Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:58

Kippengaas roest weg.
Dat hebben wij hier eerst aan de onderkant gehad, dat zit niet meer. Dan heb je dus echt een dikke variant nodig net als het hekwerk zelf en ook dan vraag ik mij af roest dat niet weg.

Als ik toen wist wat ik nu weet had ik denk ik van die betonmatten in laten graven ipv het kippengaas.
Ook dat zal vast wel door gaan roesten op den duur maar dan zijn wij denk ik oud en bejaard.

Maar goed, dan springen ze ook nog vrolijk erover.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:04

Jessix schreef:
Ik zou best willen investeren in een hoog heras hekwerk maar dan moet ik wel redelijk zeker zijn dat het wolven ook echt buiten houdt.

Heb dan inderdaad wat vragen over wat je moet doen om graven te voorkomen. Gaas ingraven, ja dat snap ik. Maar roest dat niet weg? Ik zou liever niet elke 3 jaar opnieuw dat moeten laten doen. Dan iets van beton ofzo… Het wordt in elk geval nogal een investering.

Ik heb eerder gelezen dat een omheining max 1.80 hoog mag zijn (gemeentelijke bepalingen). Althans bij onze gemeente. Geen idee of dat per gemeente scheelt. Maar 1.80 daar kunnen ze ook best overheen.

different1

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:14

Ik lees al lang mee, en zat te denken: iedereen heeft het over gaas, maar de wolf klimt ook.
Ik zou eerder denken aan zoiets, wel echt onbetaalbaar overigens (per stuk, 220cm breed 180cm hoog, €140,-)
Afbeelding

Sowieso in veel gemeentes te hoog, maar de wolf kan er niet in klimmen en ook niet tussen de spijlen door, althans, als die dicht genoeg op elkaar staan. Moet er nog wel iets op het springen en graven bedacht worden....

Het is echt gekkenwerk dit |(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:03

En het wild wat op de vlucht is loopt zich op een nare manier vast in dergelijke afrasteringen.
Wild groot en en klein, vee en paarden die verstrikt raken in stroomdraden en afschuwelijk lijden.
Ree -en hertenbokken die met gewei vast komen te zitten in de spijlen of stroomdraden.
Of gewoon met hun lijf zichzelf klem lopen in paniek.

En zoals hier boven al gezegd, op de meeste plekken mag een afscheiding niet hoger zijn dan 1.80 meter.

Ik zet hier de dieren ‘s nachts op stal en de deuren blijven ‘s nachts dicht.
Dat doe ik om mijn dieren veilig te houden.

In zuidwest Drenthe worden koeien en jongvee niet meer geweid vanwege de wolf.
Daar zijn zelfs kalveren uit de iglo’s gesleurd door de wolf.
Wolven die stallen binnen gaan.
Dat vee niet meer veilig geweid kan worden op sommige plekken is daardoor een extra kostenpost voor de veehouder.
Extra mest afvoeren, kost extra geld, ipv dat koeien het gras zelf ophalen, extra maaien en vervoer naar de stal. En dan ook nog eens de kosten voor het wolfproof/werend maken van je afrastering.
Die € 20.000,- is ontoereikend voor boeren. Plus het feit dat die potjes zo leeg zijn.
Het is niet meer leuk voor een veehouder, plus alle andere regels die voor hen gelden.
Ook voor hobbydierhouder is het ook niet grappig dat je dieren niet meer kunt huisvesten en laten weiden zoals je dat al jaren en jaren gewend bent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:04

Kippengaas roest idd weg. Binnen 3 jaar waren mijn konijnen er dwars doorheen. Daarnaast knaagt een wolf dat met niets kapot. Gezien Tsjechische wolfhonden zelfs door heras hekwerk knagen binnen 5 a 10 minuten hoef je niet verwachten dat echte wolven achter kippengaas blijven.
Alles wat wettelijk mag qua omheining is gewoon niet afdoende en schijnveiligheid

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:14

er zijn zelfs plaatsen waar niet hoger mag dan een meter, dan mag de 120 aanbevolen huppeltjes hoogte niet eens.

en idd verschrikkelijk wild dat ook vast zit, filmpjes van reeën die schokken krijgen.
Ongelooflijk dat dat dus als het ware gepromoot word ;(
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-03-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:15

Ik denk ingraven met betongaas, dat zou wel goed blijven. Wat hekwerk zelf betreft denk ik aan zoiets. https://www.heras.nl/producten/hekwerk/staalmathekwerk/. Of inderdaad die spijlen.

Ik ben me inderdaad bewust van de prijs. :wow: Vandaar dat ik er ook vrijwel 100% zeker van wil zijn dat het de wolf tegenhoud en dat ik er de komende 20 jaar geen omkijken naar heb.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:16

Als ik nu nog hekwerk zou zetten zou ik idd geen gaas gebruiken maar ook geen staalmatten, daar klimt hij gewoon in.
Maar de spijlen die different1 beschrijft.
Als je portemonnee dat trekt dan....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:19

Scum schreef:
Jessix schreef:
Ik zou best willen investeren in een hoog heras hekwerk maar dan moet ik wel redelijk zeker zijn dat het wolven ook echt buiten houdt.

Heb dan inderdaad wat vragen over wat je moet doen om graven te voorkomen. Gaas ingraven, ja dat snap ik. Maar roest dat niet weg? Ik zou liever niet elke 3 jaar opnieuw dat moeten laten doen. Dan iets van beton ofzo… Het wordt in elk geval nogal een investering.

Ik heb eerder gelezen dat een omheining max 1.80 hoog mag zijn (gemeentelijke bepalingen). Althans bij onze gemeente. Geen idee of dat per gemeente scheelt. Maar 1.80 daar kunnen ze ook best overheen.

Dat zal hier ook wel. Maar met die hoogte en dan nog een stroomdraad erop die naar buiten is gebogen heb je in elk geval iets van een hindernis, hopelijk...

Voor nu zitten we hier nog niet met een gevestigde roedel, dus ik kan het nog wel af met 's nachts alles opsluiten en overdag in het zicht naar buiten. Maar als er op de heuvelrug ook 13 wolven gaan huishouden dan zou ik toch wat meer moeten/willen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:21

DuoPenotti schreef:
Als ik nu nog hekwerk zou zetten zou ik idd geen gaas gebruiken maar ook geen staalmatten, daar klimt hij gewoon in.
Maar de spijlen die different1 beschrijft.
Als je portemonnee dat trekt dan....

Stroomdraadje erop? Of anders inderdaad de spijlen, maar dan zit je weer met paardenvoetjes die er misschien wel tussen passen... -O-

Wat een gedoe he?! |o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:23

ja echt hè..... ;(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:25

Ik heb mijn collega’s gister ook geprobeerd uit te leggen dat het ook weer gevaarlijk is als 600 kilo met 40-50km/u in de omheining klapt dat het eigenlijk moet breken. En niet alsof je met 50km/u tegen een betonnen muur rijdt, want dat doet ook heel zeer. Dat werkt ook niet. Hoeveel stroom je er ook op zet.

Kortom: ik zie gewoon geen sluitende oplossing.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:58

Daarom had ik ook lint. Nu 1 draad koord erbij. Eigenlijk zou 1 draad extra misschien beter zijn. Maar wanneer een wolf rondjes gaat rennen om de bak kan ik mij niet voorstellen dat die arme pony’s zich dood gaan rennen. Dan misschien nog een escape om dwars door het lint te gaan denk ik dan maar.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:23

Wat ik mee kreeg van een lezing over de wolf is dat hekwerk zoals dat ven Heras, of het gebruik van gaas door een wolf al op een afstand gezien wordt, en ze daar dan over heen kunnen klimmen of (als het laag genoeg is) springen. Dat juist door het gebruik van enkel horizontale draden ze pas later bedenken dat er een versperring is, en er dan proberen om heen te lopen, en zo niet door de afrastering heen gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:45

Echt, hoe is dit mogelijk? Geen enkele melding van een wolf hier in de omtrek geweest en zo een melding van een wolf in omgeving vliegveld midden zeeland..... of de melding klopt niet of deze is echt letterlijk uit de lucht komen vallen. Ongezien daar komen vanaf? Brabant? België? Is eigenlijk onmogelijk. Veel te weinig bos

Ondertussen vanmiddag vanuit de paardenwei

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:53

dierenfan schreef:
Kippengaas roest idd weg. Binnen 3 jaar waren mijn konijnen er dwars doorheen. Daarnaast knaagt een wolf dat met niets kapot. Gezien Tsjechische wolfhonden zelfs door heras hekwerk knagen binnen 5 a 10 minuten hoef je niet verwachten dat echte wolven achter kippengaas blijven.
Alles wat wettelijk mag qua omheining is gewoon niet afdoende en schijnveiligheid

Je zou bijna een klap stroom op dat hele hekwerk zetten dan.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:00

dierenfan schreef:
Echt, hoe is dit mogelijk? Geen enkele melding van een wolf hier in de omtrek geweest en zo een melding van een wolf in omgeving vliegveld midden zeeland..... of de melding klopt niet of deze is echt letterlijk uit de lucht komen vallen. Ongezien daar komen vanaf? Brabant? België? Is eigenlijk onmogelijk. Veel te weinig bos

[ [url=m/nM6Hev.jpg]Afbeelding[/url] ]

Provincie Zeeland of plaatsje Zeeland?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:25

Wolven komen niet uit de lucht vallen, al schijnen ze wel vaker met de auto te kunnen komen :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:17

hoogendroog schreef:
Wolven komen niet uit de lucht vallen, al schijnen ze wel vaker met de auto te kunnen komen :+

:D omdat het bij vliegveld midden zeeland is haha.

Dat vliegveld ligt midden in provincie Zeeland. Kreeg later door bij de plaats Wolphaartsdijk

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:11

Dat is in de buurt van Goes. Raar inderdaad. Er zijn al meer dan een jaar geen meldingen meer van wolven daar in de buurt. Ik woon tussen bergen op zoom en kalmthoutse heide, dus ook vlak voor Zeeland. Hier ook al meer als een jaar niks, dus ze komen ook niet uit Brabant/België :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:19

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:25

Skessa_ schreef:
Dat is in de buurt van Goes. Raar inderdaad. Er zijn al meer dan een jaar geen meldingen meer van wolven daar in de buurt. Ik woon tussen bergen op zoom en kalmthoutse heide, dus ook vlak voor Zeeland. Hier ook al meer als een jaar niks, dus ze komen ook niet uit Brabant/België :+

Ik op eiland Tholen dus ook erg goed bekend daar. Opgegroeid in Reimerswaal dus zeer goed bekend daar. Ik begrijp echt helemaal niet hoe een wolf opeens daar kan zijn. Zwemmend lukt ook niet zomaar. Moet bijna wel foute melding zijn of uitgezet

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:52

dierenfan schreef:

Een jaar geleden is hier 1 wolf gemeld, daarna niks meer. Hij loopt er nog steeds en heeft ondertussen een vriendje of vriendinnetje. Nee, niet uit de lucht komen vallen, gewoon niet gemeld

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:54

Everwind schreef:
dierenfan schreef:

Een jaar geleden is hier 1 wolf gemeld, daarna niks meer. Hij loopt er nog steeds en heeft ondertussen een vriendje of vriendinnetje. Nee, niet uit de lucht komen vallen, gewoon niet gemeld

Waar is hier? Waar leeft die wolf dan van als er nooit meldingen zijn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:59

Ik lees hier mee. Hebben jullie vanochtend het 8 uur journaal op rtl nieuws gezien?

Daar gaf de PvdD zijn mening, vond het redelijk bijzonder dat ze de paralel trokken naar dieren uit de veehouderij die naar de slacht gingen. Ook beschermden mensen hun vee niet goed genoeg. Zal even kijken of ik een link kan delen.
Dat is dan een partij voor de dieren... niet voor alle dieren blijkbaar :o