Discussie: Is topsport of recreatief gevaarlijker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Re: Discussie: Is topsport of recreatief gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:40

topruiter is beter getraint.
Maar een recreatie ruiter doet rustiger aan.

Denk dat het er helemaal vanaf hangt.

Als je die topruiter op een pittige hengst zet.

En die recreatie ruiter op een 20 jaar oude rustige haflinger.

Is dat veiliger.

Ruil je dat om zet die recreatie ruiter op de hengst. En de top ruiter op de haf. Zit de top ruiter veiliger. EN hij/zei verveelt zich.

De recreatie ruiter hoefd zich niet te vervelen. Dikke kans dat die verongelukt.

Zijn vast wel recreatie ruiters die dat wel kunnen maar niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:50

ik denk dat 'topsporters' vaak beter worden begeleid, en meer ervaring hebben, dan de gemiddelde recreatieruiter, dus of het één gevaarlijker is dan de ander, nee dat denk ik niet.. ik denk alleen dat er meer recreatieruiters zijn, die niet weten waar ze mee bezig zijn, en de kans daardoor groter is dat er wat fout gaat..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:45

ja dat ben ik wel met je eens denk ik!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:11

Ik denk dat het evenveel gebeurt als recreatie ruiter of als topsport ruiter maar met één groot verschil:

Geen haan die ernaar kraait als een recreatieve ruiter zijn paard moet laten inslapen en laat staan dat dit het nieuws haalt

Maar als een topsporter zijn paard verliest aan een ongeval staan de kranten en nieuwsuitzendingen er bol van.

Dus in mijn ogen gebeurt het evenvaak maar wordt aan het ene vaker aandacht besteed dan aan het ander... waardoor het lijkt dat het in de topsport vaak gebeurt en in de recreatieve sector niet

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:30

Als het even vaak zou gebeuren zouden we allang geen toppaarden meer hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:35

Wafel schreef:

Is dat veiliger.

Ruil je dat om zet die recreatie ruiter op de hengst. En de top ruiter op de haf. Zit de top ruiter veiliger. EN hij/zei verveelt zich.

De recreatie ruiter hoefd zich niet te vervelen. Dikke kans dat die verongelukt.

Ik vind het een domme veronderstelling dat een hengst voor een prof zou zijn en een haf voor een recreant. Haflingers kunnen evengoed pittig zijn en hengsten doodbraaf (ik heb het bewijs hier in het land staan) plus dat het niet gaat om het ras wat je hebt maar om wat je er wel en niet mee doet.

Als je je paard niet in de wei zet loop je ook niet het risico dat hij uitbreekt en als je boscrosst kan je paard uitglijden in de modder, of je nu een oude haf hebt of een pittige hengst maakt niet uit.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:38

anneliesdj schreef:
Wafel schreef:

Is dat veiliger.

Ik vind het een domme veronderstelling dat een hengst voor een prof zou zijn en een haf voor een recreant. Haflingers kunnen evengoed pittig zijn en hengsten doodbraaf (ik heb het bewijs hier in het land staan) plus dat het niet gaat om het ras wat je hebt maar om wat je er wel en niet mee doet.

Als je je paard niet in de wei zet loop je ook niet het risico dat hij uitbreekt en als je boscrosst kan je paard uitglijden in de modder, of je nu een oude haf hebt of een pittige hengst maakt niet uit.

De logica in de reactie van Wafel is ook ver te zoeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:41

Mijn paard rijd ik zowel reacreatief en voor de sport.
ik rijd serieus en ga met beleid met haar om en toch ging het vorige week ineens mis...
Op de terugweg van een geslaagde buitenrit schrikt ze ineens ergens van, ze draait opzij en achteruit, en voor ik het weet liggen we samen achterover knel in een greppel...

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zoiets kan iedereen gebeuren...

ik denk zelf ook dat mensen die paarden trainen voor de topsport heel goed weten wat ze doen, en misschien (bewust) meer risico's nemen, en recreatieruiters misschien wat minder ervaring hebben en onbewuste risico's nemen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:44

Ik denk juist dat topsporters bewust minder risico's nemen.
De meeste toppaarden komen niet of nauwelijks in de wei, zowieso niet met andere paarden, buitenritten maakt vrijwel geen enkele prof en zo kan ik wel even doorgaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:11

volgens mij zijn er best wel topsportruiters die buitenritjes maken hoor.

en ik zie hier ook 'recreanten' voorbij komen die imo toch wel kundig zijn en veel ervaring hebben.

en over de wei gesproken.......als je paard nooit op de wei of naar buiten mag is dat ook weer een risico voor de geestelijke gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:21

anneliesdj schreef:
Ik denk juist dat topsporters bewust minder risico's nemen.
De meeste toppaarden komen niet of nauwelijks in de wei, zowieso niet met andere paarden, buitenritten maakt vrijwel geen enkele prof en zo kan ik wel even doorgaan.

wat weer een risico met zich meebrengt.. denk aan vastliggen op stal, zichzelf ophangen aan de tralies, te heet worden omdat het paard zijn energie niet in de wei kwijt kan, paarden die 24/7 alleen binnen zijn, zijn vaak niet erg sociaal met andere paarden, dus mochten ze uitbreken en in een groep terecht komen, heb je meer kans op een 'vechtpartij'.
dus ik vind bovenstaande niet bewust minder risico's nemen vind het ook niet gezond voor het paard, maar goed, dat is weer een andere discussie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:13

dees_daan schreef:
wat weer een risico met zich meebrengt.. denk aan vastliggen op stal, zichzelf ophangen aan de tralies, te heet worden omdat het paard zijn energie niet in de wei kwijt kan, paarden die 24/7 alleen binnen zijn, zijn vaak niet erg sociaal met andere paarden, dus mochten ze uitbreken en in een groep terecht komen, heb je meer kans op een 'vechtpartij'.
dus ik vind bovenstaande niet bewust minder risico's nemen vind het ook niet gezond voor het paard, maar goed, dat is weer een andere discussie.

Ben het helemaal met je eens maar ja, wat doe je eraan.

En ja, het brengt idd weer andere risico's met zich mee maar over het algemeen wordt gedacht dat elke dag in de wei meer risico's met zich mee brengt dan wanneer een paard eens gek doet in de box, bovendien lopen daar de hele dag mensen in de stallen dus paard heeft overdag geen kans om ongezien wat gek's te doen. Toppaarden gaan ook niet voor niets ingepakt door het leven, er zitten vrijwel altijd beschermers omheen.

En een topper die een buitenrit maakt? Heb er nog niet van gehoord, iig niet bij springen en dressuur.

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:14

Als je maar weet waar je mee bezig bent, je zelf je risico's kunt inschatten en weet tot hoever je kan gaan....
Gevaarlijk maak je het zelf....

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:17

Ik denk mensen die denken dat ze topruiters zijn, en (voor hun) onverantwoorde hindernissen nemen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:18

en toch gebeurd het dat ze zichzelf ophangen aan de tralies, of vast komen te liggen e.d.. dit kan ook gebeuren als je het paard alleen snachts op stal hebt staan, en in de wei zijn er ook weer risico's, maar ik vind 24/7 in een hokje zetten niet bewust minder risico's nemen.. ik denk ook niet dat alle topsporters dit doen.. ik hoop het niet iig..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:26

dees_daan schreef:
en toch gebeurd het dat ze zichzelf ophangen aan de tralies, of vast komen te liggen e.d.. dit kan ook gebeuren als je het paard alleen snachts op stal hebt staan, en in de wei zijn er ook weer risico's, maar ik vind 24/7 in een hokje zetten niet bewust minder risico's nemen.. ik denk ook niet dat alle topsporters dit doen.. ik hoop het niet iig..

Niet allemaal Haha! Toevallig heb ik met eigen ogen gezien dat ze bij Marc Houtzager en Julia Kayser vrijwel allemaal in de zomer elke dag enkele uren buiten staan. Niet alle hengsten komen buiten maar Opium en Jacomar iig wel.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:56

ik vind het geen bal uit maken...paarden zijn dieren en dieren reageren gewoon als dieren..ongeluk kan in een klein hoekje zitten..overgens dacht ik dat er meer ongelukken gebeuren voor de kar dan onder het zadel..ergens gehoord/gelezen weet niet meer waar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:57

Als je daar over nadenkt is dat ook wel logisch.