Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:19

[quote]Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je het heel druk hebt dat het handig is wanneer er voor je gemest wordt en dergelijke.
Wel ben ik het er mee eens dat je daar geen paard voor hebt, om hem alleen even te poetsen en vervolgens te rijden.[quote]
Wat maakt dat voor het paard uit wie er mest?
Hij krijgt niet meer aandacht als je zijn stal uitmest.Hij krijgt wel meer aandacht als jij hem langer kunt poetsen omdat de uitmest tijd niet van je totale tijd afgaat.
Ik snap die gedachten gang dan ook niet.Sorry.
Laatst bijgewerkt door kazary op 04-01-09 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:26

woeliej schreef:
Hoe denken jullie hier over? Heeft een paard genoeg aan de verzorging die een vol pension bied?

Nee, lang niet altijd... Ik ken veel pensionstallen waar er maar heel beperkte weidegang is en vaak worden veel dingen beloofd maar niet nagekomen.
Zo ken ik er een paar die wekenlang hun stal niet uitkomen...

Ik zou dan nog een stuk geruster zijn moest m'n paard in een natuurgebied staan ipv vol pension indien ik zelf weinig tijd zou hebben, maar aan de andere kant... Dan zou ik gewoon geen paard nemen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:30

kazary schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je het heel druk hebt dat het handig is wanneer er voor je gemest wordt en dergelijke.
Wel ben ik het er mee eens dat je daar geen paard voor hebt, om hem alleen even te poetsen en vervolgens te rijden.
Wat maakt dat voor het paard uit wie er mest?
Hij krijgt niet meer aandacht als je zijn stal uitmest.Hij krijgt wel meer aandacht als jij hem langer kunt poetsen omdat de uitmest tijd niet van je totale tijd afgaat.
Ik snap die gedachten gang dan ook niet.Sorry.

je hebt duidelijk niet goed en ook niet het hele topic gelezen.

nogmaals, het gaat niet om het wel of niet zelf mesten, of eens een dagje (of een paar) per week niet gaan. Het gaat om eigenaren die de volledige verzorging als zodadig excuus gebruiken dat ze weken al dan niet maanden totaal niet meer aan hun paard denken.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:33

Ik moet toegeven dat ik ook niet super veel tijd heb voor mijn paarden, maar ze staan niet in vol pension, ik doe zelf mijn stal zet ze buiten en verzorg ze en tis altijd nog goed gegaan.. Ik vind het een beetje stom als je je paard op volpension zet, dan heb ik zoiets van dan krijg je ook geen super band met je paard als je alleen komt om te rijden

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:35

En jij hebt duidelijk niet in de gaten dat mensen ook kunnen reageren op een post van een ander!

Ik reageerde op de post van Claudia__
En daar snap ik de gedachte gang niet wat het paard voor meerwaarde heeft als zijn baasje mest in plaats van een ander.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:35

Claudia__ schreef:
Wel ben ik het er mee eens dat je daar geen paard voor hebt, om hem alleen even te poetsen en vervolgens te rijden.

Niet persoonlijk naar jou maar deze opmerking zie ik heel veel in dit topic staan.

denk ook niet dat mensen daar een paard voor kopen, meestal mensen die niet veel tijd hebben hadden dit wel toen ze het paard aanschafte. baasje krijgt bv ander werk en komt niet zo vaak meer. verkopen doe je dan ook niet snel.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:40

Wietsje92 schreef:
Ik vind het een beetje stom als je je paard op volpension zet, dan heb ik zoiets van dan krijg je ook geen super band met je paard als je alleen komt om te rijden

beetje oftopic maargoed. Ben het niet met je eens. Heb mijn paarden dus ook volpension staan. Niet zo zeer bewust om geen werk te hoeven doen maar kwam zo uit. Maar meeste van de tijd kom ik dus inderdaad alleen aan stal om te rijden. Is daar zoveel mis mee? Paard merkt het niet wie zijn drolletjes de stal uit kiepert. En ik ben echt niets te beroert om eventueel zelf te mesten, help de boer vaak genoeg mee en als de boer op vakantie gaat neem ik de boel over. Maargoed, ik zie niet in hoe wel of niet mesten bijdraagt aan de band met je paard.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:43

Nee, maar t gaat bij volpension meestal niet alleen om uitmesten. Ik zeg ook niet dat iedereen zo is die zn paard op vol pension zet, maar er zijn er wel die denken van nou wil wel n paard maar het werk wat erbij hoort hoeft voor mij niet perse

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:47

Wietsje92 schreef:
Nee, maar t gaat bij volpension meestal niet alleen om uitmesten. Ik zeg ook niet dat iedereen zo is die zn paard op vol pension zet, maar er zijn er wel die denken van nou wil wel n paard maar het werk wat erbij hoort hoeft voor mij niet perse

klopt inderdaad. Net als van die manege ruitertjes die vlak voor tijd op komen draven en direct na les weer verdwenen zijn.. Maargoed das weer heel wat anders!

maar ben met je eens, dat gaat inderdaad ook nergens over. Wel de leuke dingen maar niet de nare. Maar scheelt dat het paard daar verder weinig van ondervind

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:51

nee precies dat bedoel ik, tis niet dat ik iedereen die zn paard in volpension heeft staan stom vind hoor, het ligt er natuurlijk wel n beetje aan waarom t paard in volpension staat

NineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:00

Ik zou ook niet weten waarom je een paard hebt als je er nooit heen gaat. Verward En als je dan zo nodig een paard moet hebben waar je niet naar omkijkt, zoek dan iig een verzorger voor t paardje. Ik ken nl geen pensionstallen/maneges waar t paardje aandacht krijgt van iemand anders dan de eigenaar. Uitmesten, binnen/buiten zetten, voeren. Daar stopt het volgens mij.

En mensen die niet trainen.. Die zaterdag een wedstrijd rijden, vervolgens paar dagen niet naar hun paardje gaan, dinsdag les hebben, weer een paar dagen niet trainen en zondag weer wedstrijd hebben. Ooja en het paard dat niet buiten komt. Scheve mond
Of gewoon de hele week niet rijden omdat het regende.. En dan zondag wel op wedstrijd?! Even buiten het feit dat ik zelf niet eens een normale proef zou kunnen rijden omdat mn paardje zo fris zou zijn.. Tong uitsteken

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:18

Wietsje92 schreef:
Ik moet toegeven dat ik ook niet super veel tijd heb voor mijn paarden, maar ze staan niet in vol pension, ik doe zelf mijn stal zet ze buiten en verzorg ze en tis altijd nog goed gegaan.. Ik vind het een beetje stom als je je paard op volpension zet, dan heb ik zoiets van dan krijg je ook geen super band met je paard als je alleen komt om te rijden

Mijn paard heeft ook op een manege gestaan waar alles werd gedaan. Kwam toen 5 dagen in de week. Heb echt een superband met mijn paard.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:22

Zelf hebben we nu een pensionstal waar er zelf word uitgemest omdat wij er een ander bedrijf bij hebben. Als mensen weken niet komen zijn ze bij ons niet meer welkom. Maar ook als je volpension staat moet je toch wel voor het beestje zijn. Poetsen en rijden is toch alleen maar beter voor de conditie van het paard.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:24

er zijn idd mensen die zo zijn, maar er zijn ook een heleboel mensen die wel gewoon komen, maar misschien net op een tijd dat jij ze nooit ziet ofzo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:25

Er zijn mensen op deze planeet die het alleen al fijn vinden om aan anderen te vertellen dat ze in het bezit zijn van een paard en dat het paard duur gestald staat. Die zien het als status en kijken er verder niet naar om.
Bah, maar ze zijn er.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:29

Ja die zijn er ook. Ook al kom je alleen om te poetsen vind ik al prima.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:50

Gelukkig ken ik die mensen niet. Ik kan er dus ook niets zinnigs over zeggen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:43

sjaantje schreef:
Gelukkig ken ik die mensen niet. Ik kan er dus ook niets zinnigs over zeggen.

vooral houden zo Knipoog

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 02:08

Zonde van je geld vind ik het maar. Waarom zou je dan een paard hebben? Om te kunnen vertellen tegen mensen dat je een eigen paard hebt enzo haha. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 02:15

Er zijn ook mensen die paarden hebben waar ze zelf niks mee doen, en stalruiters of bijrijders hebben, niks mis mee.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 03:06

ik heb mijn toenmalig paard ook vrij ver van huis gehad voor een lange periode, kwam enkel in het weekend en vakanties. Daar had ik mijn redenen voor. Op zich vind ik daar niets mis mee. als het een goede stal is met mensen waarvan je weet dat ze goed voor hem zorgen. overigens liep mijn paard wel af en toe mee in de lessen en verders overdag wel naar buiten.
dat liever dan dat hij dichtbij moest staan op een krappe stal zonder aandacht omdat ik er op dat moment geen tijd voor had.
het ligt uiteindelijk ook aan de redenen hoe en waarom.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:13

woeliej schreef:
Ik weet niet zo goed waar ik het plaatsen moet, maar omdat mij dit met name om de omgang met je paard gaat maar hier neer gezet.

Pensionstallen. Paardlief mooi volpension ergens stallen, niks geen omkijken meer naar. Toch nemen sommige mensen dit naar mijn mening iets te letterlijk... 'ik heb weinig tijd dankzij mijn werk, woon mischien ook erg ver weg van mijn paard (lees, andere kant van het land), maar hij staat volpension dus het is prima'. En beest word dan serieus maanden niet naar om gekeken..

Naar mijn mening heb je hier geen paard voor... Geen tijd dan toch ook niet eerlijk tegenover het paard om er 1 aan te houden? Dan wel gesproken over gezonde paarden natuurlijk. Dier heeft toch ook zijn aandacht nodig? Verzorging verder nog. (bijv. smid, die dus vaak vergeten word) Ik snap best dat niet iedereen elke dag trouw wat met zijn paard gaat doen, maar maanden/weken lang niet naar het beest omkijken..?

Hoe denken jullie hier over? Heeft een paard genoeg aan de verzorging die een vol pension bied? Aan de aandacht die hij van de andere paarden krijgt op de wei en op stal? Of heeft het ook die extra aandacht en zorg nodig die alleen een eigenaar het dier bieden kan?

( sorry maar moest even m'n verhaal kwijt! )

mijn mening is: als je geen tijd hebt voor je dieren,.. moet je ook geen dier nemen,.... tuurlijk krijgt ie alles in volpension wat hij nodig heeft ,alleen de aandacht van zijn baasje zal hij toch missen.
dus nogmaals: geen tijd??? geen dieren nemen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 11:15

suleilitha schreef:
Er zijn ook mensen die paarden hebben waar ze zelf niks mee doen, en stalruiters of bijrijders hebben, niks mis mee.

als er nou een bijrijder zou zijn, zou ik ook geen probleem zien. Beest krijgt dan toch nog zijn aandacht en beweging en dat er naar hem gekeken word zo dat iets 'mis' opgemerkt word. Tuurlijk houd de boer ook wel een oogje in het zeil, maar hem zou nooit zoveel opvallen als iemand die met het dier bezig gaat.

Ik zal vanmiddag eens een foto maken wat een gevolg kan zijn van het op deze manier met je dier omgaan.

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:45

Ik sta bij de Ts op stal

En ik vind het gewoon schandalig dat de nodige dingen zoals een hoefsmid gewoon weg niet op tijd komen omdat er niemand verder naar het diertje om kijkt.( behalve de boer maar het is zijn taak niet om de hoefsmid enz te regelen)
Ook vind ik het zeer egoistisch als er meer als een maand niet gereden wordt het diertje voor een super lange buitenrit mee genomen wordt weer op stal gezet wordt en weer de aankomende maand niets meer mee gedaan wordt.
De meeste mensen hebben het hier over een weekje een keer niet komen of 2 keer in de week daar is niets mis mee maar hier hebben we het over gemiddeld een maand.
En dit paardje is erg mens gericht en vind het heerlijk om aandacht te krijgen wat ie nou gewoon weg bijna niet meer krijgt.
Dit soort gevallen zijn mensen met paarden en geen paardenmensen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:42

Idd dit soort mensen zijn mensen met paarden. Ook ik ken die gevallen hoor worden even gebruikt en dan weer weg gezet alsof het een auto is die je zo weer neerzet. Helaas is dat dan niet met 1 paard maar met veel meer.