Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MO_horse

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:27

Daar ga ik goed op letten, zeker!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:57

MO_horse schreef:
Joh! Super! Wat is de volgende stap?

Ik heb gezegd dat ik hem koop op voorbehoud van positieve aankoopkeuring, maar heb daar nog geen concrete afspraak voor.

Ik heb wel net een afspraak gemaakt om morgen naar een pensionstal te gaan kijken, hier vlak in de buurt. Hij zou wel op termijn aan huis komen te staan, de stallen, paddock en weide heb ik, ik heb alleen nog geen piste. Met mijn huidige paard trainde ik uitsluitend in de bossen. :+ Dus die piste moet ik nog een oplossing voor vinden. Vind het sowieso wel fijn om met een nieuw paard de eerste maanden in een veilige omgeving te rijden met wat meer mensen rond je heen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:52

Kiwiaa schreef:
MO_horse schreef:
Joh! Super! Wat is de volgende stap?

Ik heb gezegd dat ik hem koop op voorbehoud van positieve aankoopkeuring, maar heb daar nog geen concrete afspraak voor.

Ik heb wel net een afspraak gemaakt om morgen naar een pensionstal te gaan kijken, hier vlak in de buurt. Hij zou wel op termijn aan huis komen te staan, de stallen, paddock en weide heb ik, ik heb alleen nog geen piste. Met mijn huidige paard trainde ik uitsluitend in de bossen. :+ Dus die piste moet ik nog een oplossing voor vinden. Vind het sowieso wel fijn om met een nieuw paard de eerste maanden in een veilige omgeving te rijden met wat meer mensen rond je heen.

Heb je niet een trailer dat je naar een vereniging of andere stal die aan bak verhuur doen kan gaan? Lijkt mij erg zonde als ze aan huis kunnen en je heel naar een stal moet waar je eigenlijk niet fijn staan. Misschien is een trailer aanschaffen ook nog voordeliger als extra stalling en wat je verrijd aan bezine/diesel en extra onderhoud.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:25

Ik heb de trailer, maar nog geen trailerrijbewijs of een auto die een trailer kan trekken (mijn papa deed me vroeger naar wedstrijden, die kan ik helaas ook niet meedere keren per week voor mijn kar spannen haha). Ga er wel werk van maken, maar de pensionstal waar hij komt te staan is met veel weidegang en vlakbij, dus op zich zeker geen slecht plekje denk ik. Plus, stal is op 10min fietsen, laden lossen rijden naar stal in de buurt, is een hele onderneming die veel meer tijd kost, dus goed als afwisseling eens maar niet meerdere keren per week denk ik. Maar bedankt om mee te denken!!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:48

Kiwiaa schreef:
Ik heb de trailer, maar nog geen trailerrijbewijs of een auto die een trailer kan trekken (mijn papa deed me vroeger naar wedstrijden, die kan ik helaas ook niet meedere keren per week voor mijn kar spannen haha). Ga er wel werk van maken, maar de pensionstal waar hij komt te staan is met veel weidegang en vlakbij, dus op zich zeker geen slecht plekje denk ik. Plus, stal is op 10min fietsen, laden lossen rijden naar stal in de buurt, is een hele onderneming die veel meer tijd kost, dus goed als afwisseling eens maar niet meerdere keren per week denk ik. Maar bedankt om mee te denken!!

Oo dan verwar ik je met iemand anders die weinig stallen in de buurt heeft, sorry! Maar hopelijk gaat het wat worden met het paard waar je mee bezig bent :)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:02

Oh dat kan! Ik maakte me ik het begin ook wel wat zorgen over pensionstal maar deze lijkt me wel in orde. Het is sowieso tijdelijk, misschien de winter nog wel door en dan volgend voorjaar piste in orde :):) Ik hoop het ook! Echt een heel fijn ongecompliceerd dier, opstappen en wegrijden en dat voor een jonkie! Hij heeft ook alle tijd gehad in zijn opleiding en dat voel je ook vind ik, zijn kopke zit goed, heel nuchter en mensgericht paard <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:46

Ik duim echt voor je Kiwiaa! Het is je gegund!!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:13

Hoi, mag ik me hier ook melden?
Ik heb besloten om mijn huidige paard te koop zetten en een ander paard te zoeken.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:39

Vertel eens meer over je huidige paard en wat je zoekt, als je wilt?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:54

Ik duim voor je Kiwiaa! *\o/*

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:01

MO_horse schreef:

Mijn huidige paard is een 7 jarige BWP ruin (I am Moerhoeve’s Star X Marius Claudius X Calato Z) uit de moederlijn van Sea Coast Ferly/Narcotique de Muze. Hij is 1,70m. Een echt springpaard. Stopt nooit, gaat altijd af. Loopt nu B/L niveau op wedstrijd. Hij is poepiebraaf. Met alles. Nooit stout, nooit bokken of wegschieten. Braaf bij de smid, laad vanzelf zowel op trailers als op vrachtwagens. Braaf in het bos zowel in groep als alleen. Hij is eigenlijk het perfecte paard maar ik heb echt gewoon geen klik met hem. Heel stom.

Ik zoek eigenlijk praktisch hetzelfde maar iets fijner te dressuren misschien en iets meer looplust.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:33

MO_horse schreef:
Mijn zoektocht is naar een paard voor recreatief ‘gebruik’ (buitenritten, veel grondwerk, veel gewoon samen zijn; de band met het paard is me veel belangrijker dan erop zitten en heb 0 sportambities) met de volgende voorwaarden. Vraag ik teveel?

Beleerd, km’s onder het zadel gemaakt, min. B
Niet te voorwaarts, liever de aan- dan de uitknop moeten zoeken
Kan een beginnende ruiter hebben
Min. 5 jaar oud
Ruin
Geen blessure
Braaf, kalm, aardig, aanhankelijk, nieuwsgierig
Sociaal naar andere dieren, paarden en honden o.a.
Verkeersmak, bombproof, niet ril, maakt zich niet sterk
Kan alleen op buitenrit
Min. 1m63
Kan 1m86 en 81 kg hebben
Geen stalgebreken
Geen handelaar die dier nauwelijks kent
Niet absurd geprijsd

Nice to have’s:
Klinisch en rontgenologisch gekeurd
Bekend met NH, bitloos rijden, vrijheidsdressuur
P.R.E., Cruzado, schimmel

Mijn 'richtlijnen' zijn dus losjes de bovenstaande. Daar zou toch ook een leuk trekpaard bijpassen? Ik ben gek op kolossen en zie me er al vrijheidsdressuur mee doen

Voor- en nadelen? Ik leg m'n oor hier graag te luisteren. Zelf kan ik bedenken dat dekens, peesbeschermers, e.d. van een niet-gangbaar formaat zijn, moeilijker te krijgen (dat sluit dan meteen aan bij m'n eigen niet-gangbare maat ). En dat ik het met een trailer tot 750 kg allicht niet zal redden. Hoe zit het met voer? Als ie geen bomen uit een bos hoeft te slepen, moet ie dan toch naast ruwvoer enorm bijgevoerd worden? Ik las een keer 9kg. brok per dag?? Zit een trekpaard gewoon voor geen meter, bv. in galop, of is dat persoonlijke smaak?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:36

Yontheke schreef:
MO_horse schreef:

Mijn huidige paard is een 7 jarige BWP ruin (I am Moerhoeve’s Star X Marius Claudius X Calato Z) uit de moederlijn van Sea Coast Ferly/Narcotique de Muze. Hij is 1,70m. Een echt springpaard. Stopt nooit, gaat altijd af. Loopt nu B/L niveau op wedstrijd. Hij is poepiebraaf. Met alles. Nooit stout, nooit bokken of wegschieten. Braaf bij de smid, laad vanzelf zowel op trailers als op vrachtwagens. Braaf in het bos zowel in groep als alleen. Hij is eigenlijk het perfecte paard maar ik heb echt gewoon geen klik met hem. Heel stom.

Ik zoek eigenlijk praktisch hetzelfde maar iets fijner te dressuren misschien en iets meer looplust.

Wat ontzettend jammer van die ontbrekende klik. Ik neem aan dat je al 'vanalles' hebt geprobeerd? Je benadering, zijn stalling, ik roep maar wat, of heb je niet het idee dat hij niet blij is?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:47

Je kan voor een trekpaard veel lastiger stalling vinden überhaupt.

Er zijn meerdere stallen die ze niet, of beperkt aannemen :) .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:50

Een hoefsmid vinden die een trekpaard wil bekappen kan ook een uitdaging zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:51

En verder zijn ze qua gezondheid ook niet het schoolvoorbeeld.. veel trekpaarden hebben CPL.. Maar goed, elk ras heeft zo wel z'n minpunten en als een trekpaard je aanspreekt moet een stalling en hoefsmid vinden vast wel lukken!

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 17:18

Oei, dat zijn toch wel een paar dingetjes!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:27

MO_horse schreef:
Yontheke schreef:

Wat ontzettend jammer van die ontbrekende klik. Ik neem aan dat je al 'vanalles' hebt geprobeerd? Je benadering, zijn stalling, ik roep maar wat, of heb je niet het idee dat hij niet blij is?

De stalling waar ik nu sta, vind ik veruit de beste in de buurt en sta hier al 6 naar grote tevredenheid. Het ligt niet aan het management. Paard is prima, paard is blij. Paard is geweldig maar past gewoon niet helemaal bij mij. We hebben al een keer van instructie gewisseld bijvoorbeeld maar dat is het probleem ook niet. Ik ben zelf wel toe aan een paard met iets meer looplust zeg maar. Ik heb het 3 jaar geprobeerd en zelf concessies gedaan maar ben op het punt dat ik het zelf op deze manier niet leuk meer vind. Paard komt ook tot zijn recht als hij meer en hoger mag springen en ik ben als het hoger wordt dan 1,10m echt een bangerik.

Hij zou ook gewoon fijn zijn als recreatiepaard hoor. Super braaf in het bos en hij vindt het ook wel leuk. Maar ik ben dan ook weer geen bossenruiter en paard heeft best wel potentie voor het springen.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:08

Oké, helder verhaal. Het verkopen zal wel lukken!

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:19

Hoi, allemaal!

Ik heb misschien een luxe probleem, maar misschien hebben mensen hier een idee.
Mijn opa heeft 4 haflingers, op 1 ben ik echt verliefd, oftewel mijn droom!

Voor een haflinger druk, schichtig, één-kennig en voornamelijk snel overprikkeld. Hierdoor is hij niet geschikt als kinderpony (Wat het doel bij aankoop was). Nu is hij super lekker bezig in de eventing en is hij bij mij echt zo veel verbeterd. Helaas valt hij bij andere weer terug in oude gewoontes.
Ik bezit in principe alles, hoofdstellen, halsters, zadel, voer, alles voor zijn zomereczeem en ga zo maar door.

Ik denk er al een tijdje over na of ik hem wil gaan kopen, zodat ik echt alles zelf kan bepalen en hij echt van mij is.

Oepss... Lang verhaal :evaw:
De vraag: Wat is een reële prijs voor een 13 jarige haflinger ruin?
Op een rijtje:
- B niveau
- Niet geschikt voor kinderen of onzekere mensen
- Snel overprikkeld
- excl. Harnachement
- Zomereczeem

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:39

Ik zou daar niet meer dan 2.500 voor willen geven. Misschien nog aan de hoge kant..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:48

Zelfs dat vind ik vrij hoog... Ook in deze tijd. Het is te hopen dat opa hem gunt voor een symbolisch bedrag. (waarbij ik niet zeg dat het gratis moet, maar een gereduceerd tarief lijkt me netjes).

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:49

Ik ken niet zoveel van de prijzen van haflingers maar wat Captain en Sky_As zeggen, kan ik me wel in vinden. Zeker omdat het je opa is.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 09:05

Adjepatatje8 schreef:
Hoi, allemaal!

Voor een haflinger druk, schichtig, één-kennig en voornamelijk snel overprikkeld. Hierdoor is hij niet geschikt als kinderpony (Wat het doel bij aankoop was). Nu is hij super lekker bezig in de eventing en is hij bij mij echt zo veel verbeterd. Helaas valt hij bij andere weer terug in oude gewoontes.
Ik bezit in principe alles, hoofdstellen, halsters, zadel, voer, alles voor zijn zomereczeem en ga zo maar door.

Ik denk er al een tijdje over na of ik hem wil gaan kopen, zodat ik echt alles zelf kan bepalen en hij echt van mij is.

Op een rijtje:
- B niveau
- Snel overprikkeld
- excl. Harnachement
- Zomereczeem

[ [url=m/ZJiaCE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6IzEDf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet niet of je er iets aan hebt maar:
Mijn haflingermerrie was 5000
- 13 jaar
- b niveau en niet onverdienstelijk keuringen gelopen ( kampioen bestaande enz)
- geschikt voor vrijwel iedereen (had al een jaar niet gereden en ben geen topruiter..kon er zo mee lang de weg de eerste keer)
- klinisch en rontgen (inclusief hals en rug) goedgekeurd, dat wel zelf betaald.
- geen zomereczeem of andere ziektes (tot nu toe).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 12:22

Adjepatatje8 schreef:
Hoi, allemaal!

Op een rijtje:
- B niveau
- Snel overprikkeld
- excl. Harnachement
- Zomereczeem

[ [url=m/ZJiaCE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6IzEDf.jpg]Afbeelding[/url] ]

3000 met zadel.