[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:05

Goh, ik ga heel eerlijk zijn dat ik persoonlijk niet met een merrie met zo'n karakter zou willen fokken? Het is zeker geen garantie dat het schrikachtige karakter ook door het veulen geërfd wordt, maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Beter investeren in een leuk, betrouwbaar rijpaard denk ik dan.

Wel heel rot dat het zo heeft moeten lopen zeg. Ik hoop dat ze toch nog lang pijnvrij mag rondlopen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:22

Ik zou ook niet met callas gaan fokken in jouw geval.. Beter iets kopen wat je echt echt ligt. Maar goed, ook dat hoeft niet meteen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:29

Mijn opmerking was dus een grapje. Ik hecht veel waarde aan karakter en met Callas zou ik ook geen veulen fokken.

Je zei dat je de beslissing al hebt genomen. Vertel! Wat zijn nu je plannen?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:35

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de dierenarts helemaal niet bot vind maar juist duidelijk. Zulke antwoorden daar kan je wat mee. Dus, ze staan weer buiten in het weiland met z’n tweetjes.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:42

Niet de boodschap waar je op hoopt maar wel recht door zee en eerlijk..
ik zou ook zeggen gooi haar op het land en kijk over een jaar weer verder.. hopelijk kun je in de tussentijd een leuk paardje vinden waar je lekker mee aan de slag kunt.. wie weet wat de tijd dan brengt.
Misschien kan Callas ooit mee als handpaard naast een brave goeierik!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:07

Ik kan jouw Engelse DA wel volgen, ze is gewoon duidelijk.

De laatste peesblessure die Lou "fataal" werd, was diezelfde pees, maar dan de aanhechting net onder de voorknie. Half van het bot afgescheurd en ook daar was er botreactie. Ze liep niet stokkreupel, maar gewoon niet goed. Ik was inmiddels dik een jaar aan het revalideren met twee andere peesblessures op andere plekken. Deze "fatale" is daardoor over het hoofd gezien, maar toen de anderen zover genezen waren dat die geen grotere problemen meer zouden kunnen veroorzaken kwam deze er dus uit. Met dat dikke jaar revalideren was deze dus niet verbeterd. ER is nog één keer shockwave op toegepast, zonder effect.
Ik merkte bij Lou dat ze veel rustiger was geworden dan dat ze altijd was, af en toe een korte uitspatting, maar ze was echt al langere tijd niet de Lou die ik kende en toen heb ik in overleg met de DA besloten haar te laten gaan, zij was toen 19.
Ik heb altijd gezegd: Lou ging altijd net over het randje van toelaatbaar met haar gekke gedrag en die paarden leven wel volop, totdat ze te ver gaan. Ze sparen zich nooit en leven dus al op jongere leeftijd in reservetijd.

Het is gewoonweg rot en moeilijk, maar beter nu de waarheid onder ogen zien en haar nog lekker op de wei kunnen houden, dan jezelf een soort van voor de gek houden met hoop op verbetering.
Het enige dat een MRI nog zou kunnen toevoegen is de omvang van de schade laten zien, maar ik denk dat dat voor jou geen meerwaarde zal hebben.

En sorry dat ik het verkeerd las, jouw voet dus, niet die van Erwin. Gaat het nog een beetje?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:08

Hoi mo, ik lees al sinds begin mee, reageer niet zo vaak. Maar nu toch wel. Wat een kak nieuws heb je wat betreft Callas. En wat een goede actie om de bevriende, duidelijke taal sprekende da voor een second opinion te vragen.

Waar ik vooral van schrik, is de snelheid qua tijd waarin Callas eigenlijk weer terug vervalt in haar oude, in mijn ogen levensgevaarlijke, gedrag. Ik snap Erwin wil dat hij dat niet leuk vindt. En hoe naar ook, maar ik weet niet hoe leuk Callas wordt van alleen een beetje grondwerk doen en verder op de wei staan. Of in het geval van een 2e paard erbij, wat als die de wei uit gaat en jij daarmee uit rijden gaat. Tuurlijk moet je zeker geen beslissingen adhoc maken, maar hoe eerlijk is het maar mens en dier als je een levensgevaarlijk gefrustreerd paard als grasmaaier in de wei hebt staan?

Dit alleen ter overweging, ik hoop namelijk echt niet nog meer berichtjes te lezen van jou waarin je weer in ziekenhuis enz terecht komt door dit paard. Ik had je zeker veel meer rust en veel mooie ritten gegund met haar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:25

Djeez wat een verhaal weer met de Callas-actie! :oo

Beide dierenartsen hebben dus hetzelfde idee qua diagnose.

Dit schreef je eerder

Monique1963 schreef:
Nu denkt hij dus dat het zit tussen kogel en hoef, want op de echo denkt hij een uitstulpinkje op het bot te zien, daar waar een pees zich weer probeert vast te hechten/herstellen. Hij denkt dat het komt door steile helling.

Ook over die witte puntjes die op 1 lijn zouden moeten zitten heb je al geschreven.

Keuze is nu dus welk pad je gaat kiezen voor behandeling.

Rust is duidelijk geen optie en jaar wegzetten en hmar in die periode zo rustig mogelijk houden wel.
Maar ik zou wel ijkpunten vast stellen waarbij je kijkt of er in ieder geval wat verbetering. Ze loopt dusdanig kreupel dat ze echt wel pijn moet hebben. Rennen en idioot doen is gern garantie voor geen pijn. Adrenaline verdoofs tijdelijk. De kreupelheid zou op termijn wel beter moeten worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:31

Hé TS, Ik hoop dat je een keuze kunt maken die goed is voor jullie.
Een ingewikkelde situatie: heb je eindelijk de kans om je paardendroom te verwezenlijken (inclusief rijbak), gebeurt dit...
veel sterkte en wijsheid gewenst.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 00:45

JudithO schreef:
Kijk, dat zijn mensen waar je wat aan hebt.
Dus, hengst erop? ;)

Neu, ik ben wel tempted geweest, altijd geweest om een veulentje bij haar te nemen omdat ze voor een tinker erg mooie uiterlijke eigenschappen heeft. Haar behang begint bijv boven haar knieholte en dat is een heel gewenst eigenschap. Net als manen die in pijpenkrullen vallen en zoals een fijn hoofd en fijne oren. Ik denk dat ze op keuringen het wel goed zou doen. Maar ik ben niet voor om dieren te fokken als er al zoveel dieren te veel op deze aarde zijn.

Kaatastrof schreef:
Goh, ik ga heel eerlijk zijn dat ik persoonlijk niet met een merrie met zo'n karakter zou willen fokken? Het is zeker geen garantie dat het schrikachtige karakter ook door het veulen geërfd wordt, maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Beter investeren in een leuk, betrouwbaar rijpaard denk ik dan.

Wel heel rot dat het zo heeft moeten lopen zeg. Ik hoop dat ze toch nog lang pijnvrij mag rondlopen.

Yep superrot. Als je haar ziet stappen zie je niets. Draven rechtuit gaat ook niet zo verkeerd, maar alleen draaien naar rechts is het probleem. Dus ik denk niet dat ze als ze graaspaard zou zijn, zou lijden.

Sintara schreef:
Ik zou ook niet met callas gaan fokken in jouw geval.. Beter iets kopen wat je echt echt ligt. Maar goed, ook dat hoeft niet meteen.

Het kan ook niet meteen, we moeten eerst de weilanden opnieuw inrichten zoals we nu bezig zijn. We missen dan ook box(en). Dus het gaat nog wel een tijd duren, eer we een beslissing genomen hebben.

fardoe schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de dierenarts helemaal niet bot vind maar juist duidelijk. Zulke antwoorden daar kan je wat mee. Dus, ze staan weer buiten in het weiland met z’n tweetjes.

Ze gaan inderdaad morgen weer naar het gewone weiland. Ik ga ze echter niet meer zetten op het noordelijke land, dat lijkt me te steil voor zo'n blessure. Het grote land van 3 hectare dat we er dan net bijgekocht hebben is beter. Dat is echter nog lang niet klaar, we beginnen net, dus daaraan gaan we voorrang geven, zodra andere haastklussen klaar zijn. Het betekent wel op termijn dat we het land dat we net aan de buurboer beloofd hebben, veranderen in andere percelen. Hij heeft het platste stuk van ons gekregen omdat dat makkelijk te bewerken is. Dus dat gaat ook veranderen.

-Namiro- schreef:
Niet de boodschap waar je op hoopt maar wel recht door zee en eerlijk..
ik zou ook zeggen gooi haar op het land en kijk over een jaar weer verder.. hopelijk kun je in de tussentijd een leuk paardje vinden waar je lekker mee aan de slag kunt.. wie weet wat de tijd dan brengt.
Misschien kan Callas ooit mee als handpaard naast een brave goeierik!!

Ja, wel eerlijk, ik vraag me af waarom die goede d.a. dat niet gezegd heeft tegen me. Zou het echt zo zijn dat ze hopen om behandelingen te rekken?

Jet schreef:
Ik kan jouw Engelse DA wel volgen, ze is gewoon duidelijk.

De laatste peesblessure die Lou "fataal" werd, was diezelfde pees, maar dan de aanhechting net onder de voorknie. Half van het bot afgescheurd en ook daar was er botreactie. Ze liep niet stokkreupel, maar gewoon niet goed. Ik was inmiddels dik een jaar aan het revalideren met twee andere peesblessures op andere plekken. Deze "fatale" is daardoor over het hoofd gezien, maar toen de anderen zover genezen waren dat die geen grotere problemen meer zouden kunnen veroorzaken kwam deze er dus uit. Met dat dikke jaar revalideren was deze dus niet verbeterd. ER is nog één keer shockwave op toegepast, zonder effect.
Ik merkte bij Lou dat ze veel rustiger was geworden dan dat ze altijd was, af en toe een korte uitspatting, maar ze was echt al langere tijd niet de Lou die ik kende en toen heb ik in overleg met de DA besloten haar te laten gaan, zij was toen 19.
Ik heb altijd gezegd: Lou ging altijd net over het randje van toelaatbaar met haar gekke gedrag en die paarden leven wel volop, totdat ze te ver gaan. Ze sparen zich nooit en leven dus al op jongere leeftijd in reservetijd.

Het is gewoonweg rot en moeilijk, maar beter nu de waarheid onder ogen zien en haar nog lekker op de wei kunnen houden, dan jezelf een soort van voor de gek houden met hoop op verbetering.
Het enige dat een MRI nog zou kunnen toevoegen is de omvang van de schade laten zien, maar ik denk dat dat voor jou geen meerwaarde zal hebben.

En sorry dat ik het verkeerd las, jouw voet dus, niet die van Erwin. Gaat het nog een beetje?

Dank voor het delen van het verhaal van Lou, rot voor je. Zo'n verloop zou het ook goed met Callas kunnen gaan. En mijn is vreemd genoeg niet blauw, maar wel pijnlijk bovenop. Gaat wel weer over.

jeetje77 schreef:
Hoi mo, ik lees al sinds begin mee, reageer niet zo vaak. Maar nu toch wel. Wat een kak nieuws heb je wat betreft Callas. En wat een goede actie om de bevriende, duidelijke taal sprekende da voor een second opinion te vragen.

Waar ik vooral van schrik, is de snelheid qua tijd waarin Callas eigenlijk weer terug vervalt in haar oude, in mijn ogen levensgevaarlijke, gedrag. Ik snap Erwin wil dat hij dat niet leuk vindt. En hoe naar ook, maar ik weet niet hoe leuk Callas wordt van alleen een beetje grondwerk doen en verder op de wei staan. Of in het geval van een 2e paard erbij, wat als die de wei uit gaat en jij daarmee uit rijden gaat. Tuurlijk moet je zeker geen beslissingen adhoc maken, maar hoe eerlijk is het maar mens en dier als je een levensgevaarlijk gefrustreerd paard als grasmaaier in de wei hebt staan?

Dit alleen ter overweging, ik hoop namelijk echt niet nog meer berichtjes te lezen van jou waarin je weer in ziekenhuis enz terecht komt door dit paard. Ik had je zeker veel meer rust en veel mooie ritten gegund met haar.

Ik denk niet dat Callas in het weiland gefrustreerd raakt. De rest van de wereld boeit haar niet als ze kan grazen. En ze kan prima alleen weg van anderen, alleen vindt ze het niet leuk als anderen van haar weggaan. Maar gesteld dat dat het geval zou zijn, dan zou ik haar even in haar box zetten als ik zou gaan rijden.

fransje23 schreef:
Djeez wat een verhaal weer met de Callas-actie! :oo

Beide dierenartsen hebben dus hetzelfde idee qua diagnose.

Dit schreef je eerder

Monique1963 schreef:
Nu denkt hij dus dat het zit tussen kogel en hoef, want op de echo denkt hij een uitstulpinkje op het bot te zien, daar waar een pees zich weer probeert vast te hechten/herstellen. Hij denkt dat het komt door steile helling.

Ook over die witte puntjes die op 1 lijn zouden moeten zitten heb je al geschreven.

Keuze is nu dus welk pad je gaat kiezen voor behandeling.

Rust is duidelijk geen optie en jaar wegzetten en hmar in die periode zo rustig mogelijk houden wel.
Maar ik zou wel ijkpunten vast stellen waarbij je kijkt of er in ieder geval wat verbetering. Ze loopt dusdanig kreupel dat ze echt wel pijn moet hebben. Rennen en idioot doen is gern garantie voor geen pijn. Adrenaline verdoofs tijdelijk. De kreupelheid zou op termijn wel beter moeten worden.

Na een jaar zou de natuur idd een stuk genezen moeten hebben. Ijkpunten zijn makkelijk denk ik, als ze rechtsom kreupelt is ze er nog niet overheen.

senna21 schreef:
Hé TS, Ik hoop dat je een keuze kunt maken die goed is voor jullie.
Een ingewikkelde situatie: heb je eindelijk de kans om je paardendroom te verwezenlijken (inclusief rijbak), gebeurt dit...
veel sterkte en wijsheid gewenst.

Ja, wat dat betreft plek/land/rijbak is het wel een beetje zuur, maar die zijn niet verloren voor de toekomst, we gaan daar ook gewoon mee door.

JudithO schreef:
Mijn opmerking was dus een grapje. Ik hecht veel waarde aan karakter en met Callas zou ik ook geen veulen fokken.

Je zei dat je de beslissing al hebt genomen. Vertel! Wat zijn nu je plannen?

Plannen nu zijn:
Callas blijft als grasmaaier en zolang ze pijnvrij hapje stapje kan doen.
We gaan Callas met Poupette in het platste weiland houden dat we hebben. In ieder geval niet meer op de steile helling.
Contact hebben met de behandelend arts om zijn mening te horen.
Ik ga geen mri doen. Ook andere behandelingen lijken mij geen verandering op te gaan leveren.
Ondertussen ga ik mijn paardencontacten die ik hier heb benaderen met de vraag of ze ruintjes te koop/leen/lease weten die bij mij zouden passen.
We gaan de platte stukken van het grote weiland snel beschikbaar maken.
De rijbak maken we af.
Twee shettenboxjes gaan erbij komen. Dan hebben we twee paardenboxen en twee shettieboxjes.
Als dat klaar is, ga ik in ieder geval bij een SPA een shettenruintje helpen hier te komen wonen, voor Poupette.
Er komt dan één rijdier bij voor mij, ik hoop dat dat nog in 2022 is. Dan hebben we weer 4 paardjes, wat we de langste tijd gehad hebben. Dat vind ik een behapbaar aantal voor mij.

That's it folks en misschien over een jaar of twee of zo dat Callas en ik dan nog kunnen rijden, wie weet gaat het tij dan toch nog keren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 03:22

Ik denk dat dat wel een juiste beslissing is.

Ik hoop dat het meevalt met je voet en anders dat het snel beter wordt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:51

Dat klinkt als een goed plan, Monique.
Succes met alle werkzaamheden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 11:12

Prairy, voet is ok, dank je, geen last van als ik er aan de bovenkant niet op druk. Dus ruime laarzen aan.

Juud, dank veel werk nog te doen, en we wonen hier met zijn tweetjes dus er zijn ook andere klussen die een voorkeur hebben, met twee mensen is het altijd een compromis maken. Maar dat is ook prima, ik heb de tijd...

Hieronder vond ik het wel grappig de whatsapp wisseling met de botte d.a. ;-) te plaatsen.

Dus ik stuur het rapport en röntgenfoto's en echo's en ze zegt dan niets, maar vraagt:

D.A.: Wat wil je kunnen doen met je gypsy? Wat stelt de behandelend kliniek voor? Een jaar rust en een baby lijken me een goed plan.
IK: Hoi Ella, bedankt dat je naar de fotos hebt gekeken. Ze is echt erg kreupel sinds een maand. Ik moet haar boxrust voor 2 maanden geven, als het niet verbetert, een mri. Wat heeft ze?
D.A.: Ze heeft een stukje bot afgescheurd met haar pees. Eerlijk gezegd, ga je haar niet kunnen berijden voor een poosje...
IK: Dus het is ernstig. Kan dat geopereerd worden?
D.A.: Nee, ze is gewoon een kreupel paard.

En dan begint ze uit te leggen dat er twee scenario's zijn, 1 eigenaren met veel geld ...

En dan bellen we. Waarin ze dan uitlegde dat mensen zonder geld zo'n paard gewoon een jaar wegzetten en dan zien wat er van komt. En dat rijke mensen alle oplossingen gaan proberen die ik in het topic heb genoemd.

Afbeelding

Afbeelding

Afijn, nu lopen ze lekker op een plat stukje, er was even een piep en een verschietinkje, maar ze staan lekker rustig. Het is nog steeds niet supergroot, maar genoeg weer voor twee dagen eten. Ongeveer een driehoek met de langst poot een meter of 20. Daar is ze rustig genoeg in.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:22

Wat een moeilijke beslissingen allemaal Monique. De ideeen die je hebt lijken me heel reeel en fijn. Ik hoop voor je dat je in 2022 nog een ander paardje kan hebben.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:55

Jeetje wat een ommekeer, maar fijn dat je een eerlijke dierenarts getroffen hebt . Rechtuit , geen gezeur!
En idd Moniek , mijn paardje staat te koop . Is een merrie van bijna 7 .
Heerlijk dier alleen soms een beetje onzeker wat zich dan nu gelukkig uit in stil blijven staan . Dit doet ze onder de man soms nog .
Aan de hand is ze voor de duvel en zn moer niet bang . Trekkers , stadsbussen motoren allemaal niks aan de hand .
Robot grasmaaiers zijn dan wel een ding maar die zal je bij jullie niet hebben en ook daar loopt ze aan de hand met wat aanmoediging toch langsaf .
Maar lees in je verhaal dat je op zoek gaat naar n ruintje.

Callas dekken zou ik als ik jou was eerst heel goed overwegen ivm haar explosief karakter
Het veulen heeft en de helft van haar genen en wordt door haar grootgebracht. En er zullen weinig mensen zoveel geduld met zo een paard hebben als jij

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 10:00

Hey Rocymax lang niets van jou gelezen. Hoest in Spanje?

Hi Zinzi, nee ik probeer dit keer echt bij mijn plan te blijven en niet weer met iets thuis te komen wat ik niet wilde. Ik was met Callas ook niet op zoek naar een merrie. Ik wil graag een ruintje.

Ik ben begonnen om een opvangcentrum een mail te sturen met de opmerking dat ik over een paar maanden een shettenruintje kan opvangen. Dat is alvast stap 1.

En natuurlijk kriebelt het. Ik ben aan het zoeken naar zwaar en koudbloed. Een normandiër of iets in die richting. Trekpaardtype. Heb ik altijd gewild, maar soms had ik toch iets meer aspiratie-gedachten dat ik dacht dat ik toch wel koudbloed met wat meer bloed wilde voor iets meer dressuurmogelijkheden, maar nu ben ik toch daar naar aan het kijken. Voordeel dat ze meestal ook aangespannen beleerd zijn. Heb een tweespan gezien ;-) Heerlijke dieren. Kan erwin ook zo opstappen. Grootste voordeel, ze zitten zo heerlijk vlak.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:02

Als je je maar niet vergist in het vlak zitten
Jess is een Hongaars koudbloed maar er zit serieus beweging in ...

En als je nu echt een ruin wilt zou ik idd bij dar plan blijven .
Je hebt in elk geval geen last van hormonale schommelingen met een ruin.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 11:19

Hi Zinzi, Callas is een Iers koudbloed en daar zit ook beweging in. Maar de rassen waar ik het over heb, daar kun je in draf een beker water op zetten en komt er geen druppel uit.

Wat me een beetje droevig maakt en daar wil ik toch graag iets over kwijt. Is dat sommigen van jullie Callas een gevaarlijk paard vinden. Daar word ik verdrietig van. Letterlijk en jullie mogen best weten dat ik zit te janken nu ik dit opschrijf. Ik ga in feite nu door een soort rouwproces, ik zit in ongeloof, ik ben boos, ik ben verdrietig, ik probeer afscheid te nemen van een hoofdstuk in mijn leven. Callas is GEEN gevaarlijk paard. Het schrikken kan gevaarlijk zijn, ja, maar zij heeft geen gevaarlijk karakter.

Als ze niet bij mij terecht was gekomen maar bij een jonge meid, dan had die er een gouwen paardje aan gehad. Callas is helemaal stemgecontroleerd. Ze gaan achterwaarts op commando in haar box zelfs als ik buiten de box staat. Ze springt aan op het woord galop, gaat door tunnels, ze gaat door beken, ze neemt de steilste hellingen, ze vindt springen leuk, ze vindt samenwerken om kunstjes te leren geweldig, ze kan blok, draagt een bal, ze heeft humor en ze luistert goed naar dressuurhulpen. Ze komt uit het land aanrennen als je haar roept, is megabraaf met laden, met de smid, als je ziet hoeveel pijn de d.a. haar gedaan hebben en hoe lief ze bleef staan. Ze heeft nog nooit gebeten, nog nooit getrapt. Ze vindt kroelen zalig en groomt netjes terug. Ze is heerlijk voorwaarts. Een zweep heb je totaal niet nodig. Ze doet zelf het bit in! Ze heeft geen problemen met groot materieel dat naast haar aan het werk is. Ze bleef zelfs bij de smid gewoon staan toen er een lamp in haar box omviel pal naast haar. Ze raakte ook niet in paniek toen ik haar een keer vond met haar voet op een meter hoog in een hooinet. Ze heeft superveel karakter is intelligent, ze is geen dom afgestompt paard, ze heeft een eigen wil, dat mag het is geen machine, maar ze gaat wel voor je door het vuur, letterlijk, want ze durft ook langs vuur te lopen. Hoeveel van de bovenstaande dingen vind je allemaal in 1 paard? Minder vaak dan je denkt denk ik. Het is een gouden paardje.

Dat ze nu de afgelopen twee weken zo drakerig is geweest, is niet zo gek, wat zou jij doen als je op bed moest blijven en er niet vanaf mocht, zonder afleiding, zonder je foon, zonder tv, behalve eten. Dan raak je toch ook gefrustreerd? En word je dan ook niet sjaggie?

Het enige probleem dat ze heeft is dat ze heftig schrikt. Schrok ze nu minder heftig dat was er helemaal geen probleem. Schrok ze alleen met een kleine verschieting, who cares. Maar ze schrikt met 180 omdraaien en naar huis racen. Iemand die geen 60 is en niet de balans kwijt is door rugklachten en die die bewegingen wel kan volgen, heeft daar waarschijnlijk helemaal geen problemen mee. En mogelijk had zich bij iemand anders deze schrikkerigheid niet op deze manier ontwikkeld, het zijn bij mij in het begin een rottige samenloop van omstandigheden geweest waarbij ze denk ik toch een trauma heeft ontwikkeld.

Had ze deze blessure niet gehad, dan had ik gewoon verdergegaan op het pad dat we aan het nemen waren. Balance vroeg nog voor de blessure een keer, 'gaat je plan nog door om er een ander paardje bij te nemen' en toen zei ik zelfs, dat ik er geen haast mee had omdat het zo goed ging met Callas.

Ik had er geen haast mee, maar wilde er wel een rijdier bijhebben omdat we nu zoveel land hebben en omdat het me lekker leek om naast een paard waar je veel tijd in moet investeren, ook een paard te hebben waar je gewoon zo opstapt en ongecompliceerd is. Maar dat had ook nog heel lang kunnen duren eer ik dat zou zijn gaan doen, want het ging beter met Callas. En ondanks dat het niet is wat ik zocht, en ondanks dat ik mijn grenzen steeds naar onderen heb bij moeten stellen, was ik nog niet klaar met dit traject. En ik hoop haar dan ook weer op te pakken als de blessure voorbij is.

Dus ik zou het niet erg vinden, als jullie zouden stoppen haar een gevaarlijk paard te noemen.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 23-04-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:32

Ik snap je heel goed Monique.
Onze Miracle is eigenlijk precies hetzelfde als Callas, alleen dan ruin. Echt op je pinken te houden en super op de hulpen, allemansvriend en als hij in het land ligt te slapen (rechtop) kun je ernaast gaan zitten, hem omtrekken zodat hij helemaal plat ligt met zijn hoofd op jouw schoot.
Alleen hij heeft hetzelfde probleem. Als hij schrikt, is dat zó heftig, in een split second, 180 graden omdraaien en racen. We hadden plannen hem voor de wagen te beleren, maar hij heeft deze reactie een paar keer vanuit het niets gegeven en dat moet je voor een menpony niet willen. Toen op zoek gegaan naar een ruitertje. Maar die zijn de laatste jaren erg dun gezaaid helaas, althans de ruitertjes die zichzelf niet te goed vinden voor een Shetlander. Miracle is vandaag jarig, is 13 jaar geworden. En nog steeds is hij grasmaaier. Dat gaat ook niet veranderen. De zoektocht naar een ruitertje is jaren geleden al stopgezet. Miracle loopt nu af en toe aan de lange teugel en mag mee wandelen, maar over het algemeen is hij gewoon weilandversiering.
Het probleem met hem is dat hij eerst rent en na het rennen komt hij altijd weer terug om steun te zoeken. Alleen het knopje omzetten dat hij éérst steun zoekt en dan pas bedenkt om eventueel te gaan rennen, dat gaat bij hem gewoon niet gebeuren. Maar, alleen als hij voorop loopt. Als hij naast of achter je loopt zal hij dit nimmer nooit doen. Nooit. Hij gaat dansen en stuiteren, maar je zult niks voelen in het halstertouw.
Dus ik snap je echt echt écht heel goed.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 23-04-22 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:33

Ze zoekt bij onzekerheid en angst geen steun bij jouw, maar lost het zelf op door te vluchten. Dat maakt haar wel degelijk gevaarlijk. Nee, het is geen opzet van haar, maar ze heeft meer leiding nodig dan jij haar geeft /kan geven.
Ze is zeker geen gemeen paard, ze wil best braaf zijn, maar komt ergens tekort op een manier die jouw (en haar) in gevaar brengt. In zekere zin geef ik Erwin groot gelijk met niks met dieren willen, al vermoed ik dat het meer niet met Callas willen omdat die al voor zoveel angst en zorg bij hem gezorgd heeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 11:36

tamary schreef:
Ze zoekt bij onzekerheid en angst geen steun bij jouw, maar lost het zelf op door te vluchten. Dat maakt haar wel degelijk gevaarlijk. Nee, het is geen opzet van haar, maar ze heeft meer leiding nodig dan jij haar geeft /kan geven.
Ze is zeker geen gemeen paard, ze wil best braaf zijn, maar komt ergens tekort op een manier die jouw (en haar) in gevaar brengt. In zekere zin geef ik Erwin groot gelijk met niks met dieren willen, al vermoed ik dat het meer niet met Callas willen omdat die al voor zoveel angst en zorg bij hem gezorgd heeft.

Nee, dat maakt HAAR niet gevaarlijk, het gedrag kán gevaarlijk zijn.

En jij weet niets van Erwin en waarom hij dieren niet leuk vindt, dus hou daar maar over op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:59

Dat zeg ik, ze is niet er op uit om jouw te verwonden of in gevaar te brengen, maar ze legt geen vraag bij jouw neer als ze het niet meer weet en er automatisch een gevaarlijk label aan hangt (coach Bruno had geheel gelijk). Blind vluchten is gevaarlijk gedrag punt. Dat is iets om heel serieus te nemen en ook heel kritisch over te zijn qua of je dat kan oplossen en of dit paard daarmee geschikt is voor jouw, in elk geval als rijpaard. Maar eerlijk dacht ik dat al aan het begin van dit topic.

Vrijwel het eerste wat een goede NH-er je zal zeggen, wees heel kritisch over wat voor paard je kiest, velen kiezen een dier dat ze niet past om allerlei redenen van zo mooi tot deed zo lief, enz. Ken jezelf en weet wat wel en niet kan.
Niet opgeven is iets anders dan je eigen grenzen erkennen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 12:05

JudithO schreef:
Ik snap je heel goed Monique.
Onze Miracle is eigenlijk precies hetzelfde als Callas, alleen dan ruin. Echt op je pinken te houden en super op de hulpen, allemansvriend en als hij in het land ligt te slapen (rechtop) kun je ernaast gaan zitten, hem omtrekken zodat hij helemaal plat ligt met zijn hoofd op jouw schoot.
Alleen hij heeft hetzelfde probleem. Als hij schrikt, is dat zó heftig, in een split second, 180 graden omdraaien en racen. We hadden plannen hem voor de wagen te beleren, maar hij heeft deze reactie een paar keer vanuit het niets gegeven en dat moet je voor een menpony niet willen. Toen op zoek gegaan naar een ruitertje. Maar die zijn de laatste jaren erg dun gezaaid helaas, althans de ruitertjes die zichzelf niet te goed vinden voor een Shetlander. Miracle is vandaag jarig, is 13 jaar geworden. En nog steeds is hij grasmaaier. Dat gaat ook niet veranderen. De zoektocht naar een ruitertje is jaren geleden al stopgezet. Miracle loopt nu af en toe aan de lange teugel en mag mee wandelen, maar over het algemeen is hij gewoon weilandversiering.
Het probleem met hem is dat hij eerst rent en na het rennen komt hij altijd weer terug om steun te zoeken. Alleen het knopje omzetten dat hij éérst steun zoekt en dan pas bedenkt om eventueel te gaan rennen, dat gaat bij hem gewoon niet gebeuren. Maar, alleen als hij voorop loopt. Als hij naast of achter je loopt zal hij dit nimmer nooit doen. Nooit. Hij gaat dansen en stuiteren, maar je zult niks voelen in het halstertouw.
Dus ik snap je echt echt écht heel goed.

Gefeliciteerd met je Miracletje! Ik ben benieuwd of je toch verleid wordt je pony's naar fr te halen, en misschien de oudste dan niet?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:06

Nee dan krijg ik denk ik ruzie ;)
Met mijn zusje dan he, want de pony's zijn ook van haar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 12:10

JudithO schreef:
Nee dan krijg ik denk ik ruzie ;)
Met mijn zusje dan he, want de pony's zijn ook van haar.

ow, aha. Dat wist ik niet. Dan ga je vast hier op zoek naar een paardje als je eenmaal gesettled bent en er terrein bij kan huren.