Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:05

linda_C schreef:
Tot hoever ga je (in redelijkheid) en wat zijn de redenen om iets wel of niet te laten keuren?
Ik wil wel keuren hoor, klinisch en rx benen sowieso. Daarnaast wordt mijn paard verzekerd (niet voor hele aankoop maar voor €4500, dus hoeft ook alleen klinisch)
Maar over de rest twijfel ik en vraag ik me bijv af of het niet de uitzonderingen zijn die je hoort als redenen om wel meer te laten keuren..
En helpt het als de papieren erbij zitten met afstamming erbij etc?
Dat soort dingen..

Ik ben wel voor rug en halsfoto's. Rug minder dan hals. Veulens slaan met spelen nog wel eens over de kop. Atrose bij C6 C7 zie je daarom nogal eens, ook bij jonge dieren.
Echo van SI hoeft wat mij betreft niet als je een keuringsarts hebt die grondig keurt. Hij moet kunnen voelen door het paard te buigen of er blokkades zitten.

Papieren maken voor de gezondheid van een paard niets uit. :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:35

MO_horse schreef:
Hallo paardenliefhebbers, ook ik ben zoekende en ervaar hoe moeilijk de markt op het moment is. Mijn laatste ervaring was dubbel vervelend en stressvol omdat ik, met andere kopers die het paard ongekeurd voor de vraagprijs meteen mee wilde nemen, volledig afhankelijk was van de kans die de verkoopster me al dan niet wilde geven. Gelukkig zag ze ook de enorme klik tussen het paard en mij en mocht ik een 2e keer komen kijken, dit keer met een paar ‘deskundigen’, dat ben ik zelf namelijk niet. Iedereen even positief, toen moeten soebatten om tijd voor een keuring. Een da gevonden die dat 2 dagen later kon komen doen en weer in spanning gezeten of de verkoopster niet zou zwichten voor de andere gegadigden. Dat deed ze niet en ‘s maandags werd gekeurd, wat nog slechts een formaliteit werd geacht. Niet dus. Deze ongelofelijk brave, leuke en mooie 5-jarige ‘zakte’ voor de buigproef op 3 benen. En niet maar een beetje positief, maar zeer positief.... Op de rontgenfoto’s was niets te zien, dus zou het volgens de da wrs. een weke delen probleem zijn en kreeg ik zo goed als negatief advies (ze doen natuurlijk geen aankoopadvies, maar de da zei ondermeer dat als het ‘gebruiksdoel’ de sport zou zijn, het hier al ophield.... Iedereen en hun schoonmoeders om advies gevraagd en ook hier op bokt natuurlijk gezocht naar het belang van de buigproef. Eigenlijk unaniem ‘niet doen’. Wat een stress, wat een teleurstelling...ik denk nog elke dag aan het paard en vraag me natuurlijk regelmatig af, ‘had ik niet toch’.....
Ik herken ook het verhaal van paarden die voor de sport zijn afgekeurd (spronggewricht, peesblessure), maar volgens de da van de verkopende partij bij recreatief gebruik geen centje pijn zouden hebben. Daar viel ik eerder ook nog wel eens voor; onze honden en katten zijn veelal ook ‘kneusjes’, maar bij de aanschaf van een paard wil ik het verstand toch boven het gevoel laten gaan....

Pb gestuurd. Benieuwd of het dezelfde 5 jarige is. Gezien ie nu als goedgekeurd op fb staat

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:32

Ik ben heel pragmatisch daarin. Als ik een paard koop, voer ik de keuring uit die nodig is om het paard volledig in de verzekering te krijgen inclusief ziekenkosten. Dus dat is klinisch en een standaard set met foto's van de benen. Voor mij is bij koop ook niet het aankoopadvies van de keurende DA van doorslag, maar volledige acceptatie door de verzekering is de ontbindende voorwaarde.

Ikzelf verzeker een paard en zou dat sowieso altijd het eerste jaar doen (je weet nooit of je een gezond maar 12 ambachten, 13 ongelukken dier koopt). Als de verzekering hem volledig accepteert, is dat voor mijn voldoende geruststelling, dan ligt het financiële risico volledig bij hun.

Emotioneel risico kun je je niet tegen verzekeren. Pijn en verdriet komen hoe dan ook als je dieren houdt. Ik heb mijn merrie nu ruim 10 jaar, volledig gezond, maar door alles wat wij samen hebben meegemaakt en alle tijd die je samen doorbrengt, weet ik zeker dat als haar in de komende 10 jaar iets overkomt, dat het nog heel veel meer pijn en verdriet doet, als dat ik haar in het eerste jaar dat ik haar had had moeten laten gaan. Hoe langer je een dier hebt, hoe meer je ervan gaat houden, hoe meer het pijn doet als het afscheid komt.

Verder als er tijdens de bezichtiging/proefrijden of de klinische keuring zou komen dat rug/hals/pezen of zaken als gevoelige darmen/maag of wat dan ook een "aandachtsgebied" zouden kunnen zijn wat verder onderzoek nodig heeft, dan is mijn eerste ingeving eigenlijk dat ik het dier dan laat staan voor een ander en dat verdere onderzoek niet zou doen. Als er tijdens de bezichtiging geen aanleiding is op die gebieden dan vertrouw ik op mijn eigen kennis en gevoel, en op de kennis van de mensen om mij heen. Blijkt er dan later toch iets naars aan het licht te komen, dan ben ik verzekerd voor de kosten van de behandeling.

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:20

Dank je wel Babootje en oji.
Ik moet zeggen dat mijn man er precies ook zo in zit als jullie. Verzekeren doe ik sowieso. Heb dat bij m’n eerdere paarden ook altijd gedaan. En hij kijkt vooral naar de financiële dekking die je dan in ieder geval hebt. Emotioneel is idd heel anders. En dat is precies waarom ik wat meningen wilde horen :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:20

MO_horse schreef:
Hallo paardenliefhebbers, ook ik ben zoekende en ervaar hoe moeilijk de markt op het moment is. Mijn laatste ervaring was dubbel vervelend en stressvol omdat ik, met andere kopers die het paard ongekeurd voor de vraagprijs meteen mee wilde nemen, volledig afhankelijk was van de kans die de verkoopster me al dan niet wilde geven. Gelukkig zag ze ook de enorme klik tussen het paard en mij en mocht ik een 2e keer komen kijken, dit keer met een paar ‘deskundigen’, dat ben ik zelf namelijk niet. Iedereen even positief, toen moeten soebatten om tijd voor een keuring. Een da gevonden die dat 2 dagen later kon komen doen en weer in spanning gezeten of de verkoopster niet zou zwichten voor de andere gegadigden. Dat deed ze niet en ‘s maandags werd gekeurd, wat nog slechts een formaliteit werd geacht. Niet dus. Deze ongelofelijk brave, leuke en mooie 5-jarige ‘zakte’ voor de buigproef op 3 benen. En niet maar een beetje positief, maar zeer positief.... Op de rontgenfoto’s was niets te zien, dus zou het volgens de da wrs. een weke delen probleem zijn en kreeg ik zo goed als negatief advies (ze doen natuurlijk geen aankoopadvies, maar de da zei ondermeer dat als het ‘gebruiksdoel’ de sport zou zijn, het hier al ophield.... Iedereen en hun schoonmoeders om advies gevraagd en ook hier op bokt natuurlijk gezocht naar het belang van de buigproef. Eigenlijk unaniem ‘niet doen’. Wat een stress, wat een teleurstelling...ik denk nog elke dag aan het paard en vraag me natuurlijk regelmatig af, ‘had ik niet toch’.....
Ik herken ook het verhaal van paarden die voor de sport zijn afgekeurd (spronggewricht, peesblessure), maar volgens de da van de verkopende partij bij recreatief gebruik geen centje pijn zouden hebben. Daar viel ik eerder ook nog wel eens voor; onze honden en katten zijn veelal ook ‘kneusjes’, maar bij de aanschaf van een paard wil ik het verstand toch boven het gevoel laten gaan....

Elin_ schreef:
Pb gestuurd. Benieuwd of het dezelfde 5 jarige is. Gezien ie nu als goedgekeurd op fb staat

Hoe staat dat daar Elin? Dat hij RX is goedgekeurd?

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:24

Bedankt voor de tips iedereen! Denk dat het nu wel gaat lukken om de juiste DA te benaderen.

Wat betreft wel of niet rx keuren, ik ben van mening dat dat aan je gebruiksdoel ligt. Ik zoek bijvoorbeeld echt een (jongere) sportpony die nog lang mee kan gaan in de spring- en eventingsport. Daarvoor moeten ze een sterk lijf hebben en niet nu al bemerkingen die later op kunnen gaan spelen. Daarom keur ik mijn potentiële nieuwe paarden klinisch en röntgenologisch met foto's van benen, hals en rug. Dat haalt de meeste onzekerheden weg, maar tuurlijk kan er altijd iets zijn wat niet op de foto's naar voren komt, of hij raakt bij mij geblesseerd. Maar dan heb ik tijdens de keuring iig zo veel mogelijk zekerheid.
Zou ik een paard zoeken voor recreatie, dus niet op hoog niveau hoeven te rijden en lekker veel buitenritjes, zou ik denk ik alleen voor foto's van de benen gaan. De benen moeten altijd goed zijn, maar bijvoorbeeld artrose in de hals is (volgens mij) niet een grote beperking voor buitenritten e.d.

Elin_

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:00

Degene die ik bedoel staat klinisch goedgekeurd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:18

Elin_ schreef:

Ik dacht, ze zal toch niet de RX keuring bedoelen die Mo heeft betaald. Klinisch was hij niet goed, maar RX wel.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:09

Nee, nee, dat kan niet hetzelfde paard zijn geweest, gezien beschrijving in het pb van elin.

Wel jammer dat ik de koper niet ken, want wat moet ik nu met die rx-foto’s en het rapport...

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:18

ruitje schreef:
MO_horse schreef:
Ja, gelukkig draagt 1 van m’n verzamelde experts er nu juist één aan die niet geadverteerd wordt, voorzover ik weet. Wel een merrie, dus nu moet ik eerst op zoek naar een stal met plek voor een merrie... ‘Mijn’ stal heeft letterlijk alleen plek voor 1 ruin.
En als de stal te ver weg is moet ik de merrie laten staan...

Welke omgeving zoek je? Misschien kunnen we meedenken?

Oh, dat is heel lief. Maar ik heb alle 6 stallen die qua afstand in aanmerking komen al benaderd. Drie hebben een wachtlijst, 2 bellen of appen maar niet terug (daar rijd ik maar eens langs, ookal mag dat alleen op afspraak, maar hoe dan?) en 1 zou mogelijk plek hebben en terugbellen (niet gebeurd). Die laatste heeft geen website en ik weet dus niet of de stalling wel voldoet aan mijn wensen voor het paard. Ik trof er al één waarbij de paarden standaard eenmaal per dag voor 2 uur in de paddock mogen. Je kunt er nog eens 2 uur per dag bijkopen, maar dat vind ik nog steeds veel te weinig!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:33

Elin_ schreef:

Waarop klinisch afgekeurd+
Kan wel goed zijn nu hoor.
Soms als je bijv een buigproef na tijdje over doet dat deze wel goed kan zijn. Klinisch is moment opname

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:38

Dat zei de verkoopster ook meteen: de buigproef is een momentopname. Dat kan ik me nog voorstellen als het 1 been betreft, maar 3?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:30

StalNollie schreef:
Elin_ schreef:

Waarop klinisch afgekeurd+
Kan wel goed zijn nu hoor.
Soms als je bijv een buigproef na tijdje over doet dat deze wel goed kan zijn. Klinisch is moment opname

Gaat niet over hetzelfde paard. Ik dacht hem gezien te hebben maar de stokmaat verschilt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:11

MO_horse schreef:
Nee, nee, dat kan niet hetzelfde paard zijn geweest, gezien beschrijving in het pb van elin.

Wel jammer dat ik de koper niet ken, want wat moet ik nu met die rx-foto’s en het rapport...

Dat is precies de reden waarom ik het als kandidaat koper niet ga betalen. De enige die er nog iets aan heeft is de verkoper. Voor je het weet heb je dit 5 x of meer gedaan. Dat tikt lekker aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:16

ruitje schreef:
MO_horse schreef:
Ja, gelukkig draagt 1 van m’n verzamelde experts er nu juist één aan die niet geadverteerd wordt, voorzover ik weet. Wel een merrie, dus nu moet ik eerst op zoek naar een stal met plek voor een merrie... ‘Mijn’ stal heeft letterlijk alleen plek voor 1 ruin.
En als de stal te ver weg is moet ik de merrie laten staan...

Welke omgeving zoek je? Misschien kunnen we meedenken?

MO_horse schreef:
Oh, dat is heel lief. Maar ik heb alle 6 stallen die qua afstand in aanmerking komen al benaderd. Drie hebben een wachtlijst, 2 bellen of appen maar niet terug (daar rijd ik maar eens langs, ookal mag dat alleen op afspraak, maar hoe dan?) en 1 zou mogelijk plek hebben en terugbellen (niet gebeurd). Die laatste heeft geen website en ik weet dus niet of de stalling wel voldoet aan mijn wensen voor het paard. Ik trof er al één waarbij de paarden standaard eenmaal per dag voor 2 uur in de paddock mogen. Je kunt er nog eens 2 uur per dag bijkopen, maar dat vind ik nog steeds veel te weinig!

Soms weet je niet alles wat er in de omgeving is, is mijn ervaring. Via FB zijn ook diverse stalling en weidegang groepen. Heb je daar al eens naar gekeken.
Stallen is drama. Bij ons in de omgeving zijn er een aantal die ermee zijn gestopt. De paarden daar moesten allemaal ook een nieuw plekje, terwijl er bij de meeste stallen al aardige wachtlijsten zijn.
Waar ik nu sta is ongeveer 1 uur (auto) rijden van mijn huis. Eigenlijk wil ik ook wel wat dichterbij, maar ik heb ook zo mijn eisen, zowel voor mijn paarden als voor mijzelf.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:26

Babootje schreef:
MO_horse schreef:

Dat is precies de reden waarom ik het als kandidaat koper niet ga betalen. De enige die er nog iets aan heeft is de verkoper. Voor je het weet heb je dit 5 x of meer gedaan. Dat tikt lekker aan.

Dat begrijp ik, maar in deze markt lijk je geen keuze te hebben. In veel advertenties staat bij voorbaat, keuren mag k.k.

De omgeving waarin ik zoek is tussen Ouderkerk a/d Amstel en Nes grofweg.
En nee, ik zit nog niet weer op FB. Dat moest ik maar eens heroverwegen. Web sites bestaan niet of worden niet meer ge-update, merk ik.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:30

Hey Bokkers, ik heb hier ook heel lang meegelezen maar ben onderhand geslaagd en nog steeds heel blij met mijn nieuwe vriend. Ik dacht plaats even een update
Wat had ik qua eisen?

Merrie
Vos
Minimaal 1.65
B
Tussen de 4 en 8
Geen schimmel
Voorkeur voor PRE

Waar ben ik mee thuis gekomen?
Ruin
Schimmel
1.61
10 jaar
Net zadelmak
Schimmel

Waarom ervan afgeweken? Omdat hoe meer eisen, hoe moeilijker het werd. Mijn pre is vrij breed waardoor het qua lengte niet misstaat.
Een goed paard heeft geen kleur. Qua niveau zit hij op net zadelmak, en niet B. Toch gaan kijken omdat dat iets is wat ik wel verwachtte op te lossen. En dat is ook zo. Nu na 6 maanden zijn we al zó ver gekomen! En de leeftijd? Tja, geen 1 leeftijd geeft een garantie voor de toekomst… daarnaast merk ik wel dat hij al meer heeft gezien dan een jonger dier. Vind ik, vooral buiten erg prettig.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen :D en succes met de zoektocht.

Afbeelding

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:51

Er is hoop !

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:11

Autumnn schreef:
Hey Bokkers, ik heb hier ook heel lang meegelezen maar ben onderhand geslaagd en nog steeds heel blij met mijn nieuwe vriend. Ik dacht plaats even een update
Wat had ik qua eisen?

Merrie
Vos
Minimaal 1.65
B
Tussen de 4 en 8
Geen schimmel
Voorkeur voor PRE

Ruin
Schimmel
1.61
10 jaar
Net zadelmak
Schimmel

Waarom ervan afgeweken? Omdat hoe meer eisen, hoe moeilijker het werd. Mijn pre is vrij breed waardoor het qua lengte niet misstaat.
Een goed paard heeft geen kleur. Qua niveau zit hij op net zadelmak, en niet B. Toch gaan kijken omdat dat iets is wat ik wel verwachtte op te lossen. En dat is ook zo. Nu na 6 maanden zijn we al zó ver gekomen! En de leeftijd? Tja, geen 1 leeftijd geeft een garantie voor de toekomst… daarnaast merk ik wel dat hij al meer heeft gezien dan een jonger dier. Vind ik, vooral buiten erg prettig.

[ [url=m/FUKJte.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi zeg!!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:20

Hij is ook wel erg knap Autumn! :D

Leuk inderdaad om ook zo'n vergelijking te maken!
Dit schreef ik aan het begin van mijn zoektocht:

Wat ik ongeveer zoek.
Het liefst een spanjaard, maar een leuke (kruising) van heel wat anders kan ook.
Ruin/hengst, ik ben geen merrie mens
Paard met veel body
Liefst niet te groot, rond de 1.60 is voor mij prima
Leeftijd heb ik geen voorkeur in
Het allerliefst een vos maar mocht het plaatje kloppen kijk ik wel door de kleur heen.
Paard hoeft echt puur basis gereden te zijn, niks geks ofzo.
Ik zoek vooral een nieuw maatje voor het leven om zelf wat "dressuurmatig" mee te hobbelen en fijne buitenritjes te maken.

Wat ik heb gekocht:
Andalusier
Hengst
Vos :D
17 jaar
Hoogte zal rond de 1.55 liggen
Getraumatiseerd en alles behalve opstappen en wegrijden _O-
Wel heel fijn gereden en super aan de hulpen, op 2 pinken te rijden alleen door zijn trauma nogal 'heet' af en toe (Is sowieso een die AAN staat met rijden maar kan echt even kortsluiting krijgen in z'n bovenkamer als je te veel vraagt, dat bedoel ik)
Buitenrijden moeten we nog aan werken, rijden doen we wel zonder te schrikken netjes op de wei.

Afbeelding
Afbeelding
:D

Dus ja soms kom je wel ongeveer tegen wat je zoekt :D
Ik mis alleen echt het brede, moest er ook echt heel erg aan wennen dat Fuego tegenover mijn vorige paard echt smal is :=

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:43

Autumnn schreef:
Wat had ik qua eisen?

Merrie
Vos
Minimaal 1.65
B
Tussen de 4 en 8
Geen schimmel
Voorkeur voor PRE

Ruin
Schimmel
1.61
10 jaar
Net zadelmak
Schimmel

[ [url=m/FUKJte.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtdier! Ik heb nog steeds een zwak voor schimmels <3

Bij mijn eerste paard had ik ook een vrij uitgebreid lijstje:
- Ruin
- Rond de 1.55
- Kleur maakte me niet zo heel erg uit
- Tussen de 5 en 8
- Grote voorkeur voor een zwaarder gebouwd paard/Tinker oid
- Donker kleurtje of bont
- Basis beleerd

Ik kocht een vierjarige Connemararuin en jawel, een schimmel :+ Wel basis beleerd, maar vrij ielig. Uiteindelijk was het een best stevige ruin. Toen hij overleed, ben ik opzoek gegaan met het volgende lijstje:
- Ruin/hengst (beetje afhankelijk van de leeftijd).
- Tinker of een kruising hiermee
- Geen voorkeur voor kleur of exterieur, zolang deze maar correct zou zijn.
- Weer rond de 1.55 als pré, minimaal 1.50 (en dat was een flinke uitdaging voor een Tinker :") )
- Het liefst een beleerde drie- of vierjarige, maar jonger en onbeleerd mocht ook.
- Import mag, maar liefst NL-gefokt.
- SME-vrij (maar flexibel)
- Gewend aan verkeer en gewoon braaf.

Ik kwam thuis met een Barock Pinto van 10 maanden oud. Zijn verwachte schofthoogte is tussen de 1.50 en 1.60, NL-gefokt. Auto's zijn doodeng, treinen zijn no problemo :Y)

Ondertussen is Fedde al bijna een halfjaar bij mij <3
Afbeelding
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:41

Oh nou, ik heb ook echt een zwak voor schimmels

Mijn wensen vorig jaar
Merrie
Tussen de 5 en 10
Stokmaat 160/165
Kleur onbelangrijk
Bomproef
Spaans
Geschikt voor mezelf en toen 15 jarige dochter die wat onzeker kan zijn.

Wat we gekocht hebben:
Merrie
14 jaar
1.58 ongeveer.
Bomproef...echt super de super braaf.
Spaans, geen papier.

Ik vond er iets te weinig in zitten, maar mn dochter voelde zich meteen veilig op haar en reed er zo mee weg, 2 weken na aankoop en een beetje puin ruimen ging ze beter in dr vel zitten en toen zat er meeeeer dan genoeg in, helaas besloot mn dochter te stoppen met rijden, dus achteraf blij dat ik een paard had gekocht die ik ook leuk vond.

Maand na aankoop bleek ze drachtig te zijn, baalde als een stekker.
Inmiddels is t veulen afgespeend en staat in de opfok.
De klik met merrie en veulen is enorm, zo blij met ze.

Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:25

Leuk om te zien trouwens, waar iemand naar op zoek was en wat er is gekocht. Tot op heden bijzonder goed gelukt.
Wat mij betreft heeft een goed paard geen kleur, hoewel ik niet dol ben van schimmels gezien de bevattelijkheid voor melanomen. Maar een mooie blauwschimmel zou ik toch graag nog eens hebben.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:59

Ik was op zoek naar een brave haflinger ouderwets type..
Ben thuisgekomen met
Afbeelding

Afbeelding

Een brave haflinger alleen niet ouderwets haha

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:11

Babootje schreef:
MO_horse schreef:
@Babootje
Ik had mezelf ook graag de kosten van de RX foto’s bespaard. Probleem is dat er niemand mee was naar de keuring. Vòòr de keuring had ik nog nooit van de buigproef gehoord. Ik had dus ook geen idee hoe ‘slecht’ niet door de buigproef komen was. Voor ik genoeg wist door m’n contacten te contacten....waren de RX-foto’s al in volle gang.... ik maak een hele steile leercurve door... De verkoopster was vanaf het begin duidelijk dat de kosten vd keuring door mij moesten worden betaald. Ik had met de andere koper hijgend in m’n nek geen enkele onderhandelingspositie.
Bedankt voor de tip. Ook die over de handelsstallen.

Jaja, dat zijn de overbekende verkoperspraatjes (over de in de nek hijgende andere kopers). Zoveel zullen het er niet geweest zijn voor een 5 jarige PRE die niets gepresteerd heeft voor die vraagprijs.
Als ik dat hoor, haak ik dus al af. Ik wil niet onder druk gezet worden. Ik ben daar ook ooit eens ingetrapt (beginnersfout) en toen bleek het achteraf ook echt niet goed.
Een nette verkoper geeft je gewoon de tijd om een beslissing te nemen. Geen weken, maar een paar dagen moet wel kunnen.
Wat ik wel raar vind dat de veearts gewoon foto's is gaan maken terwijl het paard klinisch niet goed was. Dat is op zn zachtst gezegd heeeeel ongebruikelijk. Niet een veearts waar ik voor een keuring weer terug zou gaan.
Er zijn wel mensen die (onafhankelijke) aankoopbegeleiding doen. Kosten zijn in de regel 10% van de aankoopprijs.
Wat keuren betreft: Zoek altijd zelf een keuringsarts liefst een geregistreerd keuringsarts paard. Dus niet de veearts van op de hoek die meer koeien ziet dan paarden.

Van die keuringsarts ben ik niet helemaal met je eens. Ik weet niet beter dat bij een keuring per ronde foto’s worden gemaakt. Bij 1 vd laatste keuringen ging alles na elkaar op de foto zonder te wachten op het resultaat tussendoor. Als dat wel wat gedaan dan had het mij kosten gescheeld. Maar ivm tijdsdruk werd dat dus niet gedaan. Dit was ook een keuringsarts.