Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Desi_2409 schreef:Ik begrijp het wel, als er 3 x negatief advies op volgt, is je spaarpot snel leeg...
Misschien enkel klinisch keuren en evt aanvullend RX op advies van DA?
Of enkel paarden bekijken die al RX gekeurd zijn.. maar dan ligt de verkoopprijs vermoedelijk ook hoger.
Desi_2409 schreef:Ik begrijp het wel, als er 3 x negatief advies op volgt, is je spaarpot snel leeg...
Of enkel paarden bekijken die al RX gekeurd zijn.. maar dan ligt de verkoopprijs vermoedelijk ook hoger.
evilginger schreef:Desi_2409 schreef:Ik begrijp het wel, als er 3 x negatief advies op volgt, is je spaarpot snel leeg...
Dit zou ik eerder doen. We zijn ook helemaal niet op zoek naar een sportpaard, daarom dat door mijn lesgever en vriendinnen die al jaren paarden kopen gezegd was geweest dat klinisch keuren genoeg zou moeten zijn. Ik ben zelf ook wel echt voorstander van röntgologisch keuren, maar klinisch zegt vaak ook al veel heb ik het idee. Als de DA aanraadt om toch RX te doen, dan laat ik dit zeker doen. Mogelijk bespreek ik ook op voorhand de prijs om eventueel op zijn minst toch de rug (en misschien de hals) op de foto te zetten.
Over wat iemand zei over artrose: klopt, valt inderdaad niet te genezen, maar wel te behandelen. Met een goede osteopaat kom je al ver. Sowieso wordt het paard niet super intensief in het werk gezet, mijn vader is eerder een hobbyruiter, ik rij 1-2x per week intensief dressuur, maar wil sowieso voldoende grondwerksessies etc ook in het programma steken. Sowieso pas ik mij aan aan de noden van het paard.
Desi_2409 schreef:Wat ik bijzonder vind: alle goedgekeurde hengsten worden RX gekeurd en mogen niet de dekdienst in wanneer zij geen "schone" foto's hebben. Hoe kan het dan dat er nog steeds paarden zijn die erfelijke afwijkingen hebben?
Wat niet iedereen weet is dat heel veel paarden geopereerd worden en daarna pas RX goedgekeurd.. Met andere woorden. Zelf voor de PROK wordt dit gedaan. Als er echt enkel met "schone" paarden gefokt zou worden, zouden al deze RX keuringen niet meer hoeven toch??
Ook lopen er heel veel paarden op hoog niveau die je echt niet door een RX keuring zouden komen en weten DA heel goed hoe je een RX foto kunt maken zodat de problemen niet gezien worden..
Daarom ben ik erg sceptisch over een dure RX keuring..
Ben benieuwd hoe jullie dat zien?
Wiwabalia schreef:Laat alsjeblieft ook RX keuren.. wij hebben een merrie met atrose en daar kan niet meer op gereden worden. Atrose word echt alleen maar slechter en de behandelingen om haar wel rijdend te krijgen zijn vreselijk duur (en ze word er niet beter van).
Snap niet dat je dat moet willen.
Omdat mijn oudere merrie de nodige problemen heeft met oa atrose, is er hier een jonkie gekomen waar ik mee verder kan. Zou daar niet te makkelijk over denken. Je gaat toch niet op voorhand al zo’n paard kopen??
Fly_high schreef:Niet alle fokmerries worden rx gekeurd, in tegendeel het lijkt nog steeds best gebruikelijk om merries te dekken die geblesseerd zijn of door lichamelijke gebreken niet geschikt als rijpaard.
evilginger schreef:Fly_high schreef:Niet alle fokmerries worden rx gekeurd, in tegendeel het lijkt nog steeds best gebruikelijk om merries te dekken die geblesseerd zijn of door lichamelijke gebreken niet geschikt als rijpaard.
Dit is ook heel opvallend op de paardenmarkt. Merries waarbij dan weidemaatje/fokmerrie staat die dan dus blijken te kampen met blessures of kissing spines
evilginger schreef:Desi_2409 schreef:Ik begrijp het wel, als er 3 x negatief advies op volgt, is je spaarpot snel leeg...
Dit zou ik eerder doen. We zijn ook helemaal niet op zoek naar een sportpaard, daarom dat door mijn lesgever en vriendinnen die al jaren paarden kopen gezegd was geweest dat klinisch keuren genoeg zou moeten zijn. Ik ben zelf ook wel echt voorstander van röntgologisch keuren, maar klinisch zegt vaak ook al veel heb ik het idee. Als de DA aanraadt om toch RX te doen, dan laat ik dit zeker doen. Mogelijk bespreek ik ook op voorhand de prijs om eventueel op zijn minst toch de rug (en misschien de hals) op de foto te zetten.
Over wat iemand zei over artrose: klopt, valt inderdaad niet te genezen, maar wel te behandelen. Met een goede osteopaat kom je al ver. Sowieso wordt het paard niet super intensief in het werk gezet, mijn vader is eerder een hobbyruiter, ik rij 1-2x per week intensief dressuur, maar wil sowieso voldoende grondwerksessies etc ook in het programma steken. Sowieso pas ik mij aan aan de noden van het paard.
Fly_high schreef:2x in de week intensief dressuuren naast wat recreatieve ritjes is toch ook gewoon niveau (basis)sportpaard?Dat er geen knhs sticker op komt te zitten doet er weinig toe qua belasting.
Ik heb 1x die fout gemaakt om niet rx te keuren want het was me wat duur "en wat als die afgekeurd wordt"Paard bleek straalbeen graad 4 met cyste te hebben en het ging alleen maar van kwaad tot erger. Achteraf gezien best heel erg jammer, wat een hoop zenuwen, geld en verdriet het me gekost heeft.
Mijn nieuwe paard in dezelfde (lage) prijsklasse wel röntgenologisch laten keuren en kan het van harte aanradenook al was de keuring zo een aanzienlijk deel van aanschafkosten.
MyWishMax schreef:Ik denk dat je het wat onderschat. Paard met artrose heeft niks aan een osteopaat, dus ik weet niet wat je bedoeld dat je er ver mee komt. Sterker nog, goede therapeuten ook fysio, zullen bij twijfels niet behandelen tot het paard onderzocht is en er beeldvorming is bij de da.
Een paard met artrose of andere afwijkingen moet juist heel goed en correct getraind worden. En ook een recreatie paard wil je gezond hebben, omdat recreatie niet minder zwaar en soms zelfs zwaarder is als sport.
Paarden die hoog in de sport lopen hebben ruiters die gerelateerd paard kunnen trainen zodat ze goed blijven, plus heel veel onderhoud bij de dierenarts enzovoorts. Zou je zo'n paard bij een mindere ruiter zetten of alleen maar aan lange teugel buitenritjes maken kan het in 1 keer afgelopen zijn.
Fly_high schreef:2x in de week intensief dressuuren naast wat recreatieve ritjes is toch ook gewoon niveau (basis)sportpaard?Dat er geen knhs sticker op komt te zitten doet er weinig toe qua belasting.
Ik heb 1x die fout gemaakt om niet rx te keuren want het was me wat duur "en wat als die afgekeurd wordt"Paard bleek straalbeen graad 4 met cyste te hebben en het ging alleen maar van kwaad tot erger. Achteraf gezien best heel erg jammer, wat een hoop zenuwen, geld en verdriet het me gekost heeft.
Mijn nieuwe paard in dezelfde (lage) prijsklasse wel röntgenologisch laten keuren en kan het van harte aanradenook al was de keuring zo een aanzienlijk deel van aanschafkosten.
evilginger schreef:Fly_high schreef:2x in de week intensief dressuuren naast wat recreatieve ritjes is toch ook gewoon niveau (basis)sportpaard?Dat er geen knhs sticker op komt te zitten doet er weinig toe qua belasting.
Ik heb 1x die fout gemaakt om niet rx te keuren want het was me wat duur "en wat als die afgekeurd wordt"Paard bleek straalbeen graad 4 met cyste te hebben en het ging alleen maar van kwaad tot erger. Achteraf gezien best heel erg jammer gezien wat een hoop zenuwen, geld en verdriet het me gekost heeft.
Hoeveel was de keuring ongeveer qua prijs? Als je dat wil meedelen natuurlijk. Ik vind er bitter weinig over, buiten dat ik al gehoord heb dat het dus tot €1000 kan oplopen, maar wil dus wel even horen hoe het bij jou was. Sowieso denk ik dat er nog een verschil is tussen België en Nederland, maar zoveel zal het prijsverschil niet schelen denk ik.
Eef_Bam schreef:Desi_2409 schreef:Ik begrijp het wel, als er 3 x negatief advies op volgt, is je spaarpot snel leeg...
Ik vind dit echt struisvogelpolitiek, niet rontgen keuren omdat een paard afgekeurd kan worden? Betekend dat je jezelf dus wel 3x een hoop ellende en verdere dierenartskosten (diegene die je krijgt als je nieuwe aanwinst na een paar maanden ineens klachten krijgt) bespaart. Een keuring kost echt net zoveel als 1 kreupelheidsonderzoek met foto's op de kliniek later. En dan zit je nog met een kapot paard dat misschien vaker behandeling nodig heeft of zelfs helemaal niet meer geneest.
Nogmaals, iedereen moet zelf weten of en hoe ze keuren. Maar voor 4/5000 euro een gezond en braaf paard vinden is gewoon zeldzaam in de huidige markt. Is het te mooi om waar te zijn, dan is het vaak ook gewoon niet waar..