Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:56

Da’s echt de moeite ja… :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 21:00

Dit is een poging om hem er uit te rijden. Je ziet hoe hij er achter kruipt. Hij had wel een andere martingaal aan. Maar de grond was ook harder dan hij gewend is. Dus wellicht onzekerheid?
Op de weide was de grond veel zachter en daar is hij meer zichzelf kwa reactie ondanks de spanning. Je ziet hoe hij zich blijft oprollen zelfs met losse teugel.

Als hij het nog doet de volgende keer gaat ie wat lang en laag training krijgen in elk geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:11

Ja ik zie het. Lastig om op te lossen.
Ik heb nooit met maringaal gereden dus kan er niets zinnigs over zeggen. Ik weet niet hoe dat inwerkt en zo. Het ziet er apart uit. Ook al dat proesten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 22:46

Een martingaal werkt alleen wanneer ze echt de kop omhoog steken. Dan zorgen de ringen dat de verbinding naar de mond goed blijft. Ze kunnen dus wel het hoofd omhoog brengen maar ze kunnen je niet buiten spel zetten door dat te doen. (Waar je anders niks meer te zeggen hebt omdat de teugels zon ongeveer langs de oren door lopen).

Ik rijd alles dat jong of onverstandig ( Rêve ) is met martingaal. Doen ze niks werkt ie niet in. Doen ze dom kan je blijven werken. In tegenstelling tot bv een thiedeman kan je een martingaal niet ‘vast’ zetten dus als ze zich er uit trekken kan je ze niet blokkeren wat wel kan met een thiedeman. Maar de ringen zorgen dat de ‘hoek naar de mond’ werkbaar blijft. Is dit begrijpelijk uit gelegd?
Jumpingruiters gebruiken m ook omdat ze het paard niet belemmeren in het gebruiken van die hals wat je niet wil in een parcours maar wel zorgt dat ze kunnen blijven sturen als ze het hoofd hoog brengen.

Hij heeft hier Rêve haar borsttuig aan dus die staat zelfs iets te los kwa lengte maar tov zijn voorgaande martingaal heeft deze wel veel soepelere riemen (die vork).
Het kan wel zijn dat hij wat aan het ‘vissen’ was naar de ‘touwtjes’ zoals hij ook met zijn halstertouw doet. De andere martingaal is wat stijver en ik dacht dat deze comfortabeler zou zijn maar als ik er echt over nadenk… Rêve had soms die riempjes vast zelfs als ik niet op lette. := heb die vork zelfs voor Rêve gekocht want die wat er bij zaten waren echt twee losse ‘riemen’ en daar werd ze helemaal tureluurs van. Deze vork zorgt dat de riempjes iig niet heen en weer swingen alsof ze een danswedstrijd willen winnen. Dacht daarom dat dit misschien fijner was omdat ie minder ‘stijf’ is maar wellicht denkt Joy daar toch het zijne van. :=
Je kan bij deze het borsttuig ook zo af stellen dat het gewoon mooi stil zit waar de andere over de manenkam kan schuren.

Dat proesten is normaal ontspanning. Hij doet dat iig altijd vlak voor hij los laat en wat wil zakken alleen zakt hij nu niet maar beweegt naar de vork toe met zijn neus. Zou zomaar kunnen dat het zo simpel is.
Op de weide is hij niet bezig met die martingalen enz en daar doet hij het alleen als ik hem bewust wat dieper vraag…

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:11

Mogelijkheid om de martingaalstoppers wat verder van het bit te zetten, zodat de martingaal minder ver mee naar voren schuift? Dat geeft denk ik meer rust in de buurt vh bit, en minder visneigingen misschien ;-).

Andere optie als je het idee hebt dat hij te diep / erachter komt is in stap echt die hals van je af / naar voren toe blijven rijden (hoek kaak/hals vergroten, je moet het kopstuk blijven zien) en in draf er voor proberen te zorgen dat hij in een ietsje lager tempo komt, en meer in horizontaal evenwicht (dus juist tijdelijk niet richting halsstrekken werken) en weer focussen op openen kaak/halslengte/kopstuk blijven zien. In draf heeft hij wsl iets meer begeleiding van jou nodig, dus dan de teugels wel iets meer op maat houden dan in stap.

Soms is zo diep gaan even tijdelijk een krachtdipje en door ze iets meer in horizontaal evenwicht (korte stukjes!!) te rijden, moet hij wel dragen ipv stuwen en dan wordt hij vanzelf sterker en kan hij het meer neerwaartse op den duur ook langer volhouden
Laatst bijgewerkt door parnassia op 01-12-24 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:15

Helder verhaal bedankt. Gek hé ik heb 60 jaar regelmatig gereden en nog nooit met dat systeem. Wel altijd anderen er mee gezien, maar was er niet mee bezig om dat uit te vragen vanwege leven en laten leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 23:48

parnassia schreef:
Mogelijkheid om de martingaalstoppers wat verder van het bit te zetten, zodat de martingaal minder ver mee naar voren schuift? Dat geeft denk ik meer rust in de buurt vh bit, en minder visneigingen misschien ;-).

Andere optie als je het idee hebt dat hij te diep / erachter komt is in stap echt die hals van je af / naar voren toe blijven rijden (hoek kaak/hals vergroten, je moet het kopstuk blijven zien) en in draf er voor proberen te zorgen dat hij in een ietsje lager tempo komt, en meer in horizontaal evenwicht (dus juist tijdelijk niet richting halsstrekken werken) en weer focussen op openen kaak/halslengte/kopstuk blijven zien. In draf heeft hij wsl iets meer begeleiding van jou nodig, dus dan de teugels wel iets meer op maat houden dan in stap.

Soms is zo diep gaan even tijdelijk een krachtdipje en door ze iets meer in horizontaal evenwicht (korte stukjes!!) te rijden, moet hij wel dragen ipv stuwen en dan wordt hij vanzelf sterker en kan hij het meer neerwaartse op den duur ook langer volhouden

Hij stuwde idd ook wel meer dan ik van hem gewend ben nu je het zegt. :j ik neem het in elk geval mee. :j wat overgangen helpen dan ook vaak. Die heb ik ook wel minder gereden omdat ik vooral gestapt heb eigenlijk. :=
Stap-ho-stap activeert ze nu ook weer niet echt. :+

pien_2010 schreef:
Helder verhaal bedankt. Gek hé ik heb 60 jaar regelmatig gereden en nog nooit met dat systeem. Wel altijd anderen er mee gezien, maar was er niet mee bezig om dat uit te vragen vanwege leven en laten leven.

Ik was eigenlijk springruiter tot ik Explosion kreeg. Ik heb de martingaal dus daar ook van mee gekregen. Het is eigenlijk de enige hulpteugel dat ik gebruik. Als hij nodig is grijpt ie in en de seconde dat ze luisteren verdwijnt de druk. Geen ruiter is zo on point kwa timing.

Sam had hem op buitenritten om omdat ie dan wel eens heul enthousiast werd. Rêve heeft hem thuis om als ze zo’n dag heeft dat het op zadelen al een klus is. :+

Het ide is eigenlijk voorkomen dat ze per ongeluk leren dat als ze dat hoofd hoog genoeg brengen je als ruiter niks meer te zeggen hebt. Zodra dat bit in de mondhoeken zit ben je klaar als ruiter en dat voorkomt de martingaal dus door de hoek van de hand naar het bit aan te passen via de ringen. Martingaal móet goed kunnen glijden dus lederen teugels of teugels waar het voorste stuk leder is en idd altijd met ‘stops’ dat de ring niet achter de gesp kan komen waarmee je teugel aan het bit zit want dan blokkeert ie ook.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 00:19

Foutje...
Laatst bijgewerkt door parnassia op 02-12-24 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 00:21

parnassia schreef:
Ja, klopt. Korte stukken rijden. Goed = goed en zorgen dat je niet op de vermoeidheidsgrens komt. Beter paar korte goede stukken in een mooi evenwicht en dan afstappen dan teveel voorover in hetzelfde tempo. Makkelijk gezegd hoor ;-).

Vind t onwijs knap zoals je hem oa ook door de wei stuurt afgelopen week. Heeft hem toch denk ik ook (mentaal) wel energie gekost, wat een rondje zoals vandaag ook goed kan verklaren.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 00:21

Owh.... ik zet mezelf in een quote? Nouja. Je snapt t wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 00:44

parnassia schreef:
parnassia schreef:
Ja, klopt. Korte stukken rijden. Goed = goed en zorgen dat je niet op de vermoeidheidsgrens komt. Beter paar korte goede stukken in een mooi evenwicht en dan afstappen dan teveel voorover in hetzelfde tempo. Makkelijk gezegd hoor ;-).

Vind t onwijs knap zoals je hem oa ook door de wei stuurt afgelopen week. Heeft hem toch denk ik ook (mentaal) wel energie gekost, wat een rondje zoals vandaag ook goed kan verklaren.

In de bak was voor het rondje in de weide hè. Was dezelfde dag. Hij heeft wel maar een kwartiertje gelopen en veel stap omdat we hem met de koude niet in het zweet wilde hebben. Dus wellicht heb ik er onbewust ook minder ‘aan gereden’ in de bak. Op de weide doet hij het wellicht ook minder omdat ik daar natuurlijk veel korter op de bal speel.

Nu mag hij een paar dagen nadenken over zijn laatste nieuwe avontuur. :D

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 00:49

Ok... excuus. Niet goed opgelet!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:03

Joy is jong en je ziet dit wel vaker bij jonge paarden zoals hierboven al is uitgelegd. Het is even puzzelen maar komt wel goed.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:44

Damn, jij durft om met die twee ongelijde projectielen te rijden met een jong paard er tussen. Ik snap je bedoeling en het is inderdaad een goede les/training om te weten hoe Joy zou reageren in de inrijring tussen andere paarden.

Met merries durf ik zelfs de eerste keren met een rood lintje in de staart rijden gewoon uit veiligheid voor iederen omdat ze je dan toch nog kunnen verrassen in gedrag. Al was mijn ervaring op het laatst dat niemand nog wist wat een rood lintje in de staart van een paard betekende. Vond ik echt oerstom dat dat niet meer uitgelegd wordt of zelfs maar aangeleerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 13:59

Ik doe hem er bij Rêve ook niet meer in. Hoop gedoe want moet uit voor de proef (en tja Rêve trapt als ze het spannend vindt . :roll: daarvoor hangt ie er in dus dan zag je mijn man Rêve vast houden en mij over die knol naar achterleunen dan kon ik net aan het lintje. _O- (hij hing altijd hoog op de staart om die reden).

De laatste jaren is het mij vooral op gevallen. Ik kan met mijn hand op mijn hart zeggen dat die twee idioten beter in te schatten waren dan de gemiddelde combinatie waar ik mee los gereden heb de afgelopen vijf jaar. := zelfs met rood lintje.

Dan gaan ze midden in een doorgang staan praten dat je alleen extreem kort kan passeren of niet als je naar de vrachtwagen wil. Dus ik zet Rêve stil. Want het is dat of terug naar de wedstrijdringen. Komt er ‘kom maar hoor mijne doet niks.’
‘Das fijn ma de mijne wel. Kunt ge ergens anders gaan praten? De kantine schijnt geschikt te zijn.’

En dan moet mijn zijn lippen op elkaar pitsen want hij wil mij niet aanmoedigen om het kreng uit te hangen. Als we dan dood zijn en Rêve ook wat loopt te knorren zegt mijn man ‘ik weet van waar gij uw karakter hebt hoor JCB’

Op Rêve haar eerste wedstrijd was er een pony ruiter die meermaals letterlijk tegen Rêve haar achterhand op reed. Rêve schopte de tweede keer flink uit (alsin: echt een fikse bok en uit slaan) en ik dacht ‘oh f*ck!’ En die ouders stonden te lachen. :\

Heb toen gevraagd of ze spijt hadden van hun keuze om kinderen te krijgen en dat er echt ethischere manieren of iig minder publieke manieren waren om er van af te raken.
Kleine rel veroorzaakt. :+
Kind was echt oud genoeg om niet als een mongool zo dicht achter een ander paard dood te gaan en had bovendien een oortje in. Dan zeg je als trainer ‘doe X of Y niet.’ Als het kind het nier zou snappen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:57

Hahahahahahaha Kathleen ik moet zo om je post lachen. Je hebt gelijk hoor maar het is wel heel erg grappig.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:08

Damn wat een idioten dan. Was er ook geen ringmeester aanwezig?

Mijn vader heeft nog eens op een indoorwedstrijd als ringmeester gefungeerd toen ik nog LRV reed. Daar dreigde hij toen om een Z2 ruiter de ring te gooien als hij bleef andere ruiters bleef hinderen door veel te dicht te rijden. Had toen ook een merrie die durfde uitslaan als ze zich in het nauw gedreven voelde. Zijn zoon heeft eens geluk gehad dat hij geen been kwijt was toen mijn merrie tijdens de proef uitsloeg bij het inzetten van een volte van 10m bij A. Meneerke vond het nodig om vlak aan die letter tijdens het inrijden van zijn paard halt te houden. Toen had ik nochtans het rode lintje in de staart gehangen maar nee hinder maar lekker die ruiter. HOe blind kan je zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 16:31

Die zei gewoon ‘ze zoekt u precies bewust op hè?’

:roll:
Heb toen nog gezegd: ‘stopt vanzelf wel een tijdje als Rêve haar helpt af stappen.’

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:00

Paarden zijn betere opvoeders dan 99% van de ouders :')
Hun lessen zijn alleen wat hardhandig :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 20:34

Het ergste is dat het kind in kwestie effectief gewond geraakt is met rijden. Ik heb nooit de details geweten zodra het me verteld werd kwam er bij mij spontaan uit: ‘Terror had er niks mee te maken!’ _O-

Ze heeft haar arm/pols oid lelijk gebroken maar het hoe en wat heb ik nooit gevraagd. Verklaarde wel waarom het een tijd rustiger was in de ring.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:14

Ayasha schreef:

Heb toen nog gezegd: ‘stopt vanzelf wel een tijdje als Rêve haar helpt af stappen.’

Wablieft hij deed niets? :x Damn die had aan mijn vader een slechte gehad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 01:05

petraaken schreef:
Ayasha schreef:

Wablieft hij deed niets? :x Damn die had aan mijn vader een slechte gehad.

Nope. :n alleen lachen. Heb een wedstrijd later vrij hard uit gehaald naar hem omwille van een fout die mijn proef belemmerde. :o

En ik ben op wedstrijd, eigenlijk in het algemeen, best vrij ‘kalm’ maar als ik dan iets zeg is het van 0-1000 in een seconde :o
Daarna lette hij wel meer op, :=

Zo. Veel gebeurt. De bonte hengst is naar huis dus ze zijn nog met drie nu. Mijn blog is af geraakt. Vandaag tattoo sessie gehad en geknuffeld met artiest zijn honden.

Zondag gaan we met Joy op verplaatsing trainen. En in de regen waarschijnlijk. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 21:01

Afbeelding
Niet zomaar een ijzertje maar een Frans ijzer. :+:
Manlief heeft het smeden zoals verwacht goed onder de knie. <3

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:07

Wat schattig!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:40

Heel lief!
Hier in NL hebben we aardig wat storm/windstoten achter de rug, jullie in Belgie ook? En is alles okee met de dieren?