Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:28

kojack schreef:
Van die keuringsarts ben ik niet helemaal met je eens. Ik weet niet beter dat bij een keuring per ronde foto’s worden gemaakt. Bij 1 vd laatste keuringen ging alles na elkaar op de foto zonder te wachten op het resultaat tussendoor. Als dat wel wat gedaan dan had het mij kosten gescheeld. Maar ivm tijdsdruk werd dat dus niet gedaan. Dit was ook een keuringsarts.

Als de klinische keuring niet goed is gaat niet 1 keuringsarts foto’s maken zonder dat de opdrachtgever dat expliciet wil. Juist omdat RX foto’s niet altijd uitsluitsel geven. Want er kan ook een pees of weke delen probleem zijn. Dus de klinische keuring is maatgevend. Als die slecht is heeft het al geen zin om fotos te nemen. Iedere keuringsarts weet dat. Een verder onderzoek naar kreupelheid is dan voor de verkoper. Dat ga je als aspirant koper natuurlijk niet doen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:01

Leuk die eisenlijstjes met het geworden paard :D

Mijn eisen waren:
3 - 6 jaar
Minstens 1m65
Merrie
Zadelmak en braaf
Kleur, alles behalve bruin
Allrounder

Ik heb gevonden:
3 jaar
1m63 (ondertussen al 1m65 en verbouwd :') )
ruin
Zadelmak, voor zijn leeftijd heel braaf
Vos
Dressuurgefokt, al hebben we vorig weekend een springlesje gevolgd :D

Afbeelding

Ik had de afspraak met mijn DA, dat hij bij elke foto naar het resultaat keek en vanaf hij iets afwijkend zag, we zouden stoppen met de keuring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:08

Farjen schreef:
Ik had de afspraak met mijn DA, dat hij bij elke foto naar het resultaat keek en vanaf hij iets afwijkend zag, we zouden stoppen met de keuring.

Dat snap ik ook, mijne ook. Maar was jouw veearts uberrhaupt fotos gaan maken als het paard niet door de buigproeven kwam. Die van mij niet. Alleen als ik dat zelf zou hebben gewild. Het is niet gebruikelijk

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:13

Babootje schreef:
Farjen schreef:

Dat snap ik ook, mijne ook. Maar was jouw veearts uberrhaupt fotos gaan maken als het paard niet door de buigproeven kwam. Die van mij niet. Alleen als ik dat zelf zou hebben gewild. Het is niet gebruikelijk

Nee dat denk ik niet. Bij een klinische die niet goed zou zijn, was hij waarschijnlijk al gestopt.
Maarja, mijn ene paard dat ik deze zomer heb laten inslapen, was klinisch en RX goed bij de keuring.
2 maanden later was hij geblesseerd, na 2 jaar blessureleed was de RX en echo op de kliniek ook goed.
Bij de klinische controle was hij net niet goed, was heel amper te zien zelfs.
Pas op MRI zag de DA dat het foute boel was...

StalNollie

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:29

Hier weet ik niet beter dan dat klinisch leidend is en er altijd contact is met de koper. Klinisch niet in orde is een verder onderzoek

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:46

Morgen een bezichtiging! Leuk braaf ruintje, PRE x warmbloed, 4j, niet super groot wel, misschien is hij te klein voor me, maar ben heel benieuwd! Indien hij effectief wat te klein is voor mij, weet ik wie ik een pb moet sturen hier :+

Intussen is mijn contactpersoon in Spanje op dreef en heb ik al paar leuke jonge paarden doorgestuurd gekregen *\o/* Wel zwarte allebei, geen idee hoe ze die gevonden heeft. Volgens mij heeft ze een trauma opgelopen van buitenlanders die géen schimmels willen, ze gaat standaard in de niet schimmel modus :))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:11

Kiwiaa schreef:
Morgen een bezichtiging! Leuk braaf ruintje, PRE x warmbloed, 4j, niet super groot wel, misschien is hij te klein voor me, maar ben heel benieuwd! Indien hij effectief wat te klein is voor mij, weet ik wie ik een pb moet sturen hier :+

Intussen is mijn contactpersoon in Spanje op dreef en heb ik al paar leuke jonge paarden doorgestuurd gekregen *\o/* Wel zwarte allebei, geen idee hoe ze die gevonden heeft. Volgens mij heeft ze een trauma opgelopen van buitenlanders die géen schimmels willen, ze gaat standaard in de niet schimmel modus :))

Ik ben benieuwd wat de prijs ranges zijn. De bekende die ik ken zegt dat ik rekening moet houden met 10K+ voor onbeleerde lusi uit Portugal.
Ik wil absoluut niet weer een project met gezondheidsproblemen of psychische maar is de prijs van pre's daarin anders?.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:13

Degene die ik nu doorgestuurd krijg uit Spanje liggen ook rond de 10K, onbeleerd, 3j, wel grote maat (1,65+) en fijne afstamming. Denk als ze iets kleiner mogen zijn dat de prijs dan ook wat zakt. En meestal kost een speciale kleur zoals zwart of valk ook wel wat meer, vandaar dat ik niets tegen schimmels heb :Y)

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:24

Kiwiaa schreef:

:D mag ik ook op de lijst :o
Hoewel de kans groot is dat ik langer ben dan jij met m'n 1m86...

Heel veel plezier en geluk morgen!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:10

Ik heb een berichtje gestuurd voor een paard! Hopelijk kan ik gaan kijken :)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:19

Haha, ja ik ben 1.76, het paard is 1.62. Maar hij leek wel redelijk wat body te hebben. Hij staat niet zo ver van mij. Moest het echt geen zicht zijn, dan weet ik toch dat ik écht groter moet kijken. :') Maar verder leuk aansprekend dier! Dankjewel!

Spannend Tirza, ik duim!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:55

Kiwiaa schreef:
Haha, ja ik ben 1.76, het paard is 1.62. Maar hij leek wel redelijk wat body te hebben. Hij staat niet zo ver van mij. Moest het echt geen zicht zijn, dan weet ik toch dat ik écht groter moet kijken. :') Maar verder leuk aansprekend dier! Dankjewel!

Spannend Tirza, ik duim!

Die van mij is 1.65 en ik 1.70, maar dat ziet er niet vreemd uit

Afbeelding

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:01

Nee mooie combinatie! Maarja de huidige eigenaresse doet hem weg omdat hij te klein is, en zij is kleiner dan mij, vandaar wel wat afwachtende houding. Veel hangt ook af van hoe het paard gebouwd is, heb al met eentje van 1.67 gereden die een pony lijkt onder mij. :))

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:36

Afbeelding

Ik ben 1.72m en dit was op mijn PRE van 1.56m.

en toen nog zonder cap, maar is 20 jaar geleden dus oude foto nu stap ik niet meer zonder cap op :=

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:47

Kiwiaa schreef:
Nee mooie combinatie! Maarja de huidige eigenaresse doet hem weg omdat hij te klein is, en zij is kleiner dan mij, vandaar wel wat afwachtende houding. Veel hangt ook af van hoe het paard gebouwd is, heb al met eentje van 1.67 gereden die een pony lijkt onder mij. :))

Het hangt natuurlijk ook wel van je ambities af....
Ik heb mijn vorige paard verkocht omdat die echt te groot was (voor mijn hoogtevrees, en nee, zo groot was hij niet toen ik hem kocht).

Ik heb met mijn ca. 1.67 nu een D pony (nu nog 2,5, dus duurt nog wel even voor ik daar op kan). En ja, voor het mooie zal ik vast iets te groot zijn. Maar het maakt me niks uit. Ik heb liever plezier dan dat het plaatje er perfect uit ziet.
Hij heeft veel body, dus ik denk dat het ook best mee gaat vallen qua zicht. En anders, is het maar zo.

Dus daar hangt het natuurlijk ook vanaf. Wat vind jij zelf belangrijk. En voel jij je er fijn op. Als dat het geval is, dan maakt de maat toch niet zo heel veel uit? Of ben je dan bang wat andere er van vinden?
(Grootte staat uiteraard even los van te zwaar, want een te zwaar iemand zou er uiteraard nooit op moeten gaan zitten)...

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:05

Daar moet ik dus wèl rekening mee houden, want al heb ik geen overgewicht, mijn 186 cm's wegen 81kg 'schoon aan de haak'. Dan nog kleding, zadel etc.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:10

En je moet met lengte ook in zadel passen dat op paard zijn rug past. Dat is ook nog wel eens lastig

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:21

Bedoel je dan in lengte op z'n rug past? Zo van een pre heeft mogelijk een te korte rug?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:29

Ik vind dat 81 kg over het algemeen prima op een paard vanaf 1.64 moet kunnen.
Mits dit geen super smalle is met voldoende lengte en gewoon een sterke rug/buikspieren, met uiteraard voldoende lengte voor het zadel wat je nodig hebt (want het scheelt natuurlijk ook wel hoe je gebouwd bent hoe het gewicht verdeeld zit).

Ik ben nu nog wat te zwaar voor mij D pony (vind ik zelf), maar goed, daar ben ik mee bezig, en tegen die tijd dat ik erop kan zitten, verwacht ik wel op een voor mij acceptabel gewicht te zitten.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:31

Ik werd geschat op een 18" zadel, maar ga tzt netjes passessies doen bij de zadelmaker.

Update: van de 6 mogelijke stallen hebben er 4 wachtlijsten, heeft er één geen overdekte rij- of longeerruimte waar ik juist in het begin in alle rust met grondwerk elkaar wil leren kennen zonder te veel storende factoren en heeft de laatste wel plek, en een overdekte bak, maar twijfel ik aan de kwaliteit. Stinkende voordroog, kletsnatte ieniemienie paddocks...

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:50

Het gaat idd over gewicht en ook wel wat het plaatje, ik wil wel starten en vind het beeld wel belangrijk. Maar heb net de filmpjes bekeken en het ziet er niet storend uit. Ik denk wel dat ik momenteel wat te zwaar ben, moet dus wat meer op mijn gewicht letten en daar eens extra moeite voor doen. Verder heel leuk paard, voldeed aan de verwachtingen! :D

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:25

Joh! Super! Wat is de volgende stap?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:56

Het is bijna zo ver!
Zondag bij enkele 2 jarige D-pony's kijken. Klik en karakter is natuurlijk het meest belangrijk.
Mocht dat bevallen dan goed nadenken wat te doen qua keuringen. Klinisch sowieso zo ver mogelijk, maar waarschijnlijk ook het ea op de foto denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:58

MO_horse schreef:
Ik werd geschat op een 18" zadel, maar ga tzt netjes passessies doen bij de zadelmaker.

Update: van de 6 mogelijke stallen hebben er 4 wachtlijsten, heeft er één geen overdekte rij- of longeerruimte waar ik juist in het begin in alle rust met grondwerk elkaar wil leren kennen zonder te veel storende factoren en heeft de laatste wel plek, en een overdekte bak, maar twijfel ik aan de kwaliteit. Stinkende voordroog, kletsnatte ieniemienie paddocks...

Hhhmm, tja, het kan zijn dat Moeder Natuur jou iets anders in elkaar gezet heeft maar mijn 1,86 past prima in een 17,5.
Maar het maakt ook wel uit hoe het zadel gebouwd is. Ik heb eens een KN 17,5 geprobeerd; nou, nooit meer; ik heb een maand flink last van m'n rug gehad omdat het zadel met z'n dwingende zit mij dus mooi in een verkeerde houding drukte.
Nu dus een 17,5 met een vrij vlakke zit maar wel goed gevormd; daar zit ik heel fijn op, zonder gedwongen te worden maar ik schuif ook niet alle kanten op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:18

En hoe lang de benen zijn in verhouding. Soms kan je qua broekmaat om het plat te zeggen wel in een 17 inch maar heb je door benen toch meer ruimte nodig. En die 18 inch moet wel op de rug van het paard passen. En natuurlijk qua gewicht.

Nee, ik ben niet van het plaatje. Iets te groot zou mij niks kunnen schelen, maar qua gewicht en inch van zadel moet het wel passen. Dat is het belangrijkste.