Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 22:15

Lijkt mij heel boeiend! Bokt proof of niet, ik ben echt wel fan van dr manier waarop jij met je paarden omgaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 22:25

Hij staat uit geschreven. Is het erg dat er wat Vlaams tussen zit? Heb hier en daar wat context bij gevoegd.
Filmpje is 67% geüpload. Dacht dat die al klaar was. :=
Zodra die zichtbaar is post ik ‘m.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 22:34

Even een noot vooraf: Joy heeft de afgelopen maanden elke keer na het rijden gestapt tussen Sam en Gamiro. Steeds met iets meer ‘ruimte’ tussen hem en mijn man. Er is dus opgebouwd naar deze situatie. Gamiro reageerde vandaag iets anders dan we gewoon zijn van hem, dat wel, maar ergens gaf me dat ook wel de kans om met mijn man er bij in geval van nood, te zien hoe goed Joy zich laat controleren. Hoe je het ook draait of keert: hij is een jonge hengst en ik wil toch zeker zijn dat ik hem volledig onder controle heb voor ik hem mee op wedstrijd neem gezien ik niet wil rekenen op ‘Common sense’ van andere ruiters.

Gebaseerd op mijn 1e wedstrijd met Rêve waren Gamiro en Sam piece of cake kwa hoe goed ze op lette waar ze liepen. :=
Hiervoor heeft ie een kwartiertje in de paddock gewerkt.

Ik heb de uitleg oorspronkelijk geschreven voor Lauren gezien Lauren ook een hengst heeft die volgend jaar aan de slag mag. Vandaar dat er hier en daar wat ‘side notes’ staan. :+
Is het Vlaams leesbaar of moet ik hem ver-AN-en?

Op 35 seconden ongeveer ziet ge me terug werken. Normaal zou ik een paard in draf houden want stap/ho geeft ze veel tijd om onder u uit te springen en galop is helemaal vragen om problemen. Máár Joy gaat daar naar draf uit zichzelf dus hij moet terug. In deze situatie wil ik niet dat hij zelf initiatief neemt..
0:49 seconden hoort ge hem even proesten. Kort daarna gaat ie ook naar stap. En als ge kijkt ziet ge zijn hoofd een fractie zakken omdat ie meer teugel krijgt. Da’s een ‘goedzo. Dit wil ik. Dus ‘los’ maar ik heb nog steeds contact want ik zit in een situatie met twee wildcards uiteindelijk. Ik heb geen tijd om mijn teugels op te nemen als het er echt op aan komt.

1:01 hoort ge me al ‘ingrijpen’ ondanks dat ik hem nog steeds ruimte geef. Ik zie een situatie die potentieel mis kan gaan maar ik wil niet fysiek spanning creëren dus ik zorg voor stelling. Een gebogen/gesteld paard is een paard dat ge kunt manipuleren. Zodra ik ‘hey hey!’ Zeg ziet ge ook dat ik hem ondanks dat hij enorm gefixeerd was met een tik en een stemhulp ook weg gedraaid krijg. Ik haal hem uit een situatie waar ik niet kan winnen en breng hem naar een situatie waar hij de juiste reactie kan geven en waar ik hem voor kan belonen.

Dan zet ik hem ook in draf zodra Sam uit mijn weg is. Draf is de gang waar ge als ruiter het meeste controle hebt. Bokken of steigeren van uit draf is moeilijk. Naar stap zetten blijft een optie. Vanuit stap is de ‘halt en omhoog’ te dichtbij dus draf. Ge ziet dat hij daar te hoog in tempo gaat en ook even vecht tegen mijn hand omdat ik daar even ‘ho, hier!’ Zeg met mijn hand en zit. Ik leg ook de zweep even tegen zijn schouder maar dat ziet ge niet met zijn geschud. En daarom rijd ik altijd met zweep. Zweep = de manier om ze ‘er uit’ te halen als ze even met iets bezig zijn waar ze niet mee bezig moeten zijn.

Maar een paar seconden later op 1:26 is hij eigenlijk al terug los en rijd ik hem terug gecontroleerd voorwaarts.

1:37 ziet ge dat ondanks dat ik hem nog steeds vrij voorwaarts heb, hij die zelfde bocht waar hij daarvoor vocht al veel rustiger neemt. Want toen hij de eerste keer luisterde naar mijn hulp kreeg hij lucht en mocht hij voorwaarts. Een gespannen paard wil bewegen. Lucht + beweging is de aanzet naar veiligheid in hun hoofd.

En dan op 1:56 ongeveer gaat hij eigenlijk gewoon aan het werk. Ik stel hem wat dieper in zodat ik hem teugel kan geven zonder dat ik tijd verlies zou hij zich ineens terug op spannen. Die seconde die hij nodig heeft om uit die diepere halshouding te komen is genoeg voor mij om terug meer contact te hebben en hem een opdracht te geven waarmee ik terug controle heb.

2:03 ziet ge dat ik hem geleidelijk zelfs wat kan laten zakken. Opnieuw: ik zit met twee idioten die tussen hun twee 1 hersencel moeten delen dus ik laat hem niet zo los als ik zou doen in een gecontroleerde setting máár hij mag wel zakken en ge ziet daarin ook zijn spanning wat weg zakken.

Op 2:20 ziet ge dat ik wat naar voren ga en mijn handen laat zakken: ik kan hem zijn hals meer laten strekken zonder dat ik te veel tijd verlies als hij terug zou op spannen. Hij wordt beloont voor zijn gedrag en ge ziet hem echt ontspannen. Vlak voor ik hem naar stap rijd op 2:26 ziet ge eigenlijk per ongeluk heel mooi waarom ik hem dieper in stel: zodra ik een ophouding geef met mijn zit en hand komt dat hoofd omlaag. Stel nu dat Sam voorbij was gekomen ipv mijn overgang terug dan had hij ook díe reactie gehad op die hulp terug en in die houding heb ik het lang genoeg voor het zeggen om hem te draaien of vooruit te rijden en hem daar te houden waardoor hij niet kan steigeren want om te steigeren heeft hij die hals nodig en die pak ik op dat moment ‘af’. Als ie die hals niet kan gebruiken kan ie niet omhoog. En ik weet van Joy dat dat zijn 1e reactie is áls hij iets doet. Hij kan vooruit maar ook daar heb ik nog steeds veel meer controle om hem zonder bruut te moeten zijn op een kleine volte te zetten en hem zo terug bij me te krijgen.

Eens naar stap ziet ge dat ik hem daar vrij rond houd ook al zet ik geen spanning op die mond. Zelfde reden: we zijn aan het stappen dus hij heeft meer opties. Ik wil hem vertrouwen geven maar wel met een back up plan. Dus compromis. Ge ziet mij constant rond kijken: Joy voel ik. Sam en Gamiro moet ik zien. Ik heb een heel goed gehoor dus ik luister ook als ze buiten mijn zicht zijn. Maar hoe meer zintuigen ge tot uw beschikking hebt hoe beter. Ik waarschuw daar mijn man ook even dat Gamiro degene is die hij in de gate moet houden omdat Gamiro op dat punt leek te snappen dat Joy niet op hem in ging door mij. Ik voelde Gamiro zijn focus haast naar mij komen. := daarom zeg ik dus dat ik Gamiro niet vertrouw. Dat is een korte opmerking waarbij mijn man weet dat Gamiro gedrag vertoont dat ik niet herken én dat ik het gevoel heb dat Gamiro zijn confrontatie gedrag naar mijn aan het verleggen is ipv naar Joy. Voor mijn gevoel op dat moment leek het alsof hij besloten had dat als ie mij uit de equatie haalde dat hij dan vrij was om zijn rang-strijd uit te vechten. Joy reageerde zoals je verder zal lezen ook meteen op mijn ‘wantrouwen’ naar Gamiro toe. ‘Ik vertrouw Gamiro niet’ is in deze dus een waarschuwing naar mijn man dat Gamiro zich anders gedraagt dan ik hem ken en dat hij dus verrassend uit de hoek kan komen. Wij kennen Gamiro nl als goedzak. En we zeiden het pas nog in dit topic: die goedzakken verrassen je vaak als ze ineens wat anders doen. :+

3:03 ziet ge dat ik een potentiële confrontatie zie komen. Ik stel hem al weg van Gamiro. Ik geef been, als ik na de tweede keer voel dat hij terug duwt tegen mijn been ipv voorwaarts te gaan druk ik twee keer kort na elkaar, een hulp die hij niet gewoon is.. Ge ziet hem ‘schrikken’ en eigenlijk zichzelf uit balans halen en op dat moment kan ik profiteren om afstand te krijgen tussen hem en Gamiro (en mezelf en Gamiro want als ge goed kijkt ziet ge dat Gamiro niet meer 100% op Joy gefocussed is zoals in het begin wel.)

Dat ‘schudden’ met de voet (want daar lijkt het wat op) is ook de hulp die fijn is om een paard dat net niet genoeg reageert op die eenzijdige druk attent te maken op dat been zonder hard te zijn. Ge drukt niet harder. Ge beweegt uw voet eigenlijk een paar keer kort tegen de flank. Als ge dat niet sowieso constant doet zult ge vrijwel altijd de reactie krijgen die ge Joy hier ziet geven: opzij gaan zonder nadenken want die vraagt zich af wtf er aan zijn buik zit en instinctief beweegt ie weg et voila: afstand én buiging -> controle.

3:09 krijg hij een iets fellere tik. Vanuit die hoek is het moeilijk te zien maar ge ziet zijn oren en zijn hals. Van opzij zou ge gezien hebben dat ie zijn gewicht naar achter verplaatst en zijn achterbenen meer onder zich zet terwijl ie op drukt. Dit terwijl hij mijn been om voorwaarts te gaan twee keer compleet negeert. Opnieuw: we weten dat Joy steigert. We zien het op weide keer op keer en onder het zadel heeft ie dat ook al getoond dus daar krijgt ie wel een fikse tik. DOOR! Aandacht bij mij, niet bij Gamiro en die balans terug normaal. Als ge hem op 3:12 stop zet ziet ge hoe kort hij zich nog steeds houdt en hoe ‘klaar’ hij is om omhoog te gaan terwijl hij daar al meer door stapt dan op het moment dat ik tikte.

3:16 stapt hij terug goed door en wordt hij met stem beloont.

3:32 gebeurt eigenlijk exact hetzelfde als op 3:12 maar hij heeft geleerd van dat moment er voor dus ik duw even mijn kuit aan en hij stapt weer door.
Daarom: áltijd, áltijd, áltijd de juiste reactie belonen hoe lang het ook duurde voor ge ze kreeg. Corrigeren heeft alleen zin als ge ze ook laat weten wanneer ze het goed doen.

Ge ziet in de meters die volgen dat ik die hulp een paar keer moet herhalen maar elke keer reageert hij sneller én wordt de spanning minder. Daarom zeg ik altijd: liever 5 keer vragen en belonen dan 1 keer blijven hangen.

Rond 3:47 ziet ge dat hij zelf zakt, hij is nog steeds aan het luisteren naar waar Gamiro is (ik ook) maar hij luistert en stapt. Op dat moment krijgt hij ook meer teugel: beloon de reactie die ge wilt. Ik wil een paard dat rustig blijft. Dus als hij rustig blijft wordt dat beloont.

Dat is wat Lauren dus gekregen heeft. Een deel van de kleine notities zijn dingen die ik zo vaak zeg dat ze er soms van droomt denk ik. _O-

En dan van mezelf uit;

De enige eind conclusie die je kan trekken is dat Joy een bizar braaf paard is. Zelfs als hij niet hengst zou zijn is het ongelooflijk hoe hij blijft luisteren met zijn leeftijd en ervaring. :+:
Het is hier dan ook nog eens terug vorst (wat misschien verklaart waarom de senioren zo wakker waren. Ze wandelden wel mee als ik oefende de voorgaande keren en Gamiro wil altijd wel even snuffelen aan Joy zijn kont (neuzen mag nooit van mij ongeacht welk paard) en daar reageerde Joy ook al lang niet meer op behalve eens zuchten, maar sprintjes trekken was nieuw. _O-

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:33

Ik snap m prima hoor! Hoeft geen vertaling bij. Ik vind je wel heel dapper. Ik las eerst je verhaal, voor ik ging kijken en dacht dat ze onder de man of aan de hand zouden lopen. Toen ik ze zag gaan had ik meteen nog meer respect voor je. Heel knap van jou en Joy! Hier leert ie zeker van dat ie bij jou moet zijn met z'n aandacht! Ik weet niet of ik t zou durven haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 23:36

Eerlijk? Met Rêve zou ik dit niet doen. Niet eens als je me betaald. :+
Maar Joy bewijst keer op keer hoe hij in het werk bij mij is… hij moet alleen leren copen met situaties natuurlijk en heb liever dat hij op weide met mijn man vlakbij toont hoe ie om gaat met dit soort dingen dan dat ie op wedstrijd ons verrast.

Het wandelen hebben we ook gedaan trouwens. :j eerst met Sam en Gamiro aan de hand. Daarna met Joy aan de longe en Sam en Gamiro los, ook dat die twee flink afgeleid waren met hooi en dan met Joy langs ze door stappen enz.. Dus eigenlijk álle alternatieven voor dit hebben we afgewerkt en toen hij daar eigenlijk niks meer op deed dus dit.
Ook buiten langs weides op stappen (aan de longe) bv waar we veel informatie uit haalde over hoe veel controle ik behield. Dus er is wel echt in stappen gewerkt.

Maar Rêve zou mee gaan rennen zijn. _O- je hoort me vrij geërgerd ‘Sám!’ Roepen omdat Sam jaloers was en daardoor dwaas ging doen. :roll: Joy heeft al ín verschillende situaties getoond dat hij niet mee gaat rennen. Dus das ook een risico berekening natuurlijk. Ik raad iig niemand aan om dit gewoon ‘even’ te doen zonder alle stappen die wij vooraf gedaan hebben. :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:46

Wtf jong Kathleen dat gij dat durft. :') _/-\o_ Dat had ik mij met mijn rosse niet moeten riskeren. Met mijn ijslander had ik dat nog wel gedurfd, maar niet met mijn Walker.

Perje af voor jou en je man, voor het voorbereidend werk. En voor Joy want gatver dat beest is goud waard.

Zeer leerrijke uitleg die je hebt geschreven !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 23:50

Ik heb hetzelfde hoor. Met Rêve zou ik dit niet doen. Al kon ik haar een jaar voorbereiden. Ik weet dat Rêve ‘mee gaat’.
Joy heeft al meerdere keren zelfs toen ik er net op klom bewezen dat hij niet eens kijkt als zijn eigen kudde vlak langs de bak door vliegt. Rêve reageert al als Paloma of Sam vroeger druk doen langs de piste. Met zo’n paard moet je dat niet willen doen. :+

Maar Joy kijkt niet op of om zodra je hem vast hebt. :+: alleen als ze natuurlijk echt voor hem gaan stáán gelijk Gamiro een paar keer doet vindt ie daar natuurlijk wel wat van. :+
Je ziet ook dat mijn man een menzweep vast heeft. Op de spannende momenten was ie er echt wel snel bij als het mis zou gaan. :j

There is a method to my madness. Echt. := Ik zou dit zeker niet met eender welk paard doen, maar met Joy kan dit. Voor Joy is dit mentale uitdaging die hij wat nodig heeft.
Hij had een schuine balk vandaag. 1 keer deed ie een soort van sprong en toen had hij door dat ie gewoon zijn benen hoger op kon heffen. Als ik met Joy wil springen zal ik er met 30cm niet komen want daar draaft ie over heen. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-11-24 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:54

Wahaha fantastisch. Dat wordt er zo ene die pas voor de meter overweegt om moeite te doen. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 23:56

jokari schreef:
Wahaha fantastisch. Dat wordt er zo ene die pas voor de meter overweegt om moeite te doen. :D

Inderdaad.
Eerst: Jay!!
En alle keren er na mijn man en ik allebei: :roll: echt waar Joy? Zelfs in galop aanrijden.. hij galoppeerd gewoon door. :+
Ik: ‘springt die enigszins?’
Man: ‘geen kl*te, hij heft zijn kniën gewoon meer op.’

_O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:02

Dat paard denkt gewoon zeer economisch. Waarom meer moeite doen dan nodig. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 00:12

_O- hij staat ook elke keer zo heerlijk als een schaap terwijl ik op stap. Vind dat elke keer zo mooi om te zien hoe hij rustig met dat hoofd laag en ontspannen gewoon rustig staat te
wachten. :+:

Hij is meer dan zijn gewicht in goud waard. <3
Met Joy rijden voelt ook elke keer als samen op avontuur gaan. Zodra je hem eigenlijk gezadeld hebt voel je die hele aandacht bij jou… de wereld kan ontploffen en hij zou nog naar mij kijken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 07:53

Het is gewoon een hond in paard verpakking +:)+

Wat een etterballen zeg die gasten in de wei.... met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig :x

Inderdaad an sich wel een goede training want op een wedstrijd kan je ook mafklappers tegenkomen......

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:30

Ik was al mega trots op mezelf dat ik in de weide gereden heb heb met 4 losse shi*tlanders en een :+ ruin die soms ‘denkt’ dat hij hengst is :+

en jij doet dit :D gewoon met een echte hengst en serieuze paarden die ook nog van mening zijn dat ze ook heel wat zijn _O-

Vind dat jullie Joy een hele toffe opleiding bieden! Beest doet het ook gewoon echt fantastisch

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 13:34

pmarena schreef:

Wat een etterballen zeg die gasten in de wei.... met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig :x

Inderdaad an sich wel een goede training want op een wedstrijd kan je ook mafklappers tegenkomen......

_O- ze hadden het gisteren goed zitten idd. :))
Met Rêve werd ik op de 1e wedstrijd achtervolgt door een ongeleid projectiel met een pony en Rêve was daar niet op voorbereid. _O-

Joy wel. :))

Neon schreef:
Ik was al mega trots op mezelf dat ik in de weide gereden heb heb met 4 losse shi*tlanders en een :+ ruin die soms ‘denkt’ dat hij hengst is :+

en jij doet dit :D gewoon met een echte hengst en serieuze paarden die ook nog van mening zijn dat ze ook heel wat zijn _O-

Vind dat jullie Joy een hele toffe opleiding bieden! Beest doet het ook gewoon echt fantastisch

Echte hengsten zijn ook gewoon paarden. :D
Sam was vooral in de war denk ik. _O- die was een beetje als een kip zonder kop rond aan het draven. :))

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:09

Ayasha schreef:
pmarena schreef:

_O- ze hadden het gisteren goed zitten idd. :))
Met Rêve werd ik op de 1e wedstrijd achtervolgt door een ongeleid projectiel met een pony en Rêve was daar niet op voorbereid. _O-

Joy wel. :))

Neon schreef:

Echte hengsten zijn ook gewoon paarden. :D
Sam was vooral in de war denk ik. _O- die was een beetje als een kip zonder kop rond aan het draven. :))

Ja weet ik, ik heb ook harenlang een friese hengst gereden. Was een braaf dier en we reden ook gewoon met merries… maar om nou met losse ongeleide projectielen te rijden haha dat durfde ik toch niet :)

Zegt ook genoeg over jouw vertrouwen in, en band met Joy

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 14:21

Ik probeer binnen de mate van het verstandige hem niet als ‘hengst’ te behandelen.
Natuurlijk weet je zoals met de merries de 1e keer dat je even wel een back up plan hebt en ik heb mijn 1e wedstrijd locatie al gekozen omdat ik weer dat je daar ‘langs’ de echte inrijpiste even aan de longe kan met ze. De echte inrij piste is groot genoeg dat je ruimte kan nemen.
Dus in die zin denk je natuurlijk wel na over een jonge hengst maar verder is Joy gewoon Joy :+:

Hem tussen loslopende merries rijden staat niet op de planning natuurlijk. _O- mede omdat 1 van de beschikbare merries hem over de planken aan viel elke keer als ie passeerde. _O- een paard zou er nog onzeker van worden. _O-
Voel je jezelf een knappe kerel, vliegt een van de dames je aan. :=

Rêve natuurlijk laten dekken wordt m nooit denk ik. :))

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:51

Oeja, mel was ik met dat eerste aandraven gegarandeerd kwijt geweest. Ik had haar dan nog wel een keer genoeg kunnen stoppen om af te stappen maar verder.. :+ joy is een knapperd!

Maddy zou het prima doen, maar die heb ik dan ook als emotional support animal voor mel gekocht, dus das niet helemaal eerlijk _O- _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 16:10

:D Joy is geen paniekerig paard hè. Dat helpt ook. Afstappen zou geen optie zijn want het doel was juist hem onder controle hebben ook in situaties die verre van ideaal zijn. Als ze een merrie voor zijn neus parkeren op wedstrijd moet hij nog steeds om te draaien zijn. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:18

Ayasha schreef:
:D Joy is geen paniekerig paard hè. Dat helpt ook. Afstappen zou geen optie zijn want het doel was juist hem onder controle hebben ook in situaties die verre van ideaal zijn. Als ze een merrie voor zijn neus parkeren op wedstrijd moet hij nog steeds om te draaien zijn. :D

Joy is nog jong. Dus zoveel mogelijk oefenen is goed. En tja als hij toch opeens op oudere leeftijd last krijg van het testeron dan kan er altijd nog geruind worden. Maar voor nu is het gewoon niet nodig. Ben ik het mee eens. Dat is het voordeel van beginnen met je eigen baby. Dat geeft zoveel vertrouwen over en weer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 16:25

Joy weet heel goed dat ie hengst is hoor. Vergis je daar niet in. :D
Dat is het eerste wat Chris zei toen hij ‘m zag.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:07

Ayasha schreef:

Ja en dat doet hij erg goed :j en jij ook natuurlijk! Met mellie zou ik niet zomaar op wedstrijd kunnen, daar ben ik heel eerlijk in.. Misschien dat een betere ruiter dat wel had gekund, maar daar heb ik haar niet voor dus dat scheelt :Y) .

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:24

Wat een goede oefening voor Joy en geweldig dat je zo ver bent om hem met dit soort dingen vertrouwd te maken. Hoewel een paar loslopende paarden vaak voorspelbaarder zijn dan die gereden worden door de mens in de losrijbaan ;) Maar daar zul jij al genoeg van gezien hebben.
Joy is een topper!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 20:19

Wil jullie Joy zijn mini sprong niet onthouden. _O- gezien ik hierna op 50cm ofzo moet beginnen als ik wil dat ie springt. Dit is zelfs meer een ‘what the fiets is dit nu weer?’ Huppel. _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:37

Hahahahahahaha.

je hebt het hoofd rond en kort bij je , had dat een reden? Ben ik niet van je gewend nl dus het valt me op. Is geen kritiek hé maar een oprechte vraag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 20:40

Hij was wat heet maar hij kroop die dag zelf vrij diep. Zal even kijken of ik het einde kan uploaden. Heb er echt aan moeten werken om hem daar uit te krijgen. Dat is iets wat ik niet gewoon ben van hem dus was even zoeken. :D

Geen bewuste keuze dus, meer een ‘waarom kom je hier niet uit vandaag?’