[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 18:55

tamary schreef:
Eikenbast en blad is niet geschikt als veevoer. Rijpe eikels met mate. Bast en blad wordt wel gebruikt om leer te looien, die stofjes zijn bij teveel niet goed voor in een levend dier.

@Tamary, eikels houd ik ze ver van weg. In de nu nog huidige opstelling hebben we een eik waar ze bij kunnen. Die omhein ik in het eikelseizoen met een schrikdraadnet. In de nieuwe opstelling van weilanden, hebben we zoveel weiland, dan hebben we dat stuk van die eik niet nodig en blijven we er ver van weg. Maar de meisjes knabbelen graag aan eikenblad en verse takjes eik. ik dacht dat als het met mate gegeven werd dat het kracht gaf. De naam van eik is dacht ik ook rubur wat kracht betekent. Vandaag heeft ze wel in de boomgaard gestaan en daar heeft ze wel van de boom geknabbeld, maar de dikkere takken hoeven ze niet.

-Namiro- schreef:
Fijn hè Mo.. dieren! :x
Af en toe denk ik ook.. waarom doe ik het allemaal.. maar goed.. je krijgt er ook heel veel voor terug zullen we maar zeggen.. O:)

Hopelijk valt het mee met Yoda en kan Calles straks rustig op een postzegel staan!

Het blijft ongelooflijk hoeveel zooi mensen verzamelen.. en dumpen!! Fijn dat jullie het opruimen.. aan saneren zou ik ook niet beginnen.

We gaan dit stukje wereld een beetje mooier maken en de natuur teruggeven wat van haar gestolen is. Het gaat niet in één dag uiteraard ;-)

Callas stuitert de eerste paar seconden in haar postzegel. Lijkt me niet goed. Ze is rustiger als ze normaal in de wei kan. Wat er ook gebeurd is vannacht is een lichte koliek. Ze eet natuurlijk veel hooi nu en daardoor was ik sneller toe aan een nieuwe baal dan verwacht. Normaal meng ik oud met nieuw, maar het was op voor ik er erg in had, er leek nog veel te liggen, maar dat bleek ouwe zooi te zijn. Dus vanmorgen vond ik haar liggend in de box, bezweet, onder de oliebol, aan twee kanten, terwijl ze altijd alleen maar op links ligt. Ze ging niet staan, maar ze deed ook geen poging om helemaal plat te gaan, wat ze wel doet als ze midden in een koliek zit. Ik heb haar even gelaten voor een paar minuten en even later haar wat bix aangeboden. Als ze dat namelijk aanneemt dan is het wel ok. En ze wilde idd bixjes. Maar alleen een testhandje geen schep en dus de ochtend laten vasten en eind van de ochtend toch even op de stuiterpostzegel en daarna beetje hooi, wat ze niet wilde en vanmiddag een uurtje stuiterpostzegel. Ze is weer helemaal goed. Maar schrikken. En dat op haar 10e verjaardag!

Tinka schreef:
Kan je niet steeds een stukje van de wei afzetten met prikpaaltjes en lint, en dan een mobiel schrikdraad apparaat eraan?

Dat kan inderdaad. Ik doe nu een schrikdraadnet, dat ik niet aangesloten heb, maar wel wit lint door gevlochten voor betere zichtbaarheid. Ik kan er niet bij weg als ze erin staan. Het is zo klein, ik ben bang dat ze bij iedere scheet in het net hangen.

Het is onhandig gedoe, maar goed, ik doe wat de d.a. heeft voorgeschreven om in ieder geval gedaan te hebben wat ik kon, maar het is gedoe. Maar goed, niet klagen maar dragen en helaas weet je dat als je dieren hebt, for good and for bad.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 20:57

Wat lastig met Callas, kon je het ze maar beter uitleggen, dat het voor hun eigen bestwil is als ze op een klein stukje moeten. Natuurlijk krijgt ze meer energie nu ze niet meer berg op en berg af beweegt.
En wat eng eigenlijk dat ze vannacht koliekerig was, ik kan me voorstellen dat dat heel spannend was vandaag. Hopen dat het nu weer klaar is en dat ze weer wat van het nieuwe hooi eet en goed kan verwerken.

En nog gefeliciteerd met haar 10e verjaardag!

Wat een bende kwam daar weer uit dat gat! Sterkte met het eruit halen en scheiden, dat is weer een extra klus waar jullie geen rekening mee hadden gehouden.

Wel fijn dat het nu vorm gaat krijgen met het deel dat de buurman van jullie gekochte stuk gaat gebruiken.

Lees ( en kijk) dus nog steeds mee hoor, maar reageer gewoonweg niet altijd...

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 01:29

Nog gefeliciteerd met de 10de verjaardag van Callas. Wat is ze nog jong.
Ik heb altijd Colosan in huis voor als de paarden koliekerig zijn. Is op kruidenbasis.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 09:40

Hi Jet, altijd gezellig als je reageert, maar het is vrijheid blijheid, geen verplichting.

Het vuilgat wisten we wel, maar zoveel, dat wisten we weer niet. Stiekem vindt zeker Erwin het leuk. Het zijn van die heerlijke klussen. Het ruimt meteen zo lekker op, het is toch een ontdekkingstocht naar vijftig tot honderd jaar terug of zo, dat is grappig en het zijn klussen waar je niet bij na hoeft te denken. Dat vindt Erwin ook heerlijk, gewoon zijn hoofd leeg. Het zal wel een paar weken duren eer het gat helemaal leeg is. We houden jullie wel op de hoogte via filmpjes.

ja, het is naar om je paard ziek aan te treffen, en koliek is zo'n gevaarlijke rotziekte. Dit is al wel minstens de elfde keer dat ze koliekerig is geweest. Twee keer zijn echt heel erg naar geweest dat ik zegende dat er mest afkwam. Een keer ging ze zelfs op straat liggen en wilde niet meer opstaan. Tot nu toe, ik heb het afgeklopt, heb ik het iedere keer kunnen redden met gaan lopen. Alhoewel dat, als ik het gisterennacht had ontdekt dat tegenstrijdig was geweest met het rustvoorschrift, maar liever een kreupel dan een dood paard.

Hi Tamara,

dank voor de felicitaties. Ze is nog jong inderdaad en onbezonnen vooral. Te jong voor artrose, koliek of wat dan ook.

Ik heb idd ook Colosan in huis. Heb het nog nooit gebruikt, ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik het zou moeten toedienen want Callas eet helemaal niets als ze koliekerig is. En daaraan weet ik dan ook meteen dat het koliek is, want normaal gesproken doet ze een moord voor eten.

Ik heb erna het nieuwe hooi gemengd met alles wat er nog op de grond lag en vandaag is ze weer helemaal ok. Maar ik kom goed weg. Voor hetzelfde geld had ze stiekem doodgegaan in de nacht. Moet je toch niet aan denken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:10

De colosan trek je op met een spuit en dwingt het haar te nemen door in de mond te doen zoals een wormkuur .

Gelukkig is het meegevallen .
De darmen zullen het niet prettig vinden , genoeg eten en weinig bewegen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 10:49

Zinzi_jewel schreef:
De colosan trek je op met een spuit en dwingt het haar te nemen door in de mond te doen zoals een wormkuur .

Gelukkig is het meegevallen .
De darmen zullen het niet prettig vinden , genoeg eten en weinig bewegen.

Ja precies dat laatste, dat zeiden wij ook al tegen elkaar. Ik ben ook bang voor hb. Ik geef zo weinig mogelijk biksjes, maar toch... Ik pluk wel dagelijks brandnetels voor hen, vindt Callas lekker als de brand eraf is, poupette doet er minder mee, kleefkruid in grote getale en ik geef gedroogde kamille aan Callas, dat ze lekker opeet.
Ik moet van alle kwaden de minst erge kiezen, maar het is vooral zo sneu voor ze. Poupette vindt het allemaal best. Callas is ook ok met haar box, maar zodra ze binnen in huis een deur hoort, begint ze te roepen. En als we dan niet snel even een knuffel of koekje gaan geven, dan gaat ze met haar uiteraard rechterbeen, ze is rechtshandig, staan rammen tegen de deur.

En dank voor de info over de spuit, ik had het doosje nog nooit opengemaakt. Dat is weer een geruststelling voor dat ze het dan wel móét slikken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:53

Als een paard koliek heeft moet je wel gaan wandelen, maar niet heel lang, iets van 10 minuten op een half uur a uur. Als je zelf buikpijn hebt wil je ook niet uren gaan lopen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 11:12

Tinka schreef:
Als een paard koliek heeft moet je wel gaan wandelen, maar niet heel lang, iets van 10 minuten op een half uur a uur. Als je zelf buikpijn hebt wil je ook niet uren gaan lopen.

Hi Tinka,

Ik heb zelfs gelezen dat er ook wel geadviseerd wordt om het paard gewoon te laten doen wat hij wil omdat dat het meeste comfort geeft. Als hij wil liggen prima, maar dan hooi/stro achter de rug leggen zodat hij niet gaat rollen.
Andere theorieën zijn juist het paard actief bezig te laten zijn, tot zelfs longeren, om de darmen te activeren.

Ik stap altijd met Callas circa een half uur en kijk dan of er mest afkomt en herhaal dit na een uur.

Ik vind het aan de ene kant eng dat ik het gisterennacht niet heb meegekregen, maar ja dat is lastig natuurlijk als ik slaap, of ik moet een babyfoon in de boxen hangen, maar aan de andere kant is dit een van de keren dat ze het zelf opgelost heeft, wat me dan weer geruststelt, dat als ik er weer wel een keer bij ben als ze het krijgt, ik me iets minder zorgen hoef te lijken maken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:14

Wisselend wat ik doe met koliek
Is het een gas koliek dan even aan de longe ze een keer laten schrikken dan laten ze meestal scheetjes en is t weg
Of op de trailer laden , dan mesten ze ook .

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:21

Even laten draven aan de longe kan ook helpen ja. Had ik toen met pathos gedaan, tegen de tijd dat de dierenarts kwam had hij eigenlijk geen last meer.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:38

Colosan vind ik ideaal als die van mij koliekerig is. Ze is er nogal gevoelig voor, vooral bij wisseling van weersomstandigheden en inderdaad soms bij ander hooi. Als ze niet rolt, maar wel ligt of wisselend ligt en staat geef ik haar Colosan. Dan ga ik ook niet met haar lopen. Helpt dat haar er niet doorheen of wordt het erger (dan gaat ze rollen) dan bel ik de dierenarts en ga wel met haar lopen. Maar moet zeggen dat we, sinds ik Colosan geef, we de dierenarts maar 1 keer hebben gebeld voor koliek. In een jaar of vijf tijd. Inmiddels, na een hele zoektocht, gelukkig ook het stal- en voerregime zo aangepast dat ze veel minder koliek heeft. Maar Colosan zou ik zeker proberen Monique.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 22:15

Goed om jullie ervaringen met Colosan te lezen. Callas is gevoelig voor stro, dat wist ik al. Vandaar dat ik haar stro altijd omwerk in haar box, zodat ze het niet eet en dat gaat al weer een hele tijd goed. Ik kan haar ook op zaagsel gaan zetten in combi met stalmatten. Dat ben ik nu aan het overwegen. Dit keer was mijn hooi veel sneller opgegaan dan anders omdat ze nu veel meer binnen staat. Dus had ik niets meer om te mengen. En hop heeft ze gelijk last. Dus daar leren we weer van.

Ik ben van de 5x5m afgestapt. Arm dier raakt volkomen gefrustreerd en gaat dan juist lopen bokken en piepen. Dus ik ga op mijn kennis van haar af, en nu geef ik ze saam een heel schrikdraadnet, wat ongeveer neerkomt op 15x15. Daar staat ze rustig in, er is genoeg te eten en ze is veel minder sjaggie. Maar ze draafde vandaag toch even, en het is ontzettend nog niet goed op rv. Balen.

In ieder geval weer een filmpje van de afgelopen week over ons gedoetje hier. https://youtu.be/ebVU5pml51E

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:18

Balen dat ze nog echt niet goed is. Slim besluit, zou ik ook doen waarschijnlijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:08

Wat een heerlijk filmpje! Prachtige beelden komen er voorbij. Die laatste foto als afsluiter is ook echt ontzettend gaaf, met die auto er zo bij.
En dat grind, dat doet ook erg veel. Mooi geworden!

Ik ben benieuwd naar het resultaat van de andere leveringen als die af zijn :)

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 01:37

Leuk filmpje weer Monique. Wat een vuilnis zeg in de greppel. Als ik het zo zie is jouw bak sneller klaar dan die van mij :D . Die foto aan het einde van het filmpje is echt prachtig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 04:40

Wat een leuk filmpje zeg.

Ik heb het misschien al eens gevraagd maar ben het vergeten, werken jullie (ook) nog of zijn jullie lekker alleen maar bezig op de boerderij?

Ik vond poes overigens erg grappig :P

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 09:43

Hidiehi,

@Prairy, wij leven in principe van ons spaargeld van huizen die we opgeknapt hebben en weer verkocht hebben. Dat verkopen hebben we niet voor het geld of de winst gedaan. We waren tot drie keer toe, ook in NL ervan overtuigd dat dat hét huis was. En iedere keer was de winst enorm, omdat we ruïnes kopen. De grootste klapper was in NL daar ging het huisje dat we ooit voor een paar ton gekocht hadden, maar tot een boerderij met 8 kamers, sauna, luxe badk, keuken en stallen verbouwd hadden weg voor een miljoen gulden. We moesten nog maar weinig aflossen van de hypotheek toen en dus waren we de koning te rijk toen we in 2000 naar Frankrijk verhuisden en daar een ruïne kochten voor omgerekend 50.000 euro. We hebben altijd zoveel mogelijk grond om de huizen extra erbij gekocht als investering en dat betaalde zich uit. 15 jaar later verkochten we het voor 200.000. Daarvan kochten we de misser. Die was 150.000 en we hebben veel moeten investeren in watersnoodrampen, en gewoon slechte structuren. Daar zie je niets van terug en dus wordt het voor een verkoop niet interessanter.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 09:58

EDIT, ik was nog niet klaar, maar drukte kennelijk iets aan.

Dat pand hebben we ook toch met veel winst kunnen verkopen na 6 jaar, maar daar hebben we weinig profijt van gehad, gezien het geld dat we erin hebben moeten steken.
En daarvan hebben we dit huis weer gekocht. Hier gaan we niet meer weg. Toch is het wel belangrijk dat we de waarde van dit huis verhogen, wat niet zo moeilijk is, hahaha, omdat we als we oud zijn, viagère willen doen. Dan verkoop je je huis, maar je mag erin blijven wonen. Het is dan wel belangrijk dat het veel waard is, zodat we genoeg geld hebben om te leven tot we doodgaan.

Dus we leven van ons spaargeld en de rente die we daar altijd over gehad hebben, die nu natuurlijk nul is. Je kunt van weinig rondkomen per maand in Frankrijk.

Maar ik werk wel. Ik heb hier in fr een eigen bedrijfje gehad in tassen. Maar dat heb ik moeten opheffen vanwege de enorme heffingen hield ik te weinig over. Nu heb ik tien jaar lang boeken geschreven en ben daar op een gegeven moment mee gestopt door div redenen. Maar schrijver ben je of niet. Ik geniet enorm van woordjes neerpennen. Ik was nog wel redacteur. Een jaar of 7 weinig mee gedaan, maar een paar opdrachten aangenomen, en ineens stond er vorig jaar een redactievraag in mijn inbox. Heb ik gedaan. Van het een kwam het ander en nu werk ik zeker een uur of zes per dag als redacteur voor grote bedrijven als bijv C&A en rebuy, ik redigeer op een groot tekstplatform, ik vertaal o.a. voor Marley Spoon naar het NL en ik vertaal voor o.a. Robotime.nl naar het Engels. Die Robotime.nl daar schrijf ik ook alle teksten voor op hun site. Dus 99% van wat je daar leest is van mijn hand. Ook de blogs etc. Ontzettend leuk om te doen en hij stuurt mij dus bouwpakketten sinds een maandje of zo, die ik dan weer maak en daar weer een (betaalde) blog over schrijf met filmpje. Dus dan heb ik drie hobby's tegelijk te pakken, schrijven, filmpjes maken en modelbouw.
Het is een beetje uit de hand gelopen, hahaha, het was niet de bedoeling, maar goed, het verdient erg lekker en aangezien Erwin altijd heeft aangegeven dat de verhoudingen zoek zijn qua huishoudbudget voor mens en dier, vind ik het erg fijn dat ik nu een eigen inkomen heb waarvan ik kan zeggen ik koop gewoon dit of dat voor de dieren en waarbij ik niet me de hele tijd schuldig hoef te voelen. Dat geldt zeker voor de afgelopen maand met medicijnen voor de oudste hond, het bezoek aan de d.a. voor de epilepsie van Yoda en uiteraard Callas. Dus dat is wat ik doe. *\o/*

Judith, dank voor de complimentjes, nu jij nog ;-)

En Tamara, het veld zal sneller afgezet zijn misschien, maar daarmee is het nog geen rijbak. Ik denk dat jij dat sneller voor elkaar hebt, je bent al verder in dat traject.

Fijne 2e paas iedereen.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:57

Wauw Monique wat doe je er nog veel bij! En wat een leuk werk ook om zo te doen!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:08

Heerlijk filmpje weer om te kijken! Zo leuk om te zien hoeveel jullie zelf kunnen. Ben benieuwd hoe de komende projecten eruit komen te zien, denk dat vooral de tegels boven de kachel prachtig gaan staan <3

En wat balen van Callas, goede beslissing om haar een iets ruimer stukje te geven, die frustratie is nergens goed voor...
Wat schat de dierenarts in qua vervolg? Is dit iets wat nog goed te revalideren is?

Leuk om te lezen hoe jullie het financieel regelen, ik kan me heel goed voorstellen dat het fijn is om wat 'eigen geld' te hebben voor de diertjes. En als het iets is wat zo goed bij jou past is het al helemaal winst!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:43

Dank je Monique, voor je uitgebreide uitleg, heel leuk om te lezen!!

Je doet een beetje zoals ik mijn toekomst voor ogen heb, doen waar je zin in hebt omdat je financiële situatie geregeld is. Gewoon lekker klussen, vinden wij ook heel leuk.

Ben je ook officieel vertaler of kun je je daar gewoon voor aanmelden? Ik heb Marley spoon wel eens vaker ergens voorbij zien komen geloof ik.

Ik zag laatst inderdaad dat model ding met dat muziek doosje, die vond ik zo gaaf! Maar daar krijg je dus gewoon voor betaald, leuk joh

Ik weet niet of je het al kent, maar check anders eens Patreon. Ook een soort van passief inkomen uit filmpjes maken. En, al vind ik het super irritant :'), misschien eens kijken om reclame inkomsten uit YouTube te halen. En als je bekender wordt gaan nog meer mensen je dingen sturen om uit te proberen een reclame voor te maken :P

Ik kijk de laatste tijd heel veel DIY/zelf voorziening filmpjes, veel leuker als tv :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:01

Ik hou ervan. Jullie zijn net als wij. En wat is het lastig om mensen te vinden die precies snappen hoe wij in het leven staan. Dat huisje, boompje, beestje met 4 kindjes en een kantoorbaan van 7 tot 6, 5 dagen in de week, een duur huis etc niet is wat wij ambiëren zoals de rest van Nederland.
Stel je voor dat je buiten de kaders gaat denken! :oo

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:55

Dat kan niet, doet pijn en is eng... :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:01

JudithO schreef:
Ik hou ervan. Jullie zijn net als wij. En wat is het lastig om mensen te vinden die precies snappen hoe wij in het leven staan. Dat huisje, boompje, beestje met 4 kindjes en een kantoorbaan van 7 tot 6, 5 dagen in de week, een duur huis etc niet is wat wij ambiëren zoals de rest van Nederland.
Stel je voor dat je buiten de kaders gaat denken! :oo

Het niet ambiëren en je dromen waar kunnen maken .
Ik zou zo willen emigreren. Maar niet naar Frankrijk geloof ik

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:35

Oh als ik mijn droom achterna zou gaan, zat ik in Zweden. Helaas ziet partner dat niet zitten. Het blijft gewoon mijn favo vakantieland, met stip op 1.