Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:57

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:02

Bah wat eng
Vorige week al een kinderboerderij overdag.
Nu deze ook weer.

"s nachts opsluiten heeft zo ook geen zin als die beesten gewoon overdag komen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:10

Denk dat de wolven gewoon enorme honger hebben en.een.kat in het nauw zeg maar...

De grote verliezen alle dieren, ook de wolven
En.dit allemaal door de mensen

Er.had veel eerder ingegrepen moeten worden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:24

Die wolf maakt geen schijn van kans bij die grote paarden. Hij is ook als een haas ervandoor.
Het enige nadeel is die paarden zich kunnen verwonden aan het draad maar die wolf schoppen ze zo het licht uit zn ogen als het moet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:32

DuoPenotti schreef:
Bah wat eng
Vorige week al een kinderboerderij overdag.
Nu deze ook weer.

"s nachts opsluiten heeft zo ook geen zin als die beesten gewoon overdag komen

Klopt, en dat is toch ook al lang bekend?

Dat er gescheperde schaapskuddes overdag benaderd worden en er een schaap levend uit de kudde getrokken en aangevreten werd waar de herder bij stond zijn toch al een aantal jaren filmpjes van bekend.
Die liet zich niet eens verjagen door de herder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:33

alsof ik dat niet weet, maar kan maar weer eens benadrukt worden

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:43

Popstra schreef:
Die wolf maakt geen schijn van kans bij die grote paarden. Hij is ook als een haas ervandoor.

Er staat bij dat je goed moet kijken, maar dat het drie wolven zijn. Dan wordt het al een heel ander verhaal. Die paarden zitten als ratten in de val in zo'n paddock.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:46

Ik zie er echt maar 1

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:02

Ik las ook 3 maar zie er ook maar 1

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:11

Ik zie er 2. Die 3e kan ik ook niet vinden. Meteen in het begin schiet er in de achterste paddock ook heel snel 1 weg.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:36

DuoPenotti schreef:
office schreef:

dan wil je toch een artikel niet meer verder lezen....

Misschien handig om het wel te lezen want misschien kan het wel nuttig zijn om bijvoorbeeld grote ogen op te hangen in het land of iets dergelijks.Ik denk graag in oplossingen ipv alleen te klagen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:44

Popstra schreef:
Het enige nadeel is die paarden zich kunnen verwonden aan het draad maar die wolf schoppen ze zo het licht uit zn ogen als het moet.

Ik heb hier op bokt eens een filmpje gelinkt uit een documentaire in de VS waarin één wolf een bizon doodt. Géén verassingsaanval, geen roedel; een minutenlang gevecht waarbij de wolf een keer een aardige vlucht maakte na op de horens genomen te zijn. Knipperde niet met de ogen en stortte zich weer op haar prooi. De bizon eindigde morsdood.
Veel geluk gewenst met je "grote" paarden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:47

Wie zegt dat ik het ook niet verder heb gelezen?
Maar de wil vergaat wel ja!

Maar nee wat een kul artikel.
Dat zijn geen oplossingen. En dat is al duidelijk in zin 1.
Elk die wel denkt dat zoiets helpt brengt zijn dieren bewust in gevaar door zich van de domme te houden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:31

Kuggur schreef:
Popstra schreef:

Ik heb hier op bokt eens een filmpje gelinkt uit een documentaire in de VS waarin één wolf een bizon doodt. Géén verassingsaanval, geen roedel; een minutenlang gevecht waarbij de wolf een keer een aardige vlucht maakte na op de horens genomen te zijn. Knipperde niet met de ogen en stortte zich weer op haar prooi. De bizon eindigde morsdood.
Veel geluk gewenst met je "grote" paarden.

Vergeet het filmpje met de grote eland ook niet, ik denk dat een wolf zeker een paard aankan alleen .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:53

1 paard ja maar meerdere paarden bij elkaar op een klein stuk word toch een ander verhaal. Rennen, meppen en paniek daar blijft een wolf ook niet graag tussen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:57

Op een klein stukje misschien wel ja.
Maar als ze in de wei staan en ze richten zich net als in de natuur op 1.de rest van de paarden rent dan wel naar een ander deel.
En dan hoeft de wei niet zo heel groot voor te zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:51

Het Wolvenmeldpunt Drenthe roept op aan de mensen die wolfwerende rasters plaats, deze te laten controleren door de de heer Mekel.
Als deze man na een aanval de afrastering controleert dan is de uitkomst meestal niet in het voordeel van de dierhouder.
Telefoonnummer van de controleur is bij het Wolvenmeldpunt op te vragen.

Ik denk dat dit eigenlijk voor heel Nederland geldt, waar een regeling voor schade veroorzaakt door de wolf wordt gehanteerd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:00

Even een andere vraag maar wel mbt tot de wolf.
Manlief heeft bedacht dat hij graag naar de Veluwe op vakantie wil..... Nu heb ik het er eigenlijk niet zo op ivm de wolven. Is mijn angst daarvoor reëel? We hebben twee honden die mee gaan maar wil dus graag ergens gaan waar de kans het kleinste is om ze tegen te komen. Maar hoe kom ik erachter waar op de Veluwe ze het minst zijn?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:18

tienus63 schreef:
Het Wolvenmeldpunt Drenthe roept op aan de mensen die wolfwerende rasters plaats, deze te laten controleren door de de heer Mekel.
Als deze man na een aanval de afrastering controleert dan is de uitkomst meestal niet in het voordeel van de dierhouder.
Telefoonnummer van de controleur is bij het Wolvenmeldpunt op te vragen.

Ik denk dat dit eigenlijk voor heel Nederland geldt, waar een regeling voor schade veroorzaakt door de wolf wordt gehanteerd.

Heeft hij dat ook gedaan voor SW uit Vledder. Werd de afrastering ook afgekeurd, enkel waren er geen sporen dat de wolf op die punten ook naar binnen was gekomen .

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:19

joyce83 schreef:
Manlief heeft bedacht dat hij graag naar de Veluwe op vakantie wil..... Nu heb ik het er eigenlijk niet zo op ivm de wolven. Is mijn angst daarvoor reëel? We hebben twee honden die mee gaan maar wil dus graag ergens gaan waar de kans het kleinste is om ze tegen te komen. Maar hoe kom ik erachter waar op de Veluwe ze het minst zijn?

Heel eerlijk denk ik dat je daar prima op vakantie kan hoor, ik zou mijn honden wel aangelijnd houden. Je wilt niet dat je honden ontsnappen en in de nacht in hun eentje op de Veluwe struinen.

We wonen hier ook nog gewoon in Drenthe met die wolven op een km afstand en we doen het nog :D
Laatst bijgewerkt door Wintu op 23-02-23 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:20

Maar dan moet een hekwerk dat elke week verplaatst moet worden ook elke keer dezelfde dag gekeurd worden door deze meneer?
Goeie mop, ja laat maar gebeuren. Gaat nooit gebeuren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:21

DuoPenotti schreef:
Maar dan moet een hekwerk dat elke week verplaatst moet worden ook elke keer dezelfde dag gekeurd worden door deze meneer?
Goeie mop, ja laat maar gebeuren. Gaat nooit gebeuren.

Toch totaal niet te doen. En er hoeft maar een tak ergens af te breken en op je draad te belanden en je bent al de sjaak.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:59

joyce83 schreef:

Misschien speel ik advocaat van de duivel. Maar stel je jezelf ook dit soort vragen wanneer je op vakantie gaat / ging naar een ander land?

Eerder in het topic werd mening wel eens aangehaald dat wolven niet van zichzelf naar Nederland gekomen zijn. Er zijn toch wel al jaren duidelijke artikels die uitbreiding richting Nederland aantonen, of er op voorbereiden.
Dit is bijvoorbeeld een mooie uit 2013: https://www.over-reeen.nl/Portals/0/art ... nj2013.pdf
En op deze kaart kan je van de laatste jaren de uitbreiding van Duitsland en de Benelux zien:
https://wolvesmap.zoogdiervereniging.nl/?locale=en
Dit is een veel uitgebreider rapport over de komst van de wolf in Nederland, in 2012 gepubliceerd.
https://www.over-reeen.nl/Portals/0/art ... erland.pdf
Er werd toen ook al direct aan een wolvenplan gewerkt.
https://www.bij12.nl/assets/FF-97.-Groo ... lterra.pdf
Dit alles dus voordat er een wolf in Nederland gezien was, maar alles er wel al op wees dat ze er aan zouden komen.

En dan mijn persoonlijke omgang met wolf en paard. De eerste wolf in NL is door onze straat gelopen, en door de wei van de buurman. Op deze foto is dat te zien: bruine palen met groene banden is onze wei. (Er zijn meer foto's waarmee ze bevestigd is, maar ga niet alles hier gooien)
Afbeelding
Wij maken de bewuste keuze om ons paard wel buiten te laten staan 's nachts. Percentueel gezien is de kans heel klein dat ons paard gepakt wordt. Mocht dat gebeuren, dan is dat zo. Natuurlijk niet leuk, maar het doet mij veel meer pijn om haar 's nachts op te sluiten, terwijl ze in de afgelopen 14 jaar nog nooit een stal (op de inloop stal na) van binnen gezien heeft.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:52

JewEmm nee daar heb ik mij eerder niet druk om gemaakt om de volgende redenen.

- vakantie naar buitenland was Afrika, nee daar heb ik idd niet aan de wolf gedacht maar wel aan de andere beesten en daar waren we met mensen welke er woonden. Dus ik voelde mij daar veilig genoeg, daarbij hadden wij ook niet onze eigen dieren mee.
- De andere vakanties wat wij normaal doen is in Zeeland en daar was in die tijd geen wolf.

Dus nee daar hoefde ik mij niet druk om te maken omdat het niet van toepassing was maar nu wel is.

Echter zou ik op vakantie gaan naar een land waar dieren zitten met een risico dan zou ik er idd (zoals in Afrika) wel over nadenken en informatie opzoeken welke dieren gevaarlijk zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:43

Joyce83 ik zit ook met datzelfde in mijn maag, waar kun je in Nederland nog lekker een fietstocht maken in de natuur of een lange wandeling zonder een of meerdere wolven tegen te komen? wij gaan meest met de caravan in Nederland , maar zie geregeld berichten dat wolven over de camping lopen, ik zou dat toch heel eng vinden , en dan nog, als wij op vakantie gaan, dan is er thuis minder toezicht op mijn paardjes, er word wel voor gezorgd, maar ik let zelf beter op ( denk ik toch :) )