Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:40

Ik had hetzelfde idee soort U vorm meteen de grond in, wil ze alleen niet bestellen maar ophalen ivm de verzendkosten( rond de 50 euro) en zelf buigen.
Alleen, hoeveel de grond in ( 50 cm? of is dat te kort? ) en hoeveel cm uit elkaar? 30 of 40?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:19

Lynn_Nikita schreef:
Ik had hetzelfde idee soort U vorm meteen de grond in, wil ze alleen niet bestellen maar ophalen ivm de verzendkosten( rond de 50 euro) en zelf buigen.
Alleen, hoeveel de grond in ( 50 cm? of is dat te kort? ) en hoeveel cm uit elkaar? 30 of 40?

Op deze website kun je zien aan welke voorwaarden wolfwerende omheinig moet voldoen. Ook wat betreft pennen in de grond. https://www.wolffencing.be/wolfwerendeomheining

edit; linkje ook al gedeeld door joyce83 op de vorige pagina

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:39

Maar hoe weet je of het klopt betreft ondergraven?
Betreft hoogte klopt het ook niet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:22

Everwind schreef:
Wintu schreef:
Wat kan mij de schadevergoeding schelen, als je hem al krijgt.

Mijn geliefde dieren krijg ik er niet mee terug

Wolwerende omheining doe ik niet aan;
- schijnveiligheid
- enorme kosten en werk
- de onderste rand vrij houden van onkruid is in de zomer onmogelijk om te doen
- de omheining is voor paarden juist erg gevaarlijk. Kans op flinke verwondingen als ze proberen de wei uit te komen.
- voor andere dieren zijnde omheiningen gevaarlijk
- echt wolfwerende omheining is niet toegestaan( 3 mtr hoog en ingegraven)
En nu vergeet ik waarschijnlijk nog iets

Wat doe je dan om je dieren iets veiliger te houden?

Geen antwoord uiteraard

Sommige mensen moeten af en toe ook werken.
Ik doe dus niets, uitleg zie hierboven. Er zit nu geen wolf meer hier in de buurt. Dan kan ik ze 's nachts op stal doen en deze potdicht maken. Wat dan wel weer heel ongezond is voor mijn paarden en geiten ( luchtkwaliteit en dus stil staan). Maar overdag zullen ze toch naar buiten moeten. Ik ga ze niet 24/7 ophokken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:05

Ik pas de omheining hier ook niet aan.
De buren zijn niet blij als er een twee meter hoge afrastering komt te staan.
En wij zelf ook niet.

Paarden staan nu wel altijd binnen ‘s nachts helaas.
En onze hond loopt ook veel minder los op het erf bij onze afwezigheid.
Fokken doe ik niet meer, mede vanwege de wolf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:26

Ik heb hek hekwerk ook nog niet aangepast. Hier zijn nog geen wolven gevestigd. We hebben zicht op de paarden en zorgen er in principe voor dat er altijd wel iemand thuis is. ‘S nachts gaan ze op stal.

Op het moment er roedels vestigen moet er wellicht meer, maar ik ben er nog niet uit wat dan. 5 draden stroom is zo gedaan maar wil liever niet zo’n lage draad voor mijn huisdieren die ik ook een veilige haven wil geven juist op mijn eigen perceel. Vorige week gekeken naar hoog heras hekwerk, maar dan moet je ook ingraven en met wat kun je dat dan weer het beste doen… zou wel fijn zijn als het dan ook jaren goed zit en niet wegrot of roest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:33

Met de huisdieren valt het hier mee, die krijgen 1x een tik en dan blijven ze uit de buurt. Behalve 1 jonge hond: die neemt een aanloop en knalt er dwars doorheen. Dat zullen wolven ook nog wel leren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:46

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:45

Ik heb hier een hekwerk van 150/60 van gaas.
Maar maak me niet de illusie dat hij daar niet over of onder kan.
Maar zo ineens de wei in rennen kan niet. En paarden in de nacht binnen.
Maar goed we zien al steeds filmpjes van overdag.

Maar hier 3 hectare extra draden en pinnen in de grond... Het is nogal wat...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:11

De pony's staan achter schapengaas, maar dat is maar 1.20m. en ik zit op zandgrond dus ze zijn er ook zo onderdoor gegraven. De paarden hebben een houten omheining van 1.30m met schrikdraad op de bovenste legger. Nooit over nagedacht dat ik ooit nog iets moest doen om dieren buiten de omheining te houden i.p.v. erin.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:13

Idd Jessix, ik vind het juist zo mooi als er reeen op bezoek komen. Maar dat kan ik dus ook wel vergeten dan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:16

precies, we houden netjes onze paarden en honden binnen zodat niemand er last van heeft.
We hebben geen katten omdat ik niet wil dat ze in de sierkipjes en vogel hobby ren van de buren hangen.
Hou je je netjes beschaafd tegenover andere, ben je gewoon een fatsoenlijk maatschappelijk persoon moeten we het maar pikken en zelf oplossen en betalen dat de wolf in komt breken.
Die hier al meer dan 100 jaar niet meer was.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:18

Sanet schreef:
Idd Jessix, ik vind het juist zo mooi als er reeen op bezoek komen. Maar dat kan ik dus ook wel vergeten dan.

Ja ik ook. Een deel van ons perceel is ook bos, waar o.a. reeën zitten en dassen.
Voor nu durf ik het nog wel aan zo. Zoals ik al eerder posten, zorgen we er voor dat er altijd wel iemand thuis is om een oogje in het zeil te houden. Maar er is hier dan ook nog maar weinig wolven activiteit gelukkig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:26

DuoPenotti schreef:
precies, we houden netjes onze paarden en honden binnen zodat niemand er last van heeft.
We hebben geen katten omdat ik niet wil dat ze in de sierkipjes en vogel hobby ren van de buren hangen.
Hou je je netjes beschaafd tegenover andere, ben je gewoon een fatsoenlijk maatschappelijk persoon moeten we het maar pikken en zelf oplossen en betalen dat de wolf in komt breken.
Die hier al meer dan 100 jaar niet meer was.

Ik heb wel katten, maar die zitten het meest op eigen terrein. Bij mijn buren zijn ze welkom, net als hun katten bij mij. De voliere van de buurman of de vijver van de andere buurman wordt genegeerd, ze hebben immers een bos vol om te jagen, dus vinden dat helemaal niet interessant.

Maar hun zijn voor mij ook wel een reden om niet op 20cm schrikdraad te willen. Dan is mijn eigen perceel straks eng en gaan ze het zoeken op plekken waar ik ze liever niet wil hebben. Richting grote weg bijvoorbeeld.

Kortom, ik zit nog met veel mitsen en maren... En daarbij dan ook nog de gedachte dat het de wolf ook niet voor 100% buiten kan houden. Nu zal ik mijn beslissing wel weer bijstellen als zich hier in de buurt een roedel vestigt hoor.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:13

Wij hebben ze vanaf november ook nachts op stal. ik ben juist de omheining aan het aanpassen zodat ze weer 24/7 buiten kunnen := Naast een fulltime baan de stal op een andere locatie dan aan huis, het is voor mij geen doen. Ik heb het 'geluk' dat we geen heel groot perceel hebben en aan een woonwijk staan. Ik hoef alleen de buitenkant potdicht te maken, de andere zijde grenst aan tuinen.
Ik fok hobbymatig shetlandpony's. Niet om te vermeerderen maar om te verbeteren. Kan er enorm van genieten na een dag werken om lekker in de wei te zitten en met ze te knuffelen, veulens mak maken of gewoon genieten van de rust en tevreden grazende pony's. Dat gaat geen een wolf me afnemen.

Het heras hekwerk is 160 cm hoog, daar komt straks 50 cm hoger en overbuigend gaas/stroomdraad overheen. Voor de onderkant zit ik te denken aan gaas tegen het hekwerk in een hoek van 90 graden zetten en hetgeen voor de omheining ligt zwart zand erop. Zodat het niet te zien is dat er gaas op de grond ligt.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:08

Dusja1 schreef:
Wij hebben ze vanaf november ook nachts op stal. ik ben juist de omheining aan het aanpassen zodat ze weer 24/7 buiten kunnen := Naast een fulltime baan de stal op een andere locatie dan aan huis, het is voor mij geen doen. Ik heb het 'geluk' dat we geen heel groot perceel hebben en aan een woonwijk staan. Ik hoef alleen de buitenkant potdicht te maken, de andere zijde grenst aan tuinen.
Ik fok hobbymatig shetlandpony's. Niet om te vermeerderen maar om te verbeteren. Kan er enorm van genieten na een dag werken om lekker in de wei te zitten en met ze te knuffelen, veulens mak maken of gewoon genieten van de rust en tevreden grazende pony's. Dat gaat geen een wolf me afnemen.

Het heras hekwerk is 160 cm hoog, daar komt straks 50 cm hoger en overbuigend gaas/stroomdraad overheen. Voor de onderkant zit ik te denken aan gaas tegen het hekwerk in een hoek van 90 graden zetten en hetgeen voor de omheining ligt zwart zand erop. Zodat het niet te zien is dat er gaas op de grond ligt.

en dan nog kan de wolf in je land komen, het zijn enorme goede springers, of ze graven zichzelf binnen. Het zijn slimme dieren, onderschat ze niet!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:06

Met de provinciale staten verkiezingen in het vooruitzicht ben ik vast van wat partijen de programma's aan het vergelijken. GL gaat imo wel heel ver:

Citaat:
Ruimte voor dieren in het wild
In de natuur leven veel dieren die een essentiële schakel
vormen in allerlei kringlopen. GroenLinks wil dat zij zoveel
mogelijk hun gang kunnen gaan en daartoe de nodige rust en
ruimte krijgen. Leefgebieden worden groter als de provincie
zorgt voor ecoducten, faunapassages, verkeersmaatregelen,
waarschuwingssystemen en inrichtingsmaatregelen. We willen
dat de provincie de regie neemt bij de ontwikkeling hiervan en
ook de effecten monitort.
Wat moet de provincie in de komende periode doen?
• Maaien en kappen tussen 15 maart en 15 juli niet toestaan.
Dat geeft broedende vogels en andere in het wild levende
dieren meer rust.
• Roofdieren zoals de otter, wolf en goudjakhals keren terug.
Zij verdienen bescherming. Dat geldt ook voor wilde zwijnen.
De Utrechtse Heuvelrug is voor hen een geschikt leefgebied.
• Als dieren schade toebrengen aan vee moet de provincie
die schade ruimhartig vergoeden. Houders van schapen en
geiten krijgen subsidie om hun dieren te beschermen tegen
de wolf.
• Overlast door ganzen allereerst bestrijden door de betreffende gebieden onaantrekkelijk voor hen te maken. Bijvoorbeeld door inrichtingsmaatregelen en het telen van andere
gewassen. De provincie moet in redelijkheid subsidie geven
voor dergelijke preventieve maatregelen.
• De ecoducten realiseren waarover in Provinciale Staten al
afspraken zijn gemaakt, zoals die over de N226.

Volgens hen is de Heuvelrug ook een geschikt natuurgebied voor zwijnen. Hoe ze dat verzonnen hebben, geen idee. Alleen geiten en schapenhouders krijgen subsidie om hun dieren te beschermen tegen de wolf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:27

Ik was er al bang voor… zwijnen zal ook leuk zijn hier met al die postzegel bosjes omringd met 80km wegen. Ik vraag me werkelijk af wat voor beeld ze hebben van de omgeving?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:18

Net weer een fb draadje bij honden verscheuren ree op golfbaan.
Echt ze weten het daar zeker dat honden dat veel vaker doen dan wolven.
Geef je een link met het tegendeel is dat ook weer niet waar.
Echt simpel word je toch van die lui die zich er niet in verdiept hebben. Geen idee hebben wat er zich nu al enkele jaren afspeelt.

Echt ik ga zo hopen dat de wolf hun fikkie eens opvreet.
Maar de kans is 0 want ze komen te weinig in het buitengebied

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:43

Als zelfs dierenartsen en zogenaamde experts met die misinformatie strooien is het geen wonder dat je als je een weerwoord geeft wat op feiten gebaseerd is je toch wordt weg gezet als 1 of andere wappie. Ik vind dat een kwalijke zaak.

En wbt zwijnen op de Heuvelrug ik denk dat alle varkenshouders hier in de regio er ook niet vrolijk van zullen worden, als het zo ver zou komen. Maar goed vooralsnog mogen ze gewoon geschoten worden als ze in 0 stand gebied komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:42

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:51

Nu er weer veel meldingen zijn in deze omgeving, word ik toch weer onrustig.
Onze weide hebben we een beetje aangepast, maar is bij lange na nog niet wolf werend. Omdat we nog van alles aan het verbeteren zijn is het heel lastig om de omheining nu al goed te doen, daarnaast zitten we natuurlijk op een gehuurd stuk en kost alles enorm veel tijd en geld.
Binnen zetten is geen mogelijkheid hier, maar verhuizen doe ik ook liever niet. Het is echt vervelend om over dit soort dingen na te moeten denken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:58

Ja weer veel meldingen
Die van het filmpje zijn aan het trekken denk ik.

Gisterenavond ook weer een melding van 2 hier een paar km vandaan.

Dan was ik idd blij ze wel binnen te hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:04

Ik vind dat oprecht zielig dat filmpje. Als ze niet mee kunnen komen dan sterven ze de hongerdood. Wat je schrijft DP, dit kent alleen maar verliezers.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:08

Ik vind dit dus ook oprecht zielig.
Wie weet wat ze mankeren. Maar toch maar mee proberen te komen.
Maar hey plek genoeg voor die wolf hier....
Bah naar word ik er van.

En het ergste... Gisteren die melding hier een paar km vandaan.
Mijn gedachte was vrachtwagenchauffeurs in Nederweert: gas der op!

Want dat is de enige "natuurlijke" vijand die ze nu hebben.

En zo wil ik niet denken. |(