Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:53

Lizenlotte schreef:
Fijne manier van een paard kopen Marus! Maar ik zou het in dit geval eigenlijk andersom doen geloof ik; eerst keuren en dan gaan hechten. Want dat doe je hoe dan ook als je vaker bij een paard komt met in je achterhoofd dat je haar kunt kopen. Of nog erger; je dochter hecht zich er aan. Wat doe je dan als het paard word afgekeurd, wat niet ondenkbaar is bij een Fries?

Bij welk paard is het wel ondenkbaar? :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:29

oji schreef:
Ik heb ook nog nooit een aanbetaling gedaan en zou dat ook niet doen. Ik koop bij handelaren die ik vertrouw en als ik ze niet vertrouw hoef ik ook geen paard van ze. Een aanbetaling gaat zoveel gezeik geven als het paard bv wel een positief aankoopadvies krijgt maar met een bemerking die voor jou onacceptabel is. En hoewel je daar van te voren ook afspraken over kunt maken (wat wel en wat niet acceptabel is) kun je altijd iets tegenkomen waar jij nog niet aan gedacht hebt of zelfs maar van gehoord hebt. Dat is dus nooit 100% waterdicht.

Goed punt. Ik vind het concept aanbetaling niets mis mee. Ik wil graag mijn interesse tonen en verkoper zekerheid geven, en ook mijzelf dat verkoper niet zomaar een andere koper heeft gevonden.

Maar stel ze houden het, ondanks dat het wel waterdicht is dat je het hoort terug te krijgen, dan heb je zoveel gedoe eraan. Tuurlijk krijg je het, maar het procederen en alles wat erbij komt kijken..

En dan nog het hele punt stel dat er iets uit de keuring naar voren komt wat de toekomst als sportpaard in het geding kan brengen maar niet voorlopig koopcontract staat.

Ik hoop eerlijk gezegd dat dit een volgend koopproces niet ter sprake komt en dat ik een transparante verkoper tref.

Lizenlotte

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:59

Natuurlijk is het bij elk paard mogelijk dat hij word afgekeurd, maar bij een fries is het risico nou eenmaal wel groter.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:22

Lizenlotte schreef:
Natuurlijk is het bij elk paard mogelijk dat hij word afgekeurd, maar bij een fries is het risico nou eenmaal wel groter.

Waarom?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:09

Lizenlotte schreef:

Ja ik begrijp die ook niet zo... volgens mij heb je bij elk paard kans op afkeur. Alles wat bij mij afgekeurd werd waren jonge kwpners in hoge prijsklasse.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:11

Ik geloof dat er bij Friezen bepaalde gebreken heel veel voorkomen. Er zijn de afgelopen tijd meer bokkers geweest die Friezen lieten keuren en die werden allemaal op hetzelfde afgekeurd. Daar werd door de da's van gezegd dat dat enorm vaak voor komt bij Friezen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:12

Ja klopt, maar elk ras heeft een beetje zijn eigen gebreken en ziekteneelden die veel voorkomen en mogelijkheden op afkeur.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:35

MyWishMax schreef:
Ik geloof dat er bij Friezen bepaalde gebreken heel veel voorkomen. Er zijn de afgelopen tijd meer bokkers geweest die Friezen lieten keuren en die werden allemaal op hetzelfde afgekeurd. Daar werd door de da's van gezegd dat dat enorm vaak voor komt bij Friezen.

Ja zit vnml in knieën of verbrozing van sesambeentjes en dat soort dingen. Lingehoeve gaf destijds aan ‘vergelijk het maar met de binnenkant van een Bros’. :P

Maar zo heb je bij alle rassen natuurlijk wel wat. Ik ken ook jonge kwpners die plus 8 chips hadden zitten, dus tja.. Dan ben je achteraf wel blij dat je hebt laten keuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:29

Verbening hoefkraakbeen toch?

Ze zijn ook duur genoeg om goed te laten keuren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:39

Maar ik snap de tip trouwens wel hoor. Wij hebben ooit een paard op proef gehad en moeder was er helemaal weg van. Dit zou hem worden! Tot ze dus afgekeurd werd. Paar weken later opnieuw laten keuren omdat ze haar echt niet uit hoofd kreeg en er echt al gek mee was. Toen wel goedgekeurd, maar die 1e Da had groot gelijk, paard was namelijk echt kapot van binnen. Als we haar niet op proef gehad hadden, waren we gewoon verder gaan zoeken.

(En nog slechter, 1e da was een goed bekend staande kliniek, de 2e was da bij de verkoper op het terrein wat ook best de da van de verkoper heeft kunnen zijn. Geregeld door persoon die ons de tip van dat paard gegeven had. Die was weer bevriend met verkoper. Dus zowat alle rode vlaggen gehad in 1 keer. :') was ook 1e paard dus hele harde les)

Alleen kom je dan op het punt wie betaalt de keuring. Stel ze wordt goedgekeurd, maar ohz klikt het toch niet en koop gaat niet door. Maar paard was goed, dus je hebt als koper betaalt omdat dat de afspraak was.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:23

Ook leuke situatie. Wat als paard door keurings arts goedgekeurd wordt maar door eigen arts afgekeurd en naar wie gaan de kosten dan?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:59

Elisa2 schreef:

Ja, maar dat kom je overal tegen. Geen idee of een Fries daar meer aanleg voor heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:12

manic schreef:
Ook leuke situatie. Wat als paard door keurings arts goedgekeurd wordt maar door eigen arts afgekeurd en naar wie gaan de kosten dan?

In wat voor situatie?

Als verkoper paard zelf heeft laten keuren en hij was toen goed, maar koper wil opnieuw keuren ligt het gewoon aan de afspraak. Als de afspraak is bij afkeur betaalt verkoper is dat toch nog steeds hetzelfde.
Als koper beide keren de opdracht heeft gegeven snap ik niet waarom die 2e keuring gedaan wordt. En dan zou ik toch zeggen de koper betaalt, want die heeft al een positief advies op zak en kiest voor een extra keuring

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:18

Wanneer het paard nog helemaal niet gekeurd is geweest en er afspraken gemaakt over wie betaalt bij goed/afkeuring.

Als keuringsarts positief aankoopsadvies geeft en de eigen dierenarts de foto’s ook bekijkt en negatief advies geeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:22

Dat spreek je van te voren af. Nu heb ik eigen da nooit de foto's na laten kijken als ik zelf de keuring liet doen. Wel de voorwaarde dat ze door verzekering geaccepteerd werden, maar eigen da vond ik driedubbel op dan. De kliniek waar ik liet keuren zocht ik ook heel kritisch uit, soms ook in overleg met eigen Da of de verzekering.
Eigen da heeft alleen foto's bekeken van paarden die al gekeurd waren.

Ik zou het heel goed snappen dat een verkoper dan niet gaat betalen. Je hebt immers een positief advies op zak.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:44

Ja ik ook, maar kan me ook voorstellen als eigen dierenarts er niet achter staat dat je dan ook een beetje raar staat te kijken. Maar het valt idd wel een beetje onder “overkeuren”.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:48

Vanes_6 schreef:
Lukasje schreef:
Oh Vanes, dat is een mooie regeling !

Nee dat is Marus :D

Oeps sorry !!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:50

Padoertje schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, maar dat kom je overal tegen. Geen idee of een Fries daar meer aanleg voor heeft.

Helaas wel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:51

manic schreef:
Ja ik ook, maar kan me ook voorstellen als eigen dierenarts er niet achter staat dat je dan ook een beetje raar staat te kijken. Maar het valt idd wel een beetje onder “overkeuren”.

Maar ik snap al niet waarom je 2 keer zou laten keuren, want dat gebeurt met de foto's nakijken eigenlijk wel. Dan moet je vooraf afspreken dat je dus nog laat nakijken door eigen da. En ik zou dat idd voor eigen kosten doen dan, want de eerste da geeft een positief advies. Kan je beter alleen de foto's laten maken en meteen doorsturen zonder oordeel haha.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:57

Nou zoveel dierenartsen zoveel meningen ook… dat de en te dierenarts een paard goedkeurt betekent nog niet dat de andere dat ook doet.

Ik vind het niet zo gek om foto’s ook nog even door eigen dierenarts te laten bekijken

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:11

Maar ik zou ook bij foto’s nog een klinische keuring doen, dus dan vind ik het fijn voor de keurende arts als ze de foto’s erbij hebben.

Overkeuren van foto’s vind ik dan wel voor mijn rekening.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:31

Alleen al om de in grote mate erfelijke problemen zou ik geen Fries kopen om eerlijk te zijn. Met name met het maag/darm kanaal (maagzweer, maagverwijding, slokdarmafwijkingen, aortabreuk).
Bijna 55% van het huidige Friezenbestand is drager van ongewenste erfelijke afwijkingen die leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Dat vind ik naast de "gewone" problemen/bemerkingen wat veel. Hoe groot is de kans dat je een gezonde Fries koopt?
Probleem is dat ze daar bij een standaardkeuring niet naar kijken. Wie doet nu standaard een slokdarmonderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:46

Je mag zelf als koper bepalen waar je op wilt keuren. Het zijn juist de Friezen waar veel mensen de meeste plezier uithalen. Als dat zo zou zij dan zou de helft aan friezen wat bij ons op stal staat/stond niet gezond zijn en daar geloof ik niks van. Vaker zie ik dressuurgefokte kwpners met problemen voorbij komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:55

Hier in het topic kwam steeds verbening hoefkraakbeen naar voren bij de Friezen.

Qua karakter vind ik het over het algemeen ook echt hele fijne en gebruiksvriendelijke paarden.

Maar die aorta breuk, ja zo heb ik er ook een zien gaan ja.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:12

@lizenlotte: ik snap je opmerking wel hoor. Het is toch wel een zwak ras aan het worden. Verbening kom ik best veel tegen en dat is iets waar je niets aan kunt doen. Is niet een chip die evt operabel is. Ik heb al 2 laten staan ivm zware verbening op 3 en 4 jarige leeftijd 2 x een andere dierenarts die keurde en beide zeiden ze hetzelfde. Een heel groot probleem bij het friese ras.
Net zoals scheve benen, hoeven of zwaaipoten zoals wij ze noemen. Ik zei nog tegen mijn vriendin als een kwpn’er dit had liet men ze staan. Bij een fries betalen we gewoon de volle mep want vind ze maar eens keurig recht op de benen. Ze zijn er vast maar het grootste deel niet. En zo kunnen wel even doorgaan.

Waarom dan toch een fries? Vraag ik mijzelf ook vaak genoeg af want goedkoop zijn ze ook nog eens niet.
Het karakter ik ben echt gek op dit ras!
Vroeger zelf kwpn’ers gereden en ik roep ook vaak tegen mijn dochter dat kwpners ook veel fijner te rijden zijn. Maar toch zie ik hier thuis liever een fries, onder het zadel voor mijn dochter (jonge amazone) en voor mijzelf eens een veulentje fokken.

En over het eerder laten keuren. De evt gevolgen was ik mij nog niet zo van bewust…..
Maar ik ga nu wel nadenken over wat jullie aangeven. Want de laatste fries die niet door de keuring kwam was ik echt wel een paar weken raar van.
En we bouwen nu een band op en de teleurstelling zal alleen maar groter zijn.
Maar nu komt de maar Wat als we haar laten keuren (kosten voor mij) en de klik is er uiteindelijk toch niet. Dan ben ik weer een flinke duit kwijt voor niks. Wat MWM ook al zei lees ik nu