Paard niet goed verzorgen? in beslag nemen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliia

Re: Paard niet goed verzorgen? in beslag nemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:42

Wat vinden jullie hier nou van?
Vinden jullie ook dat de overheid hier meer aan moet doen of niet?
Hebben jullie nog andere argumenten?

Dit waren de vragen van de ts, en de meeste hebben het alleen maar over de verzorging van een paard hoe of wat, iedereen verzorgt zijn paard toch op zijn eigen manier?
Net zoals 24/7 buiten, niet iedereen heeft de beschikking over weiland Knipoog
Ik denk dat iedereen goed voor zijn paard zorgt, op hun EIGEN manier.. Bijna iedereen zal wel het beste voro zijn paard willen, en daar hoeft toch niemand anders over te oordelen? verder zal ik er niks meer over zeggen.

Ik vind dat de overheid niet hoeft te zeggen dat een dier in beslag genomen moet worden, daar hebben we toch de dierenbescherming voor.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 14:38

Iedereen bedankt voor de reactie's Lachen
je ziet dat iedereen een andere mening heeft over "hoe je je paard goed verzogt"
Ik denk zelf eigenlijk ook dat de overheid hier vrij weinig tegen kan doen.
lijkt me moeilijk voor hun om dat ze ontdekken..

Maar misschien kan de overheid zich wel met andere dingen
bemoeien op paarden gebied
denk aan transport, stallen, brandmerk, paardensport enz.
wat vinden jullie ?? kan dat beter geregeld worden??

Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:57

Wat moeten ze dan doen aan het transport dat ze nu niet doen? Wat moeten ze volgens jou doen aan stallen dat nu niet gedaan wordt? En aan brandmerken? wat moet daar aan veranderen volgens jou?

Klopt het dat je eigenlijk nog niet zoveel hier vanaf weet? Want als je dit nogmaals, op die opleiding krijgt van je. Dan heb jij een hele andere paardenhouderij gehad dan ik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:01

@Mick; ik heb wel een antwoord gegeven hoor, maargoed waarschijnlijk niet concreet genoeg. Nou goed, goede redenen om niet naar je paard te gaan vind ik: ziekte (griep, beenbreuk etc.), een dringende afspraak of een zakelijk fenomeen dat gewoon enkele dagen in beslag neemt, familieproblemen, defecte auto. Foute redenen vind ik: een simpele verkoudheid, langdurig (>week) afwezig wegens weersomstandigheden, simpelweg geen zin omdat uit gaan/ avondje met vrienden te interessant is vantevoren even een uurtje voor je paard uit te trekken. (ik heb het in een half uurtje geklaard, maar ik weet dat sommigen een eindje moeten rijden voor ze op stal zijn) Zijn dit al enkele antwoorden? In de rest van je tekst kan ik me wel vinden, alleen vind ik dat sommigen hun persoonlijke grens echt abnormaal ver leggen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:12

Ik kan niets anders dan concluderen dat er heel moeilijk een grens te trekken is over wat verwaarlozing/ mishandeling is, en dat je er dus ook heel moeilijk regelgeving over kan maken.

Wel vind ik dat de bestaande regelgeving beter nageleefd zou moeten worden. Er zijn immers al regels op dat gebied, en er zijn massa's mensen die zich nu al niet druk maken over het dierenwelzijn en niet aan de minimale eisen voldoen. Laat de overheid zich daar eerst maar eens op concentreren voordat er weer een lap regels bij komt waar niemand wat mee kan.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:13

Zolang het paard er nog goed uit ziet hoeven ze zich er niet mee te bemoeien Lachen Maarja zodra paard mishandeld is zal de dierenmishandeling toch wel op springen dus heeft niet veel verschil Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:34

Lara_Silver schreef:
@Mick; ik heb wel een antwoord gegeven hoor, maargoed waarschijnlijk niet concreet genoeg. Nou goed, goede redenen om niet naar je paard te gaan vind ik: ziekte (griep, beenbreuk etc.), een dringende afspraak of een zakelijk fenomeen dat gewoon enkele dagen in beslag neemt, familieproblemen, defecte auto. Foute redenen vind ik: een simpele verkoudheid, langdurig (>week) afwezig wegens weersomstandigheden, simpelweg geen zin omdat uit gaan/ avondje met vrienden te interessant is vantevoren even een uurtje voor je paard uit te trekken. (ik heb het in een half uurtje geklaard, maar ik weet dat sommigen een eindje moeten rijden voor ze op stal zijn) Zijn dit al enkele antwoorden? In de rest van je tekst kan ik me wel vinden, alleen vind ik dat sommigen hun persoonlijke grens echt abnormaal ver leggen.

Toen ik 17 was had ik ook de tijd om dag en nacht op stal te hangen Bloos
Tegenwoordig is een kind, een man, twee katten, hogeschool, stage lopen/werken, paardrijlessen geven, Bokt, vrienden en every now and then ook simpelweg even ikke.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:56

Urielle schreef:
Toen ik 17 was had ik ook de tijd om dag en nacht op stal te hangen Bloos
Tegenwoordig is een kind, een man, twee katten, hogeschool, stage lopen/werken, paardrijlessen geven, Bokt, vrienden en every now and then ook simpelweg even ikke.

Oh geloof me, ik heb ook een druk leven, en zou ik niet aan 'time-management' doen zou ik het ook allemaal niet redden, zou ik een paard hebben dat op stal zou moeten staan had ik er nu geen, omdat er geen in de buurt is én omdat ik dat niet zou redden vanwege school. Niet omdat het huiswerk ofzo veel in beslag neemt, maar de school zelf duurt tot 4 uur en dan nog naar huis fietsen en dan is het al bijna donker. Gelukkig dat de dagen dus weer langer worden. Maargoed, ik red het nu prima, mocht ik merken dat ik geen tijd meer heb voor mijn pony zal ik met heel veel verdriet en pijn in mijn hart toch de beslissing nemen hem te verkopen, is wel zo eerlijk voor hem.

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 19:12

LadyElmira schreef:
Wat moeten ze dan doen aan het transport dat ze nu niet doen? Wat moeten ze volgens jou doen aan stallen dat nu niet gedaan wordt? En aan brandmerken? wat moet daar aan veranderen volgens jou?

Klopt het dat je eigenlijk nog niet zoveel hier vanaf weet? Want als je dit nogmaals, op die opleiding krijgt van je. Dan heb jij een hele andere paardenhouderij gehad dan ik.

Klopt het dat je eigenlijk nog niet zoveel hier vanaf weet? Want als je dit nogmaals, op die opleiding krijgt van je. Dan heb jij een hele andere paardenhouderij gehad dan ik.[/quote]

klopt dat ik er niet zo veel van af weet, we zijn er nu mee bezig bij MCK over de politiek.
Daarom vraag ik het aan jullie, misschien begrijp ik het dan iets beter Knipoog
Maar het ministerie van landbouw natuurbeheer en visserij, lnv doet wel wat voor paard en welzijn.
Ik vroeg me gewoon af of jullie iets tegen kwamen bij de paarden waar je tegen aan loopt, waarvan je denkt dat dat best veranderd kan worden als de overheid een keer ingrijpt.
Want ze doen veel, maar bijna niks op dit onderwerp.

Paardenwelzijn neemt momenteel een belangrijke plaats in op de politieke agenda. Het welzijn van het paard moet namelijk beter, is de politiek van mening. Op de nota Dierenwelzijn van Minister Gerda Verburg van LNV moet de paardenwereld voor eind december reageren met een plan van aanpak waarin beschreven wordt hoe zij op het gebied van huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden verbetering aan wil gaan brengen. De sectorraad heeft dat plan in concept klaar.

wat moet er dan bijvoorbeeld beter ?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:37

Zoals ik al zei, de naleving van de bestaande regels moet beter! In principe voldoen die namelijk. Meer regeltjes is zinloos, omdat we het over levende wezens, individuen hebben. Wat voor het ene paard paradijs op aarde is is voor de ander zware mishandeling. De een heeft minstens 3 kilo sportbrok nodig en een halve baal hooi om op gewicht en in conditie te blijven, de ander wordt al dik van alleen maar kijken naar gras en gaat finaal uit zijn stekker van een handje brok (of raakt er bevangen van).

Het grote gevaar van regelgeving is dat alle dieren op een hoop gesmeten worden. Wat goed is voor de paarden van Anky is ook goed voor de paarden van de hobbyist die alleen maar door het bos rondhobbelt... Not.

Dus begin maar eens serieus energie te steken in het naleven van de bestaande regelgeving en besteed het geld dat nu in commissies en andere onderzoeks- en praatgroepen wordt gestopt daadwerkelijk aan het naleven van de bestaande regels.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:24

Eea wat ik an sich een goede maatregel vind, heeft ook zulke forse gevolgen dat ik die maatregel toch niet wil. Bijvoorbeeld: ik zou het voor de paarden goed vinden als een box minimaal 4x4 moet zijn. Maar dat vergt zulke forse investeringen voor de pensionhouders dat de pensiongelden die nu al torenhoog zijn echt de pan uit zouden rijzen.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:00

Ik vind dat het verschilt.. Wat is goed en wat is fout? ( Urielle gaf daar al een mooi voorbeeld van)

Ik verzorg ook 2 pony's. De eigenaar zet ze buiten s'morgens en eind van de middag op stal. Ze krijgen eten en drinken, en 2 of 3 keer per week( In de vakantie meer) rijd ik met ze/ wandel ik even.. De eigenaar doet er ook niks mee die heeft een druk bedrijf..
Paarden hoeven echt niet elke dag aandacht om goed verzorgd te worden. Ik denk dat het veel pony's heel blij zouden zijn met alleen eten/drinken/ hoefsmid enzo en elke dag in de wei/paddock ofzo
Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet elke dag naar hun pony..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:19

Prima dat de echte uitwassen van het houden van paarden aan banden worden gelegd en ik denk dat we allemaal wel weten wat de echte uitwassen zijn. Daarmee bedoel ik dus niet aan de ene kant het paard dat 23 uur per dag op stal staat of aan de andere kant het paard dat in de modder staat met een eigenaar die moord schreeuwt naar iedereen die met bit langs komt rijden. Maar daar hebben we de dierenbescherming voor. Hoewel deze naar de mening van bokt zijn werk niet altijd goed doet (het lijkt mij persoonlijk ook een verrekt moeilijke taak om te oordelen waar de grens van mishandeling ligt), bestaat de instantie wel en wordt er iets aan de uitwassen gedaan.

Daarnaast zijn er regels voor registratie en transport, hoewel deze nauwer nageleefd zouden moeten worden. Het ontwikkelen van waterdichte regelgeving is echter een kwestie van trail and error en het systeem in Nl is duidelijk nog niet af op deze gebieden.

Verder moet de wetgever zicht niet bemoeien met iets waar de meningen sterk over verschillen en waar ze slechts betrekkelijk verstand van heeft: paardenwelzijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:34

pharagirlke schreef:
inderdaad vjestagirl... Ik had me er op voorbereid dat hogeschool helemaal anders ging zijn, maar ik ben alsnog steil achterover gegaan toen ik mijn cursussen zag Nagelbijten / Gniffelen Dus ik wil niet weten hoe het voelt als je er van uit gaat dat het is zoals op de middelbare school. En in Nederland werken ze in middelbare scholen ook met wisselende lessenroosters, maar in Belgie dus niet, dat is een vast lessenrooster dat je hebt. Dat alleen al is een enorme aanpassing als je op hogeschool komt... Da's helemaal opnieuw leren plannen enz. Dus ik vrees dat ze idd voor een grote verrassing gaat komen te staan en er mee zal moeten leren leven dat ze haar vierbenige vriend af en toe eens een dagje niet ziet, wil ze haar diploma halen.

Lizzy: hoe kan je op 17 jaar op hogeschool zitten? Verward

Wou hier toch even op reageren, ik zit in het 2de jaar unief (belgië), dus ook examens momenteel, en ik zorg wel dat ik een halfuur per dag naar mijn paard ga, zeker nu als z'n water continu aanvriest. Mijn paard staat op 10min. fietsafstand, dus dat scheelt wel. Ook wil mijn vader liefst zo weinig mogelijk met het paard te maken hebben, dus veel keus heb ik niet Lachen Om maar even te zeggen dat dagelijks naar je paard gaan tijdens de examens wel lukt Knipoog

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:37

Niet mee eens... Mijn paarden staan op een weide en zien er niet uit. Ze rollen zich in slijk, in de stal en elke dag poetsen is met dit weer niet echt goed, dus doe ik het ook niet elke dag. Ze krijgen eten, drinken, hebben een goede stal, hebben ruimte om te lopen, dus ze worden prima verzorgd, ook al denken sommigen dat een paard in zulke omstandigheden als nu (lees: buiten lopen in de vrieskou met een dun dekentje op) 'verwaarloosd' wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:14

Solleke_Noah schreef:
pharagirlke schreef:
inderdaad vjestagirl... Ik had me er op voorbereid dat hogeschool helemaal anders ging zijn, maar ik ben alsnog steil achterover gegaan toen ik mijn cursussen zag Nagelbijten / Gniffelen Dus ik wil niet weten hoe het voelt als je er van uit gaat dat het is zoals op de middelbare school. En in Nederland werken ze in middelbare scholen ook met wisselende lessenroosters, maar in Belgie dus niet, dat is een vast lessenrooster dat je hebt. Dat alleen al is een enorme aanpassing als je op hogeschool komt... Da's helemaal opnieuw leren plannen enz. Dus ik vrees dat ze idd voor een grote verrassing gaat komen te staan en er mee zal moeten leren leven dat ze haar vierbenige vriend af en toe eens een dagje niet ziet, wil ze haar diploma halen.

Lizzy: hoe kan je op 17 jaar op hogeschool zitten? Verward

Wou hier toch even op reageren, ik zit in het 2de jaar unief (belgië), dus ook examens momenteel, en ik zorg wel dat ik een halfuur per dag naar mijn paard ga, zeker nu als z'n water continu aanvriest. Mijn paard staat op 10min. fietsafstand, dus dat scheelt wel. Ook wil mijn vader liefst zo weinig mogelijk met het paard te maken hebben, dus veel keus heb ik niet Lachen Om maar even te zeggen dat dagelijks naar je paard gaan tijdens de examens wel lukt Knipoog

en als je vader er geen enkel probleem mee had om die taak even over te nemen als jij met je kop in de examens zit?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:40

Of als je net als ik drie kwartier met de auto moet rijden om uberhaupt al op stal te komen (dus je bent anderhalf uur al kwijt en hebt je paard nog niet eens geaaid Knipoog ) ? Haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:22

Daarmee dat ik zei dat het veel scheelt dat ik maar 10min met de fiets moet Knipoog Alhoewel dat momenteel niet meevalt in de sneeuw Nagelbijten / Gniffelen Moest mijn vader nu vol enthousiasme mijn paard willen verzorgen, ok, natuurlijk zou dat welkom zijn Haha! maar de situatie is nu niet zo, en wou gewoon even aanstippen dat het zo ook kan, ondanks unief.

@Urielle: zo'n afstand is natuurlijk al een grotere hindernis, maar ik ben wel zo (over)bezorgd om elke dag mijn paard eventjes te checken, maar da's omdat hij op een wei bij een boer staat (niet continu toezicht dus). Hij heeft ook een tijd op pension gestaan en toen kwam ik soms ook een dag niet, want hij werd toch binnen-buitengezet,gemest,gevoerd,... dus daar zit wel een groot verschil Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:28

tuurlijk, als het moet kan alles, zelfs het onmogelijke, een mens kan een hoop als het echt moet. Maar als het niet echt moet... Ik ben eerlijk. Mijn moeder neemt de verzorging aak op zich als ik examens heb Ja Maar ik denk dat mijn moeder het zelfs niet leuk zou vinden als ik haar niet geregeld liet voeren enz... Ze vind dat zelf heerlijk. Dus ik voel me er niet eens schuldig om.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:29

Ik zie ook niet in waarom je je schuldig zou moeten voelen Phara Lachen Maar goed, ik bel dus ook wel eens een dagje naar stal of ze de paarden voor me willen voeren als het mij niet goed uitkomt in de planning.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:02

Vjestagirl schreef:
Niet mee eens. Als een dier gewoon lekker in het land loopt, af en toen zijn voeten bekapt krijgt en te eten en te drinken heeft, dan vind ik dat we die gewoon lekker moeten laten lopen.

Ik vind dat de overheid zich juist niet zo moet bemoeien met vanalles en nog wat

Helemaal mee eens! Knipoog

MzPuraRaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:18

Vjestagirl schreef:
Niet mee eens. Als een dier gewoon lekker in het land loopt, af en toen zijn voeten bekapt krijgt en te eten en te drinken heeft, dan vind ik dat we die gewoon lekker moeten laten lopen.

Ik vind dat de overheid zich juist niet zo moet bemoeien met vanalles en nog wat

Totaal mee eens, Als het paard goed verzorgd word en er gezond uitziet, Lijkt my nix aan het handje. Vork

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:18

MzPuraRaza schreef:
Vjestagirl schreef:

Totaal mee eens, Als het paard goed verzorgd word en er gezond uitziet, Lijkt my nix aan het handje. Vork

ook mee eens!

Al ken ik wel een stal waar een pony staat weg te kwijnen, ik weet totaal niet wat ik ermee aan moet.
Klinkt raar want het is mijn paard niet, maar het dier wordt niet goed verzorgt.
Het beestje is van een meisje van 14jaar dat het verstandelijk vermogen heeft van een kind van 10jaar.
Tinkertje komt nooit uit zijn stal, staat de hele week op puur stront, zit onder de mok en schurft.
Er wordt niet op gereden, hij is zadelmak maar meer niet, word niet losgegooid, gepoetst of wat dan ook.
Als het meisje komt, kijkt ze er niet naar om, ze zegt hem ook geen gedag...hangt alleen maar een beetje rond de stallen.
Vaak genoeg komen ze dagenlang niet eens kijken. Helaas nemen de ouders ook niet de verantwoording, ondaks dat hun dochter
verstandelijk niet in orde is. Het is voor hun gewoon een soort teddybeer die ze bij de intertoys hebben gekocht en kunnen wegstoppen in de kast als ze geen zin hebben.

Ik bemoei me echt nooit ergens mee, heb ik in dit geval ook niet gedaan, omdat ik de mensen er verder niet goed ken, maar
zou graag voor dit beestje een uitzondering maken, al weet ik niet goed of dit mijn taak is om dit op te knappen. Ik sta niet op die stal, een kennis van mij wel, die zich ook kapot ergert.
Wat zouden jullie doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:19

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:34