Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:59

Heeft Lelieveld wel of niet gezegd dat wolven niet in stallen komen?
Dat vind ik dan weer interessant..

Als deze man een gaas of een hek had geplaatst, had dit waarschijnlijk niet gebeurd. Als je toch een stal hebt,dan is dat een kleine moeite wellicht?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:07

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:
klopt, dat zal het antwoord wel zijn

ophokken oh zo zielig beter 24/7 buiten, oooh je hebt de stal niet hermetisch dicht... Dat liefste in 1 zin.

nee ons werd wijs gemaakt door Lelieveld, wolven zijn schuw en komen niet dichtbij bebouwing en zeker niet binnen in stallen....

Moderatoropmerking:
Bericht tegen de boktregels verwijderd.

Nee jij bent goed bezig! :roll:
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 03-03-23 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht in quote verwijderd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:10

Nou inderdaad zeg! Ga hier nog even lekker verder.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:34

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 03-03-23 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:38

Jammer van de quote heb haar op foei. Lijkt me duidelijk waarom. Ze heeft blijkbaar een hetze tegen mij.
Maar goed zegt meer over haar dan over mijn terechte uitspraken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:48

Cer schreef:

Als deze man een gaas of een hek had geplaatst, had dit waarschijnlijk niet gebeurd. Als je toch een stal hebt,dan is dat een kleine moeite wellicht?

Ja heeft hij gezegd
https://www.stal-en-akker.nl/artikel/37 ... te-houden/

En zo blijft hij de grens oprekken. Eerder was het wolven raster voldoende. Ondertussen weten we beter.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/achterg ... m-is-onzin

En het cijfer van de honden klopt ook niet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:55

Nikass schreef:
Moderatoropmerking:

Een gevalletje “de pot verwijt de ketel....” :(
Reden: Bericht in quote verwijderd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:57

DuoPenotti schreef:
Cer schreef:

Ja heeft hij gezegd
https://www.stal-en-akker.nl/artikel/37 ... te-houden/

Je kunt blijkbaar niet lezen, want dat zegt hij hier dus niet.
Hij zegt alleen dat de wolf dan waarschijnlijk het snelste door het gebied trekt.
Hij zegt nergens dat een wolf niet in stallen komt.
En dat is dus precies wat je elke keer doet: informatie verdraaien en in je eigen straatje aanpassen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:02

Nou ja, je moet de schapen voorlopig (hoe lang?) binnen doen, en inderdaad wachten totdat de wolf voorbij getrokken is. Ik vind dat een nogal versimpelde weergave van hoe het werkt. Maar goed, ik heb geen schapen en geen wei, dus sja..

Hebben alle gemeentes al meegewerkt met het plaatsen van grote afsluitbare stallen? Daar zijn vergunningen voor nodig toch?

In het tweede artikel doet hij het helemaal makkelijk af.. Een paar hekken voor een paar tientjes (?) en dan ben je klaar.. Ik geloof toch niet helemaal dat het zo werkt.. (plus dat je dan dus alles aan het afsluiten bent, ik vraag me af welke invloed dat heeft.. )

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:07

Cer schreef:
Nou ja, je moet de schapen voorlopig (hoe lang?) binnen doen, en inderdaad wachten totdat de wolf voorbij getrokken is. Ik vind dat een nogal versimpelde weergave van hoe het werkt. Maar goed, ik heb geen schapen en geen wei, dus sja..

Hebben alle gemeentes al meegewerkt met het plaatsen van grote afsluitbare stallen? Daar zijn vergunningen voor nodig toch?

In het tweede artikel doet hij het helemaal makkelijk af.. Een paar hekken voor een paar tientjes (?) en dan ben je klaar.. Ik geloof toch niet helemaal dat het zo werkt.. (plus dat je dan dus alles aan het afsluiten bent, ik vraag me af welke invloed dat heeft.. )

Zo goed werken die wolf wetende rasters.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:09

Coby schreef:
Vandaag hier op minder dan een kilometer aan een drukke doorgaande weg 2 schapen gepakt en 2 gewond. Ik heb de mini’s ‘s nachts binnen maar laat ze tot negen uur altijd nog buiten. Nu steeds meer checken in de avonduren. Niks aan dit. En het kan toch echt niet zomaar zo doorgaan?

Jup, jij zit vlakbij mij ook. Ik vind er niets aan :(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:15

Ja, dan moeten de schapen, dus maar naar binnen.
Maar die stallen zijn er niet...
dus dan? Dan lost het probleem zich vanzelf op, want dan is er binnenkort geen schaap meer te vinden.. ?
Of zal het zo'n vaart niet lopen... ?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:24

Mijn buren zijn al met de schapen gestopt.
Die lopen in de winter, achter schapen net met stroom, op diverse percelen.
1 aanblik was voor hen genoeg om te stoppen.
Zeker gezien dat er nog geen oplossingen van het probleem komt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:31

DuoPenotti schreef:
Mijn buren zijn al met de schapen gestopt.
Die lopen in de winter, achter schapen net met stroom, op diverse percelen.
1 aanblik was voor hen genoeg om te stoppen.
Zeker gezien dat er nog geen oplossingen van het probleem komt.

en zo zijn er helaas veel meer mensen die het niet meer zien zitten om op deze manier verder te moeten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:11

Idd heel die wolf werende rotzooi werkt gewoon niet. En kom aub niet met die onzin tegen argumenten dat bepaalde stroomdraden mogelijk 5 a 10 cm te hoog of te laag hingen. Dat is enkel onzin die pro wolf verkoopt om hun straatje schoon te praten. Die paar centimeters gaan echt geen levens redden!!! Ontzettend triest dat het zo moet gaan hier in NL waar gewoon geen geschikte leefomgeving voor wolven is!! Heel misschien de veluwe maar ook dat gebied is niet oke voor de populatie die er nu al zit

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:12

Inderdaad
Daarnaast die dikke vacht. Die draad komt nog niet op de huid al heb je het graag. Net als een shet die met zijn manen de draad omhoog drukt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:26

dierenfan schreef:
Idd heel die wolf werende rotzooi werkt gewoon niet. En kom aub niet met die onzin tegen argumenten dat bepaalde stroomdraden mogelijk 5 a 10 cm te hoog of te laag hingen. Dat is enkel onzin die pro wolf verkoopt om hun straatje schoon te praten. Die paar centimeters gaan echt geen levens redden!!! Ontzettend triest dat het zo moet gaan hier in NL waar gewoon geen geschikte leefomgeving voor wolven is!! Heel misschien de veluwe maar ook dat gebied is niet oke voor de populatie die er nu al zit

Vooral dat onderste draad vrijhouden is geen doen.
Wij laten het gras altijd uitbloeien, dan moeten we dus nog meer land inleveren ivm een veilige heining neerzetten (de huidige kan het niet) en dan ook nog eens ruim eronder maaien, handmatig ofzo?? zodat het gras er niet tegenaan kom.

Laat staan takken, molshopen, maisveld van de buren enz enz.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:36

Is in de praktijk geen doen, dus dan gaas, want ja, moet ook ingegraven, anders graven ze er onderdoor.
Ik zie echt niet een optie die 100% wolven buiten houdt en mijn paarden 100% binnen, behalve 3,5m hoog beton ofzo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:48

Ik heb dus gaas. Maar idd daar gaan ze onderdoor en net zo vrolijk overheen. Want die 3 meter van de dierentuin mag niet.
Gaas ingraven dan moet het precies aansluiten en roest dat ook niet weg?

Maar hier koste ons dat gazen hekwerk 18 jaar terug bijna 25.000 euro.
Dus nu alles duurder wat gaat dat nu dan wel niet kosten net zoveel meters ingraven?
Ik kan verklappen dat we dat niet hebben liggen...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:40

Duopenotti die link wat ik gaf met die u profiel dingen valt qua prijs mee (nou ja eigenlijk is het geld uit moeten geven ivm wolf al teveel..). Ik heb met LynnNikita uitgerekend en komen uit rond een euro per pinding. Dat zijn 2,5 per meter. Deze kun je door het draad doen en dan kan die ook niet opzij gedrukt worden. (prijs is zonder verzenden trouwens). Denk dat het minder werkintensief is aangezien je deze de grond in mept. Maar goed prijs ook weer afhankelijk hoeveel je nodig hebt of het wel of niet veel is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:48

dus 2,5 euro per meter zeg je? Begrijp ik dat goed?
Hoe ver staan die pootjes dan uit elkaar?

Dat is "maar" 1600 euro.
En dan nog stroomdraden buitenkant, en het blijft te laag

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:31

Ik ben van mij mening dat stroomdraden niet voldoende zijn.
Mits een goede fundering in de grond en minimaal 3 meter hoog.

Wolf is te slim, die weet wel dat hij geen optater krijgt als ie maar geen contact met de grond maakt. Vervolgens pakt ie de dieren binnen de omheining of jaagt ze er door heen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:30

DuoPenotti schreef:
dus 2,5 euro per meter zeg je? Begrijp ik dat goed?
Hoe ver staan die pootjes dan uit elkaar?

Dat is "maar" 1600 euro.
En dan nog stroomdraden buitenkant, en het blijft te laag

pfff groter stuk grond is fijn maar niet als je aanpassingen moet doen :+

Wij hadden bedacht de u vormen 50 of 60 diep/lang te maken en 20 cm breed en dan zorgen dat je dus elke 20 cm een stengel in de grond hebt zeg maar. Dat is dan zonder die overlapping zoals wolffencing het doet. Geen idee wat verstandiger is, overlap of niet, dan zouden ze breder kunnen worden.
Ik kom nu rond de €0,85 uit voor 400 stuks excl. btw.

Maar ben het ermee eens, denk dat het echt nooit helemaal wolfproof kan worden. Maar om de poort zo open te zetten van goh kom maar is ook al zoiets.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:41

Ja en dan te weten dat we 18 jaar geleden wel flink geïnvesteerd hebben in een gazen hekwerk zodat we er van af waren...
Onze dieren binnen. Dus andere mensen die geen overlast hebben van onze dieren.
Anderzijds honden, mensen kinderen die niet ineens op je erf staan, paardjes aaien dat was de insteek.
En dat lukt ook al 18 jaar prima.

Maar dat is ineens veranderd....
En de wolf kan hier niet ineens het erf op hollen zoals bij bijvoorbeeld 3 linten wel kan.
Maar als hij wil natuurlijk makkelijk zat. En dat hebben we dus bij diverse hekwerken al gezien waar schapen zijn vermoord.
Hier zit het ook niet overal strak op de grond want het land is niet kaarsrecht

Maar ga toch nog eens kijken naar die haken en misschien beginnen op de punten waar ik het hek al verder boven de grond zie.
Ook schijnveiligheid maar ja... helpt misschien iets

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 10:53

Ik zou best willen investeren in een hoog heras hekwerk maar dan moet ik wel redelijk zeker zijn dat het wolven ook echt buiten houdt.

Heb dan inderdaad wat vragen over wat je moet doen om graven te voorkomen. Gaas ingraven, ja dat snap ik. Maar roest dat niet weg? Ik zou liever niet elke 3 jaar opnieuw dat moeten laten doen. Dan iets van beton ofzo… Het wordt in elk geval nogal een investering.