serieus worden genomen tussen de GP paarden Schijnheilig