Hypes in a horses life

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hypes in a horses life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:01

waarom zouden mensen als ik niet nadenken over hoe ik sta tegenover een paard?

En jouw paard krijgt ook gewoon mijn maat 38 als hij door me heen wil denderen hoor, ik laat me namelijk niet onheus bejegenen door een paard Lachen

Ik juich de Natural Hype ook erg toe, heb er goed geld door verdient, helaas voor de paarden........

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:03

Eén van mijn boeren had ook een pony die elk voorjaar na een paar weken in de wei hoefbevangen raakte. Pony werd dan alleen in de snikhete stal gezet met oud hooi en kwam er een maand later genezen weer uit. Daar werd geen dierenarts bijgehaald. Hij probeerde het wel te voorkomen hoor, door haar op een schralere wei te zetten maar dat mocht niet baten)

Ik weet nog steeds niet wat ik er nou van moet denken. Toen vond ik dat doodnormaal maar nu lees ik hier dat hoefbevangenheid heel ernstig is en dat er medicatie aan te pas komt.

Hetzelfde geldt voor dingen als rotstraal. Hij spoot er gewoon wat blauwsel op van de koeien en dat was dat. Werd niet moelijk over gedaan, hoorde er gewoon bij. En dan lees ik hier dat mensen er maanden mee bezig zijn en het als een groot probleem ervaren.

Misschien komt het ook wel omdat er van de paarden waar ik het over heb niet zoveel meer geeist werd behalve een rondje hobbelen met mij. Dan zijn dat soort dingen natuurlijk ook geen probleem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:07

boertje had het wel bij het goede einde hoor Lachen Lachen Lachen Rotstraal gaat bij mij ook nog steeds blauwsel op, daar laat ik ook zeker de dierenarts niet voor komen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:17

Afbeelding

Jullie eigen kleine arabesk Clown in een tijd dat je jawel, bruine zadels had die op élk paard pasten, vilten sjabrakjes (geel), witte singels, een cap van bordkarton met een elastiekje, rubberen laarzen waarin je zweetvoeten kreeg en je oudste kleren waarmee je naar de paarden mocht. Zweep reed ik mee om vervelende jongens te meppen. Extreme duivel Ik reed vooral buiten, bak hadden we niet.

Ergens moet ik TS wel gelijk geven, vroeger was het leven veel simpeler.
Dit paard is overigens de grootmoeder van Arabesk-het-paard, werd zonder dekens gehouden, bezweet gewoon de weide in, biks hadden we niet. Malika en Bruno, haar halfbroer, stonden met z'n tweeën in een grote ruimte in een schuur 's winters en overdag buiten in een uitloop je, 's zomers 24/7 buiten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:20

Dabedoelik Lachen niks nieuws onder de zon Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:22

Nounou Kiwiko, maatje 38 is een schop neem ik aan?
Laat dat nou net niet werken bij mijn paarden.
Kan je natuurlijk nog meer maatjes 38 tegenaan kwakken... blijf je in een hysterisch en boos cirkeltje draaien, zowel paard als mens.

Ene paard is dan het meest verstandig en legt zich er bij neer. Andere paard blijft hysterisch en wordt betiteld als onbehandelbaar/vals/gemeen en verdwijnt richting slager.
Ik denk dat al mijn vijf paarden richting slager zouden belanden, indien zij (te) vaak behandeld zouden worden met maatje 38.

Overigens de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen (info o.a. via de ubernatural site Paardnatuurlijk.nl hihi), geven aan dat een hoefbevangen paard het slechts af is op een kaal weiland (stress-gras bevat meer suikers dan vet gras).
Boeren wijsheid heeft het niet altijd bij het rechte eind Knipoog

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:24

ROFL wat geinig Arabesk! Ik heb echt exact zulke foto´s. In zo´n veel te grote oude ski-jas van mijn moeder omdat die vies mocht worden. De kartonnen cap heb ik nog steeds liggen.

Ik had dan ook nog zo´n witte touwsingel bij het altijd passende zadel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:28

scoxxx schreef:
Nounou Kiwiko, maatje 38 is een schop neem ik aan?
Laat dat nou net niet werken bij mijn paarden.
Kan je natuurlijk nog meer maatjes 38 tegenaan kwakken... blijf je in een hysterisch en boos cirkeltje draaien, zowel paard als mens.

Ene paard is dan het meest verstandig en legt zich er bij neer. Andere paard blijft hysterisch en wordt betiteld als onbehandelbaar/vals/gemeen en verdwijnt richting slager.
Ik denk dat al mijn vijf paarden richting slager zouden belanden, indien zij (te) vaak behandeld zouden worden met maatje 38.

Overigens de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen (info o.a. via de ubernatural site Paardnatuurlijk.nl hihi), geven aan dat een hoefbevangen paard het slechts af is op een kaal weiland (stress-gras bevat meer suikers dan vet gras).
Boeren wijsheid heeft het niet altijd bij het rechte eind Knipoog

een heofbevangen paard zet je helemaal niet op het land Lachen Lachen Lachen

en dan, als jouw paard onbeleefd naar mij is krijgt ie van mij echt geen aai over zn bolletje hoor Lachen Lachen hysterische bok of niet, dat maakt niet uit. Als jouw paarden zich gewoon netjes gedragen is er geen vuiltje aan de lucht Lachen

Maar ik wil graag weten van jou waaruit jij opmaakt dat ik niet nadenk over mijn houding tegenover een paard Knipoog

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:29

Dat zou ook een leuk topic zijn trouwens: "plaats hier foto´s van hoe je 20 jaar geleden te paard zat" Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:33

He ik had dus al wel een géél vilten sjabrak Clown. Of ik, de eigenaar, want ik had geen eigen paard, Malika was m'n verzorgpaard. Je had gewoon één sjabrak, klaar.

Wel hadden we al een gekruiste neusriem, maar de sperriem liet ik eraf, omdat ik het nut er niet van inzag en later was ie kwijt Clown

Wedstrijden rijden deed ik op de manege op manegepaarden, want ja die was 20 km verderop en we hadden geen trailer.

Oja en op de foto sta ik voor ons huis, ik ging altijd een krentenbol halen voor mezelf en wat lekkers voor 't paard bij mijn ouders. Om dan vervolgens naar 'de zandverstuiving' te gaan en daar keihard te gaan galopperen. Daarom mogen verzorgmeisjes van mij nu ook raggen met mijn paarden, alleen mogen ze er niet vanaf vallen. Vork

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:36

Bij mij brak het lusje waar de sperriem door heen moest. Die liet ik toen maar weg. Later ging het hele bakstuk kapot waar de neusriem aanhing toen heb ik nog een hele tijd helemaal zonder neusriem gereden. Allemaal overbodig joh Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:38

scoxxx schreef:
Het hele natural-gebeuren maakt dat mensen in het algemeen (meer) gaan nadenken over hoe zij staan ten opzichte van hun eigen paard. Positieve ontwikkeling, want een eventuele aanpassing in het leven van desbetreffend paard is dan mogelijk.

Ik juig de natural-hype erg toe, nadenken over hoe-of-wat inzake je eigen paard is niet slecht.... uiteindelijk zal voor het grotendeel van de paarden een gulden middenweg gekozen worden.

Ik heb mezelf maar ffkes gequote Kiwiko. Duidelijk is dat ik in algemeenheden schrijf en jou niet persoonlijk bedoel.
Ik snap niet dat je je zo aangevallen voelt door mij.

Maar om wel een beetje persoonlijk te mogen worden? Niet gemeen bedoeld hoor. Maar ik persoonlijk zou het niet toestaan dat je mijn paarden een maatje 38 zou geven. En ja, ze zijn braaf. Maar nee, niet bij ieder mens. Erg selectief gebleken paardjes... grappig he.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:42

Ik zou het geen 'natural hype' willen noemen, maar eerder barefoot movent:

http://www.aebm.org.au/
www.naturhov.de
www.swedishhoofschool.com

zelfs wikipedia heeft er een pagina over

http://en.wikipedia.org/wiki/Barefoot_horse

Citaat:
The barefoot horse movement advocates a generalized use of barefoot horses, both in non-competitive and competitive riding, often coupled with a more natural approach to horse care. Keeping horses barefoot is seen in many parts of the world, including South America, Mongolia and other industrialized and non-industrialized cultures.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:43

scoxxx schreef:
[Ik heb mezelf maar ffkes gequote Kiwiko. Duidelijk is dat ik in algemeenheden schrijf en jou niet persoonlijk bedoel.
Ik snap niet dat je je zo aangevallen voelt door mij.

Maar om wel een beetje persoonlijk te mogen worden? Niet gemeen bedoeld hoor. Maar ik persoonlijk zou het niet toestaan dat je mijn paarden een maatje 38 zou geven. En ja, ze zijn braaf. Maar nee, niet bij ieder mens. Erg selectief gebleken paardjes... grappig he.

Als ze bij de doorsnee mens braaf zijn, dan zijn ze dat bij mij ook Lachen Lachen en groot gelijk dat ze selectief zijn, paarden pikken instinktief goed/fout er moeiteloos tussenuit Lachen Lachen en sommige reageren daar heel correct op.

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen hoor Lachen ik vraag me alleen af waarom jij denkt dat mensen als ik niet over dat vraagstuk nadenken. Toen ik nog volop in de paarden zat is dat waar ik over lag te malen in bed, ik had dan gemiddeld een paard of 10 in de week om mee te werken, en ik lag altijd s' avonds te denken "wat kan anders, wat kan beter, wat heeft dit specifieke paard nodig??"

en ik weet dat een heleboel collega semiprofs dat absoluut ook doen, en de profs helemaal Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:44

KiWiKo schreef:
En jouw paard krijgt ook gewoon mijn maat 38 als hij door me heen wil denderen hoor, ik laat me namelijk niet onheus bejegenen door een paard Lachen

Vandaag heeft een nieuw paard bij ons maat 38 gekregen wegens niet respecteren van mijn ruimte. Vork

Gaan ademen door je zonnevlecht en visualiseren dat je paard opzij gaat, is IMO weinig effectief Clown

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:45

Haha geweldig...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:46

patsur schreef:
Vjestagirl schreef:
En als je dat eens ziet van: niet mee geschikt voor het werk, maar nog wel heel erg gelukkig in de wei, en kan daar nog een schitterend leven hebben? Ik vind het idd niet bepaald menselijk om een dier wat nog heel erg gelukkig is af te laten maken, simpelweg omdat je er niets meer aan hebt. Als je kat nog jaren verder kan leven, maar er moet 1 poot geamputeerd worden, laat je hem dan ook inslapen?

Een paard heb je toch niet om naar te kijken?
Daarbij, aan het onderhoud van een kat hangt een heel ander kostenplaatje dan aan het houden van een paard.

Ik heb mijn paard om lol aan te beleven. Ik weet ook, dat als ik nu niet meer op mijn paard zou kunnen rijden (en die kans heeft er al een aantal keer ingezeten, omdat ze gewoon bloedlink werd) ik haar zou houden, en vanaf de grond van haar zou genieten. En dat heb ik ook al meerdere malen op bokt neergezet, dus het is niet iets wat ik nu zeg omdat ik zo nodig een punt wil hebben, het is gewoon zo.

En ja, aan een kat zit een ander kostenplaatje dan aan een paard, maar dat wil voor mij niet zeggen dat mijn katten meer recht hebben om te leven dan mijn paard. Je kiest voor een dier, en niet alleen voor de momenten dat je er lol van kan hebben. Als je een dier koopt is dat voor mij hetzelfde als beloven dat je er goed voor zult zorgen, en met eer en geweten zult handelen. En ik denk dat het leven van een paard belangrijker is dan de kosten die je ervoor moet maken... Wil je dat niet? Dan moet je misschien geen paard hebben, maar een goudvis. Kost een stuk minder.

Wij hebben zelf vroeger een kat gehad die maar 3 poten had. Die ving muizen bij het leven, liep over het smalse richeltje schutting heen en was hardstikke gelukkig. Beest is 15 geworden ofzo? Ik denk dat het vergroeien van een kat eerder uitzondering dan regel is, net zoiets als paarden die doodgaan door een mokspuit, of alergisch blijken te zijn voor het inentmiddel...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 06-10-08 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:47

Kijk nou hoe leuk een NHer (Arabesk) en een vanalleswatpaardenmens (Kikiwo) leuk op één lijn liggen. Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:48

Sommige mensen gaan NH doen omdat ze hopen een methode te vinden waarbij je met alléén lief doen alles gedaan krijgt van een paard.

die mensen zie je met een vier meter lang touw waarbij het paard 16 m2 heeft om ergens te gaan staan, telkens achteruit lopen omdat het paard bovenop ze komt staan en het paard dat spelletje 'verplaats mijn mens' enig vindt

NH is niet fluisteren en zachtjes zwaaien met een touwtje, helaas, weer een illusie minder voor sommigen. Ik dacht nl dat het ook zweverig en soft was. Tot ik me erin ging verdiepen. Als je pat's dvd's ziet, gaat het er ook niet altijd mals aan toe. Streng doch rechtvaardig is het. Als je veilig wilt omgaan met 500 kg viervoeter kan je niet alles tolereren.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-10-08 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:49

@ Kiwiko... maar dat bedoel ik toch? Of schrijf ik krom (overkomt me heel vaak hoor).
Door de allerlaatste ontwikkelingen, ga je toch nadenken over je eigen paarden. Blijven hangen in het verleden ("vroeger was het veel beter") heeft, mijns inziens, geen toegevoegde waarde op de welzijnsdiscussie van paarden vandaag de dag.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:52

Ik vind ook niet gelijk dat vroeger alles beter was trouwens.. toen was er minder weet van wat men nu weet natuurlijk..Alleen was het gewoon zo en niet anders..Simpel zat..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:53

ik kan ook krom lezen hoor !! Haha! Haha!

maar ik ben constant bezig met ontwikkelen........... ben altijd aan het nadenken hoe het beter kan en dan vooral voor het paard Lachen

@ Lautje........... Arabesk en ik kunnen best heel leuk op een lijn liggen hoor! Haha! Haha! wij zijn namelijk toch wel een beetje van hetzelfde soort Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:04

goed geschreven stukje!!!(lekkere snelle reactie weer van mij)

Dat het exterieur van het paard mee-geevolueerd is geloof ik,maar ik weet zeker dat het "interieur" van het paard niet veel verandert is sinds de evolutie (vooral het maagdarm stelsel niet)
Daarom heb ik vraagtekens bij de onnatuurlijke manier van voeren,maar dat is een andere discussie.
Ik ben absoluut geen natural...(gelukkig maar....anders had ik iedergeval mijn fries niet meer gehad,die was dan al dood geweest)
De controle is toch ietsje groter als ze s'nachts op stal staan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:05

Arabesk schreef:
Sommige mensen gaan NH doen omdat ze hopen een methode te vinden waarbij je met alléén lief doen alles gedaan krijgt van een paard.
.

Te lief nee. Maar respect/vertrouwen vragen zonder geweld ja. Indien respect/vertrouwen gevraagd, respect/vertrouwen verdient.
Wellicht ligt het aan mijn paarden hoor... maar indien ik hen een schop geef, worden ze zeer angstig/hysterisch en kan ik niks meer met hen. Allevijf.

Nu gaat het denk ik niet zo zeer om de schop an sich... maar wel de emotie die hiermee gepaard gaat. Als ik schop ben ik altijd boos nml. En met boosheid bereik ik niks bij mijn paarden.
Jojo-game is ook niet altijd erg vriendelijk. Maar de emotie boos ligt dan wel een stukje verder weg.
In dat opzicht kan natural (a la Parelli) een heel handig gereedschap zijn, in zijn algemeenheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:08

ik ben nooit boos! nooit tegen een paard Lachen bij mij is een skup een instinctieve reactie die emotieloos uitgevoerd wordt Lachen

Je zal mij ook nooit horen schelden tegen een paard......... ja de bij de skup behorende STINKBOK!!! Haha! Haha! om dan in alle rust weer verder te gaan waar we mee bezig waren.........

ik denk dat dit wel een heel groot verschil is