Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:02

Toen ik 10 was crosde ik rond op volbloedjes die in het weekend op de baan liepen...zonder zadel. En toen ik 23 jaar geleden Mist kreeg (die voornamelijk op 2 benen liep Haha! ) heb ik nog een aantal jaren als crash-dummie gefungeerd voor verschillende mensen die me dat vraagden, niets was me te gek Knipoog ...in feite, hoe gekker hoe beter ...Maar nu met 37 jaar...mijn eigen paarden geen vuiltje aan de lucht, ,ookal is Mist niet echt makkelijker geworden nu ze 26 is Clown Maar een vreemd paard...nu ik een eigen bedrijf heb, en 3 paarden aan huis als ik een been breek of erger, dat zou een regelrechte ramp zijn. Dus ja, kruip niet overal zomaar meer op Haha! Zandhappen doe ik met Mist nog regelmatig, ze heeft me zitten geleerd, maar ze heeft zelf ook bijgeleerd heb ik het idee Tong uitsteken

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:49

Voor mij geldt dit in ieder geval wel helaas Huilen Ik ben er ook nog eens meer dan tien jaar tussenuit geweest en ik merk dat het dan toch wel tussen de oren gaat zitten.
Waar ik vroeger (hoehoe nu voel ik me oud Clown ) overal opstapte en mee rond crostte ben ik nu eigenlijk een bangepoeperd eersteklas. Onvoorstelbaar dat ik vroeger zonder cap op het mafste paard een buiterit maakte, in een cross heb mee gesprongen.
Tegenwoordig altijd cap op, en springen doe ik helamaal niet meer. Heb het nog wel geprobeerd maar twee dagen buikpijn en knikkende knieen is ook niet alles. Daar ben ik maar mee gestopt. Wel jammer dat anderen het dan nodig vinden om je een held op sokken te noemen en zo nodig moeten laten weten dat zij dat dan wel durven. Dat vind ik eigenlijk nog het ergste. Ik heb er zelf geen problemen meer mee en heb het maar geaccepteerd. Ik geniet nu van de ritjes op de paarden waar ik me goed op voel en hoef niet meer zo nodig. Maar toch......

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:59

absoluut, ik ben nu 31...op andere paarden dan mijn eigen paard stap ik liever niet, terwijl ik vroeger altijd zonder cap, maakte me niet hoe het paard was, als hij maar hard kon! ben nu veel voorzichtiger geworden, ben er ook zo;n 12 jaar tussenuit geweest, dat helpt ook wel mee denk ik...

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:10

Ik was vroeger juist wat banger dan nu. Ik deed wel alles, maar vond het vaak wel spannend. Nu heb ik dat niet meer al ben ik sinds ik kinderen heb wel wat voorzichtiger geworden. Alhoewel, pas ben ik nog zo op mijn 3,5 jarige gestapt tijdens een wandelingetje in het bos. Had nog nooit iemand op gezeten, ze had alleen een halster om en ik geen cap op Bloos .

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:13

Hoi,

en al die huilende kinderen op de manege dan?
Die huilen om de haverklap omdat ze zo bang zijn..
(niet op elke manege natuurlijk)

Maar je begint meestal niet als 'held', of in elk geval, lang niet iedereen.

Ik zelf ben vrij constant gebleven, in wat ik eng vind en wat niet. Maar soms komen er door ervaringen weer nieuwe 'voorzichtig! alarmbellen' bij.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:16

Ik ben 36 en 2 kinderen (derde op komst: adoptie) dus ik kan me niet permiteren om botten te breken.
Over de jaren voorzichtiger geworden en vroeger klom ik op alles met 4 hoeven Haha! hoe gekker hoe beter.. Zelfs de pony van een vriendin, die ik vroeger fatsoen heb bijgebracht (ze bokte net zo lang en erg gemeen tot je eraf lag, en baggerde dan over je heen) en die nu goed te doen is, mij niet gezien! Samen met een vriendin zijn we bezig haar 3 jarige Nederlandse Trekpaard in aan't rijden, vroeger ging ik erop, hup lopen laten en we zien wel wat hij doet.. Nu is het eerst longeren, en dan voorzichtig aan de longe stap en draf, vroeger was het gelijk los en ook galop. En ondertussen gaat het beter en beter en krijgen we ook vertrouwen in hem en onszelf.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:15

Grappig, ik was eigenlijk bang dat ik de enige was die dit zo voelde.
Ik reed in het verleden ook op van alles. Nu, na de geboorte van mijn kinderen (inmiddels is de oudste 10) rij ik alleen op mijn eigen paard. Ik durf zelfs niet op het paard van mijn vader.
ik heb me er bij neer gelegd. Ik word tenslotte ook een dagje ouder.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:48

Ik durf nu veel minder dan vroeger Nagelbijten / Gniffelen

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:38

hallo allemaal
Jep ook ik herken "het euvel"hihi.
Vroeger kon het allemaal niet snel genoeg gaan te paard en nu heb ik zo iets van liever een drafje dan gallop! Knipoog
Ze zeggen verstand komt met de jaren he?haha. Tong uitsteken
nu rij ik alleen nog maar recreatief op mijn Fjordenpoemeltje en wat ik minder leuk vind is dat ik altijd alleen rijd sniksnik.
Geen ruiter te vinden die es gezellig mee wil om een rustige buitenrit te maken,erg jammer!
De meeste zijn ook wedstrijd gericht en rijden niet veel buiten helaas.
Dus mocht er iemand zijn die ook liever langzaam dan snel gaat dan kunnen we misschien es samen een rondje hobbelen!
Ik rij in Kerkrade,paarden zat hier maar geen recreatie ruiters van mijn leeftijd (35) te vinden.
Dus wie wil????

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:43

Vroeger zocht ik altijd de leukere paardjes uit, ik vond er geen hol aan met een paard dat braaf zijn rondjes loopt. Ik ging ook gewoon springen met paardjes die daar weinig ervaring in hadden (met als gevolg dat ik er regelmatig naast lag).

Zo'n 2/3 jaar geleden ben ik me gaan realiseren dat die leuke paardjes ook een nadeel hadden, ik was teveel bezig met mijn paard onder controle houden dat mijn houding en rijtechniek in het gedrang kwamen. Ik heb toen ook heel bewust een stap terug gedaan naar de bravere paardjes om aan mijn techniek te kunnen werken.

Ondertussen heb ik een eigen paard en ik moet eerlijk zeggen dat als ik toen had geweten welk op welk paard ik ging zitten ik er waarschijnlijk nooit op was gaan zitten, maar gezien de situatie (er was net een "lifter" af gevallen, ik wist bij goed niet welk paard het was en het was in eerste instantie maar voor een half uur) zag ik er de uitdaging wel van in. Dat bleek zo goed te klikken dat ik mijn paard had gevonden. Ik moet zeggen dat ik haar nooit meer zo fijn heb kunnen rijden als dat eerste half uur en ze is ook regelmatig met me aan de haal gegaan, maar twee jaar en een veulen later begint het kwartje ineens te vallen.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:56

ja ik heb destijds ook bewust gekozen gekozen voor een oudere pony die al met wat watertjes was gewassen hihi.
ze kan wel heel fel zijn soms maar dat is nog wel te overzien gelukkig.
als recreatieruiter zou ik echt geen jong spring-in-het-veld willen rijden hoor,pffffffff

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:20

Ik herken dit ook, alleen word ik niet bang maar voorzichtiger

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:11

Mijn moeder Tong uitsteken
Die heeft vroeger zelf gereden op friezen, friezen ingereden..
Ik vroeg haar vorig jaar of ze op mijn haffie wou;
'Uh nee, hij is wat hoog Clown' Nagelbijten / Gniffelen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:15

landolin schreef:
Ik herken dit ook, alleen word ik niet bang maar voorzichtiger

Ik denk dat in deze de scheidslijn tussen bang en voorzichtig erg dun is; de toegenomen voorzichtigheid uit zich in iets wat wel erg veel op angst lijkt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:18

Tja en voorzichtigheid wordt ook wel een beetje angst als er iets vervelends gebeurt.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:20

ik rijd al vanaf mijn 12e, ben nu net 40.
ben even eruit geweest van mijn 33e tot begin dit jaar.
toen ik dus jonger was, was ik veel minder bang dan nu.
niet dat ik niets meer durf, maar ik ben gewoon voorzichtiger, heb tenslotte twee kinderen, een eigen zaak en een mannetje thuis. Ik werd een stuk voorzichtiger na mijn eerste kindje. Heel raar, maar dat hoor ik van meer mensen om mij heen die paard rijden en kinderen krijgen. Nu heb ik geen eigen paard meer, mijn paard was 1,73 en dat vind nu ik vreselijk groot, hahaha.
Ik heb liever iets kleiners nu. Haha!
een sprong van 1.50 durf ik ook niet meer hoor.
vind 50 cm hoog genoeg Haha!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:25

Hier 35, getrouwd en 2 kids. Geen eigen paard, wel verzorgshet met de kids. Even gestopt met rijden wegens tijdgebrek. Ben nooit zo'n heel erge held geweest al stapte ik ook vroeger zo op een wat hetere pony 9wel met cap!) om natural in de bak rond te crossen (al wist ik toen niet eens dat dat zo heette). Ben nu niet zozeer banger geworden als wel voorzichtiger en een ander aspect: ik HOEF ook niet meer zo nodig rond te crossen. Ik zie de nadelen die dat ook voor het paard kan hebben als je er te wild en onverantwoordelijk mee om gaat. Ik ga dus liever rustig met het dier om en neem geen risico's. Ik wil graag een eigen paard maar zal ook dan ervoor kiezen om een rustig koel compleet ingereden volwassen paard te kopen. Daar kun je imo ook prima een goede band mee opbouwen. Daarvoor hoef je niet perse met een veulen/ jaarling te beginnen.

Ben dus niet banger (als het paard een keer verschiet ach ja, dan doet ie dat maar) maar ik hoef dus niet meer zo nodig op de heetste knollen. Geen kwestie dus van angst maar meer uit verantwoordelijkheid (naar mezelf, gezin en paard) en bewustzijn.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:53

O, hoe herkenbaar. Bang is een groot woord, maar extra voorzichtigheid is zeker aanwezig. Heb geen eigen paard, rij op een manege, maar ik hoef ook niet zo nodig de joligste paarden. Heb toch regelmatig de kriebels in m'n buik als ik naar de manege rijd. Eenmaal aangekomen en opgestapt is dat wel over, maar toch.

Toch 3 weken geleden van het braafste paard van stal afgevallen, dier doet normaal gesproken bij een schrikreactie één stap opzij en nu in de galop schrok hij van een ander paard dat uit z'n plaat ging, geeft en bokje en gaat linksaf terwijl op de volte rechtsom zaten. Dan krijg je toch de zwaartekracht tegen en plof... daar lag ik van 1.83 hoog. Gelukkig alleen een gekneusde hand en een blauwe knie, paard was harder geschrokken dan ikzelf.

Manlief was not amused en zegt dat als ik nog eens hard val (ben een paar jaar geleden bij een ruitervakantie met paard en al omgevallen en in het ziekenhuis beland met een hersenschudding en diverse kneuzingen), ik van hem nooit meer op een paard mag. Maar ik heb wèl 2 kids en we hebben een eigen bedrijf, dus een beetje gelijk heeft hij wel.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:03

als ik eenmaal op het paard zit, ben ik eigenlijk nooit bang.
wel heb ik af en toe de kriebels van: oh,als dat maar goed gaat. maar als ik er eenmaal opzit, heb ik daar eigenlijk geen last meer van.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:07

Ja hoor,ik ook!
Als ik er aan denk wat ik 30 jaar geleden allemaal uithaalde,of 10 jaar.....
Vorig jaar ook een flinke smak gemaakt,dat helpt ook het zelfvertrouwen niet.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:23

Kaplaars schreef:
Hoi,

en al die huilende kinderen op de manege dan?
Die huilen om de haverklap omdat ze zo bang zijn..
(niet op elke manege natuurlijk)

Maar je begint meestal niet als 'held', of in elk geval, lang niet iedereen.

Ik zelf ben vrij constant gebleven, in wat ik eng vind en wat niet. Maar soms komen er door ervaringen weer nieuwe 'voorzichtig! alarmbellen' bij.

Echt? Tong uitsteken Bij mijn eerste manege heb ik nog nooit een huilend iemand gezien...
Ik zelf als manegekind was echt onverschrokken, ben het nog steeds best wel, maar al minder

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:40

ik weet nog heel goed,
ik had net mijn eigen paardje, ging een buitenritje maken.
altijd mijn cap op, maar toen niet (gewoon vergeten) en wat gebeurd er? juistja, paardje glijd met de achterhand de berm in en ik val er aan de andere kant vanaf met mijn hoofd op de straat, schedelbasisfractuur mav aangezichtsverlamming (is gelukkig helemaal overgegaan) maar heb er wel een piepend oor aan overgehouden. Ik ben geen seconde bang geweest na die val, ik klom er vrolijk weer op en heb nog jaren plezier van hem gehad.
Maarja, toen was ik nog 'jong'.
Als ik een paard niet vertrouw zal ik er echt niet meer op gaan zitten.
Vroeger maakte mij dat allemaal niet zo uit.
Ik denk dat je je er gewoon meer bewust word van wat de gevolgen kunnen zijn als je iets breekt.
De meeste oudere onder ons, hebben toch een gezinnetje, en/of een baan.

maarja, wat is oud Haha!
ik ben net 40 maar voel me soms nog 20 Tong uitsteken

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:05

dat heb ik dus ook ben zo voorzichtig geworden omdat ik me niet kan veroorloven me iets te breken dan ligt mijn huishouding ook in de goot hahaha.
paarden moet gewoon leuk blijven en geen risico worden zeker als je gewoon voor de fun rijd.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:22

hier nog één. Ik ben vooral voorzichtiger geworden sinds de geboorte van mijn dochter die nu 8 jaar is. Je ben je veel bewuster van wat er kan gebeuren en heb door de jaren heen veel gezien en heel veel meegemaakt. Hierdoor heb ik na het overlijden van mijn paard afgelopen maart bewust gekozen voor een ouder doorgereden paard die bomproef is en waar ik gewoon heerlijk ontspannen op kan rijden. Zou nu niet meer kiezen voor een groen paard, terwijl vroeger de uitdaging niet groot genoeg kon zijn.

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:25

yep!!!op die basis heb ik ook mijn paardje gekocht hoewel die ook met vlagen weleens wil flippen hahaha