[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:09

Zoiets, volgens mij makkelijk zelf te maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:11

Misschien een deel van het hooi in de slowfeeder en de rest gewoon in de bak. Zodat ze minder gefrustreerd raakt?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 23:14

fransje23 schreef:
[ Video ]

Zoiets, volgens mij makkelijk zelf te maken.

Grappig inderdaad! De uitsmijter is ook erg leuk. Ik doe iets vergelijkbaars in feite. Ik strooi haar biksjes in de voerhoek onder het hooi. Daar raakt ze niet gefrustreerd van.

Je tweede postje kruiste. Ik denk dat ik wel een goede tijdsbesteding ga vinden voor haar. Ik was vandaag tevreden over 2x op verschillende postzegels buiten zetten saam met Poupette. En biksjes in het hooi en 4x hooi en tuttelen tussendoor. Ik kan dan nog takken gaan snijden als extraatje.

Kaatastrof

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 23:22

Stille meelezer, maar misschien heb je ook wat aan de dingen die Happyhorsemanshiptv heeft neergeschreven om te doen met een ziek paard :j
Afbeelding
https://happyhorsemanship.tv/10-things- ... red-horse/

Wel even kijken, want niet alles is ideaal voor Callas nu. Maar het kan je misschien wel inspireren!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 00:19

Hey Kaatastrof, leuk dat je ook meedenkt. De plaatjes zetten mij ook weer aan het denken. Ik kan wel buigoefeningen met haar doen. Met haar hals. Wandelen durf ik niet want ze is zo heftig op dit moment en ze verschiet van iedere scheet.

Wat denken jullie van magnesium nu bij gaan voeren? Ik zou het willen doen om haar wat rust te gunnen, maar ik wil niet dat het pijnstillend werkt en ze mogelijk haar voet gaat belasten. Weten jullie of magnesium ook pijnstillend werkt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 00:30

Magnesium kan kalmerend werken, het kan ook in hoge doseringen calcium uit de botten halen ivm zelfde gezien worden door lijf? Was iets mee met soms oplossen vergroeingen, maar details ben ik kwijt. Voor kalmeren werkt kamille beter, startdosis is zo'n 4 gram.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 00:40

O dat zou eigenlijk wel ideaal zijn, want er zit nu dus een bultje op het bot als ik de echo goed begreep.
Kamille heb ik wel in huis, ik kan eens kijken of ze dat wil.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 04:13

Monique1963 schreef:
Dat zou het best in gang hebben kunnen gezet.

Maar erna rijd ik op haar en is ze helemaal rad.

Ook een week later met een sprongetje ohz zie je geen onregelmatigheid. Zie dit filmpje.
https://studio.youtube.com/video/B34joBbSRco/edit

Bij sprongetje onder het zadel zou je over de eerste drafpassen wel een beetje kunnen twijfelen. Weet niet of anderen dat ook zien?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 09:40

imaudy schreef:
Monique1963 schreef:
Dat zou het best in gang hebben kunnen gezet.

Maar erna rijd ik op haar en is ze helemaal rad.

Ook een week later met een sprongetje ohz zie je geen onregelmatigheid. Zie dit filmpje.
https://studio.youtube.com/video/B34joBbSRco/edit

Bij sprongetje onder het zadel zou je over de eerste drafpassen wel een beetje kunnen twijfelen. Weet niet of anderen dat ook zien?

Ik ben teruggaan in mijn foto's, want ik realiseerde me ineens iets. Als ik haar voeten optil om te krabben, is dat ten eerste zo gebeurd en ten tweede leg ik haar voet op de standaard, die staat altijd op zijn laagst.

Maar de tweede keer dat deze bekapster kwam die ik nu heb, dat was rond 10 januari toen wilde Callas dat been al niet meer lang omhoog houden. Ze trok terug, was geïrriteerd. Ik weet nog dat ik dat uitzonderlijk vond omdat ze zo verschrikkelijk lief is met voetje geven en zo geduldig is en dat ik tegen de bekapster zei dat ik dacht dat ze het te lang vond duren (LV beginnen rondom naar RV, is RV het laatste voetje) en dat we de volgende kapbeurt het rondje andersom zouden doen. Dus RV beginnen en LV eindigen.
De derde keer dat deze bekapster kwam, dat was dan in maart, daags nadat ik het filmpje aan jullie had laten zien van dat Callas niet rad liep, was ik dat weer compleet vergeten dat we dat gezegd hadden en weer toen we bij RV kwamen hetzelfde beeld, niet willen dat haar been gebogen werd.
Hetzelfde wat je bij de buigproeven zag van de 1e d.a.

Dus RV doet al in ieder geval vanaf 10 januari pijn en mogelijk nog wel al veel langer, want toen Shadow in okt 2020 ziek aan het worden was, was Callas tegelijkertijd kreupel. En raad eens op welk been? RV.
Dit was het filmpje van toentertijd met de 1e d.a. van 20 okt 2020 https://youtu.be/8znPR7kfCsM Ze moest toen rusten en het is weer overgegaan. Maar wie weet is het al heel lang een zwakke plek of sluimerende blessure.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:10

Die kreupelheid vind ik er dan weer anders uitzien. Ze is daar wel heel duidelijk alleen kreupel op RV.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 14:16

Voor mij is het alleen maar RV geweest de laatste weken. Dat het er mogelijk nog verschrikkelijker uitzag komt ws door compenseren. Als ze uitverdoofd is op RV de laatste 2 keren met de nieuwe d.a., maar dat mocht ik niet filmen, is ze 100% rad. Ik dacht dat ik dat ook verteld had toch? Dus andere benen zijn gelukkig goed.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:38

Monique1963 schreef:
Voor mij is het alleen maar RV geweest de laatste weken. Dat het er mogelijk nog verschrikkelijker uitzag komt ws door compenseren. Als ze uitverdoofd is op RV de laatste 2 keren met de nieuwe d.a., maar dat mocht ik niet filmen, is ze 100% rad. Ik dacht dat ik dat ook verteld had toch? Dus andere benen zijn gelukkig goed.

Ja, jammer dat je niet mocht filmen, maar ik snap dat wel. Het zou mij ook wat afleiden.
Hoop dat ze snel weer beter loopt, het heeft ook tijd nodig.
Denk niet dat deze kreupelheid iets te maken heeft met die eerdere kreupelheid. Ze zet haar hoef daar anders kreupel neer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 13:13

Hi all,
Het houdt me bezig zullen we maar zeggen. We zijn nog verder aan het denken gegaan. Callas was in het vorige huis, dus tot 7-9-2020 niet kreupel. Op 20-10 wel. Wat is er gebeurd tussen die tijd. Weten jullie het nog dat ik schreef dat we thuiskwamen en dat de hele heining kapotgetrokken was zelfs met gebroken palen? En dat we dachten dat dat alleen door een tractor kon zijn gebeurd? En dat het nog een keer gebeurde en dat we toen een camera zijn gaan kopen om te kijken wat er gebeurde? En dat het zusje van de buren bevestigde dat ze Callas aaiden aan het hek en lekkers gaven en dat Callas idd heeft staan graven met haar been? (Maar dat wij het gevoel hadden dat de buren maar de halve waarheid vertelden)
Callas bedelt met haar rechterbeen. Hoe logisch klinkt het nu, dat ze bedelde om eten bij mensen aan de andere kant van het hek, dat ze toen met haar kootholte in het draad is blijven hangen en dat ze in paniek is geraakt uiteraard van de schok die ze telkens bleef krijgen en de hele heining aan gort heeft getrokken incl gebroken palen.
Hoe logisch klinkt het me nu dat daar iets fout is gegaan in haar kootholte. En misschien is ze keihard voor zichzelf en loopt ze er al die tijd meer door en alleen als het te heftig is, misschien na bekappen andere stand, gokje, dat ze dan zo heftig gaat kreupelen?

In ieder geval zijn hier 7 röntgenfoto's en 1 echo, waarvan ik vind dat je op deze 8 platen duidelijk e.e.a. kunt zien. Ik heb nog meer, maar die dragen niet bij aan meer of anders. Ik heb sommige gespiegeld om dezelfde stand te creëren voor de duidelijkheid.

Eerst de echo, daarvan zei de d.a. als ik het goed begreep dat die twee witte puntjes op 1 gelijke horizontale lijn horen te zitten. De röntgen erna heb ik met rode pijlen het zorgwekkende puntje aangegeven waar dus dat iets is met dat ligamentje. De bibberlijntjes zijn daar waar de artrose zit, maar die volgens hem niet de pijn van nu kunnen geven. Misschien vinden jullie het interessant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:49

Mijn gedachten na het zien van de foto’s is, dat zeker wat betreft artrose, het ene paard met zulke röntgenfoto’s loepzuiver loopt en het andere paard kreupel is. Mij lijkt het niet ondenkbaar dat de kreupelheid bij Callas door die kleine botwoekering komt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 16:29

Hi Tamara, dat klopt het is idd die botwoekering, dat is waar de pees of ligament zich wil herstellen, als ik het allemaal goed begrepen heb van de d.a. Dus de pijlen wijzen hetgeen aan waarop ze kreupel gaat en de bibberlijntjes geven de lengtes aan van de artrose.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 18:53

Maar als het botwoekering is, dan zal het de pees blijven irriteren omdat de pees erlangs loopt.
Laatst bijgewerkt door fardoe op 09-04-22 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 18:57

Dat vroeg ik me dus ook af, of het nu botwoekering is of lidtekenweefsel van de peesaanhechting.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 16:22

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:45

Dat was weer heerlijk. Wat een bende in die geul. Is de grond dan niet verontreinigd?

Mbt Yoda, nu het weer wat beter wordt, kan ze niet buiten in een kennel als jij weg bent? Of heeft ze daar veel stress van? Scheelt wel dweilen...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:32

Wat een zooi weer. Denk je even wat braamstruiken weg te halen...
Yoda gaat goed! Heel leuk om te zien hoe ze verandert.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:27

Dat is nog eens een onaangename verrassing dat afval in de geul. De oranje tv vind ik dan weer geweldig.
Fijn dat Yoda zo goed is aangekomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 01:01

Hoi allemaal,

@Tamara, we wisten die geul al wel, maar zoveel vuil dat hadden we dan weer niet verwacht. Het tv'tje heeft al een plekje in de keuken gekregen. Ik hoopte dat Erwin iets kon maken met een oude smartphone erin en dat we dan een fotoslideshow konden laten draaien, maar hij heeft geloof ik andere dingen aan zijn hoofd, maar in ieder geval gooi ik het niet weg.

@Muga, ja de grond is hier vast en zeker wel verontreinigd. Alles wat bij de wet niet mag, is hier gedumpt. We kunnen het laten onderzoeken en dan afgraven en af laten voeren, maar dat is minstens rondom het huis een hectare. Dat gaat een vermogen kosten. We maken het zo goed mogelijk schoon op onze manier door in ieder geval alle niet natuurlijke voorwerpen eruit te halen, de rest terug te geven aan de natuur en hopen dat de natuur al bezig is met genezen.

Over Yoda. Het gaat eigenlijk erg goed. We hebben nog wel een kamerkennel, maar daar doe ik haar zeker al een maand niet meer in. Ik had het idee dat ze de kennel als mand beschouwde en alles erbuiten niet. Dus redenatie, als ik de kennel uit de kamer haal, dan wordt heel de kamer haar mand. En dat werkte. Waar het nu fout gaat is en dat is logistiek niet uit te leggen, maar bij het eten. Ik heb dan twee onzindelijke honden die meteen na het eten moeten plassen. Ervoor willen ze niets doen, blabla. En als ik ook maar even iets te lang wacht nadat ze haar bak leeg heeft gaat het bij Yoda mis. En van de week ging het achter me op de gang mis. Afijn, het gaat steeds beter en dat gaat wel goedkomen. De bench heb ik wel teruggezet na een paar dagen omdat ze ernaar zocht. Ze ligt er graag in. Iedereen trouwens van de honden. Voornamelijk is het nu Xerox die hem ingepikt heeft.

@Judith, ja Yoda wordt bijna te dik. De foto is niet zo flatterend haar buik lijkt erg uitgezakt en dik, dat is in werkelijkheid een stuk minder. Maar...

Ik denk nu wel te weten waarom Yoda niet meer bij haar vorige baas is. Vanmorgen kreeg ze een epileptische aanval. Hoppa, volgende ellende, waarom ook niet? En och och wat een triestigheid is dat toch. Totaal verwilderd wakker worden, willen bijten, dat is zooo niet Yoda en dan helemaal van je padje af zijn en dan als je weer weet dat je niet in de badkamer woont, de hele dag alleen maar willen kroelen. Zo'n medelijden. Gelukkig stond haar aanval in geen enkele verhouding tot wat de oude hond heeft. Ze is nog jong, dat scheelt. Je zou haast gaan denken dat qua epilepsie er iets in het voer van de honden zit, ware het niet dat de oude hond Unique en Yoda niet hetzelfde voer krijgen. De oude hond krijgt ouwemannuvoer en Yoda krijgt energievoer. Dus aan één en hetzelfde voer kan het niet liggen. We hebben wel meteen een watertest aangevraagd. Dat is de enige overeenkomst dat ze hetzelfde krijgen, en wij...

Naar de d.a. geweest, (ik zit v.a. de 1e d.a. met Callas tm vandaag incl medicijnen op richting 1000 euro. Hoofdprijs.) Met d.a. overlegd, we wachten af of ze nog een aanval krijgt. Zo ja, dan gaat ook zij aan de medicijnen.

Als mijn theorie klopt dan kan het zijn dat de vorige eigenaar geen zin/geen geld had in/voor een epileptische hond en haar ergens ver weg van huis uit de auto gedumpt heeft. Of, ze liep altijd los bij haar baas op een erf en kreeg toen een aanval en is erna verdwaasd gaan dwalen en heeft nooit meer de weg naar huis gevonden. Maar goed, dan had er ergens wel een oproep bekend geweest als de eigenaar welwillend was geweest. Dus ik vermoed versie 1. Epi-hondjes zijn duur.

Ondertussen zijn we met de buurman een stuk verder qua gebruik van ons land. We hebben inmiddels toch een soort contractje gemaakt dat hij 2,5 hectare van ons mag gebruiken in ruil voor hooi. Hij zou het bestuderen, zijn handtekening zetten en over een maand als ik weer hooi ga halen, zou het dan officieel zijn. Hij wil beginnen met zijn koeien erop te zetten. Vinden wij prima.

Dan zou als het goed is morgen de palen, banden en hekken voor de omheining van een trainingsveldje moeten komen. Communicatie gaat lastig, dus we zijn benieuwd.

Callas stuitert ondertussen zowat haar box uit. Dus het zou heel fijn zijn als we dat veldje kunnen maken, dan kan ik daar postzegeltjes makkelijker in afzetten voor haar terwijl Poupette eromheen kan lopen. Vandaag konden ze niet naar buiten. Ik heb een postzegel afgezet met schrikdraadnet, maar ik was bang, omdat het hier enorm stormt, dat als ze verschiet ze in het net komt met alle drama's vandien. Dus moest ze vandaag de hele dag ophokken. Van voerspeelgoed raakt ze enorm gefrustreerd, het is natuurlijk ook een beetje pesten, maar goed. Takken vindt ze geen bal aan. Ze eet wat van de blaadjes, maar niet dat ze ze helemaal gaat strippen van bladeren of bast. Ik heb ook niet zo heel veel takken eigenlijk die ik haar kan geven. Vruchtenbomen is redelijk zonde om haar dat te geven, helemaal als ze het niet eet. Eikenbomen kan ik niet bij, moet ik met een ladder doen en aan Erwin vragen. Ik dacht slim te zijn en haar wat 'speelgoed' te geven zonder voer. Ik zette bezems aan de buitenkant van haar stal neer zodat ze die kon omgooien, dat doet ze normaal ook al, dus kan ze lekker klooien. Dat had ze ook gedaan, alleen was de bezem in haar box gekomen en stond ze klem in een driehoek. Hoek stal, bezem. Dus dat speelgoed werkt ook niet. Skippybal in haar box vindt ze alleen leuk als ik erbij ben en dan hoopt ze dat ze beloond wordt. Ben ik er niet doet ze er niets mee. Dus eigenlijk werkt alleen maar bixjes verstoppen in haar hooi goed. Ik wil echter ook weer niet teveel bix geven, want met helemaal niet bewegen loert er natuurlijk ook hb om de hoek. Het kan je maar bezig houden.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:51

Fijn hè Mo.. dieren! :x
Af en toe denk ik ook.. waarom doe ik het allemaal.. maar goed.. je krijgt er ook heel veel voor terug zullen we maar zeggen.. O:)

Hopelijk valt het mee met Yoda en kan Calles straks rustig op een postzegel staan!

Het blijft ongelooflijk hoeveel zooi mensen verzamelen.. en dumpen!! Fijn dat jullie het opruimen.. aan saneren zou ik ook niet beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:48

Eikenbast en blad is niet geschikt als veevoer. Rijpe eikels met mate. Bast en blad wordt wel gebruikt om leer te looien, die stofjes zijn bij teveel niet goed voor in een levend dier.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:10

Kan je niet steeds een stukje van de wei afzetten met prikpaaltjes en lint, en dan een mobiel schrikdraad apparaat eraan?