2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:29

lindake schreef:
Over dat stalverhaal ben ik door eigen ervaring helemaal met Arabesk eens... Ik heb in het verleden paarden verzorgd die 24u op 24 op de wei stonden... Als er eentje daarvan door omstandigheden in de stal moest dan was dat dik tegen de goesting... Dat zag je echt aan heel de lichaamshouding van het paard...

Oh, en omdat mijn merries vanmiddag na een uurtje alweer bij de draad stonden te koekeloeren om binnen te mogen en de hengst in volle draf richting poort kwam om mee binnen te mogen betekent dan dat paarden het op stal veel beter hebben? Clown Beetje kortzichtig lijkt me dat. Knipoog
Paarden hebben gewoon graag gewoonte.
Maarre... staat dit thema en de persoonlijke voorkeuren van Arabesk niet een beetje los van het onderwerp?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:45

Jeanine84 schreef:
Uiteraard, het is het ene uiterste in het andere! Ik ben geen van beiden! Ik doe mijn eigen ding..en ik ben van mening dat inrijden met 3 jaar prima kan (en nee dan loopt een paard dus niet dagelijks een uur) de naturals moeten alleen altijd zo overdrijven en komen dan met allerlei 'feiten'. Als ik arabesk haar profiel kijk ga ik over mijn nek! Maar dit is zo het uiterste!! Er zijn echt wel mensen die daar tussenin zitten hoor maar voor mijn gevoel wordt dat nooit gezien! Een bit is slecht PUNT! een paard inrijden op zijn 3e is ook slecht PUNT! Er is geen ruimte voor discussie want het is gewoon zo en dan ben je gewoon uitgepraat

het ging nu even niet over wel of niet op stal
(als mijn profiel je al op de kast jaagt, dan komt het stoom uit je oren als je dit leest denk ik http://www.freewebs.com/equinoxhorsepro ... tingni.htm)

Vertel mij onderbouwd met argumenten, haal er eventueel wat anatomie bij, waarom JIJ vindt dat een paard lichamelijk géén schade oploopt als je hem zo vroeg gaat berijden

Ik ben wel heel benieuwd hoe niet volgroeide ruggengraatjes en niet gesloten groeischijven geen schade oplopen bij belasting door de ruiter

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-12-08 23:55, in het totaal 2 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:49

ja je moet geen ruiter van 80 kilo er op zetten maar alsk je een kilo of 45 ben kan dat gemakkelijk hoor 1 of 2 x per week een half uurtje ze hebben 23 uur perdag de tijd om nog lekker door te groeien
het is nooit goed voor een paard om er op te zitten maar ja, alks je overal overna denk word het allemaal best wel K*t voor je paard

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:57

was pb bedoelt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:59

over wel of niet op stal, het is heel simpel, geef je paard een inloopstal en als hij het zo fijn vindt gaat ie daar zelf wel 's avonds instaan om er 's morgens weer uit te komen toch?

Ik kijk verder uit naar de argumentatie waarom wél met 2,5 a 3 jaar op een paard rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 01:36

Urielle schreef:
Paarden zijn pas uitgegroeid rond de zeven/acht jaar zelfs, dus ook met een driejarige zit je dan fout Knipoog Nog erger: paardrijden beschadigt uberhaupt de rug van een paard, dus eigenlijk moeten we er met ons dikke kont helemaal niet op gaan zitten!

Wat wil je hiermee nu zeggen dan? Probeer je hiermee goed te praten dat er gereden wordt op 2 jarigen? Ik zeg niet dat het wel goed is om een 3 jarige te rijden, zal ook per paard verschillend zijn en er zullen ook vast wel 2 jarigen zijn die het wel aan kunnen maar je moet ergens een grens trekken.
Je kunt wel zeggen, paard is pas uitgegroeid als hij 7 is, waarom zou ik wachten tot hij 3 of 4 is, dan is hij net zo goed niet uitgegroeid als op zijn 2e, zo werkt het niet.

Zelfde als met kinderen, 13 en 14 jarigen zijn ook nog niet uitgegroeid maar mogen al wel wat licht werk doen, kinderen van 10 en 11 echter niet, dat is ook niet voor niets. Je zegt toch ook niet, kind van 13 is niet uitgegroeid maar mag wel werken dan kan mijn 8 jarige ook wel ff aanpakken?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 03:30

Stel jullie zelf eens een andere vraag?
Voor hoeveel jaar 'gebruik' kopen jullie een paard of fokken jullie een veulen?

Wat is een vredesnaam het probleem om gewoon een dier lekker te laten groeien en het dus niet te belasten met een ruitergewicht totdat dit dier het wél goed aankan?
Rijden op een 2-jarige? Da's zitten op een onvolgroeide kleuter!

Het is allemaal een geldkwestie. Hoe jonger aangereden, hoe eerder ze verkocht kunnen worden. Big business, en anders niets.
Zoals met alles in deze hele maatschappij wordt de tijd niet genomen om eerlijk te blijven en dus van kleuterpaarden af te blijven!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:05

countrygirl schreef:
Stel jullie zelf eens een andere vraag?
Voor hoeveel jaar 'gebruik' kopen jullie een paard of fokken jullie een veulen?

Wat is een vredesnaam het probleem om gewoon een dier lekker te laten groeien en het dus niet te belasten met een ruitergewicht totdat dit dier het wél goed aankan?
Rijden op een 2-jarige? Da's zitten op een onvolgroeide kleuter!

Het is allemaal een geldkwestie. Hoe jonger aangereden, hoe eerder ze verkocht kunnen worden. Big business, en anders niets.
Zoals met alles in deze hele maatschappij wordt de tijd niet genomen om eerlijk te blijven en dus van kleuterpaarden af te blijven!

helemaal gelijk!! tuurlijk is het ook een questie van geld.... Iedere maand dat een paard eerder verkocht kan worden is mooi meegenomen toch.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:10

en oja arabesk, als we kijken naar hoe je een paard het beste kunt gaan houden kun je beter maar stoppen met paarden houden... Nagelbijten / Gniffelen Dat is namelijk onmogelijk in Nederland, dan zul je ze de vrije natuur in moeten gooien, dat is het beste voor de paarden EN het natuurlijkst Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:57

kijk.. deze discussie begint nu goede tegenargumenten van verschillende partijen te krijgen Ja ( OK.. op dat weide gedoe na Clown )

hierin kun je goed zien dat er verschillende mensen zijn met verschillende meningen. er lopen meerdere wegen naar Rome, en de een vind de ene manier beter, en de ander de andere. Tuurlijk... ken zat gevallen van jonge dieren die naar de filesteinen zijn geholpen omdat ze teveel als jong dier hebben moeten doen.
Maar ken er ook zat die ouder zijn ingereden en die dat probleem ook hebben.
ik denk dat het sleutelwoord bij inrijden gewoon dosering is. rustig oppakken en niet teveel verwachten, dat zorgt ervoor dat paarden goed blijven.
ken een 7 jarige die nu 2 maand onder het zadel is, en die vanalles moet en nu in het koppie de weg compleet kwijt is. zonde toch?
maar heb thuis ook een kerngezonde bijna 20 jarige rondlopen die vanaf 2.5 in de manegelessen meeliep, en die behalve lichamelijke problemen door externe factoren nog NOOIT wat heeft gehad aan benen of rug of in het koppie.

dat laat denk ik m'n punt zien, wat goed en fout is.. hangt van zoveel verschillende factoren en wensen af, das een discussie die altijd open zal blijven

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:26

Arabesk, rijd jij alleen paarden dan op hun 8ste dan?..
Ik geloof er niet zo veel van, dan zullen al die dieren die hun rug prima hebben kunnen behouden en op hun tweede of derde zijn ingereden, alleen maar gelukstreffers zijn. Clown

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:34

Hm, in een ander topic had ik het ook al gezegd, maar paarden zijn nog lang niet uitgegroeid op hun 3e of 4e jaar.
Vooral de wervels groeien nog erg lang door, wil je blessures voorkomen moet je geduld hebben, maar dat heeft de doorsnee ruiter niet dus met 3 jaar, hooguit 4 gaat men er al vol mee trainen.
En waarom moet er persé gereden worden?
Je kunt toch ook lekker de eerste jaren vanaf de grond werken ?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:35

Roos_s schreef:
en oja arabesk, als we kijken naar hoe je een paard het beste kunt gaan houden kun je beter maar stoppen met paarden houden... Nagelbijten / Gniffelen Dat is namelijk onmogelijk in Nederland, dan zul je ze de vrije natuur in moeten gooien, dat is het beste voor de paarden EN het natuurlijkst Haha!

Ik dacht dit een discussie was over de leeftijd waarop een paard ingereden wordt, en niet een aanleiding was voor de zoveelste natural-discussie ? Knipoog

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:05

Nou, ik heb vandaag voor het eerst een stapritje (kwartiertje) met mijn net 3 jarige gemaakt.. Ik geloof niet dat dat kwaad kan.. ik ben van plan om dit 1x per 3 weken/maand te gaan doen het komende half jaar.
Ik kan me niet voorstellen dat dit kwaad kan voor hem.
Maar er is idd een groot verschil tussen wedstrijdklaar, en stapritjes buiten maken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:42

ik vind dat roos helemaal gelijk heeft als iedereen het zo gata bekijken!
en kinderen zijn geen paarden! waarom dan die vergelijking echt achtelijk dat het zo vergeken word
je gaat toch ook niet op een volwassen mens zitten?? echt raar
het is niet goed voor een paard als die 2 is maar als die 3 of 4 is is het ook niet goed
die duscussie wint niemand die stopt nooit!!
en ja iedermaand dat dta paard eerder weg is is mooi meegenomen toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:09

anneliesdj schreef:
Wat wil je hiermee nu zeggen dan? Probeer je hiermee goed te praten dat er gereden wordt op 2 jarigen? Ik zeg niet dat het wel goed is om een 3 jarige te rijden, zal ook per paard verschillend zijn en er zullen ook vast wel 2 jarigen zijn die het wel aan kunnen maar je moet ergens een grens trekken.

JIJ trekt de grens bij 3 (of 4?). IK trek de grens bij de hoeveelheid body die een paard heeft en de mentale rijpheid, dat kan 2,5 zijn en dat kan 5 zijn. Gemiddeld is dat zo'n 3,5 jaar. Wat is daar nu aan te beredeneren, dat is toch gewoon eigen ervaring en inschatting? Dat wil ik er maar mee zeggen.

Het hele plaatje van Peter Ryckeboer is pas van toepassing als je daadwerkelijk zelf ook met 7 a 8 jaar gaat rijden, ook de ruiters van de drie-, vier- en vijfjarigen moeten daarmee niet aan komen zetten, dat wil ik zeggen. Daarnaast is een paard niet in schema's te vatten. Ik heb een vroegrijpe volwassen driejarige staan, een zeer compacte maar mentaal jeugdige driejarige en een grote lange slungel van een driejarige die ook mentaal nog een kleuter is. De eerste is veruit wedstrijdklaar en al in balans en volop in de bespiering, de laatste is licht zadelmak en nog compleet garnaal, en de middelste kan wat licht basiswerk. Het uiterlijk weerspiegelt zich in de hele manier van lopen, het gedrag, de balans, de bespiering en de coordinatie van het paard. Dat zegt mij veel meer dan uniforme computerschema's.

Als je het per se met kinderen wilt vergelijken: mijn dochter van twee moet eigenlijk in april, na de paasvakantie, naar school. Ze kan nog niet duidelijk praten, heeft moeite met haar coordinatie, hangt enorm aan haar tutje, snapt geen biet van het concept zindelijkheid en oogt als een kind van een jaar ipv een tweejarige dus gaat zij vermoedelijk in september pas naar school. Wil niet zeggen dat school niet goed is voor de andere tweejarige kleutertjes, maar dat het voor mijn meiske gewoon allemaal wat te vroeg komt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:13

JoviBan schreef:
Zolang er nog mensen zijn die roken en 80 jaar worden, is roken ook niet slecht?

Dit vind ik zo'n foute vergelijking. Paarden kunnen niet zelf kiezen wanneer ze bereden worden, wanneer jij begint met roken kan je prima zelf beslissen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:31

Deze discussie vind je echt vaak, maar ik blijf het interessant vinden om al die tegen- en voor argumenten te lezen. Mijn paardje is nu 2,5 jaar oud, heel af en toe longeer ik hem (vooral stap, klein drafje tussendoor), stap met hem langs de weg, gewoon rustig aan. Hij is qua lichaam en geest nog steeds jong hoor, dus ik ga er nog lang niet op zitten. Iedereen moet voor zichzelf weten wanneer hij/zij zijn/haar paard inrijdt en op welke manier, dat doe ik zelf ook. (Wil niet zeggen dat ik het geoorloofd vind op een paard te gaan ríjden als hij jonger is dan drie jaar (in alle situaties)).

Er werd trouwens gezegd dat de rug niet sterk genoeg is op een bepaalde leeftijd, maar volgens mij maakt vooral de spiermassa uit of een rug wel of niet sterk genoeg is. Heeft niets met botten te maken. Als je van te voren goed de spieren van je paard traint voor je erop gaat zitten maakt dat al veel meer uit (wil ook niet zeggen dat de leeftijd dan níéts uitmaakt). En of die groeischijven nou zóveel uitmaken.. de groeischijven in je vingers zijn pas op je 25e volgroeit (heb ik ergens gelezen in één van m'n studieboeken) en hoeveel doe je daar al wel niet mee? En die vingers gaan toch echt je leven lang mee.

Hier en daar een editje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:41

Eevj schreef:
JoviBan schreef:
Zolang er nog mensen zijn die roken en 80 jaar worden, is roken ook niet slecht?

Dit vind ik zo'n foute vergelijking. Paarden kunnen niet zelf kiezen wanneer ze bereden worden, wanneer jij begint met roken kan je prima zelf beslissen!

Ik weet niet wat jij van jong inrijden vindt, dus als je dat nog even wilt vertellen?
En kijk dan ook even terug waar deze quote vandaan komt, waar het een reactie op is. Knipoog

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:11

ik ben het deels met arabesk eens, dat maakt mij niet meteen en natural, maar 2 jaar en ingereden vind ik toch echt te vroeg. De paarden die ik ken die zo vroeg zijn ingereden zijn met een jaar of 10 al van de baan. Hoe de paarden het doen die dat niet zijn weet ik niet. Mijn opmerking was niet om jou aantevallen. Hij was misschien niet duidelijk. Ik vind alleen dat mensen vaak denken voor het paard te kunnen beslissen, maar een paard van 2 jaar is te vergelijken met een kind van een jaar of 8. Het zou toch ook niet goed zijn om die al klaar te hebben gestoomd voor het werk? Ja en het is waar dat de een iets ouder pas klaar is voor werk, en de ander al jonger. Maar 2 jaar? Ik ben van mening dat dit veel en veel te jong is.
En om antwoord te geven op je eerste vraag. Ik heb al eens gereageerd in dit topic en toen ook al mijn antwoord gegeven. Lachen
Ik ben het juist eens met jouw opmerking. Roken is slecht! En omdat er mensen 80 mee worden wil nog niet zeggen dat dit niet slecht is, wie weet hoe oud ze geworden zouden zijn zonder te roken. Hoop dat je zo beetje antwoord hebt op je vragen Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:50

Eevj schreef:
En omdat er mensen 80 mee worden wil nog niet zeggen dat dit niet slecht is, wie weet hoe oud ze geworden zouden zijn zonder te roken.

120? Clown

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:18

Ik walg er ook van!!
Ik begin pas echt met rijden op 5 jaar en niet eerder.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:18

Zeeuwtje68 schreef:
Ik walg er ook van!!
Ik begin pas echt met rijden op 5 jaar en niet eerder.

Moet je nog wel even je profiel aanpassen..... want iets klopt er niet.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:26

he storrum wat slim van je, heb ook even gekeken in haar profiel. dat is apart, vanaf 5 jr pas rijden......