Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:17

En handgeld betalen als je een paard reserveert voor de keuring, met de afspraak dat het uit de actieve verkoop wordt gehaald.

Coquette, heftig zeg..ook naar als je wel goed gekeurd hebt.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:59

Elisa2 schreef:
En handgeld betalen als je een paard reserveert voor de keuring, met de afspraak dat het uit de actieve verkoop wordt gehaald.

Coquette, heftig zeg..ook naar als je wel goed gekeurd hebt.

Hoeveel handgeld is gebruikelijk? Hoeveel procent van de koopsom? En dat krijg je terug indien het paard wordt afgekeurd en je niet tot koop overgaat?
Ik ben daar wat huiverig voor, als je ziet dat een normale afspraak dat het uit de actieve verkoop gaat, al niet wordt nagekomen..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:01

Ik heb laatst 5% van het aankoopbedrag betaald voor de reservering. Dit zou ik terugkrijgen mocht hij niet goedgekeurd worden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:11

Onze proeftijd zit er morgen op.
En al is fen niet het gemakkelijkste paard, hebben we wel besloten hem te houden.

Mijn plan voor een kant en klaar rijpaard is mislukt. Maar ik denk dat ik met een jaar een totaal ander paard heb. Ik ben er van overtuigd dat het zeker de moeite waard zal zijn.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:46

goldenarrow schreef:
Ik heb laatst 5% van het aankoopbedrag betaald voor de reservering. Dit zou ik terugkrijgen mocht hij niet goedgekeurd worden.

En leg je dat ergens in vast? Contract, overeenkomst?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:07

Ik denk niet dat de mensen die sowieso paard nog aan een ander verkopen zich tegen laten houden door aanbetaling.
De nette verkopers vinden een aanbetaling ook bescherming voor zichzelf, dat koper ook niet zomaar afhaakt, maar zijn degene waar het eigenlijk niet nodig is. De niet zulke nette helpt het niet bij. Want de koop is al gesloten, dus ook met aanbetaling kunnen ze precies hetzelfde doen en is er geen verschil. Dan is het nog hopen dat je het geld terug krijgt...

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:12

MyWishMax schreef:
Ik denk niet dat de mensen die sowieso paard nog aan een ander verkopen zich tegen laten houden door aanbetaling.
De nette verkopers vinden een aanbetaling ook bescherming voor zichzelf, dat koper ook niet zomaar afhaakt, maar zijn degene waar het eigenlijk niet nodig is. De niet zulke nette helpt het niet bij. Want de koop is al gesloten, dus ook met aanbetaling kunnen ze precies hetzelfde doen en is er geen verschil. Dan is het nog hopen dat je het geld terug krijgt...

Ja dit dus. Dat is een beetje mijn angst erbij, want als een normale koop afspraak al niet helpt… houdt dit dan wel tegen?…

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:32

MyWishMax schreef:

Ehm, dan trekken we een ander blik open want dan wordt het diefstal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:37

Maar heb je daar serieus zin in als een aanbetaling niet nodig is en geen garantie zelfs? Tuurlijk, als je het betaald hebt komt het terug, daar ga je mee aan de slag. Maar die aanbetaling is geen magische oplossing om verkopers die het niet zo nauw nemen met afspreken ineens wel netjes te maken.
Ik houd van juridische zaken, maar sommige dingen doe ik gewoon niet, ook al sta ik juridisch in mijn recht. Zonde van de energie.

De enige aanbetaling die ik ooit gedaan heb bij paarden is voor degene die we gekocht en gekeurd hadden, maar nog 2 weken bij verkoper moest blijven vanwege vakantie. Daar hebben we een aanbetaling gedaan, koopcontract/kwitantie getekend en de rest betaald toen ze hem kwamen brengen na onze vakantie. Verder nooit, zag er geen noodzaak in en de verkopers ook niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:38

Ja inderdaad, heb dat eigenlijk nog nooit meegemaakt. Handgeld betalen betekent gewoon dat er voor beide partijen zekerheid is. 5% van het aankoopbedrag is een prima bedrag. Gewoon zorgen dat je het via de bank doet zodat er bewijs van aanbetaling is en de afspraken zwart op wit hebt in de app/ mail.

Olikea gefeliciteerd, wat is het er voor een?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:40

Ik zelf niet, maar hier op bokt en in omgeving wel langs zien komen.
Dat zeg ik dus, bij de nette verkopers en kopers is het niet eens nodig om het paard vast te houden, want die houden zich beide aan afspraken. Dan is het wel aanbetalen ook geen enkel probleem.
Het gaat om de niet zo nette :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:49

Ja oke, wellicht is de handel nu zo lastig en doortrapt dat de minder nette hier ook meer mee wegkomen. Dat zou kunnen..ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:49

Elisa2 schreef:
Olikea gefeliciteerd, wat is het er voor een?

Dankje. Fen is een cruzado. Engels volbloed x pre.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:47

Oja ik weet het al weer :-) zal best een uitdaging zijn qua karakter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:42

Gefeliciteerd Olikea!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:08

MyWishMax schreef:

Daar kun je je dus behoorlijk op verkijken als je terug kijkt in dit topic.

1000 euro aanbetaald wat die mensen gewoon in hun zak probeerden te steken. Vanaf nu zou ik zoiets alleen onder contract doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 06:19

? Ik snap niet waarom ik me erop verkijk als ik juist zeg dat aanbetaling bij niet nette verkopers geen garantie geeft en je het nog maar moet zien terug te krijgen.
Precies wat jij zegt dus...

Het is ook niet verplicht om een aanbetaling terug te betalen, dat ligt eraan wat je samen afspreekt. En mondeling is ook gewoon geldig. Het voordeel van een contract is dat het op schrift staat(maar dat staat het bij mail of app contact ook) maar net als bij een mondelinge overeenkomst moet je er alsnog achteraan als een partij zich er niet aan houdt. Het maakt dus geen verschil, behalve dat de afspraken makkelijker te bewijzen zijn.
Als je dus niks afspreekt over de aanbetaling en je haakt als koper af mag de verkoper de aanbetaling gewoon houden. Dat is ook zeker geen diefstal dan...

Aanbetaling is ook een 'zekerheid' voor beide partijen. Niet alleen voor de koper dat het paard niet verkocht wordt, ook voor de verkoper dat de koper niet zomaar afhaakt. Er zijn ook situaties te bedenken waar het juist heel redelijk is dat de verkoper de aanbetaling houdt. Let daar dus goed op en maak afspraken over terug betaling van de aanbetaling.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:56

Heel eerlijk heb ik nog nooit een aanbetaling gedaan, is altijd op goed vertrouwen.

Ik laat vaak dezelfde dag weten of het wel of niet is wat ik zoek, plan zsm een afspraak om te keuren in, een beetje in de buurt van de verkoper. Goedgekeurd? > afrekenen en paard mee in onze trailer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:28

Ik heb ook nog nooit een aanbetaling gedaan en zou dat ook niet doen. Ik koop bij handelaren die ik vertrouw en als ik ze niet vertrouw hoef ik ook geen paard van ze. Een aanbetaling gaat zoveel gezeik geven als het paard bv wel een positief aankoopadvies krijgt maar met een bemerking die voor jou onacceptabel is. En hoewel je daar van te voren ook afspraken over kunt maken (wat wel en wat niet acceptabel is) kun je altijd iets tegenkomen waar jij nog niet aan gedacht hebt of zelfs maar van gehoord hebt. Dat is dus nooit 100% waterdicht.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:44

oji schreef:
Ik heb ook nog nooit een aanbetaling gedaan en zou dat ook niet doen. Ik koop bij handelaren die ik vertrouw en als ik ze niet vertrouw hoef ik ook geen paard van ze. Een aanbetaling gaat zoveel gezeik geven als het paard bv wel een positief aankoopadvies krijgt maar met een bemerking die voor jou onacceptabel is. En hoewel je daar van te voren ook afspraken over kunt maken (wat wel en wat niet acceptabel is) kun je altijd iets tegenkomen waar jij nog niet aan gedacht hebt of zelfs maar van gehoord hebt. Dat is dus nooit 100% waterdicht.

Aanbetaling doe ik niet aan.
Bovenstaande is ook wat er bij mij door mijn hoofd schiet. En ook al kan het diefstal genoemd worden als ze de aanbetaling niet terug storten, wat een gezeik en kosten heb je dan om het juridisch aan te vechten. Dat ga je niet snel doen.

Ik ben in afwachting!
2 weken geleden bij een friese merrie wezen kijken. Is van een kleine fokker in de buurt.
Ik had wat een twijfel over karakter ( door nare ervaring vorig paard). De fokker stelde mij voor haar te gaan beleren zodat mijn dochter kan gaan ervaren of er een klik is met het rijden. En ik alle tijd heb om te komen ontdekken of wij een match zijn. Mag langs komen wanneer ik wil.
Spannend! En mocht dit allemaal goed voelen dan komt toch wel het spannendste deel -> keuring.
Inmiddels 3 x negatief advies gehad…. Gelukkig is het nu bij negatief advies kosten verkoper.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:50

Marus schreef:
oji schreef:

Aanbetaling doe ik niet aan.
Bovenstaande is ook wat er bij mij door mijn hoofd schiet. En ook al kan het diefstal genoemd worden als ze de aanbetaling niet terug storten, wat een gezeik en kosten heb je dan om het juridisch aan te vechten. Dat ga je niet snel doen.

Ik ben in afwachting!
2 weken geleden bij een friese merrie wezen kijken. Is van een kleine fokker in de buurt.
Ik had wat een twijfel over karakter ( door nare ervaring vorig paard). De fokker stelde mij voor haar te gaan beleren zodat mijn dochter kan gaan ervaren of er een klik is met het rijden. En ik alle tijd heb om te komen ontdekken of wij een match zijn. Mag langs komen wanneer ik wil.
Spannend! En mocht dit allemaal goed voelen dan komt toch wel het spannendste deel -> keuring.
Inmiddels 3 x negatief advies gehad…. Gelukkig is het nu bij negatief advies kosten verkoper.

Oh wat een fijne manier om een paard te kopen, lijkt me ideaal!
Hoe lang zul je nog moeten wachten?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:57

Oh Vanes, dat is een mooie regeling !

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:58

Lukasje schreef:
Oh Vanes, dat is een mooie regeling !

Nee dat is Marus :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:25

Vorige week maandag voor het eerst erop en over het erf gestapt. Donderdag verder gegaan. En morgen weer. Gaat tot nu toe heel goed.

Dus ik hoop ergens volgende week dat mijn dochter even kan voelen.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:59

Fijne manier van een paard kopen Marus! Maar ik zou het in dit geval eigenlijk andersom doen geloof ik; eerst keuren en dan gaan hechten. Want dat doe je hoe dan ook als je vaker bij een paard komt met in je achterhoofd dat je haar kunt kopen. Of nog erger; je dochter hecht zich er aan. Wat doe je dan als het paard word afgekeurd, wat niet ondenkbaar is bij een Fries?