Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:50

Niet kopen, gaat geheid problemen geven en al helemaal niet geschikt voor de springsport.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:53

Het ligt er aan hoe erg het verschil is. Met een ijzer is het mooier/makkelijker te onderhouden dus die zit er zeker met reden onder!
Verschillende hoeven kunnen voor blessures zorgen. Bij een klein verschil is het met onderhoud prima te managen. Bij een groot verschil niet aan beginnen. Tenzij je kan kopen voor een slachtprijs en tevreden bent met korte werkbare duur.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:01

Oh nee, daar schik ik wel van. Ook jammer. Het is een leuke pony in de hogere prijsklasse met een bewezen trackrecord in de sport. Zal dit bij een keuring ook naar voren komen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:16

TNIE2021 schreef:
Hallo,

Advies/ervaring gevraagd.

Wij zijn gaan kijken bij een pony 12jr met 1 hogere, slijlere hoef dan de andere 3. Volgens eigenaar geen blokhoef en komt het wel eens voor bij arabier bloed. Heeft nu voor ijzers maar volgens eigenaar niet ter correctie. Loopt prima maar ik ken het niet. Is dit iets wat voor kan komen en geen impact heeft of iets wat op termijn wel iets kan worden?

We gaan keuren maar als het al duidelijk is, bespaar ik liever de kosten. Doel is wel een pony voor de spring sport.

Alvast dank!

Mijn dierenarts zou zeggen: niet doen. Volgens hem geeft het o.a. een hogere kans op HKO.

Nu is deze pony al 12 en misschien nooit problemen gehad.
Ik zou overleggen met jullie dierenarts.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:20

Niqui schreef:
Xritt schreef:
Als jullie een paard kopen. Doen jullie dit als koper altijd met een contract? Ik wilde er een opstellen of van internet halen. Maar weet eigenlijk niet zo goed wat erin moet staan. Naast gegevens van koper, verkoper, paard. Het paard id röntgenologisch vorige maand gekeurd.
De foto’s heb ik en laten beoordelen door onze DA. Klinisch wordt vrijdag gedaan. Het paard blijft nog twee weken extra bij de verkopen vanwege onze vakantie.
Ik ben benieuwd of jullie tips hebben? Of misschien een fijn en duidelijk contract die ik zou mogen gebruiken.

Als je via Google zoekt, kun je gemakkelijk wat voorbeelden vinden. Bijvoorbeeld hier: https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/hip ... mst-paard/

Ook de KNHS en de Vereniging Eigen Paard hebben ze.

Deze had ik gevonden (Rechtdoor). Ik kon alleen het contract niet vinden. Of ik zie het niet. Iets met bril niet op

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:21

[code][/code]
Elisa2 schreef:
Xritt schreef:
Als jullie een paard kopen. Doen jullie dit als koper altijd met een contract? Ik wilde er een opstellen of van internet halen. Maar weet eigenlijk niet zo goed wat erin moet staan. Naast gegevens van koper, verkoper, paard. Het paard id röntgenologisch vorige maand gekeurd. De foto’s heb ik en laten beoordelen door onze DA. Klinisch wordt vrijdag gedaan. Het paard blijft nog twee weken extra bij de verkopen vanwege onze vakantie.
Ik ben benieuwd of jullie tips hebben? Of misschien een fijn en duidelijk contract die ik zou mogen gebruiken.

Meestal niet maar in jouw geval zou ik het wel doen ivm dat hij nog twee weken extra blijft staan. Wat als er dan iets gebeurd?

Dat was ook mijn gedachten. Het kon niet anders. Vind het ook zielig om een paard te kopen, op stal te zetten. En na 2 dagen 1,5 week op vakantie gaan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:25

Electra63 schreef:
TNIE2021 schreef:
Hallo,

Wij zijn gaan kijken bij een pony 12jr met 1 hogere, slijlere hoef dan de andere 3. Volgens eigenaar geen blokhoef en komt het wel eens voor bij arabier bloed. Heeft nu voor ijzers maar volgens eigenaar niet ter correctie. Loopt prima maar ik ken het niet. Is dit iets wat voor kan komen en geen impact heeft of iets wat op termijn wel iets kan worden?

We gaan keuren maar als het al duidelijk is, bespaar ik liever de kosten. Doel is wel een pony voor de spring sport.

Alvast dank!

Mijn dierenarts zou zeggen: niet doen. Volgens hem geeft het o.a. een hogere kans op HKO.

Ik ken het andersom ;) door ongelijk belasten vanwege hko krijg je zulke hoeven

Hoe dan ook, ik heb er 1 gehad met ongelijke hoeven en ja hoor hko graad 4 met cyste :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:42

TNIE2021 schreef:
Hallo,

Alvast dank!

Nooit beginnen aan ongelijke hoeven. Dit heeft altijd effect door het hele lichaam van een paard/pony.

Ze krijgen echt niet altijd wat, maar het risico is wel veel groter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:50

Fly_high schreef:
Electra63 schreef:

Ik ken het andersom ;) door ongelijk belasten vanwege hko krijg je zulke hoeven

Hoe dan ook, ik heb er 1 gehad met ongelijke hoeven en ja hoor hko graad 4 met cyste :')

Beide kan, iets ongelijke voeten (graasvoet) ontwikkelen ze vaak vanaf veulen doordat de benen in verhouding te lang zijn en de hals te kort moeten ze een been naar voren zetten om te grazen.

Maar een paard met gelijke hoeven kan op latere leeftijd ook ongelijke voorvoeten ontwikkelen door inderdaad HKO.

De eerste hoeft niet perse HKO te krijgen maar de kans op blessures en slijtage is wel groter bij ongelijke voorvoeten ook vanwege druk op de pezen etc.

In ieder geval, zou ik ongelijke voeten altijd laten staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:53

TNIE2021 schreef:
Oh nee, daar schik ik wel van. Ook jammer. Het is een leuke pony in de hogere prijsklasse met een bewezen trackrecord in de sport. Zal dit bij een keuring ook naar voren komen?

Doe mij eens een paard met vier exact gelijke hoeven......

Maar punt is inderdaad: hoeveel? Waardoor?

Een ijzer kan je het leven een stuk simpeler maken en als het verschil klein is, is dat een mogelijke oplossing.
Dat bewezen trackrecord, hoe oud is dat?

Tot op zekere hoogte ga ik wel met eerdere reacties mee maar punt is dus echt hoe groot is het verschil.
De opmerking: dat komt vaker voor bij arabierbloed, vind ik dan weer een hele foute opmerking want ik heb daar sterke twijfels bij.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:17

Mijn ervaring is dat ongelijke hoeven vaak onstaan als gevolg van andere onderliggende afwijkingen waardoor ze de hogere hoef anders of minder belasten. Hoe ernstig het is hangt af van de oorzaak. Maar zou het zelf vermijden als je budget hebt voor een paard met gelijke hoeven, niet jouw probleem van maken.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:22

Genoeg om overna te denken. Het gaat om een recente eventing kampioen op de 1m. Dat is terug te vinden. Het is een mooie match. Nu loopt die 100% maar wat is de kans dat ik een probleem koop. We gaan een dierenarts zoeken die om meer kan vertellen denk ik. Genoeg reden tot voorzichtigheid. Dank voor jullie ervaring en inzicht!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:00

Als de pony 12 is, reeds op aanzienlijk niveau loopt en er geen gekke gaten in zijn sportcarrière zitten, zou ik het wel aan durven mits de keuring goed is.
Daar moeten dan verder geen mitsen of maren gevonden worden. En natuurlijk alles ook goed op de foto en bij twijfel eventueel echo.

Alles valt of staat ook met het klinische beeld ( soms zie je paarden lopen waarvan je gewoon al ziet dat je ze zonder problemen in galop over een grindpad kunt jagen zonder een mispas te maken, en soms is een paard kerngezond maar loopt altijd een beetje zo/zo)

En ook goed de spierspanning in de rest van het lijf voelen, daar haal je vaak al veel meer informatie uit.
Want in de bovenlijn komt vaak de compensatie terug.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:42

In die zin heeft de eigenaar wel gelijk dat je bij Arabieren vaker ongelijke hoeven ziet. Dat komt ook omdat er (helaas!) in de showwereld veel aandacht is voor de kop en steeds minder voor de benen en de beweging. Ik grap weleens dat elk showpaard 3 punten per been krijgt dat hij heeft en daarna wordt er pas gekeken hoe slecht ze zijn. Daarnaast wordt op de grote shows de gouden medaille ook gekocht, dus als ze een paard willen laten winnen, dan gooien ze de punten op benen omhoog. Als je als fokker de hengsten dus niet zelf gaat bekijken, maar afgaat op showresultaten, dan kan je dus bedrogen uitkomen. Er zijn ook zeer populaire hengsten waarvan gewoon bekend is dat ze de benen verslechteren, maar waar mensen toch mee fokken voor het type of de naam.

Uiteindelijk blijft een bokvoet een bokvoet. Dat kan door slecht onderhoud zijn als veulen, maar ook genetisch zijn. Ik heb zelf 1 merrie met een zeer stijle voet (richting bokvoet) waarbij het echt door slecht onderhoud als jong dier komt. Ik heb de vader ook gehad en die gaf dat niet door en zelf geeft ze het ook niet door aan haar veulens, gelukkig. Maar hier hoeft ze ook niks anders te doen dan fokmerrie te zijn, dus dan is er ook weinig belasting. Als je er echt de sport mee in wilt zou ik er wel 2x over nadenken of je dat moet willen. En als je wel een keer mee wilt doen aan een showtje ga je door de jury wel echt afgestraft worden op de benen. Dan moet de rest wel heel goed zijn als je dan wil winnen.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:07

goldenarrow schreef:
In die zin heeft de eigenaar wel gelijk dat je bij Arabieren vaker ongelijke hoeven ziet. Dat komt ook omdat er (helaas!) in de showwereld veel aandacht is voor de kop en steeds minder voor de benen en de beweging. Ik grap weleens dat elk showpaard 3 punten per been krijgt dat hij heeft en daarna wordt er pas gekeken hoe slecht ze zijn. Daarnaast wordt op de grote shows de gouden medaille ook gekocht, dus als ze een paard willen laten winnen, dan gooien ze de punten op benen omhoog. Als je als fokker de hengsten dus niet zelf gaat bekijken, maar afgaat op showresultaten, dan kan je dus bedrogen uitkomen. Er zijn ook zeer populaire hengsten waarvan gewoon bekend is dat ze de benen verslechteren, maar waar mensen toch mee fokken voor het type of de naam.

Uiteindelijk blijft een bokvoet een bokvoet. Dat kan door slecht onderhoud zijn als veulen, maar ook genetisch zijn. Ik heb zelf 1 merrie met een zeer stijle voet (richting bokvoet) waarbij het echt door slecht onderhoud als jong dier komt. Ik heb de vader ook gehad en die gaf dat niet door en zelf geeft ze het ook niet door aan haar veulens, gelukkig. Maar hier hoeft ze ook niks anders te doen dan fokmerrie te zijn, dus dan is er ook weinig belasting. Als je er echt de sport mee in wilt zou ik er wel 2x over nadenken of je dat moet willen. En als je wel een keer mee wilt doen aan een showtje ga je door de jury wel echt afgestraft worden op de benen. Dan moet de rest wel heel goed zijn als je dan wil winnen.

Dank voor je inzicht! Heeft jouw paard er problemen door ervaren? Showen doen we niet maar wel amateur (spring) wedstrijden, lessen etc. Dus wel een redelijke belasting.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:02

Nee, die van mij heeft er geen last van. Maar zoals ik al zei hoeft die niets te doen als fokmerrie en ze is nu ook nog best jong (6 jaar). Maar het blijft wel een puntje van zorg waar we ook met de hoefsmid mee bezig blijven.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:23

Wanneer de pony nu prima loopt in de eventing, klinisch en röntgenfoto's in orde zijn zou ik het prima durven.zeker op die leeftijd.
Je eigen management, goede smid zorgen ervoor dat je waarschijnlijk er een hele ervaren fijne pony aan hebt.
En eerlijk, er is altijd wel verschil in de hoeven, net zoals in je eigen voeten.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:36

Wat een diverse meningen. Het leed dat aankoop heet.... Ik waardeer jullie reactie enorm! We gaan deze week bij nog twee pony's kijken. Mocht deze met kop en schouders erboven uit (blijven) steken, dan is een uitgebreid rondje keuring de volgende stap. Wij wonen rond Utrecht, pony staat 1.15 min verder op.

Wij hebben nog nooit gekeurd. Keuren jullie bij eigen dierenarts of ergens in de buurt van de pony. En weet iemand een goede aankoopkeuring rond Utrecht?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:20

12 jaar, zulke goede resultaten, ik zou er zelf niet mee zitten.. gewoon laten keuren. Maar waar trek je anders de grens? Op die leeftijd en dat niveau zijn ze toch prima bewezen om ‘iets’ te accepteren? Niet elk dier hoeft 100% te zijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:45

TNIE2021 schreef:
Wat een diverse meningen. Het leed dat aankoop heet.... Ik waardeer jullie reactie enorm! We gaan deze week bij nog twee pony's kijken. Mocht deze met kop en schouders erboven uit (blijven) steken, dan is een uitgebreid rondje keuring de volgende stap. Wij wonen rond Utrecht, pony staat 1.15 min verder op.

Wij hebben nog nooit gekeurd. Keuren jullie bij eigen dierenarts of ergens in de buurt van de pony. En weet iemand een goede aankoopkeuring rond Utrecht?

Zou dan gewoon universiteits kliniek Utrecht doen.
Ik keur alleen bij een handje vol VA's
En nooit bij de VA van de verkoper.

Qua ongelijke voeten; als je een echt goede smid hebt, kan je ook daar de mening aan vragen.

Het kan voor problemen zorgen, het kan ook door een probleem ontstaan zijn.
Maar ik ken bv ook een paard met twee ongelijke voeten (1 steile en 1 plattere voorvoet, wat hij als jong paard al had) die er int. GP mee loopt en er nooit last van heeft gehad. Wel een goede ruiter en hele goede smid.

Maar het is altijd wel een risico imo.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:10

Die van mijn zus heeft een idiote platvoet en een stijlvoetje. Onze huidige hoefsmid heeft het voor elkaar dat hij pas na 8 weken duidelijk weer wat ongelijk gaat staan. Desondanks zou ik het in die mate niet meer willen, maar gezien de huidige prestaties van de pony zou ik er niet eens om malen. Inderdaad gewoon even laten keuren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:13

absque_dubio schreef:
12 jaar, zulke goede resultaten, ik zou er zelf niet mee zitten.. gewoon laten keuren. Maar waar trek je anders de grens? Op die leeftijd en dat niveau zijn ze toch prima bewezen om ‘iets’ te accepteren? Niet elk dier hoeft 100% te zijn

Mee eens!