Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Fleurdelys schreef:
Ik zou er met die informatie niet zomaar inderdaad vanuitgaan dat dit paard ook zonder ijzers kan.. wel heel erg balen als je hierdoor de stalling misloopt zeg. En zoveel goed aanbod is er ook weer niet aan stallingen :(

Het aanbod valt me nogsteeds erg tegen en inmiddels budget al een beetje verhoogd. Aankomende week wel kijken/proefrijden bij een ontzettend gaaf paard. Zoveel zin in, maar ook heel spannend. *\o/*

Zag een erg gave gelderse vos ruin voorbij komen in de gebruikers groep op FB .
Miss is dat passend

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:43

Die Floris x Parcival? Dacht in 1 vd advertenties gezien te hebben dat de vraagprijs 20-25K is. Wel een heel gaaf dier idd!

SharonIndezz

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:17

Er staat ook een hele gave (vind ik zelf ) Henkie te koop, bruin met veel wit, lijkt een super leuk paard voor fatsoenlijk geld

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:12

Oehlala schreef:
Weet niet wat jouw merrie heeft maar zou dat zichtbaar geweest zijn op de foto’s?

Ja. Artrose in de rug en achterbenen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:35

Fleurdelys schreef:
Grappig dat je inderdaad verwacht dat ze voor dit bedrag gekeurd weggaan, maar wat ik vaak zie is toch echt op eigen kosten.. tot nu toe wel vaak dat er een PROK keuring bij zit, maar al van enkele jaren oud. Natuurlijk niet heel betrouwbaar meer na een paar jaar actief gereden te zijn lijkt me? Wat nog 100% goed was op 2-jarige leeftijd is dat niet altijd meer als ze 10 zijn :+

Ga iniedergeval wel de benen op de foto zetten als ik een potentieel leuk paard tegenkom. Te veel drama al gezien met artrose.

Ik zou dan ook opnieuw laten keuren hoor, maar de kans is groter dat een eerder gekeurd paard je al een beetje weet wat er wel of niet zit.

Daarbij heb ik persoonlijk liever dat de keuring bijvoorbeeld als 3 jarige gebeurt is en het paard inmiddels 6 is en volop in het werk staat.
Dan zie je namelijk ook hoe dingen die bijvoorbeeld een aantekening zouden kunnen zijn zich ontwikkeld hebben.

Wij laten vaak eerst de huidige foto's over kijken en afhankelijk van hoe lang geleden over keuren. En de kopers van onze springpaarden eigenlijk altijd hetzelfde.

Wij laten ze altijd als 3 jarige helemaal op de foto zetten, en zetten ze daarna in training. Meestal worden ze dan als 5-6-7 jarige verkocht en dan worden vaak eerst de foto's als 3 jarige doorgestuurd en daarna herkeuren de kopers.

Maar dan hebben we het wel over springpaarden in een hoger segment.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:40

Getup schreef:
Ik heb nu toch wel zin om te kijken of ik er ook echt wissels op krijg. Gewoon voor de lol.

Met een goede galop erop, zou dat moeten lukken.

Ja ook hier absoluut altijd foto's. Ik ga ook niet kijken bij paarden waar niet al een recente keuring bij zit of keuringskosten voor de verkoper zijn. Voor je het weet ben je 5000 verder zonder nog een paard te hebben gekocht. Dat geld kun je beter in het paard zelf steken.

Als je toch besluit alleen klinisch te keuren doe dat dan wel bij een keuringsarts voor paarden.
Als zo'n klinische keuring maar halfwas wordt gedaan kun je hem net zo goed helemaal achterwege laten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:50

Sky_As schreef:
Ik zou dan ook opnieuw laten keuren hoor, maar de kans is groter dat een eerder gekeurd paard je al een beetje weet wat er wel of niet zit.
Daarbij heb ik persoonlijk liever dat de keuring bijvoorbeeld als 3 jarige gebeurt is en het paard inmiddels 6 is en volop in het werk staat.
Dan zie je namelijk ook hoe dingen die bijvoorbeeld een aantekening zouden kunnen zijn zich ontwikkeld hebben.

Klopt. Maar foto's die eens bij 3 jarige onbelast paard zijn gemaakt, geeft minder "betrouwbare" informatie als je het paard een half jaar of een jaar daarna koopt dan bij een 5 of 6 jarige die al goed belast is geweest.
In het eerste jaar van belasting is de kans op veranderingen relatief groter.
Dus foto's altijd overdoen, maar de informatie die eerdere foto's geeft is wel fijn natuurlijk.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Wat moet ik toch zonder het collectieve brein van bokt. Wat zouden jullie doen, pony gevonden met een keuring incl fotos van mei. Ik wil pony wel klinisch laten keuren omdat het toch een paar weken terug is. Nu ivm met vakanties afgesproken dat pony op een zaterdag wordt geleverd en dan laat ik keuren op de volgende dinsdag bij ons op locatie. Ik ben het contract aan het opstellen, zal ik opnemen betaling volledig bij levering en dan bij afkeuren terug storten? Wat is gebruikelijk?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Ik doe de volledige betaling pas als het dier ook goed gekeurd is, vooraf niks.
En ik zou RX ook herhalen als het niet bij je eigen VA gedaan is.
Heb er 2 gehad die goedgekeurd waren maar bij mijn eigen VA afgekeurd.

Of het moet een kliniek zijn die je kent en vertrouwd, dan wellicht alleen klinisch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 40 min geleden

Ik zou dan wel de recente foto's door een paardenkeuringsarts (wellicht de arts die ook klinisch gaat keuren) vooraf laten beoordelen. Soms kunnen foto's op een manier worden gemaakt (vanuit een bepaalde hoek) zodat je gebreken niet ziet. Een keuringsarts kan dat zien.
En eventueel adviseren foto's opnieuw te laten maken als hij dat voor de beoordeling nodig vindt.
Keuren doe je in de regel voor de levering. Betalen bij levering nadat het paard gezond is verklaard.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

TNIE2021 schreef:
Wat moet ik toch zonder het collectieve brein van bokt. Wat zouden jullie doen, pony gevonden met een keuring incl fotos van mei. Ik wil pony wel klinisch laten keuren omdat het toch een paar weken terug is. Nu ivm met vakanties afgesproken dat pony op een zaterdag wordt geleverd en dan laat ik keuren op de volgende dinsdag bij ons op locatie. Ik ben het contract aan het opstellen, zal ik opnemen betaling volledig bij levering en dan bij afkeuren terug storten? Wat is gebruikelijk?

Ik had mijn veulen opgehaald en pas bij de opfok laten nakijken. Die had ik bij ophalen volledig afgerekend met een bepaling in het koopcontract dat de verkoper het veulen zelf weer op zou halen en het geld terug zou storten als hij niet opgenomen zou worden in de verzekering. Het contract was verder vrij simpel, aangezien je weinig bijzonders over een veulen kunt verklaren en was door de verkoper opgesteld.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 9 min geleden

Ik zou idd afrekenen en geld terug storten bij afkeuren.

Nog mooier: keuren en dan pas pony meenemen.