Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wafel schreef:topruiter is beter getraint.
Maar een recreatie ruiter doet rustiger aan.
Denk dat het er helemaal vanaf hangt.
Als je die topruiter op een pittige hengst zet.
En die recreatie ruiter op een 20 jaar oude rustige haflinger.
Is dat veiliger.
Ruil je dat om zet die recreatie ruiter op de hengst. En de top ruiter op de haf. Zit de top ruiter veiliger. EN hij/zei verveelt zich.
De recreatie ruiter hoefd zich niet te vervelen. Dikke kans dat die verongelukt.
Zijn vast wel recreatie ruiters die dat wel kunnen maar niet veel.
anneliesdj schreef:Wafel schreef:topruiter is beter getraint.
Maar een recreatie ruiter doet rustiger aan.
Denk dat het er helemaal vanaf hangt.
Als je die topruiter op een pittige hengst zet.
En die recreatie ruiter op een 20 jaar oude rustige haflinger.
Is dat veiliger.
Ruil je dat om zet die recreatie ruiter op de hengst. En de top ruiter op de haf. Zit de top ruiter veiliger. EN hij/zei verveelt zich.
De recreatie ruiter hoefd zich niet te vervelen. Dikke kans dat die verongelukt.
Zijn vast wel recreatie ruiters die dat wel kunnen maar niet veel.
Ik vind het een domme veronderstelling dat een hengst voor een prof zou zijn en een haf voor een recreant. Haflingers kunnen evengoed pittig zijn en hengsten doodbraaf (ik heb het bewijs hier in het land staan) plus dat het niet gaat om het ras wat je hebt maar om wat je er wel en niet mee doet.
Als je je paard niet in de wei zet loop je ook niet het risico dat hij uitbreekt en als je boscrosst kan je paard uitglijden in de modder, of je nu een oude haf hebt of een pittige hengst maakt niet uit.
anneliesdj schreef:Ik denk juist dat topsporters bewust minder risico's nemen.
De meeste toppaarden komen niet of nauwelijks in de wei, zowieso niet met andere paarden, buitenritten maakt vrijwel geen enkele prof en zo kan ik wel even doorgaan.
dees_daan schreef:wat weer een risico met zich meebrengt.. denk aan vastliggen op stal, zichzelf ophangen aan de tralies, te heet worden omdat het paard zijn energie niet in de wei kwijt kan, paarden die 24/7 alleen binnen zijn, zijn vaak niet erg sociaal met andere paarden, dus mochten ze uitbreken en in een groep terecht komen, heb je meer kans op een 'vechtpartij'.
dus ik vind bovenstaande niet bewust minder risico's nemenvind het ook niet gezond voor het paard, maar goed, dat is weer een andere discussie.
dees_daan schreef:en toch gebeurd het dat ze zichzelf ophangen aan de tralies, of vast komen te liggen e.d.. dit kan ook gebeuren als je het paard alleen snachts op stal hebt staan, en in de wei zijn er ook weer risico's, maar ik vind 24/7 in een hokje zetten niet bewust minder risico's nemen.. ik denk ook niet dat alle topsporters dit doen.. ik hoop het niet iig..