Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:44

Oooooo Joy…. Laat dat…

(Trek dat grijs er maar gewoon uit hoor :+ en anders een beetje peroxide stelletje wannabee vossen wat je hebt :+ )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:57

Haha zo zeg die manen hebben alle kleuren! Valt op je rijfoto’s niet op maar zo van dichtbij des te meer! :=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:43

Ach ook met wijze volwassen merries kan er wat gebeuren.. Mel heeft heel veel besef van haar lijf en zou me nooit bewust pijn doen.
Maar gisteren was ik een scheurtje in haar hoef aan het voelen, ze haalt dan altijd haar gewicht ervanaf voor het geval ik de hoef ook wil optillen ofzo. En toen sprong er een kat van de zolder op het zeil. Mel schrikt en tilt alleen die ene hoef razendsnel op. Hoef hard tegen mijn vinger - au :+

Niks expres, gewoon samenloop van omstandigheden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:47

Proficiat Neon.
Brave gemakkelijke paarden bestaan zeker wel. Dood vind ik , (ex) eigenaar van drie brave merens , te negatief gesteld. Dan doe je het als paard nooit goed.
Braaf zijn voor mij paarden als Joy, je kunt hem vertrouwen, hij is echt braag ,lekker kwiek met rijden en zeker geen dooie. Polie is braaf geworden maar was te sensibel en Chico was ook echt braaf en lief en was gewoon jong en moest nog wennen.

Maar dode paarden, nee dan kunnen ze het nooit goed doen. Dode paarden zijn voor mij paarden die murf zijn door mishandeling of zo. En waar geen leven meer in de ogen zitten.

Ik had de zelfde regels als jij Kathleen. Met afstappen deed ik de beugels uit. Handen op het zadel, naar voren buigen en met een kleine zwaai gingen benen samen over de rug en stapte ik soepel met beide voeten op de geond (voordeel van lage paardjes en een gezond lijf hebben). ik

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:01

Ik moet zeggen na een val van een vreemd paard waarbij mijn gloednieuwe cap zo stuk was stapte ik ook nooit meer op een paard zonder cap. Zonder die cap had ik wel een stuk hoofd ipv enkel een wondje in mijn wenkbrouw door mijn bril.

Er is in mijn inziens wel een groot verschil tussen braaf mag zelfs bomproof paard zijn en een dood paard. Zelfs bomproof paarden kunnen wel eens schrikken of wat lomp zijn. Ik denk dat braaf voor iedere ruiter wel iets anders betekend. Braaf betekend voor mij dat je het paard gerust een maand mag laten staan zonder te rijden (wel met weidegang) en dan op je gemak opstappen en gaan rijden in de bak. Of een buitenrit maken als hij echt zo braaf is zonder dat je hem eerst plat moet longeren voor je er ook maar op durft. Ik ben op dat gebied nooit een grote held geweest. Geef mij maar een paard met een rustig karakter die niet sensibel of bang aangelegd is. Al heb je nog wel gradaties in sensibel zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 12:05

mick75 schreef:
Ik denk ook dat mensen met paarden die zelden tot nooit wat uithalen veel minder alert zijn op de signalen dat het wel mis aan het gaan is. Jij hebt een stel portretten staan EN je bent volledig bewust van dat je een stel portretten met gebruiksaanwijzingen in het Chinees hebt staan. Je bent dus altijd voorbereid op het onverwachte. En je bent je heel erg goed bewust van je eigen lichaam in combinatie met de dieren waar je mee werkt en je weet wat je kan, maar, vooral ook wat je niet kan/ geen vertrouwen in hebt. Dat is al een zeldzame eigenschap.

Mensen met half dooie knollen die nooit een stap verkeerd zetten zijn vaak niet volledig voorbereid op reacties die ze niet verwachten. En dat zorgt ervoor dat ze bij een onverwachte reactie van paardlief nergens op voorbereid zijn. En de schade dus ook meteen groot is.

Het is enkel goed vertrouwen te hebben in je paard (dier) als je weet/ beseft dat ie gek kan doen. Dan ben je immers altijd voorbereid. Als je teveel vertrouwen hebt in de braafheid van je dier kan je altijd verrast worden, meestal in negatieve zin.

Nog los van dat elk paard, hoe braaf/ stabiel/ rustig ook, ook zelf kan vallen of zich verstappen waardoor diegene erop alsnog ook valt. En dat vergeten ook veel mensen.

:j heb pas nog iemand gezegd niet te veel vertrouwen te hebben al zijn ze nog zo braaf. :=

Zoals jij idd zegt: je kan een paard vertrouwen, graag zelfs, maar houd wel in gedachten dat het een levend wezen is. Een groot sterk levend wezen dat een slechte dag kan hebben, zich kan vergissen of kan schrikken.

Rêve heb ik altijd betrouwbaar onbetrouwbaar genoemd. :+ op zich is het echt een braaf paard maar je weet gewoon dat je moet opletten met haar. Ik hoef echt niet angstig op haar te zitten of met haar om te gaan. Maar ik moet wel haar lichaamstaal in de gate hebben en haar humeur in schatten.

Neon schreef:
Oooooo Joy…. Laat dat…

(Trek dat grijs er maar gewoon uit hoor :+ en anders een beetje peroxide stelletje wannabee vossen wat je hebt :+ )

Dat zei ik dus ook toen ik het zag. ‘Jooohooyyy!!!’
Hij keek eens maar leek zich weinig aan te trekken van mijn zorgen. _O-

Mars schreef:
Haha zo zeg die manen hebben alle kleuren! Valt op je rijfoto’s niet op maar zo van dichtbij des te meer! :=

Moet je die van Rêve maar eens van dichtbij zien. := in haar voorlijk zit geen wit meer in inmiddels denk ik. :=

Sintara schreef:
Ach ook met wijze volwassen merries kan er wat gebeuren.. Mel heeft heel veel besef van haar lijf en zou me nooit bewust pijn doen.
Maar gisteren was ik een scheurtje in haar hoef aan het voelen, ze haalt dan altijd haar gewicht ervanaf voor het geval ik de hoef ook wil optillen ofzo. En toen sprong er een kat van de zolder op het zeil. Mel schrikt en tilt alleen die ene hoef razendsnel op. Hoef hard tegen mijn vinger - au :+

Niks expres, gewoon samenloop van omstandigheden

Idd, en dan vloek je en in de meeste gevallen kom je er vrij goed vanaf.

pien_2010 schreef:
Proficiat Neon.
Brave gemakkelijke paarden bestaan zeker wel. Dood vind ik , (ex) eigenaar van drie brave merens , te negatief gesteld. Dan doe je het als paard nooit goed.
Braaf zijn voor mij paarden als Joy, je kunt hem vertrouwen, hij is echt braag ,lekker kwiek met rijden en zeker geen dooie. Polie is braaf geworden maar was te sensibel en Chico was ook echt braaf en lief en was gewoon jong en moest nog wennen.

Maar dode paarden, nee dan kunnen ze het nooit goed doen. Dode paarden zijn voor mij paarden die murf zijn door mishandeling of zo. En waar geen leven meer in de ogen zitten.

Ik had de zelfde regels als jij Kathleen. Met afstappen deed ik de beugels uit. Handen op het zadel, naar voren buigen en met een kleine zwaai gingen benen samen over de rug en stapte ik soepel met beide voeten op de geond (voordeel van lage paardjes en een gezond lijf hebben). ik

Maar Joy zou ook al niet meer onder ‘braaf’ vallen bij die groep. :)
Ik denk ook oprecht dat wat ik daar las, dat die paarden wat daar aan voldoen niet meer gezond zijn. ‘Niet bokken’ snap ik maar zelfs: een paard dat eens de benen uit zwaait als het koud is of als ie schrikt was al niet meer braaf. Was echt absurd hoor wat daar aan eisen gesteld werden. :=
Als een paard niet eens mag opzij springen als het schrikt… sorry maar dan moet je gaan fietsen. :o Rêve is te dom om ergens echt bang voor te zijn en die hupst soms al opzij voor iets.

petraaken schreef:
Ik moet zeggen na een val van een vreemd paard waarbij mijn gloednieuwe cap zo stuk was stapte ik ook nooit meer op een paard zonder cap. Zonder die cap had ik wel een stuk hoofd ipv enkel een wondje in mijn wenkbrouw door mijn bril.

Er is in mijn inziens wel een groot verschil tussen braaf mag zelfs bomproof paard zijn en een dood paard. Zelfs bomproof paarden kunnen wel eens schrikken of wat lomp zijn. Ik denk dat braaf voor iedere ruiter wel iets anders betekend. Braaf betekend voor mij dat je het paard gerust een maand mag laten staan zonder te rijden (wel met weidegang) en dan op je gemak opstappen en gaan rijden in de bak. Of een buitenrit maken als hij echt zo braaf is zonder dat je hem eerst plat moet longeren voor je er ook maar op durft. Ik ben op dat gebied nooit een grote held geweest. Geef mij maar een paard met een rustig karakter die niet sensibel of bang aangelegd is. Al heb je nog wel gradaties in sensibel zijn.

Dat kan je dus met al mijn paarden. Sam stapte ik na twee jaar zo op.
Rêve mag eind van de maand stappen, kan ik zo op stappen. Joy denkt inmiddels dat werken zo hoort volgens mij. _O-

Dat heb je zelf ook in de hand door zelf rustig op te stappen. Van Sam was mij bv gezegd dat als hij een dag stil gestaan had hij eerst flink gelongeerd moest worden. Hij is er even simpel in als Joy en Rêve. Ik denk écht dat dat ligt aan je routine en hoe je er zelf in staat. Als jij morgen op stapt en écht denkt ‘oh jee hij gaat niet te rijden zijn’
Grote kans dat je dan ineens problemen hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:46

ja, iedereen heeft een ander idee van braaf zijn.

Ik vind mijn eigen paarden ook braaf, allemaal (zelfs de amper zadelmakke 4 jarige) stap ik zo op zonder longeren, ook na drie maand stilstaan (wel 24/7 buiten). Die vinden dat ook gewoon normaal, gek doen doen ze maar in de weide, niet onder het zadel, aan de longe enkel met toestemming.

Maar volgens anderen zijn mijn paarden zeker niet simpel te rijden en echt wel pittig, wat ik enigszins gewoon ben zeg maar.

Mijn spanjaard had een aantal weken geleden in een les plots een error, waren al bijna driekwartier aan het rijden, erg geconcentreerd, en plots veranderde er iets in de lucht, de kudde in de weide ernaast begon wat gek te doen, en pony ging op slag helemaal in de stress. Dat was een moment dat ik ook zei van, oeps, NU moet ik eraf, losgeklikt (ik heb in de winter wel een airjacket om), eraf gegaan en ze op de grond nog even doorgewerkt (want dan zou ze ook wel los over me heen denderen => Mooi leermoment om ze even door te pakken).

Die trekpaarden zijn op zich betrouwbaarder (alhoewel mijn oudste vaak niet kan stappen en dan aan een los teugeltje onder me aan het hupsen en springen is), maar hebben wel hun formaat en kracht mee en houden daar niet altijd goed rekening mee. Die denken dat ze ergens tussenpassen en dat past dus niet ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 13:11

Hé gefeliciteerd Neon!!!! **\O/** **\O/** **\O/**

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:48

Ayasha schreef:

Thanks en Pien ook
:+ :D

Enne… als hij niet onder de indruk van je zorgen is… wijs hem dan maar op de peroxide behandeling :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 19:18

Neon schreef:
Ayasha schreef:

Thanks en Pien ook
:+ :D

Enne… als hij niet onder de indruk van je zorgen is… wijs hem dan maar op de peroxide behandeling :+

Moet hem misschien eens laten ruiken aan een flesje haarverf. _O-

Laurenntms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:28

"heb pas nog iemand gezegd niet te veel vertrouwen te hebben al zijn ze nog zo braaf."
en die iemand was ik!! :wave:
Terwijl ik bij Paloma en Rêve 10 ogen heb sta ik bij Leo en Joy iets te chill :=
Dat zijn mijn waakhonden op de wei ik voel me altijd veilig bij die twee, een ander paard kan niet in mijn buurt komen als ik die niet vertrouw want ze jagen die met plezier weg _O- .
maarja al doende leert men zeker :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 21:05

Laurenntms schreef:
"heb pas nog iemand gezegd niet te veel vertrouwen te hebben al zijn ze nog zo braaf."
en die iemand was ik!! :wave:
Terwijl ik bij Paloma en Rêve 10 ogen heb sta ik bij Leo en Joy iets te chill :=
Dat zijn mijn waakhonden op de wei ik voel me altijd veilig bij die twee, een ander paard kan niet in mijn buurt komen als ik die niet vertrouw want ze jagen die met plezier weg _O- .
maarja al doende leert men zeker :=

Ik wilde het al niet zeggen. _O- _O-

Laurenntms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:09

Mag hoor de mensen moeten toch up to date blijven _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:39

Ach ze blijven ons soms nog verrassen maar inderdaad bij de niet zo brave ben je alerter op vanalles en nog wat en bij de brave ben je zo relaxt als ze dan iets doen ben je stomverbaasd dat het je overkomt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 20:32

petraaken schreef:
Ach ze blijven ons soms nog verrassen maar inderdaad bij de niet zo brave ben je alerter op vanalles en nog wat en bij de brave ben je zo relaxt als ze dan iets doen ben je stomverbaasd dat het je overkomt.

Ik heb nooit zo’n paard gehad eigenlijk. _O-

Wel ooit eentje gereden van vier (dus net zadelmak en stond toen ook te koop omdat ie wat issues had.) die per ongeluk de letter van de bakrand stootte (was een heel gek systeem, ze ‘hingen’ aan de planken zeg maar gelijk die ophangbakken.

En ik was toen Pretty gewoon die voor alles een meter de lucht in sprong en zich graag achterover gooide. Dus ik voel mijn voet tegen die letter en hoor ‘m vallen en terwijl het paard rustig door draafde alsof er niks gebeurt was kon ik mezelf er net op tijd van weerhouden om er af te springen. _O-

Dat paard negeerde mijn ‘oh fiets hier gaan we…’ reactie compleet maar hij was van goede vrienden en die schoten allebei in de lach. :)) (zij kenden Pretty ook dus ze snapten het.)

Heb er alsnog een paar keer naast gelegen hoor maar schrikken deed ie niet. _O-
Heb me altijd af gevraagd waar dat paard geëindigd is want heb toen overwogen om hem over te nemen.

Lauren stuurde me een filmpje van mijn behulpzame kerel door:

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 20:53

DIE IS LEEHHEEGGG

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 21:29

:j :+ En Leo laat het maar gebeuren. _O- Leo is wel bomproof inmiddels. :))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:26

Toch fijn dat ie effe helpt checken of ze wel echt allemaal leeg zijn :P In deze tijd van prijsstijgingen zou het toch zonde zijn als er nét wat achterbljjft :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:40

nafkedemi schreef:
DIE IS LEEHHEEGGG

_O- hahahaha leuke reactie op een leuk filmpje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 19:26

Mars schreef:
Toch fijn dat ie effe helpt checken of ze wel echt allemaal leeg zijn :P In deze tijd van prijsstijgingen zou het toch zonde zijn als er nét wat achterbljjft :=

:+ ze laten niet snel wat over. _O-
Hoop dat ik Joy na nieuwjaar toch naar huis kan halen dat ik hem wat regelmatiger kan trainen.
Hij begint op het punt te komen dat ie humeurig wordt als ie langere tijd stil staat en Rêve is veiliger te trainen in Zutendaal dan Joy. (Het is makkelijker om iemand hier thuis te krijgen om even stand-by te zijn voor als Joy zich herinnert dat ie jong en onbezonnen is.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 06:50

Reve zal wel denken als ze ook op pensioen gestuurd wordt :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 13:30

pmarena schreef:
Reve zal wel denken als ze ook op pensioen gestuurd wordt :+

~~}> ~~}> werken trut!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 14:07

Wanneer mag ze weer aan het werk? En merk je nog iets aan haar (spieren nu) na die wespensteekstreek?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 20:10

Rocamor schreef:
Wanneer mag ze weer aan het werk? En merk je nog iets aan haar (spieren nu) na die wespensteekstreek?

Eigenlijk nu ergens maar de bak thuis is bevroren. >;)

Joy heeft vandaag geoefend met Sam en Gamiro om bij mij te blijven. :+ is wellicht niet helemaal Bokt-proof maar ik heb voor Lauren uit getypt wat er gebeurt, wat ik doe en waarom. Zouden jullie dat interessant vinden?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:33

Ik wel iig. ik vind het altijd heel interessant en leerrijk om te lezen hoe en waarom jij iets doet met de paarden.