pony van 20 jaar aanschaffen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Limerick

Re: pony van 20 jaar aanschaffen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:59

Ik vind het wel een flink bedrag maar je moet zeker je hart volgen.
De leeftijd van 20 zou voor mij geen reden zijn om het niet te doen!!!
Heel veel succes en houd ons op de hoogte Lachen

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:05

waarom zou je geen paardje van 20 kunnen kopen??
Dat maakt tog allemaal niets uit als jij er een klik mee heb vooral doen.
Zag dat de vp ervoor 3500,- was waarom is dit zoveel??
tenminste ik vind het veel voor een paardje dat tog al aardig op leeftijd is.

Mati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:23

Ik vind persoonlijk voor een pony van 20 €3500,- erg veel, er zijn zoveel pony's/paarden voor ongeveer dezelfde prijs die minder oud zijn, het is tenslotte credietcrisis Knipoog

een vriendin van mij heeft ook een pony van 17 gekocht en die is nu helemaal op, terwijl die toen nog helemaal fit was, ze heeft er niks geks mee gedaan,

Dat moet je je wel realiseren want je gaat je er toch aan hechten, het is en blijft jou keuze, maar ik hoop dat je er geen spijt van gaat krijgen!!

Veel succes meid.

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:50

als je gek bent op hem en hij is nog gezond moet je gewoon je gevoel volgen

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:00

Een paard van 5jaar kan ook een hardstilstand krijgen en ter plekke overlijden. En ik vindt persoonlijk dat je beter Véél geld kunt uitgeven aan een betrouwbaar paard dan aan een gemeen paard dat in de top sport loopt.
In mijn geval zou het paard zijn geld echt wel waard zijn. Uiteindelijk gaat het toch om de lol.
Alleen tja, je zult in je achterhoofd moeten houden dat het paard al iets meer op leeftijd is. Maar wanneer je samen een leuke tijd hebt gehad, en jij weet dat je het paard hebt gegeven wat je kon, is het toch een fijn gevoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:39

Zal ook wel te maken hebben met de sublieme rijtechnische vaardigheden van de gemiddelde NL-ruiter hoor Nors opkijken

Als een paard goed gereden wordt is het over het algemeen op zijn 17-e nog bij lange na niet op Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:43

De vraagprijs is veels te hoog voor deze pony.

Verder zou ik je hart volgen maar letwel een oudere pony hersteld moeilijker en je bent sneller aan de beurt (theoretisch gezien) om te gaan wandelen langs de weg als met een 3- jarige

Ik ben in bezit van een 25-jarige pony die niet meer uitgebracht wordt.
Soms valt het best tegen om een oudje te hebben.

Ik zou zeker voor dat bedrag ook de pony rontgelogisch laten keuren en niet alleen klinisch.
HKO en arthrose zijn bij dat soort leeftijd altijd aanwezig (wil niet zeggen dat ze er last van hebben) maar je weet het ouderdom komt met gebreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:50

ik zou zelf niet zo'n oud paard kopen want als ik een paard koop is het echt voor het leven en wil daar echt tientallen jaren van genieten! tuurlijk kan een jong paard ook sterven maar met een oud paard is het risico nog wat hoger!

op de manege waar ik vroeger zat had een meisje een pony van 32 jaar gekocht! ze heeft er nog 4 jaar van mogen genieten en dat beest had een geweldige oude dag!

edit: maar de prijs vind ik echt veeels te hoog

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:54

Heb een onlangs een paard gekocht van 19. Absoluut geen spijt van. Rij wel recreatief, maar hij heeft M gelopen en kan dit nog best aan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 07:39

--> PP

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 07:52

suleilitha schreef:
Ik zie verder ook geen bezwaren, behalve de prijs.... echt bezopen om drie en een half duizend voor zo'n oudje neer te tellen.

Hier ben ik het helemaal mee eens !
In je eerste berichtje had ik meteen zoiets van ; doen ! Maar die prijs ! En zeker niet als je het meest gewoon recreatief wil gaan rijden.
Ik heb zelf net een pony van 19 gekocht, wilde juist een oudere pony.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:15

ik persoonlijk vind het geen gekke prijs
ondanks dat die 20 is
hij is toch goed gekeurd onlangs
en als ze er een goed gevoel bij heeft moet ze het zeker doen ik zou zeker wel proberen om iets van de prijs af te krijgen uiteraard Lachen

de prijzen tegenwoordig voor een goed paard of pony slaan zowieso nergens op zie soms prijzen langs komen van 7000 en euro Bloos dan denk je toch bij jezelf het word steeds bezopener
en wat heeft die van 7000 euro meer of minder dan mijn paard ??
het is maar net wat de gek ervoor geeft.

ik zou zeggen volg je gevoel en ga ervoor deze heeft al bijna alles meegemaakt waar je goed mee op pad kunt

maar zorg wel voor een spaarpotje voor het geval dat Lachen

en ik zie ook steeds meer jongere paarden langskomen die niet goedgekeurd zijn en zo
dus ik denk wel dat deze het toch wel waard is om een nieuwe kans te geven Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:17

ik zou Power en Paint nog kopen voor 10.000 Haha! Haha! Haha! geblesseerd of niet Lachen en ook over 5 jaar Lachen

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:20

Je kunt er m.i. prima aan beginnen (vind alleen de prijs wel errug hoog hoor!) en nog een hele leuke tijd hebben met je pony.
Ik heb zelf een paardje van bijna 25, die ik gekocht heb toen hij 16 was en die is op dit moment nog superfit, ik rijd erop, af en toe een wedstrijdje (western) en regelmatig naar lessen of clinics. Toch zijn er nu wel dingen waar ik rekening mee houd; ik ben bijvoorbeeld nu definitief gestopt met barrelracen, springen onder de man doet hij al 5 jaar niet meer en ik ga niet meerdere weekenden achterelkaar met hem weg (les, wedstrijd, clinic oid).
En.... toch een tip die ik je wil meegeven, mocht je hem kopen; als het een dagje minder lekker gaat, zonder dat hij gelijk echt wat mankeert, sla het rijden een dagje over, er is altijd weer een volgende dag!

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:23

Barramundi schreef:
Je kunt er m.i. prima aan beginnen (vind alleen de prijs wel errug hoog hoor!) en nog een hele leuke tijd hebben met je pony.
Ik heb zelf een paardje van bijna 25, die ik gekocht heb toen hij 16 was en die is op dit moment nog superfit, ik rijd erop, af en toe een wedstrijdje (western) en regelmatig naar lessen of clinics. Toch zijn er nu wel dingen waar ik rekening mee houd; ik ben bijvoorbeeld nu definitief gestopt met barrelracen, springen onder de man doet hij al 5 jaar niet meer en ik ga niet meerdere weekenden achterelkaar met hem weg (les, wedstrijd, clinic oid).
En.... toch een tip die ik je wil meegeven, mocht je hem kopen; als het een dagje minder lekker gaat, zonder dat hij gelijk echt wat mankeert, sla het rijden een dagje over, er is altijd weer een volgende dag!

Bedankt voor de tip Ik heb er echt een goed gevoel bij en ik denk wel dat ik het ga doen!
Er zijn ook zoveel voordelen ,
En natuurlijk realiseer ik me dat het ook mischien van korte duur zal zijn , maar dan heb ik toch een hele leuke tijd met de pony gehad en er veel van geleerd, het lijkt me echt super om op zo een ervaren pony te rijden en zonder het gevoel van ... gaat hij er weeeeer vandoor.. Tong uitsteken

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:26

KiWiKo schreef:
ik zou Power en Paint nog kopen voor 10.000 Haha! Haha! Haha! geblesseerd of niet Lachen en ook over 5 jaar Lachen

hahaha jaa dat zeker Haha! Bloos

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:38

Iemand die ik ken heeft nog op haar pony kunnen rijden tot hij 30 was.. en hij is nu 40

Mijn pony is nu 18
Dus als hij dat red zit hij nog nieteens op de helft van zn leven LoL

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:38

Woow dat is idd echt oud jaa

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:20

Ik heb een paard van 24 jaar, En die is echt nog harstikke fit, mankeert echt absoluut niets!!
Maar er is altijd een kans dat een wat ouder paard, meer & sneller iets mankeert dan een paard van 4.
Maar dat neemt niet weg, dat ze soms veel meer ervaring in wedstrijden enz hebben,
Zoals mijn paardje!! Je zou echt niet zeggen dat hij 24 jaar is!!! Want hij is harstikke fit,
Als we buitenrijden, wil die echt heel graag lekker galoperen enz.!!
Maar een ander paard waar hij bij staat is 21 jaar, en zij heeft sinds kort een blessure aan haar been,
En kan 2 weken niet meer gereden worden..
Dat kan dus ook altijd gebeuren!! Knipoog Maar daar moet je natuurlijk niet steeds aan denkenm,, gewoon genieten & je ziet wel weer als er iets gebeurt!!
Ik weet niet of je nog wat aan mijn reactie hebt!!
Misschien ben je al heel gelukkig met je paardje, ik hoop het

Groetjes Alice

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:35

Ik denk dat je je goed moet realiseren wat je met het paard wilt, want er zijn natuulijk ook genoeg jongere paarden die ook niet schrikachtig zijn en een leuk proefje kunnen lopen.
en waar je dus waarschijnlijk langer plezier van kan hebben.
Het is natuulijk ook helemaal geen garantie dat een paard wat nationaal gelopen heeft nergens van verschiet en super gemakkelijk is, het ligt voor een groot deel ook aan het karakter.
wat je ook niet moet vergeten is dat een wat ouder paard regelmatig beweging moet hebben en dat je daar wat bewuster mee om moet gaan omdat zo'n paard sneller stram en stijf word.
je kan niet zo maar zeggen van nou jonge vandaag heb ik geen zin, je zal er elke dag toch zeker even mee moeten gaan stappen om 'm aan de gang te houden..

Ik zou persoonlijk liever een wat jonger paard kopen en dan met misschien een wat lager niveau (i.v.m. de prijs) dan een wat ouder paard!

Maar toch heel veel succes met je keuze, ik hoop dat je de goede maakt en dat je veel plezier zal hebben van je toekomstige paardje!!

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:43

@sanne: een jonger dier moet je net zo goed aan de gang houde, die kan je ook niet een dag in zijn box laten staan omdat jij toevallig even geen zin/tijd of wat dan ook hebt.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:42

Natuurlijk kan dat nog. Mocht je er nog van B naar Z2 mee willen rijden, dan is ie misschien toch iets te oud, maar als je er gewoon recreatief mee wil rijden, dan moet dat toch geen probleem zijn? Je zei dat z'n conditie goed is, dan lijkt het mij geen probleem?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:04

Yamcha schreef:
Even het hele topic gelezen.......

Ook ik zeg doen! Pling
Ik zou werkelijk iedereen een ouder leerpaard willen aanraden, jonkies zijn er genoeg, maar een ouder paard met een goed niveau, dat de nodige ervaring heeft..... die zie je niet veel. Heb altijd het idee dat die in NL niet zo gewaardeerd worden, daarom zijn ze ook neit erg duur. €3500,- is een koopje voor zo'n dier, echt. En wat je zegt, loopt nationaal en is bom-proof..... zo'n beest is goud waard..... echt, echt waar Lachen Lachen

Ouderdom is geen reden om een paard niet te kopen..... ouderdom met gebreken wel. Ouderdom en op B-niveau ook. Maar oud mét ervaring, mét niveau, nationaal gelopen..... daar kun je zó gruwelijk veel van leren Ja

DOEN!!!
(als ie op alle punten goedgekeurd wordt natuurlijk)

Eng he, ben ik het wéér met Yamcha eens Haha! Zeker als je met je vorige pony's minder prettige ervaringen hebt gehad (zoals ik denk te lezen in de op, correct me if I'm wrong) denk ik dat je heel veel hebt aan een ouder, betrouwbaar en ervaren paardje Lachen Ben je nog gaan kijken van 't weekend?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:17

en wat is de beslissing?

ook ik heb onder heel wat gefronste wenkbrauwen mijn pony gekocht voor 2500 euro (wel met zadel en hoofdstel bij) toen ze 22,5 was. ik reed haar toen al 2 jaar en was helemaal gek op haar.
Is nu 24,5 en 2 jaar geweldig veel plezier van gehad, nu heeft ze hoefkatrol maar we trachten het te behandelen met aangepast beslag etc
Kost een hoop geld, maar elke cent is ze waard!
Heerlijk koppie, bomproof, wil altijd werken, honderd procent betrouwbaar, super springen (doen we nu niet meer hoor!).
En ja, ze zal sneller bij me weg gaan dan gemiddeld ivm een jong dier
Maar ik ben erop voorbereid en geniet dubbel van elke dag.
Ik denk als je je 5-jarige dood in de wei vind, dat goed is voor een levenslang trauma.
Als mijn Candy sterft, dan weet ik dat we er alles hebben uitgehaald en dat het goed was.
(foto' s in mijn profiel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:23

Als het echt de pony is van je dromen moet je het gewoon doen! Probeer eens te onderhandelen over de prijs, meestal kan er van de vraagprijs nog heel wat af!
Wij hadden op de ponyclub een ponytje van 32 die nog vrolijk het gelders kampioenschap L-springen won! Natuurlijk worden ze niet allemaal gezond oud, maar 20 jaar vind ik nog prima kunnen. Je kan nog jaren van hem/haar leren!