Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:43

In mijn sport word niets röntgen gekeurd. Ja jaarlingen, op een veiling.

Bij aankoop van dravers word zelfs niet klinisch gekeurd, men gaat er gewoon vanuit dat wanneer je paard koerst en dus op sportniveau loopt: hij op dat moment in orde is en je nooit garanties hebt voor de toekomst.

Ik moet daarin altijd zo schakelen, het is voor mij zo bijzonder altijd om te zien in 'wat voor andere wereld ik leef' .

Ook omdat er op onze pensionstal 100 staan, waarvan een heel groot deel niet gekeurd is, of een bemerking had bij de keuring en waar mensen toch een hoop lol van hebben...

Ik vind het lastig, ik adviseer klanten altijd om te keuren als dat voor hun en de emotionele band die ze aangaan met een paard rust geeft.

Maar het grootste deel fantastische recreatiepaarden bij mij op stal zal denk ik geen rontgenkeuring doorkomen :o

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:23

Wiwabalia schreef:
Wij waren bij een Arthur in Wierden rond de € 856 eu kwijt. Alles rondom incl hals/rug op de foto en klinisch gekeurd.

Lijkt veel, maar bespaart je echt veel ellende later. Paarden krijgen al genoeg andere dingen gedurende hun leven.

Dit was een 3 jarige waar nog niks mee was gedaan (nog niet zadelmak enz).

Dit is wel belachelijk duur, dit kan in Hellendoorn voor een paar honderd minder :=

Skye93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:05

Qua keuringskosten: Ik heb voor mijn pony rond de 1100 euro betaald in Bodegraven. Klinisch en röntgenologisch incl hals en rug. Voor een pony die in de huidige markt in de lagere prijsklasse viel (<5000). Heb overigens wel rondgebeld in die omgeving maar heb niet veel goedkopers kunnen vinden. Hier bij mezelf in de buurt zit een kliniek die het voor 500 euro doet zelfs, best wel een groot verschil zo maar Bodegraven staat natuurlijk prima bekend.

Heel blij dat ik dat heb laten doen, heel erg veel pech met mijn vorige pony gehad en dat ze helemaal goedgekeurd heeft gaf mij toch wel rust, ook al was het een aanzienlijk bedrag t.o.v. de aankoopsom.

Ik besef me ook wel trouwens met hoeveel geluk ik heb gehad. Ja, ze komt oorspronkelijk uit Bulgarije (toevallig, ik was op zoek naar een E-pony in de prijsklasse tot 6-7k, tussen de 3 en 7. Achtergrond maakte me niet per se uit zolang het maar een gezonde pony was).
Deze merrie is 6, moet nog wel wat leren dressuurmatig en moet nog wat spier bij op dus daar moest ik een beetje doorheen kijken, maar verder zo'n lief paard. Gevoelig, maar wel echt mega braaf. Ik heb haar nu 2 maanden en kon vanaf de eerste week al lekker met haar buitenrijden zonder stress ed. Echt een toppertje! Nou heb ik geen hoge doelen, ik wil basis kunnen dressuren, doe graag grondwerk en wil lekker buitenrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik ben momenteel ook met een vriendin mee op zoek naar een paardje nadat haar pony is overleden en het is zo lastig! Zij zoekt:
- Bij voorkeur ruin
- 4-10 jaar
- Warmbloed of kruising met warmbloed
- Tussen de 1.55 & 1.65m hoog (iets kleiner kan mits heel breed)
- In ieder geval basis beleerd
- Budget tot 6000, voor de perfecte match valt daar nog wel iets over te praten

Mocht iemand wat weten, stuur me gerust een berichtje. Paardje krijgt een fantastische plek, op een paddock paradise (met genoeg ruimte om ook droog te staan in de natte periodes) met een eigenaresse die heel veel om haar paardje geeft en echt een maatje voor de rest van z'n leven bij haar wil houden. Ze wil er vooral buitenritten mee maken, misschien wat TREC in de toekomst, maar vindt het ook belangrijk om dressuurmatig of vanaf de grond ook regelmatig te trainen om te zorgen dat paardje in goede bespiering blijft om haar te dragen.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:13

Gefeliciteerd wat een leuke pony!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:30

Earth schreef:
Wiwabalia schreef:
Wij waren bij een Arthur in Wierden rond de € 856 eu kwijt. Alles rondom incl hals/rug op de foto en klinisch gekeurd.

Lijkt veel, maar bespaart je echt veel ellende later. Paarden krijgen al genoeg andere dingen gedurende hun leven.

Dit was een 3 jarige waar nog niks mee was gedaan (nog niet zadelmak enz).

Dit is wel belachelijk duur, dit kan in Hellendoorn voor een paar honderd minder :=

Dat ligt er ook aan hoeveel foto’s je maakt, je kunt je set zo uitgebreid maken als je zelf wil. :j

Toevallig dinsdag middag eentje online gezet en zelfde dag verkocht, gister ochtend in Hellendoorn gekeurd (alleen röntgen) en dat was echt niet een paar honderd euro minder haha.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:31

Oh wij zijn daar laatst geweest en was alle foto's volgens mij rond de €650.- dacht ik. Incl rug en hals.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:38

Ik denk echt dat het aan de hoeveelheid foto’s ligt, en de bijkomende kosten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:40

Fly_high schreef:
Niet alle fokmerries worden rx gekeurd, in tegendeel het lijkt nog steeds best gebruikelijk om merries te dekken die geblesseerd zijn of door lichamelijke gebreken niet geschikt als rijpaard.

Ligt er natuurlijk ook aan waarom de merrie geblesseerd is. Is het door een aangeboren afwijking, is het een merrie die eigenlijk op de foto's niets mankeert, maar eentje die altijd een beetje halfbakken ziek, zwak of misselijk is en dus eigenlijk geen niet echt een sterk gestel heeft. Of is het puur door trauma. Ik heb vorig jaar ook met mijn geblesseerde merrie proberen te fokken maar daarvan wist ik dat die op 5-jarige leeftijd alleen maar 1-tjes had op de foto's en dat zij 10 jaar lang topfit is geweest. 10 jaar lang alleen de dierenarts gezien voor de entingen en nooit een onregelmatige pas gezien of ook maar een dag niet lekker of koortsig. Dus toen die door trauma van buitenaf dusdanig geblesseerd raakte dat haar jaren als rijpaard geteld waren, heb ik daar inderdaad geprobeerd een veulen mee te fokken, juist omdat ik wist dat het zo'n oersterke, gezonde en altijd fitte merrie was. Helaas alleen niet drachtig geworden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:41

Wat een leuke pony Skye....maar man wat een keuringskosten. Dan was ik echt wel een kliniek verderop gaan zoeken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:25

Ik ben het met Ikke eens (zooo.... dat mag in de krant :+ ) dat heel veel paarden naar een keuring gaan waarbij een kritisch en geoefend oog al lang had kunnen zien dat dat dier niet door de keuring zou komen. Ik lees hier vaak dat mensen 3-4 paarden al hebben laten keuren met negatief aankoopadvies. Ja dan loopt je portemonnee wel leeg en moet je je wel achter de oren krabben, wat mis ik nu bij de bezichtigingen. Dan zeker iemand gaan meenemen met heel veel ervaring bij de bezichtigingen!

Ikzelf koop alleen onder de afspraak bij afkeuring kosten verkoper, maar ik heb daar gelukkig nog nooit gebruik van hoeven maken. Dat wil niet zeggen dat ik zelf nou dat geweldige oog heb (redelijk maar ook niet 100%) maar ik heb eigenlijk altijd alleen maar paarden gekocht die ook al redelijk recent door de verkoper gekeurd waren voorafgaand aan verkoop of bij aankoop door de handelaar zelf. Daarnaast koop ik jonge paarden, dus die zijn vaak door de handelaar bij de fokker gekocht (en op de foto gezet) om zadelmak te maken en verkopen. Goede handelaren kopen geen paarden bij fokkers die niet gezond zijn omdat ze die anders niet ook niet meer kwijtraken (tenzij ze heel speciaal zijn en echt internationale topsport kwaliteiten lijken te hebben, in de topsport kijken ze veel minder naar keuringen en foto's, maar die zien zo wel of een paard goed is).

Ikzelf hecht niet zoveel waarde aan keuren persé door eigen DA. Wel keuren door een echte paardenkliniek (en liefst ook op de kliniek) en niet de lokale huis tuin en keuken paardenarts. Maar een goed aangeschreven kliniek in de buurt van waar het paard staat vind ik prima. Merkte bij mijn laatste aankoop dat dat ook behoorlijk in de kosten kan schelen. Voor de keuring in Drenthe eind vorig jaar was ik klinisch en X-ray op de benen bij elkaar nog geen 400 euro kwijt. Dat is wel wat anders als in de randstad. Ik heb geen rug en hals laten doen, ten eerste omdat ik daar niet zoveel waarde aan hecht (foto's vaak moeilijk te beoordelen en denk dat 90% van de rug/hals problemen toch echt management en rij-technische oorzaken hebben). Ten tweede omdat de verzekering daar niet om vraagt en ten derde omdat dit paard ook de rug en hals al een half jaar eerder op de foto gezond verklaard was bij de keuring door de verkoper (waarvan ik het keuringsrapport gewoon erbij heb gekregen).

@Evilginger: Wat betreft artrose. Niet aan beginnen! Er zijn inderdaad best paarden die met artrose nog prima kunnen functioneren en zelfs goed in de sport meedoen. Alleen de opmerking "met een goede osteopaat kom je al ver" geeft duidelijk aan dat je geen ervaring genoeg hiermee hebt. Een paard met artrose goed houden betekent dat je heel erg veel kennis en ervaring moet hebben van het totale management, dag tot dag zelf in moet kunnen schatten wat het dier die dag nodig heeft aan beweging. Daarvoor moet je eigenlijk op het niveau van een goede professionele revalidatie ruiter zitten en zeker niet een combinatie van een hobbyruiter en dressuurruiter met eerste eigen paard zijn (en dat bedoel ik niet negatief!). Een paard met artrose als eerste eigen paard kopen, ongeacht hoeveel verzorgpaarden je hebt gehad, is een nachtmerrie, niet alleen voor jou maar ook voor het paard! Paarden die je aankoopt en het met artrose nog heel goed doen, gaan binnen no time vaak totaal stuk op het moment dat ze van omstandigheden/management/ruiter veranderen.

Wat betreft keuren, voor je eerste paard zou ik dat zeker doen. Zeker in het prijssegment waarin je zoekt, daar zitten zoveel paarden die niet gezond zijn. Maar ook voor je eerste paard, waar je nog zoveel mee moet leren, wil je dat ze in de basis gezond en sterk zijn. Voor dat budget zou ik ook zeker niet gaan zoeken in een warmbloed paard, want die zijn in die prijsklasse gewoon heel vaak niet gezond of sterk (of het moet al een projectpaard zijn, maar dan moet je je ook altijd afvragen waarom het een projectpaard is en of een projectpaard als eerste eigen paard nou wel zo verstandig is). Zoek je meer in de categorie koudbloed (gezien een breed gebouwde ook een optie is) of import denk ik dat de kans van slagen voor een gezond dier in die prijsklasse groter is.

Ten slotte, denk goed na over samen met iemand anders, ook al is het je vader, een paard kopen. Als je nu al eigenlijk niet hetzelfde denkt over iets essentieels als wel of niet X-ray keuren, dan kan ik je verzekeren dat er verderop het pad nog veel meer dillema's komen waar jullie het niet over eens gaan zijn. Bijna niets op deze aardkloot is zo controversieel als hoe je omgaat met paarden, in bijna niets lopen de discussies in de emotie zo hoog op. Als je samen een paard koopt moet je zo zeker zijn dat je over vrijwel alles hetzelfde denkt, en dan nog kan het gruwelijk mis gaan in de relatie met degene met wie jij het paard samen hebt. Je wilt niet dat de hobby die je nu zo leuk samen deelt met je vader, straks de reden wordt dat jullie niet meer met elkaar door 1 deur kunnen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:42

oji schreef:
Ik ben het met Ikke eens (zooo.... dat mag in de krant :+ ) dat heel veel paarden naar een keuring gaan waarbij een kritisch en geoefend oog al lang had kunnen zien dat dat dier niet door de keuring zou komen. Ik lees hier vaak dat mensen 3-4 paarden al hebben laten keuren met negatief aankoopadvies. Ja dan loopt je portemonnee wel leeg en moet je je wel achter de oren krabben, wat mis ik nu bij de bezichtigingen. Dan zeker iemand gaan meenemen met heel veel ervaring bij de bezichtigingen!

Ikzelf koop alleen onder de afspraak bij afkeuring kosten verkoper, maar ik heb daar gelukkig nog nooit gebruik van hoeven maken. Dat wil niet zeggen dat ik zelf nou dat geweldige oog heb (redelijk maar ook niet 100%) maar ik heb eigenlijk altijd alleen maar paarden gekocht die ook al redelijk recent door de verkoper gekeurd waren voorafgaand aan verkoop of bij aankoop door de handelaar zelf. Daarnaast koop ik jonge paarden, dus die zijn vaak door de handelaar bij de fokker gekocht (en op de foto gezet) om zadelmak te maken en verkopen. Goede handelaren kopen geen paarden bij fokkers die niet gezond zijn omdat ze die anders niet ook niet meer kwijtraken (tenzij ze heel speciaal zijn en echt internationale topsport kwaliteiten lijken te hebben, in de topsport kijken ze veel minder naar keuringen en foto's, maar die zien zo wel of een paard goed is).

Ikzelf hecht niet zoveel waarde aan keuren persé door eigen DA. Wel keuren door een echte paardenkliniek (en liefst ook op de kliniek) en niet de lokale huis tuin en keuken paardenarts. Maar een goed aangeschreven kliniek in de buurt van waar het paard staat vind ik prima. Merkte bij mijn laatste aankoop dat dat ook behoorlijk in de kosten kan schelen. Voor de keuring in Drenthe eind vorig jaar was ik klinisch en X-ray op de benen bij elkaar nog geen 400 euro kwijt. Dat is wel wat anders als in de randstad. Ik heb geen rug en hals laten doen, ten eerste omdat ik daar niet zoveel waarde aan hecht (foto's vaak moeilijk te beoordelen en denk dat 90% van de rug/hals problemen toch echt management en rij-technische oorzaken hebben). Ten tweede omdat de verzekering daar niet om vraagt en ten derde omdat dit paard ook de rug en hals al een half jaar eerder op de foto gezond verklaard was bij de keuring door de verkoper (waarvan ik het keuringsrapport gewoon erbij heb gekregen).

@Evilginger: Wat betreft artrose. Niet aan beginnen! Er zijn inderdaad best paarden die met artrose nog prima kunnen functioneren en zelfs goed in de sport meedoen. Alleen de opmerking "met een goede osteopaat kom je al ver" geeft duidelijk aan dat je geen ervaring genoeg hiermee hebt. Een paard met artrose goed houden betekent dat je heel erg veel kennis en ervaring moet hebben van het totale management, dag tot dag zelf in moet kunnen schatten wat het dier die dag nodig heeft aan beweging. Daarvoor moet je eigenlijk op het niveau van een goede professionele revalidatie ruiter zitten en zeker niet een combinatie van een hobbyruiter en dressuurruiter met eerste eigen paard zijn (en dat bedoel ik niet negatief!). Een paard met artrose als eerste eigen paard kopen, ongeacht hoeveel verzorgpaarden je hebt gehad, is een nachtmerrie, niet alleen voor jou maar ook voor het paard! Paarden die je aankoopt en het met artrose nog heel goed doen, gaan binnen no time vaak totaal stuk op het moment dat ze van omstandigheden/management/ruiter veranderen.

Wat betreft keuren, voor je eerste paard zou ik dat zeker doen. Zeker in het prijssegment waarin je zoekt, daar zitten zoveel paarden die niet gezond zijn. Maar ook voor je eerste paard, waar je nog zoveel mee moet leren, wil je dat ze in de basis gezond en sterk zijn. Voor dat budget zou ik ook zeker niet gaan zoeken in een warmbloed paard, want die zijn in die prijsklasse gewoon heel vaak niet gezond of sterk (of het moet al een projectpaard zijn, maar dan moet je je ook altijd afvragen waarom het een projectpaard is en of een projectpaard als eerste eigen paard nou wel zo verstandig is). Zoek je meer in de categorie koudbloed (gezien een breed gebouwde ook een optie is) of import denk ik dat de kans van slagen voor een gezond dier in die prijsklasse groter is.

Ten slotte, denk goed na over samen met iemand anders, ook al is het je vader, een paard kopen. Als je nu al eigenlijk niet hetzelfde denkt over iets essentieels als wel of niet X-ray keuren, dan kan ik je verzekeren dat er verderop het pad nog veel meer dillema's komen waar jullie het niet over eens gaan zijn. Bijna niets op deze aardkloot is zo controversieel als hoe je omgaat met paarden, in bijna niets lopen de discussies in de emotie zo hoog op. Als je samen een paard koopt moet je zo zeker zijn dat je over vrijwel alles hetzelfde denkt, en dan nog kan het gruwelijk mis gaan in de relatie met degene met wie jij het paard samen hebt. Je wilt niet dat de hobby die je nu zo leuk samen deelt met je vader, straks de reden wordt dat jullie niet meer met elkaar door 1 deur kunnen.

Over het artrose gedeelte had ik nog gezegd dat ik inderdaad geen expert ben, maar toch wel wat ervaring heb hiermee, al wil ik hier graag nog over bijleren! Met osteopathie bedoelde ik (zeer kort door de bocht) revalidatie in het algemeen. Dat deze specifiek voor het paard moet zijn en als het niet werkt, dan is het zo, liever dat ze pijnvrij in de weide lopen dan vanalles blijven te proberen waar ze niet gelukkiger van worden. Een paard waarbij artrose gekend is zou ik zeker niet kopen, maar soms weet je bij de aankoop ook niet of er later in het leven artrose optreedt, dus dat is altijd een risico maar niet een dat ik extra ga opzoeken natuurlijk.

Ondertussen is mijn vader gelukkig al meer mee in het RX keuren! We zitten niet vaak op 1 lijn, maar gelukkig wel op het vlak van paarden. Hij beseft ook dat ik hier meer ervaring in heb dan hem en staat vooral open om van mij te leren, wat niet wil zeggen dat ik een expert ben natuurlijk, over paarden leer je heel je leven lang. Natuurlijk zal ik nog veel dingen fout doen, maar ik ben er wel zeker van door nog meer inzichten op te doen dat het wel zal goedkomen

We kijken sowieso niet richting warmbloed want daar liggen onze interesses ook niet, eerder koudbloed of een mix van vanalles, zoveel maakt ons dat niet uit. Zolang de klik er maar is met beide en het paard gezond is (vandaar dat ik dus ook hamer op RX keuren bij mijn vader).

Bedankt voor de extra inzichten :)
Laatst bijgewerkt door evilginger op 14-07-23 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:44

oji schreef:
Fly_high schreef:
Niet alle fokmerries worden rx gekeurd, in tegendeel het lijkt nog steeds best gebruikelijk om merries te dekken die geblesseerd zijn of door lichamelijke gebreken niet geschikt als rijpaard.

Ligt er natuurlijk ook aan waarom de merrie geblesseerd is. Is het door een aangeboren afwijking, is het een merrie die eigenlijk op de foto's niets mankeert, maar eentje die altijd een beetje halfbakken ziek, zwak of misselijk is en dus eigenlijk geen niet echt een sterk gestel heeft. Of is het puur door trauma.

Ja zeker, ik doelde ook niet op fokken met merries die een mooie sportcarriere achter de rug hebben en daarna (al dan niet vanwege wat kwaaltjes) met fokpensioen mogen :) Of merries die zichzelf een keer flink in de wei hebben bezeerd maar voor de rest niets mankeren.

Maar als je een beetje om je heen kijkt, ook in hengstenkeuze topics op bokt :+ zie je met regelmaat merries voorbij komen die al van jongs af wat vage klachten hebben, continu kleinere en grotere blessures, zonder aanwijsbare reden niet onder het zadel kunnen presteren of het karakter gewoon helemaal niet mee. Wat ik bijv. veel zie terugkomen zijn peesblessures op jonge leeftijd. Extreme gevallen daargelaten (in een klap pees kapot in de wei of na een ongeluk in de cross oid) en uitgaande van correcte training is het toch echt een teken dat zulk paard niet zo heel erg gunstig in elkaar zit :o

Vroegah bij ons in oostblok := was het heel normaal om met merries met ernstige HKO te fokken want inslapen mocht niet en leeg laten staan kostte geld. Daar werden de fokproducten zeker niet beter op.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:54

Volledig eens met Oji en Ikke. Ik was altijd sceptisch over de uitspraak “een goed getraind oog ziet of een paard door de keuring komt”. Ik zelf heb dit oog niet maar ken wel eentje die het heeft. Die vrouw zit er nooit naast!

En artrose nooit aan beginnen. Ik ken slechts 1 geval waarbij het volledig stabiel is en dier er echt 0 last van heeft. Osteopathie mag officieel bij artrose niet eens! Osteopathie is het bewerken van een gezond gewricht. De revalidatie kan enorm lastig zijn en is echt niet voor ieder weggelegd. En dan hebben we niet eens over hoe het een paard beïnvloed in gedrag om constant ergens beperkt te in te worden. Pijnvrij is niet zaligmakend altijd. Dit wordt enorm onderschat in paardenwereld. We zouden er veel sneller een spuit in moeten drukken naar mijn idee.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:57

Ja denk dat in het oostblok daar wel anders tegenaan gekeken werd/wordt. Maar ik denk ook dat er op veel plaatsen in de wereld niet zo kritisch wordt gekeken als hier.

Maar goed, denk dat wij op welzijnsgebied ook weer veel kunnen leren van andere landen zoals oa UK en NZL.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:35

Wie denkt wel goed kennis te hebben van de markt en wil even met mij meedenken? Graag pb :)

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 07:51

Weet iemand nog een leuk paard?
Wensen zijn:
Tussen de 3-7 jaar oud
Stokmaat vanaf 165 of nog groeien (ivm erg lange dochter die op den duur mee gaat rijden)
Zadelmak
Geslacht maakt mij niets uit
Liefste richting dressuur maar sta open
Geen koudbloed
Geen mega prijzen dus tot 10.000 Max
Kleur maakt ook niet uit maar zeker correct gebouwd gewoon een gezond dier

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 11:58

Zocht er hier nou iemand een super brave B pony? Of was dat in een ander topic?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:57

Ik ga woensdag bij een paard kijken. Ben heel benieuwd *\o/*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:18

Raineri schreef:
Volledig eens met Oji en Ikke. Ik was altijd sceptisch over de uitspraak “een goed getraind oog ziet of een paard door de keuring komt”. Ik zelf heb dit oog niet maar ken wel eentje die het heeft. Die vrouw zit er nooit naast!

En artrose nooit aan beginnen. Ik ken slechts 1 geval waarbij het volledig stabiel is en dier er echt 0 last van heeft. Osteopathie mag officieel bij artrose niet eens! Osteopathie is het bewerken van een gezond gewricht. De revalidatie kan enorm lastig zijn en is echt niet voor ieder weggelegd. En dan hebben we niet eens over hoe het een paard beïnvloed in gedrag om constant ergens beperkt te in te worden. Pijnvrij is niet zaligmakend altijd. Dit wordt enorm onderschat in paardenwereld. We zouden er veel sneller een spuit in moeten drukken naar mijn idee.

Vind je? Artrose is i.m.o. nou juist 1 van de meest 'makkelijke' gebreken, als het op een gunstige plek zit kun je met inspuiten, goed management en speciaal beslag een paard prima ondersteunen en pijn vrij houden. Wel gaan ze door dat inspuiten minder lang mee, maar liever 5 jaar korter mee en pijnvrij denk ik dan maar :) .

Geld uiteraard niet voor alle plekken en hangt er ook vanaf hoe snel je erbij bent maar hoewel ik bij een hoop blessures denk: laat hemelen, denk ik dat bij artrose nou eigenlijk vaak niet zo snel :o

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:59

Hangt er wel echt van de plek en gradatie af. Ken 1 geval waarbij het echt goed loopt. Ik denk dat we onszelf ook vaak overschatten. Met goed revalideren kunnen een aantal echt wel weer op de been komen. Maar hoeveel personen doen dat nu echt goed? Ik denk dat goed revalideren qua kennis en kunde aan veel niet besteed is. Dus ja, hangt nogal van de context af.

Ik heb liever KS (tot een bepaalde gradatie) dan artrose :Y)

Nirvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 22:19

lotlot2 schreef:
Ik ga woensdag bij een paard kijken. Ben heel benieuwd *\o/*

Heel veel plezier

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:33

Artrose vind ik tot op een bepaalde hoogte te managen, maar stuk is stuk en beter wordt het nooit..eerder andersom.

Maar sommige paarden lopen jaren relatief "goed" met lichte artrose en andere gaan in een paar jaar rap achteruit.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:36

Ik heb zelf niet veel verkocht, maar de warmbloeden die ik heb verkocht heb ik altijd verkocht met keuren kk en bij negatief koopadvies kosten voor mij. Maar dit was in een andere prijsklasse.
Nu heb ik een fantastische haflinger echt een wereldbeest beginner kan ermee het bos in, maar ik ga echt niet opdraaien voor de kosten bij afkeur. Daar is de prijs gewoon niet hoog genoeg met 5k. Ik ga er zelfs niet met de trailer het halve land voor door rijden. Dan blijft ze maar gewoon staan komt wel iemand die haar gewoon bij mij klinisch laat keuren en mee neemt. Ze mogen dan wel weer meerdere keren proef rijden en het bos in.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 10:36

Ik heb er zelf toevallig een staan die in 1 voetje een lichte vorm van artrose heeft, die laat ik af en toe even controleren en dat is al 2 jaar onveranderd.

Het zou voor mij aan de leeftijd van het paard liggen of ik deze wel of niet aan zou schaffen als ze artrose hebben. Slijtage krijgen ze vroeg of laat allemaal namelijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:37

Bemerkingen zijn lastig! Ik heb interesse in een dier van 9 jaar, loopt hoog in de sport en rijd hem nu zeker een jaar. Ben enorm gek op hem en hij trekt me er door tijdens het rouwen om mijn paard. Hij heeft wel een volledig verbeend hoefbeen heeft. Verder schoon op de foto en scans. Loopt er al jaren goed op. Maar toch, het blijft een risico. Zal niet de eerste zijn waarbij een tak afbreekt. Ik zal wel een miep zijn maar vind dit alsnog wel spannend. Zijn ook mensen die dit geen probleem vinden. Context is zo belangrijk. Goed nadenken over welke extra kosten en welke risico’s je akkoord bent. En paarden zijn zo’n emotioneel bezit. Het is volledig je goed recht als zelfs op basis van gevoel je het niet doet.

Ik heb nog wel een jaar nadenk tijd denk ik. Maar als dit misgaat, is het direct goed mis. Zullen ook mensen zijn die denken: wellicht heb ik er 7 jaar plezier aan en vinden dat akkoord.