ze zijn niet van suiker!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: ze zijn niet van suiker!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:44

Ik geloof niet dat mijn poown hinder ondervind van de kou, ik heb liever vriesweer dan die eindeloze regen..
Ik zie wel dat hij wat afgeslankt is van de kou, maar dat scheelt mij weer veel werk, want hij was nogal wat te dik, terwijl hij er nu heel mooi bijstaat..
Wel ben ik meer gaan voeren.

Ik ben er van overtuigd dat paarden in nederland ons weer prima aankunnen. ook de uitschieters..

@ ts.. hij is idd niet van suiker

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:48

Nee mijn paarden zijn inderdaad niet van suiker.
Ik zet ze absoluut niet binnen met dit weer hoor, daar doe ik ze zeker
geen plezier mee. Mijn paard heeft het niet koud, ook niet als het hard
vriest. Ze heeft toch een dikke wintervacht. Knipoog En ja, ik zie dat ze het
niet koud heeft, want als een paard het koud heeft zet hij/zij z'n vacht
overeind (lijkt op kippenvel) en dat doet mijn paard nooit. Dus ik zie
het probleem niet, en mn paard ook niet. Moet er niet aan denken om
mn paarden in een klein hokje op te sluiten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:57

Ik zit dus tussen de Lusitanos en men heeft het idee dat het hier in Portugal altijd warm is en dat ze ook niet tegen de kou kunnen. Ik zal die mensen uit de droom helpen. In het najaar en winter zijn temperatuurs verschillen van 20 graden of meer niet ongewoon tussen dag en nacht temperatuur. En het vriest hier ook gewoon 'snachts en er zijn streken waar sneeuw ligt. Twee weken geleden was het heel extreem -5 'snachts en 19 graden overdag.
Arabieren in de woestijn hebben met ergere extremen te maken.
Paarden kunnen dus niet alleen goed tegen koude maar ook tegen temperatuursverschillen.
WEL gaan we dan uit van gezonde, goed doorvoede dieren. Een ziek en/of mager paard moet altijd beschut gehouden, want die kunnen wel degelijk doodgaan van de koude.
Ook kan echte Siberische koude voor frostbites (zeg maar brandwonden, maar dan van de kou) en afgevroren ooruiteinden zorgen....

Maar in Nederland zou ik me niet zo'n zorgen maken met een gezond dier dat voedsel aangeboden krijgt. Bijvoeren is gezonder en heeft meer effect dan een deken of binnen zetten.

Groetjes uit zonnig Portugal waar buitenpaarden dus ook gewoon zo'n vacht krijgen en nachtelijke vrieskou en hevige regenval doorstaan:
Afbeelding
(Mijn jaarling)

Daarbij, als je ze gaat toedekken of binnen zetten, dan moeten ze dat meteen tot het voorjaar als het echt weer warm is...