Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desi_2409

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:46

Ik begrijp het wel, als er 3 x negatief advies op volgt, is je spaarpot snel leeg...
Misschien enkel klinisch keuren en evt aanvullend RX op advies van DA?
Of enkel paarden bekijken die al RX gekeurd zijn.. maar dan ligt de verkoopprijs vermoedelijk ook hoger.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:48

Ik heb op het moment 1 volbloed staan, maar die is normaal al verkocht. Gezien de stokmaat die je zoekt, moet je dan eerder bij de national hunt paarden zijn want de flat paarden zijn gemiddeld 1.63.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 12:29

Chess en Beegee ik heb jullie een pb gestuurd.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:19

Desi_2409 schreef:
Ik begrijp het wel, als er 3 x negatief advies op volgt, is je spaarpot snel leeg...
Of enkel paarden bekijken die al RX gekeurd zijn.. maar dan ligt de verkoopprijs vermoedelijk ook hoger.

Dit zou ik eerder doen. We zijn ook helemaal niet op zoek naar een sportpaard, daarom dat door mijn lesgever en vriendinnen die al jaren paarden kopen gezegd was geweest dat klinisch keuren genoeg zou moeten zijn. Ik ben zelf ook wel echt voorstander van röntgologisch keuren, maar klinisch zegt vaak ook al veel heb ik het idee. Als de DA aanraadt om toch RX te doen, dan laat ik dit zeker doen. Mogelijk bespreek ik ook op voorhand de prijs om eventueel op zijn minst toch de rug (en misschien de hals) op de foto te zetten.

Over wat iemand zei over artrose: klopt, valt inderdaad niet te genezen, maar wel te behandelen. Met een goede osteopaat kom je al ver. Sowieso wordt het paard niet super intensief in het werk gezet, mijn vader is eerder een hobbyruiter, ik rij 1-2x per week intensief dressuur, maar wil sowieso voldoende grondwerksessies etc ook in het programma steken. Sowieso pas ik mij aan aan de noden van het paard.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:29

Misschien moet ik ook even de wensen van mijn vader en ik opnoemen, niets is echt een plicht, buiten de grootte en het zadelmak zijn.

- merrie of ruin
- 1m44 (breed gebouwd) tot 1m65
- tussen 4 en 12 jaar
- zadelmak, mag nog werk aan zijn of nog doorgereden worden
- betrouwbaar, mag heus wel verschieten maar liever niet dat ze ineens aan de kletter gaan en niet terug te halen zijn
- liefst een leuk kleurtje, maar eigenlijk is alles buiten bruin met zwarte manen welkom
- verkeersmak
- ideaal als hij/zij als therapiepaard gebruikt kan worden
- liefst geen ijzers, indien toch nodig geen ramp
- medische voorgeschiedenis is bekend
- budget max. €5000

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:06

Desi_2409 schreef:

Ik vind dit echt struisvogelpolitiek, niet rontgen keuren omdat een paard afgekeurd kan worden :+ ? Betekend dat je jezelf dus wel 3x een hoop ellende en verdere dierenartskosten (diegene die je krijgt als je nieuwe aanwinst na een paar maanden ineens klachten krijgt) bespaart. Een keuring kost echt net zoveel als 1 kreupelheidsonderzoek met foto's op de kliniek later. En dan zit je nog met een kapot paard dat misschien vaker behandeling nodig heeft of zelfs helemaal niet meer geneest.

Nogmaals, iedereen moet zelf weten of en hoe ze keuren. Maar voor 4/5000 euro een gezond en braaf paard vinden is gewoon zeldzaam in de huidige markt. Is het te mooi om waar te zijn, dan is het vaak ook gewoon niet waar..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:14

evilginger schreef:
Desi_2409 schreef:

Dit zou ik eerder doen. We zijn ook helemaal niet op zoek naar een sportpaard, daarom dat door mijn lesgever en vriendinnen die al jaren paarden kopen gezegd was geweest dat klinisch keuren genoeg zou moeten zijn. Ik ben zelf ook wel echt voorstander van röntgologisch keuren, maar klinisch zegt vaak ook al veel heb ik het idee. Als de DA aanraadt om toch RX te doen, dan laat ik dit zeker doen. Mogelijk bespreek ik ook op voorhand de prijs om eventueel op zijn minst toch de rug (en misschien de hals) op de foto te zetten.

Over wat iemand zei over artrose: klopt, valt inderdaad niet te genezen, maar wel te behandelen. Met een goede osteopaat kom je al ver. Sowieso wordt het paard niet super intensief in het werk gezet, mijn vader is eerder een hobbyruiter, ik rij 1-2x per week intensief dressuur, maar wil sowieso voldoende grondwerksessies etc ook in het programma steken. Sowieso pas ik mij aan aan de noden van het paard.

Laat alsjeblieft ook RX keuren.. wij hebben een merrie met atrose en daar kan niet meer op gereden worden. Atrose word echt alleen maar slechter en de behandelingen om haar wel rijdend te krijgen zijn vreselijk duur (en ze word er niet beter van).

Snap niet dat je dat moet willen. :n

Omdat mijn oudere merrie de nodige problemen heeft met oa atrose, is er hier een jonkie gekomen waar ik mee verder kan. Zou daar niet te makkelijk over denken. Je gaat toch niet op voorhand al zo’n paard kopen??

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:25

Wat ik bijzonder vind: alle goedgekeurde hengsten worden RX gekeurd en mogen niet de dekdienst in wanneer zij geen "schone" foto's hebben. Hoe kan het dan dat er nog steeds paarden zijn die erfelijke afwijkingen hebben?
Wat niet iedereen weet is dat heel veel paarden geopereerd worden en daarna pas RX goedgekeurd, zelf voor de PROK keuringen wordt dit gedaan.. Met andere woorden. Als er echt enkel met "schone" paarden gefokt zou worden, zouden al deze RX keuringen niet meer hoeven toch??

Ook lopen er heel veel paarden op hoog niveau die echt niet door een RX keuring zouden komen en weten DA heel goed hoe je een RX foto kunt maken zodat de problemen niet gezien worden..
Daarom ben ik erg sceptisch over een dure RX keuring..

Ben benieuwd hoe jullie dat zien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:31

Wat je schrijft is deels waar, maar een OC/OCD kan ook ontstaan door externe factoren. Hoeft dus niet altijd erfelijk te zijn. Daarnaast kan iets als artrose ook makkelijk ontstaan door afwijkende beenstanden maar ook door mismanagement in de training, slechte bodems, bouw etc.

En er zijn meer gebreken die doorgefokt kunnen worden, verbening hoefkraakbeen, spat etc.

HKO is bijv. in de KWPN fokkerij door strenge selectie er behoorlijk uitgefokt, maar vele stamboeken zijn niet kritisch genoeg wbt gezondheid. Als er uberhaupt al naar gekeken wordt.

En soms wordt er moeilijk gedaan over zaken die nooit problemen zouden geven. Een OCD op een gunstige plek en ingekapseld bijvoorbeeld. Voor mij is het klinische beeld altijd doorslaggevend.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:33

Desi_2409 schreef:
Wat ik bijzonder vind: alle goedgekeurde hengsten worden RX gekeurd en mogen niet de dekdienst in wanneer zij geen "schone" foto's hebben. Hoe kan het dan dat er nog steeds paarden zijn die erfelijke afwijkingen hebben?
Wat niet iedereen weet is dat heel veel paarden geopereerd worden en daarna pas RX goedgekeurd.. Met andere woorden. Zelf voor de PROK wordt dit gedaan. Als er echt enkel met "schone" paarden gefokt zou worden, zouden al deze RX keuringen niet meer hoeven toch??

Ook lopen er heel veel paarden op hoog niveau die je echt niet door een RX keuring zouden komen en weten DA heel goed hoe je een RX foto kunt maken zodat de problemen niet gezien worden..
Daarom ben ik erg sceptisch over een dure RX keuring..

Ben benieuwd hoe jullie dat zien?

Ik denk dat er te veel gefokt wordt met paarden (vooral merrie's) die stuk zijn.
Daarnaast denk ik dat er te veel paarden niet onder de ideale omstandigheden opgroeien, zoals als veulen en jong paard te veel op de box en te weinig vrije beweging.

Paard kan altijd door niet aangeboren omstandigheden iets gaan mankeren waardoor hij de RX niet meer doorkomt, hoeveel paarden worden niet overbelast (stuk gereden), zijn daarbij te zwaar, worden opgehokt enzovoort.

Een mens kan aanleg hebben voor artrose, maar dit ook door fysieke overbelasting ontwikkelen. Ik denk dat dit voor paarden ook geldt en je vooral met gezond boeren verstand naar de situatie moet kijken.

Zeker rassen die er om bekend staan, zoals friezen, zou ik op de foto zetten. Artrose is progressief en voor je het weet heb je een hele dure grasmaaier staan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:33

Niet alle fokmerries worden rx gekeurd, in tegendeel het lijkt nog steeds best gebruikelijk om merries te dekken die geblesseerd zijn of door lichamelijke gebreken niet geschikt als rijpaard.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:46

Wiwabalia schreef:
Laat alsjeblieft ook RX keuren.. wij hebben een merrie met atrose en daar kan niet meer op gereden worden. Atrose word echt alleen maar slechter en de behandelingen om haar wel rijdend te krijgen zijn vreselijk duur (en ze word er niet beter van).

Snap niet dat je dat moet willen. :n

Omdat mijn oudere merrie de nodige problemen heeft met oa atrose, is er hier een jonkie gekomen waar ik mee verder kan. Zou daar niet te makkelijk over denken. Je gaat toch niet op voorhand al zo’n paard kopen??

Als het gekend is of in de klinische keuring eruit komt, nee dan koop ik dat paard inderdaad niet. Ik geef ook wel toe dat ik geen expert ben op het gebied van artrose, maar onbekend is het zeker niet voor mij. Ik zou mijn paard ook nooit dwingen om “rijdbaar” te worden als die kampt met iets van artrose etc, maar soms weet je dat gewoon ook niet op voorhand en krijgen ze na een tijd toch artrose. Soms valt het gewoon niet te voorspellen. Sowieso probeer ik nog om de RX er door te krijgen bij mijn vader, maar die is koppiger als de gemiddelde haflinger..
Ik ga ook al wel onze verwachte dierenarts contacteren om te vragen hoeveel dit bij hem zou kosten, misschien dat dat helpt om mijn vader te overtuigen
Laatst bijgewerkt door evilginger op 13-07-23 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:47

Fly_high schreef:
Niet alle fokmerries worden rx gekeurd, in tegendeel het lijkt nog steeds best gebruikelijk om merries te dekken die geblesseerd zijn of door lichamelijke gebreken niet geschikt als rijpaard.

Dit is ook heel opvallend op de paardenmarkt. Merries waarbij dan weidemaatje/fokmerrie staat die dan dus blijken te kampen met blessures of kissing spines

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:13

Over artrose. Mijn paard ging binnen 2 jaar van fit gezond en actief met klein gek bultje op de sprong via weideversiering naar ingeslapen met sprong zo groot als een voetbal en te veel pijn.. onder het zadel is hij nooit een pas kreupel geweest, puur naar kliniek wegens gekke bultje. Op het eind had hij echt pijn.

Dat mensen op zo een paard toch nog stapritjes willen maken moet iedereen zelf weten maar in mijn optiek ben je dan gewoon willens en wetens een paard met pijn aan het rijden. Ik wil dat niet voor mijn paarden.

Qua OC etc, de PROK en D-OC hebben een bepaalde betrouwbaarheids factor, waarbij die bij D-OC betrouwbaarder is dan bij PROK omdat dat genetisch is en niet optisch zoals PROK. Maar geen van beiden zijn 100% Je verlaagt alleen de kansen op en de graad in de algehele populatie, waardoor het over een aantal generaties sterk verminderd voor zou moeten komen.

Maar OC en OC-D is in veel gevallen mee te leven of behandelbaar. Artrose niet.

Overigens zijn er bij particuliere verkopers vaak wel afspraken over keuringskosten te maken. Zo had ik afgesproken dat ik de helft zou betalen bij afkeuring en kosten voor mij bij goedkeuring. Dat had iemand anders in dit topic al vermeld en leek me een reeel voorstel, dus zo is het uiteindelijk gegaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:23

evilginger schreef:
Fly_high schreef:

Dit is ook heel opvallend op de paardenmarkt. Merries waarbij dan weidemaatje/fokmerrie staat die dan dus blijken te kampen met blessures of kissing spines

Dat klopt. Als een merrie niet meer bereden kan worden, wil men er toch iets mee doen en gaat er daarom een veulentje uit fokken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:26

@Manic, klopt, zo hebben wij het ook gedaan. Bij afkeuren 50/50.

Ik begrijp ook niet dat men paarden met atrose compleet inspuiten zodat ze niet meer kreupel lopen, vervolgens gaan ze weer fanatiek rijden, maand later weer kreupel > weer inspuiten.

Dat is enkel maar een lapmiddel en je paard willens en wetens willen blijven rijden voor jouw eigen plezier.

Mijn merrie is daarom met pensioen. Zolang ze blij rond blijft lopen en onbelast kan, wat andere paarden ook kunnen, is het goed. Zodra dat niet meer gaat, gaan we nadenken over “DE” moeilijke beslissing.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:39

evilginger schreef:
Desi_2409 schreef:

Ik denk dat je het wat onderschat. Paard met artrose heeft niks aan een osteopaat, dus ik weet niet wat je bedoeld dat je er ver mee komt. Sterker nog, goede therapeuten ook fysio, zullen bij twijfels niet behandelen tot het paard onderzocht is en er beeldvorming is bij de da.

Een paard met artrose of andere afwijkingen moet juist heel goed en correct getraind worden. En ook een recreatie paard wil je gezond hebben, omdat recreatie niet minder zwaar en soms zelfs zwaarder is als sport.

Paarden die hoog in de sport lopen hebben ruiters die gerelateerd paard kunnen trainen zodat ze goed blijven, plus heel veel onderhoud bij de dierenarts enzovoorts. Zou je zo'n paard bij een mindere ruiter zetten of alleen maar aan lange teugel buitenritjes maken kan het in 1 keer afgelopen zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:47

2x in de week intensief dressuuren naast wat recreatieve ritjes is toch ook gewoon niveau (basis)sportpaard? :) Dat er geen knhs sticker op komt te zitten doet er weinig toe qua belasting.

Ik heb 1x die fout gemaakt om niet rx te keuren want het was me wat duur "en wat als die afgekeurd wordt" :+ Paard bleek straalbeen graad 4 met cyste te hebben en het ging alleen maar van kwaad tot erger. Achteraf gezien best heel erg jammer, wat een hoop zenuwen, geld en verdriet het me gekost heeft.

Mijn nieuwe paard in dezelfde (lage) prijsklasse wel röntgenologisch laten keuren en kan het van harte aanraden :j ook al was de keuring zo een aanzienlijk deel van aanschafkosten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:08

Fly_high schreef:
2x in de week intensief dressuuren naast wat recreatieve ritjes is toch ook gewoon niveau (basis)sportpaard? :) Dat er geen knhs sticker op komt te zitten doet er weinig toe qua belasting.

Ik heb 1x die fout gemaakt om niet rx te keuren want het was me wat duur "en wat als die afgekeurd wordt" :+ Paard bleek straalbeen graad 4 met cyste te hebben en het ging alleen maar van kwaad tot erger. Achteraf gezien best heel erg jammer, wat een hoop zenuwen, geld en verdriet het me gekost heeft.

Mijn nieuwe paard in dezelfde (lage) prijsklasse wel röntgenologisch laten keuren en kan het van harte aanraden :j ook al was de keuring zo een aanzienlijk deel van aanschafkosten.

Ja, of ik noem basis sport ook recreatie haha. Of buiten rijden kan ook sport zijn. :j Maar het ligt ook nog aan die andere dagen, wat het niveau is van de recreatie. Als het heel zwart wit gezien aan de lange teugel met rug weggedrukt over zware ongelijke bospaden is moet je zeker weten een gezond paard hebben.

Verder helemaal met je eens. :j Hier braaf klinisch laten keuren en goedgekeurd maar binnen een paar maanden kreupel en bleek van binnen helemaal versleten te zijn. De rust die hij voor verkoop had gehad was precies genoeg om klinisch goed te zijn, zodra er belasting bij kwam kijken was hij dat niet meer.
2 paarden gehad waarbij röntgenfoto's ons heel veel verdriet en geld bespaard zouden hebben. Ook al was ik gek op beide, het was niet leuk.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:35

MyWishMax schreef:
Ik denk dat je het wat onderschat. Paard met artrose heeft niks aan een osteopaat, dus ik weet niet wat je bedoeld dat je er ver mee komt. Sterker nog, goede therapeuten ook fysio, zullen bij twijfels niet behandelen tot het paard onderzocht is en er beeldvorming is bij de da.

Een paard met artrose of andere afwijkingen moet juist heel goed en correct getraind worden. En ook een recreatie paard wil je gezond hebben, omdat recreatie niet minder zwaar en soms zelfs zwaarder is als sport.

Paarden die hoog in de sport lopen hebben ruiters die gerelateerd paard kunnen trainen zodat ze goed blijven, plus heel veel onderhoud bij de dierenarts enzovoorts. Zou je zo'n paard bij een mindere ruiter zetten of alleen maar aan lange teugel buitenritjes maken kan het in 1 keer afgelopen zijn.

Hmm ja daar heb je wel gelijk in. Misschien had ik er ook nog bij moeten zetten dat revalidatie of dus het soort trainen dan ook specifiek aan het paard moet zijn, zodat we de beste manier vinden om met artrose om te gaan. Maar ik kan wel volgen met wat je zegt, dus goed om mij wat nieuwe inzichten op te doen!

Ik las net ook je reactie van dat recreatief even intensief kan zijn als sport, en daar kan ik mij ook wel in vinden. Sowieso moet je paard gezond zijn om op het recreatief niveau te rijden dat ik vroeger met mijn verzorgpaarden reed. Nu komt er gewoon bij dat ik meer kennis en ervaring heb, en het waarschijnlijk op een meer juiste manier doe dan toen en ook meer rond het mentale welzijn van het paard wil werken. Ik neem dit allemaal sowieso mee in het motiveren van mijn vader om toch ook voor de RX keuring te gaan!

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:37

Fly_high schreef:

Hoeveel was de keuring ongeveer qua prijs? Als je dat wil meedelen natuurlijk. Ik vind er bitter weinig over, buiten dat ik al gehoord heb dat het dus tot €1000 kan oplopen, maar wil dus wel even horen hoe het bij jou was. Sowieso denk ik dat er nog een verschil is tussen België en Nederland, maar zoveel zal het prijsverschil niet schelen denk ik.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:42

Wij waren bij een Arthur in Wierden rond de € 856 eu kwijt. Alles rondom incl hals/rug op de foto en klinisch gekeurd.

Lijkt veel, maar bespaart je echt veel ellende later. Paarden krijgen al genoeg andere dingen gedurende hun leven.

Dit was een 3 jarige waar nog niks mee was gedaan (nog niet zadelmak enz).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:06

Ik was €600 kwijt klinisch, rontgen, hals, rug en die kwam aan huis (kop van Overijssel).

Het is zeker de moeite waard om een rondje te bellen voor de kosten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:13

evilginger schreef:
Fly_high schreef:

Ik heb 1x die fout gemaakt om niet rx te keuren want het was me wat duur "en wat als die afgekeurd wordt" :+ Paard bleek straalbeen graad 4 met cyste te hebben en het ging alleen maar van kwaad tot erger. Achteraf gezien best heel erg jammer gezien wat een hoop zenuwen, geld en verdriet het me gekost heeft.

Hoeveel was de keuring ongeveer qua prijs? Als je dat wil meedelen natuurlijk. Ik vind er bitter weinig over, buiten dat ik al gehoord heb dat het dus tot €1000 kan oplopen, maar wil dus wel even horen hoe het bij jou was. Sowieso denk ik dat er nog een verschil is tussen België en Nederland, maar zoveel zal het prijsverschil niet schelen denk ik.

Volgens mij rond €800, misschien net iets meer dan dat. Het kan goedkoper maar ik wilde per se bij mijn vaste (dure) kliniek keuren :o Klinisch en rx foto's van de benen.

Verhaal was dat het paard al röntgenologisch gekeurd was bij de verkoper wel met bemerking en door hun eigen (vaste) veearts dus ik wilde wel 2nd opinion hebben of die bemerking nou echt zo onschuldig was ;) paard was niet veel duurder dan wat jij zoekt denk ik vandaar voelde die uitgebreide keurig qua kosten een beetje uit verhouding :+ Het is hoe dan ook nog steeds leuker en goedkoper dan maandenlang met een geblesseerd paard zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:37

Eef_Bam schreef:
Desi_2409 schreef:

Ik vind dit echt struisvogelpolitiek, niet rontgen keuren omdat een paard afgekeurd kan worden :+ ? Betekend dat je jezelf dus wel 3x een hoop ellende en verdere dierenartskosten (diegene die je krijgt als je nieuwe aanwinst na een paar maanden ineens klachten krijgt) bespaart. Een keuring kost echt net zoveel als 1 kreupelheidsonderzoek met foto's op de kliniek later. En dan zit je nog met een kapot paard dat misschien vaker behandeling nodig heeft of zelfs helemaal niet meer geneest.

Nogmaals, iedereen moet zelf weten of en hoe ze keuren. Maar voor 4/5000 euro een gezond en braaf paard vinden is gewoon zeldzaam in de huidige markt. Is het te mooi om waar te zijn, dan is het vaak ook gewoon niet waar..

Nee, het betekend vaak dat je betere selectiecriteria moet hebben en wellicht moet zorgen voor wat ondersteunende kennis van zaken.

Inschatting: zeker de helft van alle negatieve adviezen zijn niet nodig als de koper beter oplet en afhaakt voordat men gaat keuren.