Welsh & Shetlander praat.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:12

Maar kunnen ze dan niet worden afgekeurd? Mij is het wel zo vertelt...... Boos!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:10

Hoi, ze kan misschien wel zijn afgekeurd, maar niet meer door het stamboek. Merries worden als ze drie jaar of ouder zijn eerst gemeten en veterinair gekeurd. Als ze daar door zijn, dan mogen ze pas op de keuring. Dit hoeven ze maar één keer in hun leven te doen. Als ze dan goed genoeg zijn kunnen ze op de nationale ster verklaard worden.

Het kan wel zijn dat de merrie is afgekeurd door de verzekering. Dat is heel wat anders, want die hebben niets met het stamboek van doen.

Overigens, ik ken één geval van een merrie die haar ster is verloren, maar die is dan ook wel héél erg bekend. Dat was Coed Coch Bridget, een sektie B merrie, die over de maat groeide. De eigenaar liet haar in de sektie K zetten, alwaar ze de ster behaalde. Toen werd ze verkocht aan een B fokker. Die vond het eeuwig zonde dat zo'n best gefokte merrie om zoiets stoms naar de K was overgezet (ze was een zuiver Welsh), dat hij vroeg om de merrie terug te laten zetten naar de sektie B. Als B merrie moesten wel alle premies die ze behaald had als K merrie ingetrokken worden.

Ik ben er 99,99% zeker van dat dat laatste niet het geval is met Bunny.

PS: onze ponies staan in Noord-Brabant, ik woon in Finland.. 2000 kilometer is een hele rit..

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:13

Hmmz vreemd, snap ik niet als ze nog een stermerrie is (dan dus wel) hoezo ze haar dan hebben laten dekken door een New Forest hengt Verward Maargoedik ga haar afstamming wel nog een keer vragen.
Er is in ieder geval flink met haar gefokt! Lachen

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:31

joostvangestel schreef:
PS: onze ponies staan in Noord-Brabant, ik woon in Finland.. 2000 kilometer is een hele rit..

In Nederland komen wonen Haha!
Ik had jullie stal trouwens nog in het jaarboek zien staan Er stond een veulen in toch!? Verward

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:33

rooslover"]
[quote="joostvangestel schreef:

In Nederland komen wonen Haha!
Ik had jullie stal trouwens nog in het jaarboek zien staan Er stond een veulen in toch!? Verward
[/quote]

ow hahah is er in Finland niet veel goedkoper om ze te houden joh? Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:33

Nederland is een van de goedkopere landen om ponies te houden. Waarschijnlijk is alleen Wales echt goedkoper, omdat het land daar niks kost. Hier groeit maar 3-5 maanden in het jaar gras.. Dat gaat echt niet snel. Hooi is hier ook peperduur. Land kost hier wat minder, maar je kan er dus ook veel minder mee.

In onze advertentie in het jaarboek staat idd een veulen. Dat is trouwens inmiddels ook al verkocht, maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 13:12

Idd joostvangestel. Met 1 Welsh en 1 Shetlander ben je niet zo heel duur uit, tenminste bij mij valt het mee - Stal hebben we zelf, dus we hoeven geen stallingsgeld te betalen. Voer van Subli valt ook mee 1 zak muesli en 1 zak bix p.m. en verder nog de hoefsmid, veearts etc.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:36

Elise (shet) krijgt mais en basis brok en Bunny mais muesli en brok. Maar vorlgens mij gaat het er wel snel doorheen hoor
Maar ze krijg ook wel veel. En harry het zwijn krijgt ook nog *LOL*

Ik ben nu ook een beetje bezeg met vrijheids dre4sseur met allebei, Bunny pikt het wel een stuk sneller op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:41

Hebben jullie een zwijn? Aah vet leuk!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:19

Afbeelding Jahoot wel een lievie Lachen Je kan hem uitgebreid krabben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:55

Aha ... vet leuk Lachen Mijn broertje Thym van 4 heeft een vriendje en die heet Storm en die hebben dr ook een en die heet Trudy! Maar effe on-topic... Vandaag komt me´n nieuwe zadel voor Angel!

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:57

Gaaf!!! Wat doen jhullie eigenlijk met jullie welshe's/shetten?

Elise (shet) kan zooooveel!!! Ze kan een goed B proefje rijden weet ik zker en ze kan van stilstaan en dan 1 pas ertussen aangeloppperen van stap naar galop gelijk! Pling
Springen kan ze ook kei goed vandaag nog gesprongen in het bos.
Vrijheidsdresseur ben ik nu met haar aan het oefenen en ze pak het echt super snel op! Lachen ( me snoepje's zijn nu ook wel al op Scheve mond) Knipoog
Voor de kar doet ze ook super goed! Lachen
Racen kan ze ook echt super hard!
Veelzijdige shet he?

Bunny kan ook voor de kar, onder het zadel ben ik nog aant trainen, springen kan ze ook super Lachen en vrijheid dresseur ben ik oko nog mee bezig!

pongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:07

eum pongo was ook ster toen die jonger was en nu is/word tie schimmel

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:51

ster?? en nu schimmel snap er niet van..

pongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:53

op zijn papieren staat dat hij ster was en nu is hij toch echt een schimmel

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:54

Dan is hij nog nog ster hoor!

pongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:56

haha right moeder en vader zijn allebei schimmel

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:52

Euh pongo. Ster is een predikaat wat een pony kan verdienen (op keuringen). Schimmel is een kleur:D

pongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:38

haha idd
Laatst bijgewerkt door pongo op 24-02-03 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:51

hey maar luitjes ik zoek foto's en info over BOREAS ZEB (hengst)en nog wat over CRAIG BACH PERFFAITH (merrie) het zijn allebei welsh A wie kan me daarmee helpen??

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:21

Boreas Zeb, dat is een halfbroertje van onze hengst Boreas Ubbo.

Zeb is een schimmelhengst (1987) van Blaenau Chelsea Fan (vader) X Boreas Leone (m).
Moeders vader is Rondeels Carefull en vaders vader is Revel Chelsea Fan.
De eigenaar is J. van Duivenvoorde te Rijnsburg.

De merries naam zegt me niks. Wellicht dat Joost nog wat toe te voegen heeft?

Groetjes, Mirjam

pongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:48

weet jij misschien hoe ik aan foto's van boreas zeb kan komen dat is namelijk de vader van mijn pony van de moeder van hem heb ik al wat info en foto's

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 07:28

Boreas Zeb en Craig Bach Perffaith ken ik héél goed.

Zeb zag ik voor de eerste keer vlak voor de hengstenkeuring bij zijn toenmalige eigenaar, Scholten uit Oosterwolde. Toen zei ik al, "mooie hengst, die maakt wel kans te winnen opde hengstenkeuring". Op de hengstenkeuring was hij toen beste driejarige. Zeb heeft een heel bekende moeder, Boreas Leone, en is dus halfbroer van Boreas Sacha (keurmerrie), Boreas Thera (keurmerrie), Boreas Ubbo (preferente hengst), Boreas Victor (heel goeie tuigpony), Boreas Winston (goedgekeurde hengst) en Boreas Ilias (goedgekeurde hengst). Er zijn er wel meer, maar dit rijtje was gewoon zo indrukwekkend, dat doen heel weinig merries haar na.

Craig Bach Perffaith is een ander verhaal. Ze is gefokt door de bekende W.L. Brugsma (ouwe bokkers herinneren zich Achter het Nieuws van de Vara wel, en sommige bokkers hebben hem zelfs irl gekend.) Moeder van Perffaith was nationaal kampioene Hendre Pwsi. De vader was Twyford Mark. Het woord Perffaith betekent perfect. Nou was die combinatie schijnbaar heel wat aparts, aangezien Brugsma er altijd heel trots op was dat hem hem gelukt was. (Combo Twyford "M" lijn x Hendre lijn). Perffaith was niet mis op de keuring. Nationaal beste driejarige en later nog regionaal kampioene, volgens mij. In het begin leek ze niet voorbestemd voor de fokkerij, omdat de familie Brugsma de fokkerij had opgegeven en daarom niks meer dekte. Toen werd er maar aan een verhuurschema gewerkt. De eerste keer verhuren, ging Perffaith naar Retera in Mierlo. Ze werd gedekt door Vardra Julius. Het produkt de laatste Craig Bach pony (maar gefokt door Retera): Craig Bach Pwsi. Pwsi deed het ook heel best, ze is dacht ik nationaal jeugdkampioene geweest. Een volgende keer ging Perffaith naar Platzer. Ze werd toen gedekt door de halfbroer van Julius, Ceulan Scamp. Het resultaat was Thrianta's Pinksterbloem, die de moeder is van goedgekeurde hengst Double "P"s Personality en de grootmoeder van nationaal reservekampioene Vleuterweide's Pleunie. Perffaith werd toen echt verkocht naar de familie Nooij, waar er nog vele Waterland ponies uit haar gefokt zijn. Onder de familie Nooij heeft ze dus ook regionale kampioenschappen gewonnen.

Peoh, lang verhaal. Foto's? Best wel, kom ze maar ophalen Haha! Anders koop een jaarboek en bel W. Nooij maar eens Knipoog

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 09:33

Avanti schreef:
Gaaf!!! Wat doen jhullie eigenlijk met jullie welshe's/shetten?

Met mijn WelshCob rijd ik bijna elke dag dressuur. Hij moet zo'n 5-6x per week onder het zadel. En ik longeer vaak nog 1x per week bijgezet.
Verder kan hij ook voor de kar lopen, maar dat doen we niet veel wegens tijdgebrek. Ik wil/kan dit namelijk niet in mijn eentje.
Met mijn verzorgWelshCobs doe ik verschillende dingen. Met het veulen en de hengst lopen we alleen af en toe. En we beleren de hengst nu voor de kar.
Met de merrie wordt veel gefokt, maar ze kan ook onder het zadel en voor de kar, alleen niet als ze drachtig is, want ze is kortademig.
En dan de ruin, die 2x per week voor de kar loopt, en dan nog rijd ik hem een keer of 3 onder het zadel per week.

Groetjes Dyonne

pongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:20

okee bedankt voor de info jah heb er al vaker over na gedacht op de nooij te bellen maar nooit gedaan.. Party!!
een jaar boek hoe kom ik daar aan???

goh hele knappe mam en pap dus jammer dat pongo geen hengst meer is als ik toen al de eigenaar was was die nu nog steeds hengst en had ik hem ook op keuringen willen laten zien hijs heel mooi (op de dagen dat tie niet dik is haha maar daar gaan we dit jaar werk van maken) hij kan ook onzettend mooi showen...

eum nog een vraagje over het stamboek, pongo is geregistreed in het veulen stamboek Party!! Party!! Party!! wat betekend dat hahaha
en kan je wat met ruinen doen op het stamboek opzicht en keuringen?? vast niet..

groetjes!!!