Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Het grote nadeel van achteraf keuren is ook, al heb je gelijk en sta je in je recht, zie maar eens dat de verkoper ook daadwerkelijk het geld terug gaat storten en het paard terug accepteert. Dat kan een lastig verhaal worden bij een weerbarstige verkoper (hoe vriendelijk ze vooraf ook lijken). De gang naar de advocaat of de rechter geeft altijd een hoop sores en vaak extra kosten.
Cioccolato schreef:Men wil gereden om te zien hoe braaf ze zijn. Maar dan wel goedkoop want jong.
Er zit ook een verschil tussen springers en dressuurders.
Commercieel moet je bijna idd als 3 jarige ohz lopen als dressuurder en bijna als springer ookal zodat je als 4 jarige gelijk jonge paarden rubrieken mee kan doen
esje01 schreef:Dat gedoe over leeftijd loop ik ook enorm tegenaan.
Als 2,5/3 jarige keuren we en maken we zadelmak.
Dan lekker de wei op, of naar de veiling.
In het jaar dat ze 4 worden, komen de jonkies naar huis.
Licht werken, vooral op de lange rechte bospaden naar buiten.
Sprongetje introduceren en dan eens mee op vreemd terrein.
Wat cross hindernissen en dan bij start van het binnenseizoen
Rondje 70/80/90.
Als ze 5 zijn, zijn ze dan wel klaar voor het echte werk.
Maar er zijn er ook bij die het daarna echt nodig hebben om weer 2/3 maanden de wei op te gaan.
Nou die zijn via advertentie slecht te verkopen.
Te weinig kilometers in de benen, moeten toch minimaal wel L met winst zijn, want anders is het niet goed.
Het blijft een apart vak de paardenhandel.
Het is maar goed dat het hobby is.
vera_pino schreef:Wat mij opvalt en ik vraag me af waar die switch dan zit is en hoe ik dat dan anders zou kunnen ervaren.
We vinden tegenwoordig allemaal dat we te vroeg beginnen met de paarden. Maar als tegenstelling dan heb je een driejarige te koop en dan moet hij volgens de zoekende mensen al gereden zijn. Als je aangeeft dat je wel gelongeerd hebt maar vanwege de leeftijd nog niet erop zit en alles rustig aanpakt dan zal er wel wat mis zijn en is het geen eerlijk verhaal.
Vroeger kocht ik onbeleerde 4-jarige en zocht ik er niks achter maar ik heb het nu al te vaak gehoord dat mensen een 3-jarige zoeken en die moet dan wel gereden zijn want anders is er iets mis.
Is het dan echt nodig om alles al op 3-jarige leeftijd ruitermak te maken om je dier aan een fijn adres te kunnen verkopen? Het is niet alleen dat ik het nu zelf ervaar maar ik zie het gewoon ook echt in de zoekertjes online staan. En vervolgens de discussie eronder.
ikke schreef:Cioccolato schreef:Men wil gereden om te zien hoe braaf ze zijn. Maar dan wel goedkoop want jong.
Commercieel moet je bijna idd als 3 jarige ohz lopen als dressuurder en bijna als springer ookal zodat je als 4 jarige gelijk jonge paarden rubrieken mee kan doen
Maar nee, het ligt daar niet aan dat ze bij bosjes kapot worden aangeboden als weidemaatje voor ze 15 zijn.......
vera_pino schreef:Wat mij opvalt en ik vraag me af waar die switch dan zit is en hoe ik dat dan anders zou kunnen ervaren.
We vinden tegenwoordig allemaal dat we te vroeg beginnen met de paarden. Maar als tegenstelling dan heb je een driejarige te koop en dan moet hij volgens de zoekende mensen al gereden zijn. Als je aangeeft dat je wel gelongeerd hebt maar vanwege de leeftijd nog niet erop zit en alles rustig aanpakt dan zal er wel wat mis zijn en is het geen eerlijk verhaal.
Vroeger kocht ik onbeleerde 4-jarige en zocht ik er niks achter maar ik heb het nu al te vaak gehoord dat mensen een 3-jarige zoeken en die moet dan wel gereden zijn want anders is er iets mis.
Is het dan echt nodig om alles al op 3-jarige leeftijd ruitermak te maken om je dier aan een fijn adres te kunnen verkopen? Het is niet alleen dat ik het nu zelf ervaar maar ik zie het gewoon ook echt in de zoekertjes online staan. En vervolgens de discussie eronder.
ikke schreef:Cioccolato schreef:Men wil gereden om te zien hoe braaf ze zijn. Maar dan wel goedkoop want jong.
Maar nee, het ligt daar niet aan dat ze bij bosjes kapot worden aangeboden als weidemaatje voor ze 15 zijn.......
Cioccolato schreef:Idd. Of onbeleerd of goed doorgereden.
Lieser schreef:Getup schreef:Zou ook niet graag iemand op m'n net zadelmakke 3- jarige zetten , nee..
Maar als je hem als rijpaard zou willen verkopen, zul je toch moeten.