Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:09

Ben het met Pletje123 eens dat je selectie wel degelijk invloed heeft. Daarnaast, ga je toch alleen bij een paard kijken wanneer deze binnen je budget ligt. Ik ga ook niet naar een huis kijken die in een natuurgebied ligt...

Wanneer je een aantal punten voor jezelf opschrijft (en je gebruiks doel is dan toch het belangrijkst) dan krijg je vanzelf een idee of datgene wat je wilt, betaalbaar is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:10

Citaat:
Alles onder de 8000 is goedkoop

Dat is nou precies mijn punt ik vind 8000 euro helemaal niet goedkoop.

3 jarig paard ruin standaard papier L-niveau 4 maanden onder het zadel hup 8000 euro
Laatst bijgewerkt door tita op 19-01-09 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:11

dat ben ik wel met tita eens. Er worden echt fantasieprijzen voor paarden gevraagd, maar dat staat los van de kredietcrisis.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:12

tita schreef:
Citaat:
Alles onder de 8000 is goedkoop

Dat is nou precies mijn punt ik vind 8000 euro helemaal niet goedkoop.

3 jarig paard ruin standaard papier L-niveau 4 maanden onder het zadel hup 80000 euro

80 000 of 8000?

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:15

Neem van mij aan, alle waar is naar z'n geld! tuurlijk zijn er mensen die de hoofdprijs vragen voor wat het niet waard is, maar als je een echt goed paard hebt dan verkoop je 'm niet onder de 10.000 euro.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:16

Als de de dekgelden, voerprijzen, prijzen die veeartsen berekenen, startgelden op wedstrijden, kosten van het beleren etc etc etc naar beneden doen ivm met de kredietcrissis, dan kunnen mijn paarden ook wat goedkoper weg; eerder niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:16

Ik heb ook geen 8000 euro over voor een 4 jarige hoor :n Vind dat erg veel geld..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:18

Charlenexx schreef:
Het gemiddelde segment ligt eerder tussen de 8000 en de 20 000... Alles onder de 8000 is goedkoop (bij paarden dan) en dat is natuurlijk wel een zeer grote groep.

Maar ik bedoel dat de standaard prijs niet omlaag gaat... En das bij paarden dus ook niet.

Ik vraag mij steeds meer af wat voor referentiekader je hebt. Je snapt toch wel dat het begrip "goedkoop" geheel subjectief is?

Wat voor de een goedkoop is, is voor de ander wellicht onbetaalbaar. Ook bij de paarden!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:19

Idd Lante. Dat vergeten een hoop mensen nog. Als je een paard gaat fokken en je telt alle kosten tot 3/4 jaar bij elkaar op moet je minimaal wel 8000 vragen anders maak je alsnog geen winst. en dan is 8000 echt het minimum.

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:20

Charlene, helemaal mee eens!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:21

Pletje123 schreef:
Charlenexx schreef:
Het gemiddelde segment ligt eerder tussen de 8000 en de 20 000... Alles onder de 8000 is goedkoop (bij paarden dan) en dat is natuurlijk wel een zeer grote groep.

Maar ik bedoel dat de standaard prijs niet omlaag gaat... En das bij paarden dus ook niet.

Ik vraag mij steeds meer af wat voor referentiekader je hebt. Je snapt toch wel dat het begrip "goedkoop" geheel subjectief is?

Wat voor de een goedkoop is, is voor de ander wellicht onbetaalbaar. Ook bij de paarden!

Ik ga ervan uit dat men een sportpaard zoekt. Dan krijg je voor 8000 euro een leuk sportpaard. Geen echte topper (tenzij je 1 op een miljoen een keer mazzel hebt) maar gewoon een fijn dier dat leuk kan meedraaien.
Voor 5000 krijg je er 1 die nooit verder zal komen dan L springen en waar je dus meer een leuk recreatiepaard aan hebt.
8000 voor een recreatiepaard is dan ook wel veel geld. maar voor een wedstrijdpaard is het goedkoop. Simpel zat, ik verzin het niet zo is het gewoon.

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:21

Buiten het risico, dat het paard wat gaat mankeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:22

Mijn paard is heel braaf onder het zadel en in de omgang. Moet nog wat verbeteren in het verzamelen, maar kan dit weldegelijk. Hijs is bijna 6, L1 +11 dressuur, beetje springen, trailermak, 6000 euj. Dat is toch niet veeeeeel????:S

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:22

Lante schreef:
Als de de dekgelden, voerprijzen, prijzen die veeartsen berekenen, startgelden op wedstrijden, kosten van het beleren etc etc etc naar beneden doen ivm met de kredietcrissis, dan kunnen mijn paarden ook wat goedkoper weg; eerder niet.

De prijs van een paard wordt niet enkel bepaald door de kostprijs van het dier, maar voornamelijk door de aanleg wat het heeft. Daarom kan je beter goede paarden op stal hebben, die zijn in kostprijs even duur (dekgeld, voer, opfok etc), maar in verkoopprijs veel meer waard en daar verdien je dus meer aan.

Nexus

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:24

NRPSers zijn over het algemeen goedkoper dan KWPNers... Vraag me niet waarom, maar het komt me wel goed uit :D!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:25

Wanneer is iets goedkoop en wanneer duur?
Denk dat dat in het geheel afhangt aan wat je te besteden hebt en wat je buffer is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:26

Charlenexx schreef:
Ik ga ervan uit dat men een sportpaard zoekt. Dan krijg je voor 8000 euro een leuk sportpaard. Geen echte topper (tenzij je 1 op een miljoen een keer mazzel hebt) maar gewoon een fijn dier dat leuk kan meedraaien.
Voor 5000 krijg je er 1 die nooit verder zal komen dan L springen en waar je dus meer een leuk recreatiepaard aan hebt.
8000 voor een recreatiepaard is dan ook wel veel geld. maar voor een wedstrijdpaard is het goedkoop. Simpel zat, ik verzin het niet zo is het gewoon.

En dat, beste Charlene, vind ik de reinste onzin. Ik ben ervan overtuigd dat er 3-jarige springpaarden te koop zijn van 5.000 euro waarmee je later prima een Z-parcours kunt springen.

Over wat voor paarden heb jij het eigenlijk? Jonge paarden die nog vrijwel groen zijn of paarden die al helemaal parcoursklaar zijn?

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:26

Verdienen? Volgens mij zijn er weinig fokkers die verdienen.
"n goed paard bij de juiste mensen en je kosten eruit is al voldoende.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:28

Joolien schreef:
Mijn paard is heel braaf onder het zadel en in de omgang. Moet nog wat verbeteren in het verzamelen, maar kan dit weldegelijk. Hijs is bijna 6, L1 +11 dressuur, beetje springen, trailermak, 6000 euj. Dat is toch niet veeeeeel????:S

Nee dat is niet veel nee. Das gewoon normaal dat klopt wel.

Bedoel wat een zeer grote rol speelt op de prijs is de jonge paarden concoursen. 4 jarigen moeten al 1.10 kunnen springen 5 jarigen 1.20... Als je dan een 5 jarige hebt die oefenparcoursjes springt en zo maar wel veel kwaliteit heeft krijg je er alsnog niet voor wat ie qua kwaliteit waar is want ja een 5 jarige hoort al wel 1.20 te springen. Het is niet eerlijk en ik vind het persoonlijk ook slecht, ik zie 7/8 jarigen 1.50 en 1.60 parcoursen springen. Dat is gewoon VEELS te jong. Maar paarden die vroeg volwassen zijn, zijn veel geld waard en de rest al gelijk een stuk minder. It sux but hey what can you do about it?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:29

Charlenexx schreef:
Joolien schreef:

Nee dat is niet veel nee. Das gewoon normaal dat klopt wel.

Bedoel wat een zeer grote rol speelt op de prijs is de jonge paarden concoursen. 4 jarigen moeten al 1.10 kunnen springen 5 jarigen 1.20... Als je dan een 5 jarige hebt die oefenparcoursjes springt en zo maar wel veel kwaliteit heeft krijg je er alsnog niet voor wat ie qua kwaliteit waar is want ja een 5 jarige hoort al wel 1.20 te springen. Het is niet eerlijk en ik vind het persoonlijk ook slecht, ik zie 7/8 jarigen 1.50 en 1.60 parcoursen springen. Dat is gewoon VEELS te jong. Maar paarden die vroeg volwassen zijn, zijn veel geld waard en de rest al gelijk een stuk minder. It sux but hey what can you do about it?

gelukkig maar, ik dacht even dat het aan mij lag...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:31

hoopvol schreef:
Dan mogen de dekgelden ook wel omlaag, ik ben al 2000 euro kwijt voor 'n veulen dat nog geboren moet worden.

Met welke hengst dek jij dan?

Ik ben ook aan het rond kijken en het eens met Tita. Ik vind de prijzen maar hoog.
Ik ben op zoek naar een knap jong ding om op te fokken, maar als ik mail voor de prijs en ik krijg 2900 euro terug, vindt ik dat gewoon veel. Dan kan ik zowat net zo goed iets kopen waar ik meteen mee weg kan rijden.

Ik dacht dat er deze tijd van het jaar altijd zo'n veulentjes overschot was? Valt kennelijk dus ook best mee aan de prijzen te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:32

Charlene, dat vind ik echt onzin! Mijn paard kostte als 3 jarige 3000 euro en heeft uiteindelijk Z2 gelopen en ik weet zeker dat ie ook qua springen meer dan L in zijn mars had..

Ik geloof niet dat je voor 5000 euro geen paard kan vinden wat Z kan lopen (rijkunsten van de ruiter daarbuiten gelaten..) Ik ben zelf namelijk van mening dat ieder paard Z (dressuur) kan lopen..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:32

Wat vind je dan wel reeel Ilzas?

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:33

Pletje123 schreef:
Charlenexx schreef:

En dat, beste Charlene, vind ik de reinste onzin. Ik ben ervan overtuigd dat er 3-jarige springpaarden te koop zijn van 5.000 euro waarmee je later prima een Z-parcours kunt springen.

Over wat voor paarden heb jij het eigenlijk? Jonge paarden die nog vrijwel groen zijn of paarden die al helemaal parcoursklaar zijn?

Zeg een 4 jarige die goed zadelmak is.

Ja die zijn er wel, maar dan moet je heel heel heel goed zoeken. Bij allemaal fokkers langsgaan en hopen dat er 1 dom genoeg om niet de kwaliteit in een paard te zien. Maar fokkers zijn ook niet achterlijk meer en wat hierboven ook al word gezegd. Fokkers verdienen niet veel, tenzij het grote stoeterijen zijn. Verder worden ze meestal gewoon afgezet omdat ze vaak te veel paarden hebben en het onderhoud kost ook wat.

miss dat je idd een 3 jarige kan vinden die niet zadelmak is die het later wel eens gaat doen maar dat zijn er echt niet veel hoor. Want voor een Z parcours moeten ze goede galop hebben, goede techniek, vermogen. Dat is al te zien als dat beest 3 is, dus als ie dat goed doet waarom zou iemand dan zon paard voor 5000 verkopen?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:33

_Cynthia_ schreef:
Ik zit ook bijna elke dag op sporthorses te kijken al een hele tijd en zie soms steeds dezelfde paarden voorbij komen, maar dan heb ik het wel over paarden met min. €15.000 bedrag. Ook zie ik dat sommige mensen in hun prijsklasse zakken in een paar maanden tijd. Zo vroeg iemand eerst tussen de €15.000 en €25.000 voor zijn paard en nu staat die sinds paar weken tussen de €10.000 en €15.000. Ook blijven ze er langer mee zitten.

Sommige mensen zetten hun paard ook in die klasse volstrekt gebaseerd op niets. 6 jaar, nul wedstrijdklassering en een aardige afstamming. Oke, leuk dier, maar om er nou 15 mille voor neer te leggen :evaw: