afzeiken langs de kant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 19:56

Nou bij nos was het ook er diegene die les gaf zat al die kinderen gewoon uittelachen als ze eraf vielen. maargoed die ging ook buiten met haar sleuter rammelen omdat er een plas in de bak lag en ze wat te lachen wilden hebben en ze getrakteerd wilden worden.
Sommige gingen er echt dan vandoor.

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 00:59

vroeger gingen wij altijd met een groepje "beginnertjes" kijken (en afzeiken). terwijl we zelf net 1 les hoger reden. maar nu kijk ik heel anders naar mensen die rijden, meestal let ik op wat ze fout doen en wat daarvan gezegt wordt, als ik dat dan zelf een keer merk dat ik dat doe, weet ik in ieder geval hoe het goed moet. ik vind het kijken naar mensen die les hebben of gewoon rijden heel belangrijk. je leert er heel van. vind ik. maar afzeiken, nee dat doe ik niet (meer) Lachen

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 01:18

Wij hebben op stal best vaak commentaar op elkaar, en er wordt ook heel vaak naar elkaars les gekeken.
Tijdens het rijden krijg ik vaak genoeg naar mijn hoofd geslingerd dat ik ontspannen moet gaan zitten of dat ik mijn teugels korter moet houden. Ben heel blij met dit soort commentaar en laat het dus ook zeker niet na dit ook bij anderen te doen (als ik iets zinnigs te zeggen heb, wat niet vaak het geval is aangezien ik de beginner hier op stal ben Knipoog )

Het leukste zijn nog de complimentjes, en ja, daar zijn we over het algemeen vrij scheutig mee Lachen

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 08:29

Gelukkig sta ik niet op een pensionstal of manege, dus heb ik er geen last van. En als ik eens op een manege/pensionstal ben, dan kijk ik, denk ik en houd m'n mond verder. Ik ga geen onbekende mensen afzeiken. Wie ben ik nou helemaal ... .

Ik leg later wel aan m'n man (die nog niet zo lang rijdt) uit, dat het meestal niet de bedoeling is dat je in de draf bij elke pas 3 x de sporen er in schopt Haha! .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 12:36

Antoinette schreef:
Als je aan een wedstrijd mee doet vraag je er volgens mij ook wel om. Een jury beoordeeld je dan toch ook?
En waarom mogen de toeschouwers dat dan niet doen? Ik vind het ook leuk om naar wedstrijden te kijken en te zien wat vaak goed en wat minder goed gaat en het met andere mensen (vrienden, familie) het daarover hebben.
Als je niet tegen commentaar kan moet je geen wedstrijden rijden vind ik.

Je laatste opmerking klopt - met het eerste deel van je verhaal ben ik het minder eens. Ik heb geen moeite met commentaar van mensen die mij kennen en me vaker hebben zien rijden - dat voorop gesteld. Maar een willekeurige toeschouwer weet niets van jou en je paard en dat maakt het soms wrang.
Bovendien moet je je afvragen wat je er mee wint. In mijn beleving gaan de meeste mensen met de beste bedoelingen op concours en komen 'verkeerde' dingen vaker voort uit onkunde dan uit onwil. Het enige wat je dus doet is iemand even goed afzeiken en in onzekerheid brengen. Nou, leuk hoor!
Tenslotte is het zo dat je je altijd moet afvragen wie jij wel niet bent om dan wel dat commentaar te mogen leveren. Ik sta wel eens naast mensen die op zo'n manier commentaar staan te geven dat ik spontaan wegloop.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:54

[edit:BartVB]Quote verwijderd[/edit]

Je zegt dat je wel commentaar kan hebben van iemand die je vaker heeft zien rijden. Is te begrijpen, die kunnen beoordelen of het paard nou juist vooruit gaat of niet. Maar een jury is ook een willekeurige toeschouwer die je ook niet vaak ziet rijden.

En even op alles op een goede orde te brengen. Ik sta niet aan de kant om mensen af te zeiken. Maar wel om er zelf iets van te leren. Juist door er met andere mensen over te praten leer je weer.
Ik zit de mensen dus niet alleen af te zeiken maar ook juist de positieve dingen op te noemen en daar over te praten.
Ik denk juist dat wedstrijden een hele goede plek is om van elkaar te leren. En als afzeiken is het absoluut niet bedoeld! Je leert zo weer van de foute en goede punten van anderen.
En wat is daar mis mee?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:45

[edit:BartVB]Quote verwijderd[/edit]
Ik ga er toch vanuit dat een jurylid toch iets beter een gefundeerd oordeel kan geven dan een willkeurige toeschouwer!

Verder ben ik het met je eens - ik denk dat iedereen op concours altijd staat te kijken en te discussieren over de verrichtingen van andere ruiters en amazones en dat je daar veel van kunt leren - maar daar hoef je de persoon in kwestie dan niet mee lastig te vallen?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:04

Ik weet niet of je het idee kreeg dat ik zelf ook mensen op wedstrijden ermee lastig val. Maar dat is niet zo.
Tuurlijk niet, je hebt wel meer dingen aan je hoofd op een wedstrijd! En vaak weet je zelf ook wel wat goed en minder goed ging.

Gelukkig hoor ik het zelf nooit, op een wedstrijd hoor ik zo goed als niets, ben zelf veel te druk bezig en dan let ik niet op kritische omstanders.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 10:37

Wat ik eigenlijk erger vind, is dat ze soms niet zozeer de ruiter afkammen maar het paard waar die persoon op rijdt. DAt snap ik niet. Ik zou dat dus echt niet doen, hou daarvoor te veel van de dieren.

WAt Pipo zei is trouwens ook waar: mensen die rijden denken dat je het over ze hebt terwijl je over heel andere dingen praat ondanks dat je naar ze kijkt. Misschien moeten mensen inderdaad niet te snel het gevoel krijgen dat men langs de kant over ze kletst.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 11:43

Tsja, toen Kasmier begin vorig jaar net voordat ik naar de nieuwe stalling een ongeluk kreeg moest ik ook eerst veel wandelen en lichtjes longeren. Ik mocht niet rijden, dat heeft 4 maanden geduurt. Hoeveel mensen wel niet geroddeld hebben over mij, dat ik niet durfde te rijden, dat het zielig was voor Kasmier, dat dit zo geen leuk leven voor hem was, dat ik hem beter kon verkopen enzo. Maar dat ze naar je toekomen en vragen waarom je dit zo doet? Nee hoor, wel roddelen, maar geen feiten verzamelen Frusty

Ook van commentaar van de kant is bekend bij mij. Oh wat hoor ik mensen geregeld zeggen: "dit moet zo, dit moet weer zo..." Stap er dan op en doe het zelf??? Ik ben nog lerend en ja ik blunder geregeld of ik ben dan iets aan het doen waardoor Kasmier me niet snapt en andersom. Boeien. Vooral het gegeven: "geef 'em eens een rotschop". Nou als ik alle schoppen had moeten verkopen, op de manier dat die mensen het doen die dat commentaar geven, dan had ik gestopt met paardrijden, zo ga je niet met je dier om. Ik doe iets fout waardoor m'n paard niet doet wat m'n hoofd wil. Ik snap het niet en dan moet ik m'n paard een schop verkopen? Dacht 't niet.

Ik zie geregeld personen rijden waarbij ik het gewoon zielig vind voor het paard. Zij lopen te klooien en het paard word aan de lopende band op z'n reet getrokken, in m'n mond gehangen, tegen het schot aan geparkeerd worden en constant geslagen worden (echt geen bijtikken van de zweep meer te noemen). Daar kan ik zo kwaad om worden, maar het heeft dan gewoon geen zin om er iets van te zeggen. Het effect is dat ze nog kwader worden en nog meer gaan afreageren op hun paard en het anders zowieso nog even herhalen als je uit het zicht bent. Ik hou dan liever m'n mond en probeer weg te kijken. Bleghh, ik heb echt een hekel aan zulke mensen, vaak denken ze altijd alles beter te weten en je de grond in te boren.

Tsja ik doe het niet op hun manier, hun probleem dan als ze denken dat ik het dan verkeerd aanpak. Maar liever verkeerd aanpakken op mijn manier, dan op zo'n verrotte manier....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 12:01

Desiree schreef:
Wat ik eigenlijk erger vind, is dat ze soms niet zozeer de ruiter afkammen maar het paard waar die persoon op rijdt. DAt snap ik niet. Ik zou dat dus echt niet doen, hou daarvoor te veel van de dieren.

Geldt niet alleen voor omstanders: ik zat een keer te schrijven tijdens een wedstrijd, toen er een wat ouderwets type paard de ring in kwam (een soort Groninger, maar dan echt een zware) - waarop het jurylid zei: "Die hoort voor de kar" en jureerde daar vervolgens ook naar.
Ik was niet in de positie om wat te zeggen, maar was toch minstens 5 minuten met stomheid geslagen.........

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 12:09

Om eerlijk te zijn, ja, ik heb wel eens iemand afgezeken. En dan wel niet om zijn slechte rijden, maar om zijn slechte omgang met het paard. Het kind had een bloedmooi paard, dat liep onwijs geweldig, maar het beest was erg gevoelig en zij zette nogal snel haar sporen in die buik, dus hopla paard omhoog. En ik was in de buitenbak aan het kijken naar haar met een paar vriendinnen van mij, en dat beest stijgerd weer, zij stapt af en slaat dat beest met de zweep op de hals en hoofd, en natuurlijk ook op z'n kont. Toen ze klaar was zaten de striemen erop. Ook was ik Jeems eens aan het longeren, en zij dus ook, en dat beest staakt een beetje, dus hopla de longeerzweep tegen de achterbenen aan, Jamey schrok zich te pletter en die ging er dus hartstikke hard vandoor, terwijl dat arme dier gespannen stil stond en nog meer er van langs kreeg.

Ik was zo boos!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:51

Ja hoor, ik probeer ook mijn mond te houden en niet alles van commentaar te voorzien.
Maar soms voel ik me toch een sportverslaggeefster van BBC of Studio Sport Haha! . Ik vind het heerlijk om naar andere mensen te kijken die aan het rijden zijn, daar kan je veel van leren.
Maar helaas ben ik soms een te grote flapuit en te direct om te voorkomen dat er wel eens een rake opmerking uitvliegt.
Tja, ik weet dat het heel kwetsend kan zijn en probeer er wel op te letten, maar soms floept het eruit voordat ik het in de gaten heb.
Gelukkig sta ik op een stal waar ook geen kantine is en er dus niemand kan koekeloeren en vreemd genoeg heb ik mezelf het afgelopen half jaar niet meer betrapt op foute niet geplande opmerkingen Knipoog . Tja, ook ik word ouder en wijzer Tong uitsteken

Het ziet er altijd zo makkelijk uit vanaf de grond, maar dat valt toch effe lekker vies tegen als jezelf weer op je paardje stapt om die eens aan het werk te zetten. Dus.........mondje dicht, niet roddelen, maar gewoon naar de persoon gaan om te vragen waarom hij of zij zo rijdt of doet. Scheelt een hoop geklier en schept veel meer duidelijkheid

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 17:33

Dimple schreef:
Maar helaas ben ik soms een te grote flapuit en te direct om te voorkomen dat er wel eens een rake opmerking uitvliegt.
Tja, ik weet dat het heel kwetsend kan zijn en probeer er wel op te letten, maar soms floept het eruit voordat ik het in de gaten heb.
j

Dit is niet stiekum; de ruiter weet tenminste hoe jij denkt en krijgt de kans zich te verdedigen. DAt is anders als jij staat te smiespelen langs de kant met iemand anders en de ruiter zich afvraagt wat hij allemaal fout zal doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:15

sarabande schreef:
Welke instructeur was het die zei: het is verschrikkelijk leuk om kinderen les te geven, maar het moesten allemaal wezen wezen Haha!

Dat was een trainer van een EK-ponyteam. Hij wordt idd nog heel vaak geciteerd in diverse bladen en op internet, maar ook ik ben helaas zijn naam kwijt.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:25

die stuurlui en die wal ken ik... sommige mensen hebben ook de gave precies dan ten tonele te verschijnen als er iets nieuws of spannends gaat gebeuren. Zitten dan in de kantine met meteen een oordeel klaar en uiteraard het 'ik zou zus-en-zo-doen' of 'je-ziet-toch-zo-dat... dus-moet-je-abc-doen'. Ik verdenk deze mensen weleens van pure sensatiezucht in plaats van gerichte en oprechte belangstelling.

Inderdaad denk ik dan weleens: stap erop en laat maar zien hoe het moet...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:34

Karin je brengt mij op een spoor. Volgens mij, als ik diep graaf, hoorde ik het de eerste keer van Ruiterkamp in Ermelo. Maar die heeft het natuurlijk tegen veel meer mensen gezegd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:02

Was het niet Wim Bonhof?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:10

Bonhof was leerling van Ruiterkamp dus dat kan goed