[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cera_D

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:20

Wat een rot situatie zeg, heel veel sterkte de komende periode!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 08:41

ik ga het filmpje nog een keer bekijken.

Ik zie het niet. Het filmpje heet 'Callas trainen sprong feb' die bedoelen jullie denk ik? Dat is het filmpje waar ik met haar aan de hand spring toch? Of bedoelen jullie het filmpje dat ik ohz spring?

Het filmpje Callas trainen sprong feb, springen we eerst van rechts naar links over de boom. Daar komt ze met haar achtervoet op de boom. Dan springen we van links naar rechts en glibbert ze. Ik doe het nog een keertje en omdat we naar links wegdraaien, glijdt ze rechts wat weg met haar voet om te corrigeren. Maar dat is niet kreupel daar. Erna draaf ik ook ohz en daar is ze niet kreupel. Mis ik iets?

Afijn, het zou niet onlogisch zijn als het daar gebeurd was.

Vandaag aan de slag met herstel.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:26

Ik heb het filmpje niet terug gekeken. Ik herinnerde me iets met de boomstronk. Als ik tijd heb Monique zal ik wat filmpjes terugkijken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:48

Dat is lief Tamara, maar ik ga me concentreren op haar herstel. Wat er ook gebeurd is, ik kan dat toch niet meer veranderen. Ik kan wel haar komende 2 maanden fijn maken en me daarop concentreren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:26

Als je steeds een nieuw stukje afzet met veel gras heeft ze tenminste wat te doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:43

Ja klopt Tinka, dank voor de tip, dat is idd wat we van plan zijn. Ze staan nu samen in een stukkie van 7x7 en hier voor op het erf om maar te beginnen. Zometeen weer naar binnen om te drinken en evt hooi bij te eten. Vanmiddag zet ik ze in de tuin op het erf, die moet toch leeggemaaid worden, daar gaat daarna worteldoek overheen en later grind. Dus daar kunnen ze wel een paar dagen zich vermaken. Ik heb nu net schriklint door het hekwerk van dat tuintje gevlochten, ter voorbereiding. ik heb ook bix verstrooid op het stukje waar ze nu staan, is bijna kaal, en dat was ook wel een succes. Als ze zich maar rustig houdt. Het is me wat hoor. Erg jammer en sneu voor haar vooral.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:27

Wat vervelend Monique, dat je zo aan het tobben bent.

Misschien kun je eens kijken naar passive fysio, of paddock Paradise. Daar bedenken ze ook vaak leuke dingen om de paarden bezig te houden. Hopelijk zit daar nog wat tussen voor je.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:32

Je zou takken kunnen geven, houd ze ook lekker bezig, bomen genoeg bij jullie toch.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 13:48

O ja, Prairy daar kan ik zeker inspiratie vandaan halen. Ik moet alleen dus goed uitkijken dat Callas niet gefrustreerd raakt. Dan gaat ze namelijk maaien, en dat doet ze standaard met rv.
takken dat is ook een goeie Tinka, tnx. Die kan ik ook in haar box geven.
Ik vond het vanmorgen goed geslaagd. Een uur of 2,5 in het ministukje en ik heb buiten zitten werken om het in de gaten te houden. Toen naar binnen om te drinken en te dutten, de paarden dan, niet ik, en nu staan ze hooi te eten. Straks als de middag al wat gevorderd is, zet ik ze weer buiten. Het is best warm hier nu al, ze zijn nog niet door hun haar heen, dus ik wacht even tot de ergste zon weg is voor ze.

Ondertussen gaat het met mijn oude hond minder goed. Zijn lijf raakt op. Zijn achterpoten kunnen goed mee, alleen niet meer met opstaan. En als hij staat te eten, zakt hij langzaam door zijn achterpoten, ook met plassen en poepen, wat dan weer een stuk minder handig is met een hond met lang haar. Hij is 16,5 of zelfs 16 en 9 maanden. Het is een grote hond, formaat herdershond. Dus hij is echt ontzettend oud, ik zag op een schema bij de dierenarts dat ie 115 is. Hoppa. Hij heeft epilepsie en daar wel medicijnen voor maar toch gebeurt het zo om de 2.5 week gemiddeld. Dat tast zijn koppie wel aan natuurlijk, dus hij is met een paar maanden tijd erg veel meer dement geworden. Dat heet CDS maar is gewoon dement. Het lastige daarvan is, dat hij overdag denkt dat het nacht is, en vice versa. Dus 's nachts wil hij eten, plassen naar buiten en aandacht. Dus gaat hij blaffen. iedere paar minuten een blafje. Dan ga ik eruit, laat hem uit, geef hem nog eens wat eten, een knuffel, soms werkt het maar vaak ook niet. Laten we zeggen dat we een stuk minder goed slapen. Ik ga morgen medicijnen halen die dat verkeerde ritme zouden moeten omkeren, maar goed of dat nou helpt. Maar het betekent wel hem overdag regelmatig prikkelen en juist gaan uitlaten, en veel zon etc om hem 's nacht beter te laten slapen. Maar het is wel een hond van alledag, of een paar weken misschien. Altijd moeilijk om te beslissen wanneer je een oud dier moet laten gaan.

Dan hebben we Yoda. Ze doet het erg goed, maar ook een tijdvretertje. Ook zij plast nog steeds in huis als ik niet op tijd ben. En ze geeft regelmatig over als ze een lege maag heeft. Dus ook zij heeft een extra agenda, maar kan niet tegelijk met de oude hond naar buiten. Want die oude wandelt in zijn dementie gewoon een andere kant op en aan de lijn gaat niet.

Afijn, ik ben voornamelijk bezig met de dieren...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:15

Eerlijk
Je ouwtje is gewoon op .
Als t de mijne was, was het tijd voor de regenboog brug .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 14:23

Zinzi_jewel schreef:
Eerlijk
Je ouwtje is gewoon op .
Als t de mijne was, was het tijd voor de regenboog brug .

Soms denk ik, ja. Mijn vriend vindt het nog te vroeg. De d.a. zegt dat mijn hond er zelf geen weet meer van heeft hoe hij is. Dit vanwege de dementie. Dus je kunt zeggen, ik laat hem inslapen, want hij weet niet meer dat hij er is, of je kunt juist zeggen, ik kan hem nog laten lopen en dat het af en toe moeilijk gaat, is te verwaarlozen, want hij weet het erna niet meer. Zij vindt het nog geen lijden. (Dit is weer een andere d.a. dan alle anderen die de revue de laatste tijd gepasseerd hebben hier, zij is alleen voor honden en katten etc.) Maar ja, het is zo dubbel, want wel lijden dat weet hij er na ook niet meer. Ik geloof zelf op dit moment ook dat hij niet lijdt qua lichamelijke pijn. Ongemak wel want zijn achterpoten komen moeilijk uit de scharnieren. Maar ja, ik ben ook oud en heb ook ongemak, maar ik wil graag nog niet ingeslapen worden. Dus altijd een enorm lastige beslissing.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:26

Mijn mening is dat je rationeel moet denken
Ook al weet de hond niet hoe zijn eerdere leven was . Omdat ie dat gewoon vergeten is .
Jij als baasje weet dat wel .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 14:29

Ik denk dat ik rationeel denk. Als het tijd is, is het tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:25

Tussen epilepsie, zo in de war en moeite met basis dingen als opstaan, eten en behoefte doen is voor mij de grens van dierwaardig wel bereikt. Geen pijn kan best, geen weet ook, maar wat je beschrijft is moeite met echt basale dingen qua bewegen, eten en noodzakelijke lichaamsfuncties kunnen doen zonder zich te bevuilen bv.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:45

Lastig Monique. Ik vind dat altijd zo enorm moeilijk, om dat voor een ander te zeggen. Bij sommige dieren is het obvious, die hebben pijn en kunnen gewoon echt niet meer.
Jouw oude hond, ja hij komt in de buurt maar of de beslissing precies nu gemaakt moet worden of over een maand, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Vervelend ook dat Yoda zo gevoelig reageert op een lege maag. Zal vast nog een staartje zijn van hoe ze bij jullie aankwam.

En Callas, fijn dat de dames een goede ochtend gehad hebben. Succes met het vinden van leuke bezigheidstherapieën ;)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:01

Monique1963 schreef:
ik ga het filmpje nog een keer bekijken.

Ik zie het niet. Het filmpje heet 'Callas trainen sprong feb' die bedoelen jullie denk ik? Dat is het filmpje waar ik met haar aan de hand spring toch? Of bedoelen jullie het filmpje dat ik ohz spring?

Het filmpje Callas trainen sprong feb, springen we eerst van rechts naar links over de boom. Daar komt ze met haar achtervoet op de boom. Dan springen we van links naar rechts en glibbert ze. Ik doe het nog een keertje en omdat we naar links wegdraaien, glijdt ze rechts wat weg met haar voet om te corrigeren. Maar dat is niet kreupel daar. Erna draaf ik ook ohz en daar is ze niet kreupel. Mis ik iets?

Afijn, het zou niet onlogisch zijn als het daar gebeurd was.

Vandaag aan de slag met herstel.

Ja,het filmpje waarbij je aan de hand springt. Ze loopt zuiver op de sprong af, dan als je het beeld steeds even stopt ze je haar rechter koot/hoef dubbel gaan. Beetje op hetzelfde moment als dat ze uitglijd. Vervolgens zie je na de tweede sprong dat ze duidelijk kreupel is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:14

Ik zie wat je bedoelt, imaudy. Op 1:26 van dat filmpje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 17:42

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:18

Je zou kunnen proberen als je pijnstillers geeft aan je hond of dat verschil maakt. Dan weet je of ie wel of geen pijn heeft, een hond geeft dat heel slecht aan. Als ie niet piept bijvoorbeeld betekent niet dat ie geen pijn heeft. Moeite met opstaan kan best met pijn gepaard gaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:30

Hi Tinka, hij heeft metacalm voor de eventuele pijn en crisax en epileptyl voor de aanvallen.

Dit is een filmpje van 3 weken geleden: https://www.youtube.com/watch?v=_VvAN1s6KgE
Dat vind ik geen hond om al te laten inslapen. Hij zakt door zijn poten en dus in zijn poep en hij draait dag en nacht om, maar daar moeten we dan maar mee leven. That's life.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:34

o vergeet te vertellen, ik baal. Callas naaide me er net bij met de box ingaan en schoot ervandoor, zo de helling af het weiland in. Ik vloekte zo hard dat Erwin me binnen hoorde en kwam aanrennen. Gelukkig had ik Poupette wel goed en toen Poupette niet kwam, rende ze niet verder het weiland in. Pff. Ik kon haar ook makkelijk weer pakken, maar als het dan niet de bedoeling is dat ze zelfs niet draaft op platte grond, hoe dom is dan de helling af in galop. Goed. Het was weer een leermoment, zullen we maar zeggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:23

Oh jee Callas!

Heb je het al aan haar uitgelegd waarom ze niet mag bewegen?
Ik vertel altijd wat de bedoeling is. Denk niet dat ze de woorden zo zeer begrijpen maar misschien voelen ze de intentie wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 22:25

fransje23 schreef:
Oh jee Callas!

Heb je het al aan haar uitgelegd waarom ze niet mag bewegen?
Ik vertel altijd wat de bedoeling is. Denk niet dat ze de woorden zo zeer begrijpen maar misschien voelen ze de intentie wel.

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Of eigenlijk wel, de d.a. zei wel telkens dat hij haar probeerde te helpen als ze heel ongeduldig was.

Maar ik zal het ook nog eens benadrukken. Ik heb het gevoel dat Callas echter alleen overtuigd kan worden door eten ;-) :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:35

Ja eten , dat is prioriteit 1 tot en met heel veel :D Althans dat zegt mijn Joya altijd :+

Heeft ze al een slowfeedernet, takken en eten op verschillende plekken?
Misschien zo een snuffelmat met snoepjes?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 22:46

fransje23 schreef:
Ja eten , dat is prioriteit 1 tot en met heel veel :D Althans dat zegt mijn Joya altijd :+

Heeft ze al een slowfeedernet, takken en eten op verschillende plekken?
Misschien zo een snuffelmat met snoepjes?

Hi Fransje, dank voor je meedenken en tips!

Takken ga ik morgen snijden.

Eten op verschillende plekken kan logistiek in haar box niet. Ze heeft een wc helft en een eethelft. De eethelft bestaat uit een voerbak en een hooihoek. Dus ik heb niet veel variatie om het te verplaatsen. Ze moet ook zo veel mogelijk stilstaan, dus ik denk dat ik dat niet moet doen.

Ik kan wel weer haar slowfeederzak ophangen. Dat heb ik wel. Ik heb dat nog niet gedaan, omdat ik zoveel mogelijk haar frustratie probeer te voorkomen. Ze gaat dan namelijk staan maaien met juist rechtsvoor, als het haar niet snel genoeg gaat. En uit de zak kan ze het hooi niet snel genoeg krijgen naar haar zin. Ik had speelgoed gekocht en gevuld, maar daar wordt ze dus ook heel boos van.

Een snuffelmat met snoepjes klinkt geweldig leuk. Dat ken ik niet, heb je daar een link van?