Monique1963 schreef:Tjee Jet! Wat een verhaal joh. Manmanman daar zit je toch helemaal niet op te wachten. Maar idd dan maar een dag onderweg en het goed hebben.
@Namiro, ja dat van die schoonheidsprijs. LOL. Ik snap nu wel waarom sommige mensen wel heel veel van hun paard houden, maar ze wel laten verpieteren. Geld kan wel een issue zijn.
@Muga, dank voor je complimentjes over onze plek. Ik heb het al eens eerder geroepen, maar nu de corona wegebt, iedereen die in frankrijk vakantie wil houden, is welkom om zijn tent bij ons op te zetten. We delen onze plek graag (voor een vakantie) met anderen. En ja, de sierlijsten moeten ook helpen tegen de tocht, want de kieren tussen plafond en muren waren muisgroot. Ook die hopen we niet meer te zien komende winter.
Voor Tinka, Fleuribelle en alle anderen die het interessant vinden om te weten wát het nou was met Callas. Het is weer een heel verhaal. Dit keer met woorden, want deze d.a. wilde niet gefilmd worden.
Ok om te beginnen vanmorgen vond ik Callas goed geluimd. Niet zo zurig. Ik laat ze naar buiten en ik zie geen kreupelheid. Say what??? Het zal toch niet waar zijn. Helaas was ze nog steeds kreupel toen ik haar op de cirkel zette, maar een enorm stuk minder.
Vlak erna belde de d.a. uit Toulouse of hij al eerder mocht komen. Tuurlijk. Ik gok dat hij er om 14u was en hij is net nu een half uur weg, dus ook 2,5 uur bezig geweest.
Toen kwam de downer, ik vertel het hele verhaal en waar ik niet over nagedacht had, is dat er in ontstekingsremmers veel pijnstilling zit. Voel je hem aankomen. Dus hij zegt, nou dat is lekker dan, want dan geeft ze nu niet meer de reactie die ik zoek. Ik heb toen voorgesteld hem de voorrijkosten te betalen en te stoppen met de medicatie en hem dan opnieuw terug te laten komen. Maar hij wilde toch doorgaan. Ok.
Eerst voorlopen, hij zei meteen RV. Ook al was het een stuk minder dan vrijdag met de andere d.a. Meteen RV. Niet voor te stellen dat die andere d.a. dit gemist heeft. Duh. Dat was ook onze gedachten en van iedereen hier op bokt. Dus eerste constatering RV. Hoera.
Hij zei meteen absoluut geen HB. poehé dat was echt een grote HOERA.
Visiteertang. Weinig reactie, maar toch reactie. Dat zei ik ook al tegen d.a. vrijdag en daar had ik dus gelijk in.
Weer vond Callas het niet fijn om haar been lang te moeten buigen terwijl hij aan het pulken was. Ik zei dat ze zo van zichzelf niet is en dat dat dus niet normaal is. Kom ik op terug.
Hij had ook een hele enorm grote visiteertang voor de hele hoef aan twee buitenkanten tegelijk te kunnen indrukken. Gaf geen extra reactie.
Buigproef gaf geen verslechtering, dus niet in de gewrichten.
Of ze mok of rasp had. Ik dacht van niet. Haren eraf. En och och alweer zo'n heerlijk schoon roze beentje. Voor mij weer een heel grote HOERA. Geen korstje, wondje, plekje, beestje, teek, te zien.
Toen dan de röntgen. Voet, kogel, pijp.
-Voet prachtig gezond, geen kanteling. HOERAAAA.
-Pijp prachtig tot ongeveer aan de kogel. hoera.
-Kogel, artrose. K*. Maar hij vroeg zich af of deze nog weinige artrose dit enorme kreupelheidsbeeld kon geven.
Uitverdoven. Ze bleef gevoelig, dus hij heeft vier prikken moeten geven eer ze niet meer reageerde. Draven op de cirkel en o wonder, bijna rad! Dit was gewoon onregelmatig alleen nog maar, maar zeker niet kreupel.
Nog een keer extra uitverdoofd, nog steeds alleen de voet, weer even wachten tot het begon te werken. En toen draven, geen centje pijn. Keurig rad paard op alle vier de benen.
En dus ook geen last van de artrose (zo jong al op 10 jaar!). Hij vertelde dat een op de tien paarden artrose heeft zonder dat de eigenaar er ooit achter komt tot het paard pas oud is. De kreupelheid komt dus gelukkig niet van de artrose. Het kan wel zijn dat ze dus lang buigen er onprettig vindt.
Dus conclusie, het zit absoluut in de voet. Geen mok, geen kloven, geen kanteling, geen HB, geen voorwerpen erin, het moet een hoefzweer zijn. Alleen omdat ze dus al onder de pijnstilling en ontstekingsremmers zit van andere d.a. (zo dom dat ik daar niet aan gedacht heb) reageert ze niet zo goed op de visiteertang, en is de reactie te weinig voor een hoefzweer, maar ja als je verdoofd bent door pijnstilling dan reageer je minder.
Hij wilde niet snijden in de zool, gelukkig, en heeft haar hoef nu ingezwachteld in watten met eromheen tape, een zak en weer tape. Daarin heeft hij water met chloor gegoten. Dat moet ik ook blijven doen, zodat haar hoef en zool heel zacht worden, om de eventuele zweer er zelf uit te laten komen.
Ze mag niet lopen! Ze moet nu echt op boxrust en ik mag haar onder toezicht laten grazen, maar ze mag absoluut niet veel bewegen of draven. Hm. Uitdaging.
Hij gaat vrijdag terugkomen. Ik stop met pijnstilling/ontstekingsremmer, zodat hij vrijdag een beter beeld gaat hebben.
Het kan ook zijn dat ze vrijdag geen heftige reactie meer vertoond en dat de ontstekingsremmer en haar lichaam de zweer toch hebben afgevoerd, of aan het afvoeren zijn.
De artrose vind ik zorgelijk, maar hij zag er verder geen probleem in omdat ik alleen maar recreatie rijd. Ik ben in ieder geval heel blij dat het geen HB is. En dat het niet in haar schouder of rug, nek zit. Een hoefzweer kan ik wel hebben. Van alles ben ik daar het blijste mee.
Op de eerste plaats: he, je weet wat er aan de hand is en dat het goed te behandelen is.
over dikgedrukt 1: ik denk ook zo vaak. had ik maar of had ik moeten weten. Maar het is op de eerste plaats de verantwoording van een behandelaar om daar aan te denken. Een eigenaar zit vaak in de stress en vergeet dan wat hij of zij al wist. Dus neem het jezelf niet kwalijk.
Over dikgedrukt 2: daar ga ik me in verdiepen. waarom mag ze niet bewegen? zonder beweging is het lastiger om een infectie te laten afbreken door het lichaam dacht ik altijd. Mijn smid zei vroeger als mijn ruin -gevoelig voor bevangenheid- bij de hooibaal bleef hangen: zet 'm maar bij drijvende maatjes. Dan krijgt hij minder de kans om zich vol te stouwen en door het lopen wordt de bloedsomloop goed in stand gehouden.
Geen verwijt maar curiositeit hoor
.