'MIJN paard schrikt nergens van.'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Re: 'MIJN paard schrikt nergens van.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:15

99% niet eng vind? ik heb het over 99% vertrouwen in mij hebben. Ik ga er nooit vanuit dat ik perfect ben en geen fouten kan maken, zo verwacht ik ook dat mijn- toekomstige- paard nog wel eens een foutje maakt. In het begin dat ze hier bezig waren met parc sandur reed ik op mijn dooie akkertje langs het water toen plots Miranda (een fjord) waar ik op reed tot aan haar buik in de modder verdween. Ik ben snel van het dier afgeklommen (en dat was niet lastig, ik moest mezelf zelfs omhoog werken ipv eraf klimmen) en kreeg haar er gelukkig alleen uit. Zowel ik als het paard had dat niet zien aan komen en we reden daar veel vaker. Ongelukjes zitten in een klein hoekje... zo zie je maar.

Zo ook een paar jaar terug, nu had ik eerder toen ik vaker reed klitteband op zadels en mezelf (figuurlijk) ik viel er absoluut niet makkelijk af (das nu anders, jaren lang niet gereden), 1x is dit fout afgelopen, ik viel over de hals van het paard, paard sprong over me heen en heeft me een schop achter het hoofd gegeven. Hierdoor heb ik nog steeds nekklachten en loop ik van tijd tot tijd de chiroprator deur plat. Tja, een goeie zit heeft niks met vertrouwen of ongelukken te maken. En ik kan het weten, ik was zo arrogant dat ik dacht dat ik zonder cap kon rijden.... idioot dat ik was.

even een kleine qoute uit je voorgaande tekst: Ik laat mijn paard geen dingen doen waarvan ikzelf niet 100% zeker ben dat hij het kan of durft.

Dan is er toch ook geen 100% vertrouwen naar jou toe als hij iets niet durft? dan gebruikt jou paard toch gezonde verstand en denkt ie "doet dat lekker zelf!" Mag je blij mee zijn Lachen.. dat.. en dat je een paard hebt. (zie nu pas dat het leek alsof ik er een had.. pfff.. I wish!)

Dus ja, wat wil ik je mee geven? ik hoop dat je leert dat alles ooit een keer kan gebeuren en jijzelf niet garant staat voor jullie veiligheid.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:55

Ik krijg hem overal langs als ik dat wil, maar de vraag is hoe...
Een keer had hij op afstand zo'n schrik (ook de enige keer dat hij ook iets heel eng vond) van een vogelverschrikker met wapperd zwart zeil dat hij stond hij letterlijk te trillen van angst. Het pad had aan een kant een sloot en aan de andere kant prikkeldraad.
Ik kies dan voor de veilige weg en sla een ander pad in wat niet die gevaren met zich meebrengt.
Nogmaals, als ik wou ging hij er voorbij maar omdat hij dan toch op dat 'enge' ding is gefocussed kan hij wel schrikken van een bijv opvliegende vogel en in het prikkeldraad belanden.
Hij vertrouwt me dus zeker wel, en ik hem ook, maar het gaat ook om de omstandigheden.
Jij als persoon kunt die gevaren van tevoren inzien en daarop een keuze maken.
Hij vertrouwt me echt 100% en doet alles wat ik vraag maar dat wil niet zeggen dat hij het kan en durft, maar hij doet het wel!

Edit:
vertrouwen groeit, dat komt niet van de een op andere dag...

ps ik kan niet zo goed uitleggen maar ik hoop dat je begrijpt wat je bedoeld.
Mijn paard is trouwens ook ooit tot zijn knieen ergens in weggezakt en blijft dan rustig, en volgt mijn aanwijzingen op.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:10

Ik vind tussen schrikken en eng vinden ook een verschil zitten.

Als jullie iets vinden waar ik mijn paard niet voorbij krijg, vind ik het knap. Haha! Je kan d'r inpakken met zeil, overal overheen of onderdoor, maakt haar niets uit.

Toch kan zij ook schrikken door bijv. een eend die opeens opvliegt. Haar schrikreactie is niet heftig: in het ergste geval een stapje opzij. Wegspringen heeft ze nog nóóit gedaan, en ik heb toch al heel wat 'enge' dingen gezien met haar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:42

mijn pony schrikt ook haast nergens van,als ze een vuurwerkknal oid hoort,loopt ze er 2 passen harder om,verder niet.
buiten gaat ze overal langs.

ze schrikt dan aan een kant wel,maar gaat er dan niet vandoor.
als in de les paarden aan de kletter gaan,doet ze niet mee.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:47

Schrikken doet die van mij niet echt snel. Wel bijvoorbeeld wanneer er ineens een rolluik opengaat. Maar gelukkig is ze goed verkeersmak, auto's tractors en bussen zijn geen probleem. Maar vrachtwagens wordt ze wel nerveus van. Rent gelukkig niet weg, maar begint te dribbelen. En af en toe heeft ze zo haar momenten en schrikt ze nog als er een bloemetje beweegt door de wind. Maar als ze schrik krijg je zo'n 'verstijfd' idee in plaats van dat ze weg rent bijvoorbeeld. Gelukkig maar.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:11

Er kan altijd wel iets onverwachts gebeuren waar je paard van schrikt of waar je zelf van schrikt. Mijn vorige paard was niet gauw bang mara kon schrikken als er in 1 keer een fazant uit de bosjes voor zijn neus uit vloog. Mijn nieuwe paard is een echte mieperd die nog heel veel eng vindt mara laatst schoot er een vos de bosjes uit voor haar voeten en dat deed haar niets.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:00

Ik heb ook met garinka mee gemaakt, we stonden voor het eerst in ons leven voor de brug te wachten die open ging. Had haar met de neus voor de slagboom geparkeerd, en we stonden aan de kant dat het wegdek op je af komt zeg maar. Teugels op ontspannen contact en verder rustig zitten. naar mate de brug verder open ging werd garinka steeds kleiner en begon te trillen. Maar ze bleef wel staan, ze probeerde niet eens weg te rennen. Daarna stond ze altijd ongduldig te wiebelen als we weer moesten wachten op de brug Haha! Als zij ook maar 1x iets gezien had was het niet eng meer. En áls er iets wel eng was kwam ze bij mij/bleef ze bij mij. Ik had (al dan niet onterecht) het volste vertrouwen in haar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:03

ik bedenk me net dat mijn pony een langsgaande trein wel erg spannend vond.
we stonden te wachten voor een spoorwegovergang,waarvan net de slagbomen omlaag gingen.
dat ging prima,en toen kwam de trein langs,en voelde ze waarschijnlijk de zuiging van de lucht,waarop ze zich omdraaide en 2 galopsprongen deed,en weer stilstond.
ook geen ramp hoor,maar dat vond ze wel spannend.

rockgirll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:50

dat kan dat je paard nergens bang voor is.
mijn paard schikt namelijk ook nergens van. Haha!
x

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:55

Wij hebben een paard op stal, een wat oudere (20+), zo mak als een lammetje ondanks zijn grootte (echt wel 1.80+). Ik durf gerust
te zeggen dat dit paard bijna nergens van schrikt, met de nadruk op bijna, elk paard kan schrikken, die grote reus ook, maar hij is zo
mak dat hij meer zou opkijken en zou denken van, wat doe jij nou gek? Wanneer ik met mijn 3 jarige op buitenrit ga durf ik het gerust
met deze knol erbij, anders ga ik niet van het terrein af. Lachen

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:24

Ben het eens met je stelling maar je hebt schrikken & schrikken.
Als wij naar buiten gaan met de poonies en 1 schrikt, dan gaat die rennen of achteruit of zoiets.
Mijne blijft stokstijf staan en blaast even keihard door z'n neus.
Daarna is het klaar Tong uitsteken Gestoord Haha, het is echt een goedzak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:03

Mijn paard schrikt wel maar kan met zekerheid zeggen dat hij niet zal vluchten.

Van onverwachte dingen kan hij best even op kijken en schrikken, bijv, een eend ect. Soms komt er iets raars waar hij in eerste instantie niet langs druft maar waar ik hem zonder dwang langs kan krijgen. In het ergste geval stap ik even af en loopt hij achter me aan. Weg rennen in blinde paniek zal hij niet doen.

Waarom niet? Een paard zal daar vandaan gaan waar hij zich niet veilig voelt en daarheen gaan waar hij zich veilig voelt. Voor mijn paard ben ik het rust punt en hij is veilig bij mij. Zolang ik zeg dat het veilig is zal hij alles doen, zodra ik zeg dat we als een idoot hier weg moeten wezen omdat het levensgevaarlijk is, ja op dat moment zal hij waarschijnlijk de benen nemen.

Maar nooit schrikken? Nee dat doet hij niet, wapperend plastic of in eens een groter aanhangwagen die hij niet verwacht had kan best even een kleine schrikreactie geven.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:02

Ik was toen ik 10 was er heilig van overtuigd dat Wen niet schrok ofzo. Nou ik heb het geweten. Op hol, op buitenrit, ik lag in de berm, pony zoek. We waren met z'n 3en. Pony is er goed van af gekomen.

Maar zeg niet Nooit. Het is en blijft een vluchtdier..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:01

Ieder paard kan schrikken, daar is het een paard voor.

Er zit wel verschil in, mijn vorige merrie was er zoeen die stokstijf bleef staan of hoogstens een beetje onder me trappelde. Dat zijn wel de veiligste paarden langs de weg.

Nu heb ik er een die totaal door het lint gaat als er ineens een koe zijn kop boven de dijk steekt, steigeren, weg willen rennen..... Koe

en de realiteit is dat je daar als ruiter totaal geen invloed op hebt. Je kan ze wel verkeersmak maken zodat ze minder schrikken, maar áls ze schrikken, doen ze dat op de manier die ze nou eenmaal in zich hebben.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:27

Hey ik heb een vraagje aangezien dit enigste topic ik me kan herhinneren over schrikken.

Gisteren tijdens het groep rijles kwam het in begin voor dat de paarden contineu ergens van schrokken.
Het raarst vond ik dat Nowornever alleen zo bijkeek van waar schrikken jullie van? Ze deed wel even van opassen maar dat was het niet in draf/galop wegspringen of dregelijk.

Kan dit ook deels zijn vanwege haar Dominatheid in het paddock als ze vrij is?
Ze is niet zo tegen mij onder het rijdne of wat anders. Ik praat ook gelijkm et zachte stm van rustig maar en hou de teugels wat bij.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:32

Ik ben altijd blij als we levend en wel weer het park uitkomen :+
want mensen verwachten vaak van een fjord dat ze niks doen maar ik heb toch echt een pittige dame af en toe ,maar ze ken ook heel braaf zijn hoor.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:06

Mijn pony schrikt echt nergens van :P

In ieder geval niet zo dat ze ervandoor gaat :n

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:14

Dit is best een oud topic.. Ik tem even.

kensha: dat kan best :j het ene paard is nog meer nuchter dan het andere paard.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:37

kensha schreef:
Hey ik heb een vraagje aangezien dit enigste topic ik me kan herhinneren over schrikken.

Gisteren tijdens het groep rijles kwam het in begin voor dat de paarden contineu ergens van schrokken.
Het raarst vond ik dat Nowornever alleen zo bijkeek van waar schrikken jullie van? Ze deed wel even van opassen maar dat was het niet in draf/galop wegspringen of dregelijk.

Kan dit ook deels zijn vanwege haar Dominatheid in het paddock als ze vrij is?
Ze is niet zo tegen mij onder het rijdne of wat anders. Ik praat ook gelijkm et zachte stm van rustig maar en hou de teugels wat bij.

hihi, inderdaad, Nowie bleeft bijzonder rustig!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:23

Paarden blijven vluchtdieren, hoe mak je paard ook is je moet ten aller tijde op je hoede zijn!

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:51

Toevallig bedacht ik me net een 'leuk' verhaal bij dit topic. :+
Overlaatst reed ik met mijn paard over de dijk en mijn vriendin reed daar achter op het paard van mijn moeder. Nou zijn onze paarden normaal gesproken zo mak als lammetjes buiten en honderd procent verkeersmak. Dus ik zit net aan mijn vriendin te vertellen hoe geweldig mijn paard wel niet is en dat hij nóóit ergens van schrikt tot hij twee ligfietsen in het oog krijgt met oranje vlaggetjes. Hij weet niet hoe snel hij zich moet omdraaien en weg moet rennen. Nou kreeg ik hem gelukkig vrij snel tot stilstand maar sindsdien hou ik verstandig mijn mond :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:03

Elk paard kan ergens van schrikken net als een mens, hond, kat enz. Ik kan alleen wel zeggen dat mijn pony's zich dan wel direkt op mij richten en ze geen idiote dingen doen. Wegrennen of vluchten doen ze niet aan (in ieder geval niet als ze voor de wagen staan)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:09

Ik ben het eens met je stelling. Het blijven dieren en die kunnen schrikken.

Overigens schrikt mijn eigen paard bijna nergens van. De volle broer van mijn paard is zo'n 10 jaar door ons als sportpaard gebruikt. Gezien het feit dat hij zo ontzettend rustig was is hij op 10-jarige leeftijd verkocht aan de politie. Dit paard schrok echt van nature helemaal nergens van. Na 2 maanden zag ik hem op tv lopen bij de uitvaart van Prins Claus met een muzikant op zijn rug. Politiepaarden gaan normaal gesproken een traject van 7 maanden door voordat ze ingezet worden.

Het kan dus wel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:14

Ik heb een hele makke pony die zelden ergens van schrikt, maar alsnog ben ik er altijd op bedacht als ik naar buiten ga. Gewoon blijven opletten, teugels enigszinds op maat en alles een beetje in de gaten houden.
Je kunt er ook voor zorgen dat je paard met een heleboel dingen bekend is en dat jij weet wat hij ongeveer doet als hij schrikt. Persoonlijk ga ik niet met een paard de weg op voor ik in de bak goed voorbereid ben. Maar dan alsnog blijft het opletten. Mijn haf kan doodleuk onder de arm van een graafmachine door wandelen en twee meter verder schrikken van een plastic zakje aan een hek...

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:10

zelfs de braafste manegepony bij ons schrikt nog wel ergens van, paardje waar ik vaak op rijd is niet snel bang sjokt eigenlijk overal langs, maar als ze een keer schrikt is het ook goed raak rennen en bokken enzo. maar zij merkt het verschil ook goed als er een kleintje op zit zal ze nooit gaan bokken :+: