[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 20:10

Waar ik ook enorm blij om ben, en over in de zorgen zat, is dat ze misschien hb was door verkeerde beweiding/voer door mij. Ook dat is niet zo. Diezelfde zorgen had ik ook over eventueel rasp, cpl etc. Van foto's hebben mensen wel eens gezegd, die heeft CPL, vanwege dat men dacht ribbels op haar been te zien, maar dat zijn gewoon de slagen in haar enorme bos haar. Dus ook daar ben ik heel erg blij mee. Ik wist het al wel, ik had er vertrouwen in, maar soms word je toch op het verkeerde been gezet door opmerkingen van anderen, word je toch wat onzeker van. Ik ben erg blij dat ik al die dingen dus goed doe. pfff, wist zweet van voorhoofd. Dat is echt een opluchting voor me.

Daarnaast weet ik nu dus dat een zweer echt maanden kan duren voor hij problemen gaat geven bij een paard. Ik denk daarom bijna wel zeker te weten dat toen de smid in januari al zo kort bekapte, toen een blauwe plek is ontstaan. Dus we gaan het 100% zeker weten weer zelf doen.

afijn, ik had nog een foto beloofd van de prachtig heerlijk schone beentjes en de berg haren. En dan ook maar de verpakking ook erbij.

De wond is van het scheren. De huid onder zoveel haar is veel gevoeliger en zachter dan de huid van een paard zonder behang. Op de 2e foto lijken er horizontale plooien te zitten, maar dat is niet zo, dat zijn scheermarkeringen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik ben zoooo opgelucht over alles! Zo blij voor Callas. (en mij)

Fleuribelle

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:51

Wat fijn om te lezen dat de oorzaak van de kreupelheid een hoefzweer moet zijn.
Mijn paard is vorig jaar ook erg kreupel geweest. Dat bleek uiteindelijk ook een hoefzweer te zijn. Zij heeft ook een paar dagen in een hoefzak gestaan. Uiteindelijk heeft het wel een maand geduurd voordat zij weer helemaal zuiver liep. Als een hoefzweer diep zit lost deze soms ook weer op zonder dat je een doorbraak krijgt. Hopelijk knapt ze snel op.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:56

Gelukkig!! Van alle mogelijke ellende is dit toch de meest gunstige uitkomst! :j

Dit klinkt als een fijne dierenarts. Dat je deze nu gevonden hebt is een fijne bijkomstigheid..
en ik zou die andere dierenarts zeker eens om de oren slaan met de bevindingen van deze arts..

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:03

Wat klinkt dat als een fijne dierenarts.
En wat een fijn nieuws. Gelukkig een zweer. Dat was bij mijn paard vaak ook het geval en eigenlijk de gunstigste uitkomst. Weliswaar liep die van mij pas kreupel de dag dat het uitbrak en was het dan met 2x spoelen klaar. Iets met heel hard voor zichzelf zijn.

In de hoefzak en goed weken hielp top. Ik vulde het altijd bij met m'n plantengieter. Knoei je niet snel haha. Maar dat had je misschien zelf al bedacht.

Wat vakantie betreft. Wie weet komen we nog eens in de buurt, weliswaar zullen we dan een kampeeruitrusting aan moeten gaan schaffen haha. We hebben net ons eigen tweede huisje gekocht, in de vorm van een stacaravan. Dus de komende tijd zijn we daar onder de pannen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:16

Fleuribelle schreef:
Wat fijn om te lezen dat de oorzaak van de kreupelheid een hoefzweer moet zijn.
Mijn paard is vorig jaar ook erg kreupel geweest. Dat bleek uiteindelijk ook een hoefzweer te zijn. Zij heeft ook een paar dagen in een hoefzak gestaan. Uiteindelijk heeft het wel een maand geduurd voordat zij weer helemaal zuiver liep. Als een hoefzweer diep zit lost deze soms ook weer op zonder dat je een doorbraak krijgt. Hopelijk knapt ze snel op.

Hi wat rot dat je paard ook een hoefzweer heeft gehad. Ik heb een paard gehad, waar de hoefsmid door de wand heen een gat had geboord naar de hoefzweer. Ik moest daar iedere dag een nieuw watje in doen en dan weer tape eroverheen. Daar heb ik toen hoefschoenen voor gekocht om het droog te houden. Maar die zweer kwam er uiteindelijk óók nog eens bij de kroonrand uit.

Ik hoop dat dat het is, Fleuribelle, dat hij heel diep zit en zelf weer oplost zonder doorbraak. De d.a. heeft telkens heel voorzichtig de zool geschraapt om te zien of we een donkere plek vonden. En er leek een rodig plekje te zitten, en hij heeft het dun geschraapt, maar wilde niet verder. Gelukkig. En hij heeft in de witte rand met een naald zitten pulken in wat lichtroze delen, maar ook dat wilde hij niet verder beschadigen. Callas heeft wel eens blauwe plekken in haar zolen gehad en dat zie je meteen omdat ze witte voeten heeft. Dus het was verbazingwekkend dat er niets te zien was. Dus mogelijk zit het idd diep.

-Namiro- schreef:
Gelukkig!! Van alle mogelijke ellende is dit toch de meest gunstige uitkomst! :j

Dit klinkt als een fijne dierenarts. Dat je deze nu gevonden hebt is een fijne bijkomstigheid..
en ik zou die andere dierenarts zeker eens om de oren slaan met de bevindingen van deze arts..

Je hebt gelijk. Ik zeg altijd met sh*t die gebeurt, het zal wel ergens goed voor zijn. En ik heb nu deze d.a. En daar blijf ik bij. Hoe ik met die vrouw ga dealen moet ik nog bezien. Ik wacht denk ik tot vrijdag tot deze d.a. nog een keer is geweest, diep nadenken in het weekend over wat te zeggen en dan met haar praten. Overigens als jullie willen, dit is de kliniek en de d.a. die vandaag geweest is, is Clement demesse die met zijn paard (bruine met druipkol) op de foto staat. https://www.lacliniqueducheval.fr/notre-equipe/

Muga schreef:
Wat klinkt dat als een fijne dierenarts.
En wat een fijn nieuws. Gelukkig een zweer. Dat was bij mijn paard vaak ook het geval en eigenlijk de gunstigste uitkomst. Weliswaar liep die van mij pas kreupel de dag dat het uitbrak en was het dan met 2x spoelen klaar. Iets met heel hard voor zichzelf zijn.

In de hoefzak en goed weken hielp top. Ik vulde het altijd bij met m'n plantengieter. Knoei je niet snel haha. Maar dat had je misschien zelf al bedacht.

Wat vakantie betreft. Wie weet komen we nog eens in de buurt, weliswaar zullen we dan een kampeeruitrusting aan moeten gaan schaffen haha. We hebben net ons eigen tweede huisje gekocht, in de vorm van een stacaravan. Dus de komende tijd zijn we daar onder de pannen.

Wat heerlijk dat jullie een stacaravan hebben! Cool, daar ga je veel plezier van hebben! Wil je ook verklappen waar? Wij hebben ook tenten en matrassen, trouwens ;-)

Plantengieter niet aan gedacht, goed idee! Maar wat naar dat je paard zovaak daar last van had, maar gelukkig dan dat hij zo keihard was voor zichzelf. Callas is dan een watje zeg!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:17

Wat ik telkens vergeet te zeggen en dat is wat ik wist dat je moest doen, maar weer vergeten was, deze d.a. ging eerst kloppen met een hamer.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:57

Met de nattigheid en de stenen in de grond kan het ook zijn dat daar een kneuzing is ontstaan in de hoef die uiteindelijk een zweer is geworden.
Fijn dat er een goede dierenarts bij is geweest .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 22:02

fardoe schreef:
Met de nattigheid en de stenen in de grond kan het ook zijn dat daar een kneuzing is ontstaan in de hoef die uiteindelijk een zweer is geworden.
Fijn dat er een goede dierenarts bij is geweest .

Ik denk wel zeker dat dat de oorzaak is. Een blauwe plek die zich ontwikkeld heeft tot een hoefzweer. Maar met mijn oude smid en met onszelf die haar hoeven bij hielden, is het niet gebeurd, niet in de 6,5 jaar dat ik haar heb. Ook niet in ons vorige huis waar het enorm stenig was.

Dus we gaan haar weer zelf bijhouden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:17

Monique1963 schreef:
Tjee Jet! Wat een verhaal joh. Manmanman daar zit je toch helemaal niet op te wachten. Maar idd dan maar een dag onderweg en het goed hebben.

@Namiro, ja dat van die schoonheidsprijs. LOL. Ik snap nu wel waarom sommige mensen wel heel veel van hun paard houden, maar ze wel laten verpieteren. Geld kan wel een issue zijn.

@Muga, dank voor je complimentjes over onze plek. Ik heb het al eens eerder geroepen, maar nu de corona wegebt, iedereen die in frankrijk vakantie wil houden, is welkom om zijn tent bij ons op te zetten. We delen onze plek graag (voor een vakantie) met anderen. En ja, de sierlijsten moeten ook helpen tegen de tocht, want de kieren tussen plafond en muren waren muisgroot. Ook die hopen we niet meer te zien komende winter.

Voor Tinka, Fleuribelle en alle anderen die het interessant vinden om te weten wát het nou was met Callas. Het is weer een heel verhaal. Dit keer met woorden, want deze d.a. wilde niet gefilmd worden.

Ok om te beginnen vanmorgen vond ik Callas goed geluimd. Niet zo zurig. Ik laat ze naar buiten en ik zie geen kreupelheid. Say what??? Het zal toch niet waar zijn. Helaas was ze nog steeds kreupel toen ik haar op de cirkel zette, maar een enorm stuk minder.

Vlak erna belde de d.a. uit Toulouse of hij al eerder mocht komen. Tuurlijk. Ik gok dat hij er om 14u was en hij is net nu een half uur weg, dus ook 2,5 uur bezig geweest.

Toen kwam de downer, ik vertel het hele verhaal en waar ik niet over nagedacht had, is dat er in ontstekingsremmers veel pijnstilling zit. Voel je hem aankomen. Dus hij zegt, nou dat is lekker dan, want dan geeft ze nu niet meer de reactie die ik zoek. Ik heb toen voorgesteld hem de voorrijkosten te betalen en te stoppen met de medicatie en hem dan opnieuw terug te laten komen. Maar hij wilde toch doorgaan. Ok.

Eerst voorlopen, hij zei meteen RV. Ook al was het een stuk minder dan vrijdag met de andere d.a. Meteen RV. Niet voor te stellen dat die andere d.a. dit gemist heeft. Duh. Dat was ook onze gedachten en van iedereen hier op bokt. Dus eerste constatering RV. Hoera.

Hij zei meteen absoluut geen HB. poehé dat was echt een grote HOERA.

Visiteertang. Weinig reactie, maar toch reactie. Dat zei ik ook al tegen d.a. vrijdag en daar had ik dus gelijk in.

Weer vond Callas het niet fijn om haar been lang te moeten buigen terwijl hij aan het pulken was. Ik zei dat ze zo van zichzelf niet is en dat dat dus niet normaal is. Kom ik op terug.

Hij had ook een hele enorm grote visiteertang voor de hele hoef aan twee buitenkanten tegelijk te kunnen indrukken. Gaf geen extra reactie.

Buigproef gaf geen verslechtering, dus niet in de gewrichten.

Of ze mok of rasp had. Ik dacht van niet. Haren eraf. En och och alweer zo'n heerlijk schoon roze beentje. Voor mij weer een heel grote HOERA. Geen korstje, wondje, plekje, beestje, teek, te zien.

Toen dan de röntgen. Voet, kogel, pijp.
-Voet prachtig gezond, geen kanteling. HOERAAAA.
-Pijp prachtig tot ongeveer aan de kogel. hoera.
-Kogel, artrose. K*. Maar hij vroeg zich af of deze nog weinige artrose dit enorme kreupelheidsbeeld kon geven.

Uitverdoven. Ze bleef gevoelig, dus hij heeft vier prikken moeten geven eer ze niet meer reageerde. Draven op de cirkel en o wonder, bijna rad! Dit was gewoon onregelmatig alleen nog maar, maar zeker niet kreupel.
Nog een keer extra uitverdoofd, nog steeds alleen de voet, weer even wachten tot het begon te werken. En toen draven, geen centje pijn. Keurig rad paard op alle vier de benen.

En dus ook geen last van de artrose (zo jong al op 10 jaar!). Hij vertelde dat een op de tien paarden artrose heeft zonder dat de eigenaar er ooit achter komt tot het paard pas oud is. De kreupelheid komt dus gelukkig niet van de artrose. Het kan wel zijn dat ze dus lang buigen er onprettig vindt.

Dus conclusie, het zit absoluut in de voet. Geen mok, geen kloven, geen kanteling, geen HB, geen voorwerpen erin, het moet een hoefzweer zijn. Alleen omdat ze dus al onder de pijnstilling en ontstekingsremmers zit van andere d.a. (zo dom dat ik daar niet aan gedacht heb) reageert ze niet zo goed op de visiteertang, en is de reactie te weinig voor een hoefzweer, maar ja als je verdoofd bent door pijnstilling dan reageer je minder.

Hij wilde niet snijden in de zool, gelukkig, en heeft haar hoef nu ingezwachteld in watten met eromheen tape, een zak en weer tape. Daarin heeft hij water met chloor gegoten. Dat moet ik ook blijven doen, zodat haar hoef en zool heel zacht worden, om de eventuele zweer er zelf uit te laten komen.

Ze mag niet lopen! Ze moet nu echt op boxrust en ik mag haar onder toezicht laten grazen, maar ze mag absoluut niet veel bewegen of draven. Hm. Uitdaging.

Hij gaat vrijdag terugkomen. Ik stop met pijnstilling/ontstekingsremmer, zodat hij vrijdag een beter beeld gaat hebben.

Het kan ook zijn dat ze vrijdag geen heftige reactie meer vertoond en dat de ontstekingsremmer en haar lichaam de zweer toch hebben afgevoerd, of aan het afvoeren zijn.

De artrose vind ik zorgelijk, maar hij zag er verder geen probleem in omdat ik alleen maar recreatie rijd. Ik ben in ieder geval heel blij dat het geen HB is. En dat het niet in haar schouder of rug, nek zit. Een hoefzweer kan ik wel hebben. Van alles ben ik daar het blijste mee.

Op de eerste plaats: he, je weet wat er aan de hand is en dat het goed te behandelen is.
over dikgedrukt 1: ik denk ook zo vaak. had ik maar of had ik moeten weten. Maar het is op de eerste plaats de verantwoording van een behandelaar om daar aan te denken. Een eigenaar zit vaak in de stress en vergeet dan wat hij of zij al wist. Dus neem het jezelf niet kwalijk.

Over dikgedrukt 2: daar ga ik me in verdiepen. waarom mag ze niet bewegen? zonder beweging is het lastiger om een infectie te laten afbreken door het lichaam dacht ik altijd. Mijn smid zei vroeger als mijn ruin -gevoelig voor bevangenheid- bij de hooibaal bleef hangen: zet 'm maar bij drijvende maatjes. Dan krijgt hij minder de kans om zich vol te stouwen en door het lopen wordt de bloedsomloop goed in stand gehouden.
Geen verwijt maar curiositeit hoor :).

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:20

Wat een positieve uitkomst zeg! Een zweer (of andere gevoeligheden aan de hoef) zullen 'vanzelf' wegtrekken.

Voor de artrose kan MSM/glucosamine fijn zijn icm beweging. En wat de anderen en de DA ook al aangeven hoeft artose niet gepaard te gaan met pijn, zeker niet in minimale maten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:29

Wat fijn dat je ook gerustgesteld bent dat ze geen CPL heeft.

Ik volg het verloop in stilte mee. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:41

Misschien is de boxrust wel om de constructie met watten en tape zo netjes mogelijk op de plek te houden. Ben benieuwd hoe Celles daarmee om zal gaan. Bij mijn Joya ging het boven verwachting goed, maar wél met een entertainmentprogramma van 4 keer haar stal uit en veel voerbeurten en een continu gevuld hooinet.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:06

Wat super fijn!! Wat een stress zal er van je schouders afvallen. Al die meningen en opmerken en het was gewoon een simpele hoefzweer ':)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 11:23

Euridicey schreef:
Wat super fijn!! Wat een stress zal er van je schouders afvallen. Al die meningen en opmerken en het was gewoon een simpele hoefzweer ':)

Hi Euridicey, jazeker idd erg opgelucht. En hoewel zoveel meningen veel is, zitten er altijd waardevolle en leerzame opmerkingen bij. Ook is het fijn om ervaringsverhalen van andere mensen te lezen. En natuurlijk zijn alle opmerkingen een fijne schouder om even tegen aan te leunen.

fransje23 schreef:
Misschien is de boxrust wel om de constructie met watten en tape zo netjes mogelijk op de plek te houden. Ben benieuwd hoe Celles daarmee om zal gaan. Bij mijn Joya ging het boven verwachting goed, maar wél met een entertainmentprogramma van 4 keer haar stal uit en veel voerbeurten en een continu gevuld hooinet.

Callas vindt haar box heerlijk en ze staat er graag in. Een hele dag gaat wel, hoe het een tweede dag zal gaan weet ik niet. Qua entertainment krijgt ze vandaag de tandarts. Ik was helemaal vergeten dat die ook nog kwam vandaag. Ik heb haar bericht of het handig is, nu, maar geen antw gehad.
Het regent hier, dus er is sowieso voor een Callas die smelt in de regen niet veel aan.

Art_Ificious schreef:
Wat fijn dat je ook gerustgesteld bent dat ze geen CPL heeft.

Ik volg het verloop in stilte mee. :)

Ja ben ik idd blij mee. Ik had al een tijd nav een paar opm zitten denken om op te scheren, maar vond het zo zonde en als ik de haren helemaal opentrok, zag ik niets. Maar ik twijfel dan toch of ik het gewoon niet moet doen om te checken. Ben blij dat het goed is.

Cera_D schreef:
Wat een positieve uitkomst zeg! Een zweer (of andere gevoeligheden aan de hoef) zullen 'vanzelf' wegtrekken.

Voor de artrose kan MSM/glucosamine fijn zijn icm beweging. En wat de anderen en de DA ook al aangeven hoeft artose niet gepaard te gaan met pijn, zeker niet in minimale maten.

Of het vanzelf weggaat weet ik niet, maar het is in ieder geval behapbaar en ik heb er ervaring mee. Artrose ga ik spul voor zoeken ik heb idd al tips gehad, dat gaat wel goedkomen. Althans het vinden van dat spul, of het echt helpt...

balance schreef:
Toen kwam de downer, ik vertel het hele verhaal en waar ik niet over nagedacht had, is dat er in ontstekingsremmers veel pijnstilling zit. Voel je hem aankomen. Dus hij zegt, nou dat is lekker dan, want dan geeft ze nu niet meer de reactie die ik zoek. Ik heb toen voorgesteld hem de voorrijkosten te betalen en te stoppen met de medicatie en hem dan opnieuw terug te laten komen. Maar hij wilde toch doorgaan. Ok.

Ze mag niet lopen! Ze moet nu echt op boxrust en ik mag haar onder toezicht laten grazen, maar ze mag absoluut niet veel bewegen of draven. Hm. Uitdaging.

balance schreef:
Op de eerste plaats: he, je weet wat er aan de hand is en dat het goed te behandelen is.
over dikgedrukt 1: ik denk ook zo vaak. had ik maar of had ik moeten weten. Maar het is op de eerste plaats de verantwoording van een behandelaar om daar aan te denken. Een eigenaar zit vaak in de stress en vergeet dan wat hij of zij al wist. Dus neem het jezelf niet kwalijk.

Over dikgedrukt 2: daar ga ik me in verdiepen. waarom mag ze niet bewegen? zonder beweging is het lastiger om een infectie te laten afbreken door het lichaam dacht ik altijd. Mijn smid zei vroeger als mijn ruin -gevoelig voor bevangenheid- bij de hooibaal bleef hangen: zet 'm maar bij drijvende maatjes. Dan krijgt hij minder de kans om zich vol te stouwen en door het lopen wordt de bloedsomloop goed in stand gehouden.
Geen verwijt maar curiositeit hoor :).

Ik neem mezelf altijd van alles kwalijk als het om pijn bij dieren gaat. Maar ik zal stoppen met blamen ;-)

Over stilstaan. Ik ben ook niet dol op volledige boxrust. Nu is het wel zo dat Callas helemaal geen hekel aan haar box heeft, hoewel 3 dagen wel veel is. Ze mag onder begeleiding en toezicht grazen aan de lijn. Of in een kleine afgezette ruimte waarin ze niet kan draven of lopen, dus eigenlijk dan een vakje om haar heen. Ik denk dat dat is om het verband onder haar voet te ontzien. Volgens mij is zijn tactiek nu, hoef zacht houden om de zweer een kans te geven eruit te komen. Dat zachthouden moet door water en daarvoor mag de zak niet lek gaan. Ik denk dat dat is waarom ze niet mag lopen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:05

Wat leuk is om de komende dagen door te komen is wat hersenwerkjes. Op internet staat echt genoeg inspiratie hiervoor :D
Maar denk aan een paar snoepjes gewikkeld in een handdoek, een oude doos waar ze snoepjes uit moet vissen of wat target training.
En dan heel hard hopen dat de zweer er snel uit komt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:53

Goed nieuws Mo, hopelijk komt die hoefzweer er snel uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 16:35

@Tinka, dank je, ja ik ben opgelucht dat het geen hb is of uit hoger dan haar voet komt. De zweer wachten we af. Over een uur ga ik de eerste vochtigheid weer toevoegen dan is het 24 uur geleden.

@ Cera, leuke tips, had ik nog niet aan gedacht, vooralsnog is het vandaag goed gegaan, hele dag op box, af en toe kletsen en knuffen en om de paar uur hooi.

En de paardentandarts is geweest zojuist. Ik ben zo blij met haar. Dat was ik ook met de smid en de 1e d.a. hahahaha en daar ben ik nu allebei niet blij meer mee, maar haar heb ik al een paar tandartsbeurten, dus een jaar of 6 denk ik. Ze neemt gewoon de tijd. Waar vind je dat nog. De paarden mogen haar helemaal besnuffen. Ze maakt kennis met ze, laat ze aan haar handschoenen en gereedschappen ruiken en wacht dan ook tot de paarden aangeven klaar te zijn met snuffen. Wat een geduld! En ook heel mooi, als het paard wegkijkt, dan duwt ze niet het te besnuffelen ding onder de neus, maar wacht gewoon tot het paard weer naar haar kijkt en weer zelf gaat snuffen. Echt wauw. En waar ik eerst woonde wilde ze dan graag dat ik de paarden gewoon los liet en ze danste gewoon met de paarden mee. Een paard mocht gewoon een hele gang achteruit lopen ze liep gewoon mee. Geweldig. Omdat Callas niet mag lopen, hebben we de beide meisjes in hun box gelaten en dat doet ze ook zonder vastbinden, zonder dwang. Vind ik echt heel fijn. En de meisjes waren ook lief. Poupette heeft sinds ik deze tandarts ken al een gebroken kies en elke keer voelt ze of de helft die er nog is, kan blijven staan. Ze mag niet trekken dus daar moet dan een arts voor komen. Maar gelukkig is het restant nog steeds ok. Het wiebelt iets, maar niet dat hij eruit moet of loszit. Ze had wel een tandje gebroken en dat was scherp en heeft ze afgevijld. Bij Poupette ook tandsteen weggehaald. Callas geen tandsteen, maar wel kauwt ze ongelijk en dus komt er een scherpe rand aan een paar kiezen met gevaar van beschadigen van de wang en dat is nu weer netjes glad. Callas is dan ook zo'n clown, met eerste keer hand in de mond moet ze maar blijven flehmen. Callas heeft verder trouwens geen stap verzet. Wat is ze dan toch lief!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:57

Ik vind het zo bijzonder dat je nog steeds doorgaat met Callas en hoe lief ze geworden is. Echt heel speciaal en uniek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 17:39

Avalanche schreef:
Ik vind het zo bijzonder dat je nog steeds doorgaat met Callas en hoe lief ze geworden is. Echt heel speciaal en uniek.

Dank je. Ze is als knuffel- en poetspaard echt heel geduldig en lief. Wel nog steeds lomp, ze kan met gemak besluiten dat ze langs je heen wil kijken en daarbij voor het gemak vergeten dat jouw hoofd er dan nog tussen zit. Maar zo braaf verder. Dat vind ik wel een grote winst bij hoe het was toen ze kwam.

Ze is ook wel een portret. Ze heeft een erg expressief karakter om te vertellen wat ze wil. Ze kan ook clownen om haar zin te krijgen.

Met rijden vind ik haar ook erg vooruit gegaan. Als ze zich veilig voelt, doet ze echt haar best voor je.
Voor op het erf bijv. verschiet ze nauwelijks meer. Maar zodra ze buiten het erf komt kan ze nog veel brrrs en deinsjes hebben. Ik hoop daarom echt dat een rijbak ons gaat helpen. En misschien dat het tij dan echt gaat keren.

De palen en het band worden binnenkort geleverd.

Dus dan zal ik gaan weten of het tij kan gaan keren...

Nog wel grappig de dochter van een van onze verre buren, is rijinstructrice. Engels. Maar goed, wie weet als ze eens bij haar pa is dat ik een balletje opgooi zodra we een afgeschermd gedeelte hebben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 10:46

Gisteren hele dag op box was helemaal ok, in de avond begon Callas tegen de deur te bonken met haar voet als ze ons zag lopen. Joehoe vergeet je niet wat? Vergeet je mij niet? Telkens even een knuf gegeven, wat lekkers en bixjes verstopt in het hooi. Dat werkt wel. Vanmorgen begon ze al minder enthousiast aan haar hooi. Het hoost hier. Dekens opgedaan, lange touwen en ik ben in een hokje gaan staan en heb de meiden er een poosje voor laten grazen. Veel paardenbloem en kleefkruid dat ging er wel in. Het water geven aan de poot is nog steeds geen succes. Ze slaat ermee want ze wil geen natte voeten. Als ik bij het vorige huis door de beek ging, dan moest ze erna enorm stampen, ik wil geen natte voeten! Dus nu is het ook een gestamp van jewelste en dat giet niet makkelijk bij. Maar goed, ze staat weer te soppen.
ps ik had handlauw water genomen om het verschil in temperatuur zo minimaal mogelijk te maken. Misschien dat ik vanavond zonder chloor doe, dat prikt minder.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:52

chloor?
Soda ken ik om mee te weken maar chloor lijkt mij pijnlijk voor het paard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 14:00

Hi SjonnieZ, ze prikken allebei, als je wondjes hebt. Soda prikt minder dan chloor. Ik vind het ook niet prettig, maar doe toch maar netjes wat me gevraagd is. Ze heeft verder geen wondjes, misschien wat gevoelig van het scheren. Ik verdun het wel meer dan de d.a. ws bedoeld heeft, maar het belangrijkste lijkt me dat het zacht wordt zodat de zweer eventueel een makkelijke weg naar buiten kan vinden. Callas lijkt dat chloor geen probleem te vinden, maar het water heeft ze een hekel aan. Als ik de 'laars' bijvul moet ze stampen. Maar dat ken ik van haar dat doet ze altijd als ze een natte voet heeft.

Herinneren jullie nog dat ik schreef dat de baas van deze nieuwe d.a. pissig op me was omdat ze me onbeleefd vond via de sms? Ze sms'te vanmorgen haar excuses. Ze voelt zeker een goede klant aankomen :\

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:47

Serieus??? Een SMS met excuus? Dat vind ik dan best wel weer onprofessioneel van een dierenarts. Na een paar dagen je excuus maken, heb dan ook het lef om gewoon even te bellen. Informeer hoe het met paard gaat en bied je excuses aan. Maar als professional via de app, vind ik niet echt netjes.

Ik snap wel dat Callas eer geen zin in heeft, kon je ze maar uitleggen dat het voor hun eigen bestwil is. Morgen komt de dierenarts weer toch? Hopelijk dan duidelijke reactie en kan hij het netjes open maken. Of is het misschien zelf al open gegaan... Staat ze nu nog op de ontstekingsremmers?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:55

Stond ze op ontstekingsremmers?
Dat is nooit slim bij een hoefzweer dan duurt t langer voor hij uitbreekt !

Hoe gaat het nu met Callas? Benieuwd wat de DA weet vandaag .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 08:56

Muga schreef:
Serieus??? Een SMS met excuus? Dat vind ik dan best wel weer onprofessioneel van een dierenarts. Na een paar dagen je excuus maken, heb dan ook het lef om gewoon even te bellen. Informeer hoe het met paard gaat en bied je excuses aan. Maar als professional via de app, vind ik niet echt netjes.

Ik snap wel dat Callas eer geen zin in heeft, kon je ze maar uitleggen dat het voor hun eigen bestwil is. Morgen komt de dierenarts weer toch? Hopelijk dan duidelijke reactie en kan hij het netjes open maken. Of is het misschien zelf al open gegaan... Staat ze nu nog op de ontstekingsremmers?

Hi Muga, over die d.a. en sms. Dit was de d.a.-baas van de fijne d.a. die is geweest. Misschien dacht je dat ik de 1e d.a. van LA bedoelde? Met die vrouw ga ik vandaag nadat de fijne d.a. voor de 2e keer is geweest de conclusies dus van de fijne (2e) d.a. doorgeven.

Die excuus sms was van de baas van de fijne d.a. Die had ik gesmst met de vraag of ze huisbezoeken deden en dat vond ze op de eoa manier onbeleefd. En daar bood ze haar excuses voor aan.

Zinzi_jewel schreef:
Stond ze op ontstekingsremmers?
Dat is nooit slim bij een hoefzweer dan duurt t langer voor hij uitbreekt !

Hoe gaat het nu met Callas? Benieuwd wat de DA weet vandaag .

Vrijdag was de 1e d.a. er. Die gaf ontstekingsremmers. Die heb ik gegeven tot de 2e d.a. kwam. Voor de pijn mocht ik dat nog 1x geven (door al het geloop met hem en manipulatie etc) en daarna stoppen, zodat hij vandaag beter een reactie kon zien. Want door de ontst remm gaf ze ws veel minder reactie en dus kon hij minder goed constateren of hij gelijk had. Dus ze staat nu 3 dagen niet meer op ontst remm.

Straks komt de 2e d.a. en dan hopen dat de zweer is doorgebroken. Zo niet, dan weet ik niet of hij het open wil maken om het proces te helpen of dat we liever op ontst remm doorgaan. Ik geef nu bijv ook veel kleefkruid dat moet ook het doorstromingsproces helpen. Als we het zonder openmaken kunnen redden, als hij nog niet doorgebroken is, dan liever dat. Dan duurt het wel langer uiteraard. En heeft ze langer pijn of ongemak. Ook rijden duurt dan nog een tijd. Maar ik heb liever een hoef die intact blijft. Dus ik ga met die d.a. overleggen wat het beste is.

Vanmiddag date ik jullie up. (zeg je dat zo?)