Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:38

Het grote nadeel van achteraf keuren is ook, al heb je gelijk en sta je in je recht, zie maar eens dat de verkoper ook daadwerkelijk het geld terug gaat storten en het paard terug accepteert. Dat kan een lastig verhaal worden bij een weerbarstige verkoper (hoe vriendelijk ze vooraf ook lijken). De gang naar de advocaat of de rechter geeft altijd een hoop sores en vaak extra kosten.

Daarnaast, was het maar zo simpel dat een paard goed- of afgekeurd wordt. Het is een aankoop advies. Zolang het paard helemaal tiptop is met alleen maar 1-tjes op de foto's is er niets aan de hand en geen discussie. Maar wat als het paard wel een positief aankoop advies krijgt, maar bv wel een bemerking die voor jou niet acceptabel is. Bv een chipje. 9 van de 10 paarden krijgen een prima positief aankoopadvies voor de sport met een chipje, maar niet elke koper wil een paard met een chipje kopen. Als je bv wilt verzekeren, wordt alle evt schade door dat chipje uitgesloten van de verzekering, wil je dat. Dit soort dingen moet je tot in het kleinste detail van te voren dan afkaarten met de verkoper, wat vind jij bij een positief aankoopadvies nog bemerkingen waarop je alsnog de koop ongedaan wilt maken. En je kan nooit van te voren bedenken wat dat allemaal kan zijn. En lang niet alle bemerkingen zijn een reden om een gekocht paard terug te brengen, maar kunnen wel voor jou een reden zijn om überhaupt niet te kopen. Nou zijn dit in principe ook zaken die je voorafgaand aan de keuring, ook als die voor de daadwerkelijke overdracht plaatsvind, af hoort te spreken, maar het is juist het grijze schemergebied wat jou een ongemakkelijk gevoel geeft om de koop door te zetten, maar niet een keiharde no go is voor een positief aankoopadvies, die het heel moeilijk gaan maken om een reeds gedane koop/levering/betaling terug te draaien.

Maar goed ik lees dat je al besloten hebt eerst te keuren en dan pas te leveren/betalen. Heel verstandig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:51

oji schreef:
Het grote nadeel van achteraf keuren is ook, al heb je gelijk en sta je in je recht, zie maar eens dat de verkoper ook daadwerkelijk het geld terug gaat storten en het paard terug accepteert. Dat kan een lastig verhaal worden bij een weerbarstige verkoper (hoe vriendelijk ze vooraf ook lijken). De gang naar de advocaat of de rechter geeft altijd een hoop sores en vaak extra kosten.

Daarom schrijf ik ook dat het juridisch gezien mogelijk is om een paard terug te brengen. Wil niet zeggen dat dat ook altijd lukt. Als de verkoper niet meewerkt dan moet dat door tussenkomst van de rechter. En zelfs daar is een uitspraak in jouw voordeel niet altijd gegarandeerd. Al helpt het zeker wel mee om alles zo duidelijk mogelijk en schriftelijk te hebben geregeld (koopcontract).
En een keuring is ook geen garantie op een gezond paard. Alleen de grote risicogebieden worden bekeken. Je kunt natuurlijk niet het hele paard door de mri halen.
Buiten die standaard risicogebieden kan een paard wel degelijk iets hebben dat bij zo'n keuring niet is gezien. Een "verborgen gebrek". En ook dat soort gebreken kunnen verkoopvernietigend zijn als kan worden aangetoond dat dat paard dat voor de aankoop al had.
Het is dus allemaal niet heel simpel.
Een paard kopen is ook een beetje geluk hebben en soms ook heel erg pech hebben. Ik weet daar helaas alles van. Maar je kunt wel de risico's voor jou zo klein mogelijk maken door te keuren. Waarbij een goede klinische keuring ook superbelangrijk is, vaak nog belangrijker dan de RX keuring. Die moet dan ook door een goede keuringsarts worden uitgevoerd. Want er zit nogal eens verschil in de grondigheid waarmee dat wordt uitgevoerd.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:39

Dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg. Ik snap het ook zeker. Nu hebben we de keuring volgende week vrijdagmiddag en dan zaterdag gebracht. Mocht er nog iets uitkomen, dan hebben we nog de keuze ja of nee daar. Dat geeft toch wel een beter gevoel. Voor de verkoper lijkt dit mij ook veel fijner en netter. Ik laat keuren door een "echte" paardenkliniek daar in de buurt dus met de expertise moet het snor zitten. Dan kan dochter zich direct hechten zonder de dreiging van misschien moet die volgende week terug.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:25

Wat mij opvalt en ik vraag me af waar die switch dan zit is en hoe ik dat dan anders zou kunnen ervaren.

We vinden tegenwoordig allemaal dat we te vroeg beginnen met de paarden. Maar als tegenstelling dan heb je een driejarige te koop en dan moet hij volgens de zoekende mensen al gereden zijn. Als je aangeeft dat je wel gelongeerd hebt maar vanwege de leeftijd nog niet erop zit en alles rustig aanpakt dan zal er wel wat mis zijn en is het geen eerlijk verhaal.

Vroeger kocht ik onbeleerde 4-jarige en zocht ik er niks achter maar ik heb het nu al te vaak gehoord dat mensen een 3-jarige zoeken en die moet dan wel gereden zijn want anders is er iets mis.

Is het dan echt nodig om alles al op 3-jarige leeftijd ruitermak te maken om je dier aan een fijn adres te kunnen verkopen? Het is niet alleen dat ik het nu zelf ervaar maar ik zie het gewoon ook echt in de zoekertjes online staan. En vervolgens de discussie eronder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:32

Men wil gereden om te zien hoe braaf ze zijn. Maar dan wel goedkoop want jong.
Er zit ook een verschil tussen springers en dressuurders.

Commercieel moet je bijna idd als 3 jarige ohz lopen als dressuurder en bijna als springer ookal zodat je als 4 jarige gelijk jonge paarden rubrieken mee kan doen :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:43

Cioccolato schreef:

Commercieel moet je bijna idd als 3 jarige ohz lopen als dressuurder en bijna als springer ookal zodat je als 4 jarige gelijk jonge paarden rubrieken mee kan doen :=

Maar nee, het ligt daar niet aan dat ze bij bosjes kapot worden aangeboden als weidemaatje voor ze 15 zijn.......

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:59

Dat gedoe over leeftijd loop ik ook enorm tegenaan.
Als 2,5/3 jarige keuren we en maken we zadelmak.
Dan lekker de wei op, of naar de veiling.
In het jaar dat ze 4 worden, komen de jonkies naar huis.
Licht werken, vooral op de lange rechte bospaden naar buiten.
Sprongetje introduceren en dan eens mee op vreemd terrein.
Wat cross hindernissen en dan bij start van het binnenseizoen
Rondje 70/80/90.
Als ze 5 zijn, zijn ze dan wel klaar voor het echte werk.
Maar er zijn er ook bij die het daarna echt nodig hebben om weer 2/3 maanden de wei op te gaan.
Nou die zijn via advertentie slecht te verkopen.
Te weinig kilometers in de benen, moeten toch minimaal wel L met winst zijn, want anders is het niet goed.
Het blijft een apart vak de paardenhandel.
Het is maar goed dat het hobby is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:03

esje01 schreef:
Dat gedoe over leeftijd loop ik ook enorm tegenaan.
Als 2,5/3 jarige keuren we en maken we zadelmak.
Dan lekker de wei op, of naar de veiling.
In het jaar dat ze 4 worden, komen de jonkies naar huis.
Licht werken, vooral op de lange rechte bospaden naar buiten.
Sprongetje introduceren en dan eens mee op vreemd terrein.
Wat cross hindernissen en dan bij start van het binnenseizoen
Rondje 70/80/90.
Als ze 5 zijn, zijn ze dan wel klaar voor het echte werk.
Maar er zijn er ook bij die het daarna echt nodig hebben om weer 2/3 maanden de wei op te gaan.
Nou die zijn via advertentie slecht te verkopen.
Te weinig kilometers in de benen, moeten toch minimaal wel L met winst zijn, want anders is het niet goed.
Het blijft een apart vak de paardenhandel.
Het is maar goed dat het hobby is.

Zeker met het oeverloze gebrek aan kennis bij veel potentiële kopers.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:09

vera_pino schreef:
Wat mij opvalt en ik vraag me af waar die switch dan zit is en hoe ik dat dan anders zou kunnen ervaren.

We vinden tegenwoordig allemaal dat we te vroeg beginnen met de paarden. Maar als tegenstelling dan heb je een driejarige te koop en dan moet hij volgens de zoekende mensen al gereden zijn. Als je aangeeft dat je wel gelongeerd hebt maar vanwege de leeftijd nog niet erop zit en alles rustig aanpakt dan zal er wel wat mis zijn en is het geen eerlijk verhaal.

Vroeger kocht ik onbeleerde 4-jarige en zocht ik er niks achter maar ik heb het nu al te vaak gehoord dat mensen een 3-jarige zoeken en die moet dan wel gereden zijn want anders is er iets mis.

Is het dan echt nodig om alles al op 3-jarige leeftijd ruitermak te maken om je dier aan een fijn adres te kunnen verkopen? Het is niet alleen dat ik het nu zelf ervaar maar ik zie het gewoon ook echt in de zoekertjes online staan. En vervolgens de discussie eronder.

Je hebt wel een punt ja…Ik kocht mijn paard destijds als bijna 4,5 jarige. Die was in dat voorjaar zadelmak gemaakt en basis ingereden en het land op gegaan tot ik m kocht. De verkoper kwam met verklaringen waarom ie nog zo weinig kon en niet geklasseerd was terwijl ik het juist helemaal prima vond dat ie ‘laat’ was ingereden want groot paard. Ik vond het prettig dat ie nog niet veel gedaan had maar kans had gehad om nog ff uit te zwaren. Ik zocht er dus niks achter maar andere potentiële kopers blijkbaar wel gezien het feit dat de verkoper het nodig vond om uitleg te geven. Gelukkig zijn er dus ook genoeg kopers die het dus geen punt vinden als een 4/5 jarige net de basis kent. Je kunt je ook afvragen of het een goed adres is om je paard aan te verkopen als die een ruitermakke 3 jarige willen…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:26

ikke schreef:
Cioccolato schreef:

Maar nee, het ligt daar niet aan dat ze bij bosjes kapot worden aangeboden als weidemaatje voor ze 15 zijn.......

Neeeee dat komt omdat ze gewoon slecht gefokt zijn natuurlijk!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:03

vera_pino schreef:

Ik weet niet wie 'we' zijn in jouw verhaal. Ik kan niet zoveel met termen als 'we vinden allemaal' en 'de zoekende mensen'.
Van mij hoeft een driejarige niet onder het zadel getoond te worden. Maar ik ben geen 'we allemaal'.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:11

Helaas zijn er natuurlijk ook oneerlijke verkopers waarbij het inrijden op 3 jarige leeftijd niet lekker ging en die ze dan verkopen alszijnde onbeleerd.
Niet ieder kan zien tijdens het bezichtigen of een paard reeds "geprobeerd " is.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:51

Dat laatste klopt maar voor mij hoeft een 3-jarige ook nog niet geleerd te zijn.

Als verlengde hier op: je ziet tegenwoordig ook vaak een excuus voor het gebruik van ijzers. Als ik een paard op ijzers zie denk /dacht ik daar niks bij. Hier in het heuvelland staat vrij veel op ijzers gezien de ondergrond, maar blijkbaar wordt dit nu ook al als een potentieel gebrek gezien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:37

Volgens mij zocht nog iemand een leuk paard tot 14. Zag net op insta een leuke ruin (M1) voorbij komen.
Weet niet of ik t hier mag benoemen van wie hij is, dus pb me maar voor de advertentie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

vera_pino schreef:

Ik denk dat een paar zaken hier een rol spelen.

1. Ze zijn inderdaad bang dat hij wel geprobeerd is maar dat er iets mis is gegaan.
2. Veel mensen moeten zadelmak maken en die training uitbesteden dus dan komen er extra kosten bij.
3. Als ze niet kunnen uitproberen ohz dan kunnen mensen niet weten of ze ohz een klik hebben met een paard.

Dit is even algemeen, ik zou het zelf een + vinden als een paard groen is.
Wellicht ligt het ook aan de doelgroep welke wensen ze hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

ikke schreef:
Cioccolato schreef:

Ik denk inderdaad niet dat het daar aan ligt, het kapot rijden ligt vaak aan het management en slechte rijderij. Gebeurd net zo goed bij de recreatieruiter die nooit op wedstrijd gaat of die 3 jaar doet over het inrijden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Ik heb nu ook een 3 jarige te koop staan. Maar vind het ook maar lastig hoor. Weinig animo zo onbeleerd. Hij is nu dan in training om netjes zadelmak te maken.
Ik ben alleen iemand die niet zo snel iemand anders op mijn paard laat dus een onbekende ga ik helemaal lastig vinden, maar goed er komt vast wel iemand met wie het klikt die er mee uit de voeten kan. Want als ik dat straks kan, kunnen heel veel anderen het ook :o

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

Zou ook niet graag iemand op m'n net zadelmakke 3- jarige zetten , nee..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Getup schreef:

Maar als je hem als rijpaard zou willen verkopen, zul je toch moeten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

Weet ik niet. Ik zou een net zadelmakke misschien zelfs nog even in training laten staan als dat zou kunnen. Of gewoon gaan kijken bij een die al wat verder in training staat als ik per se onder het zadel wil proberen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Idd. Of onbeleerd of goed doorgereden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Cioccolato schreef:
Idd. Of onbeleerd of goed doorgereden.

Ja, maar met goed doorgereden verandert ook vaak de prijsklasse. En dat verschil zorgt er net voor dat iemand denkt het wel zelf te kunnen met een onbeleerde.
Wij krijgen regelmatig de paarden waarvan de eigenaar het dacht zelf te kunnen, maar jeetje wat een werk heb je daar soms aan om alles weer met rust en vertrouwen in orde te krijgen. Dan zijn ze uiteindelijk nog meer geld kwijt dan dat ze oorspronkelijk gekozen zouden hebben voor een wat verder opgeleid paard. Ik kan ook echt niet genoeg tegen sommige mensen zeggen dat ze lekker moeten doorsparen, zodat ze gelijk een fijne start kunnen maken met een nieuw paard.
We staan nu echt steeds bommetje vol op stal en gelukkig met allemaal onbeleerde, dus daar kun je dan gelijk op de juiste manier mee van start. Al begrijp ik dat die maandelijkse kosten niet voor iedereen op te hoesten zijn.

Jammer genoeg overschatten mensen zichzelf enorm als het gaat om hun rijktechnische vaardigheden. En eerlijk, zelfs een goed doorgereden jong dier laten we hier echt niet zomaar door iedereen uitproberen tijdens het verkoopproces. Dat filteren we echt goed aan de voorkant en bij twijfel, zetten we ze er niet eens op. Zo'n dier krijgt er echt een knauw van als er iets mis gaat en dat wil je echt niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

Dat is absoluut waar. Mensen willen/kunnen er niet meer voor betalen, met alle extra kosten en risicos vandien.

Goedkoop is vaak echt duurkoop.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Lieser schreef:
Getup schreef:

Maar als je hem als rijpaard zou willen verkopen, zul je toch moeten.

Tuurlijk zal dat eens moeten. Maar als ze echt net onder het zadel zijn , zou ik dit niet willen. Behalve misschien een handig iemand, maar ja, dit weet je niet van te voren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Padoertje mooi gesproken en helemaal mee eens!
Scheelt jezelf zoveel ellende als je je onbeleerde gewoon op een goed adres laat beleren. Ja, kost je wat, maar dat weet je toch als je een onbeleerde koopt.

Weet trouwens een leuke 4 jarige Fries merrie die nu ook netjes in training staat om doorgereden te worden. Vragen ze heel normaal geld voor, foto’s in de advertentie doen haar geen recht, en van betrouwbaar huisje. Zou voor iemand die voor echt leuk geld een tof paard zoekt zeker de moeite zijn om de auto in te stappen. Van die leuke verborgen pareltjes.