Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:32

tirzasarah10 schreef:
Is er ook nog zo iets als dat er paarden nu voor minder weg gaan vanwege de winter? Jaar of 6 terug heb ik dat wel gezien maar ik gok zomaar dat dat in de huidige markt absoluut niet zo is...

Dat gebeurt nog wel hoor, maar dat gaat dan in de regel om jonge dieren die uit de opfok komen.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:45

Ineke2 schreef:
Even een tip hoor, maar je kunt je net getypte bericht wijzigen, als je nog iets wilt toevoegen. Dat voorkomt 3 berichten onder elkaar als zijnde monoloog.

Oei, oké, dank.

@Babootje
Ik had mezelf ook graag de kosten van de RX foto’s bespaard. Probleem is dat er niemand mee was naar de keuring. Vòòr de keuring had ik nog nooit van de buigproef gehoord. Ik had dus ook geen idee hoe ‘slecht’ niet door de buigproef komen was. Voor ik genoeg wist door m’n contacten te contacten....waren de RX-foto’s al in volle gang.... ik maak een hele steile leercurve door... De verkoopster was vanaf het begin duidelijk dat de kosten vd keuring door mij moesten worden betaald. Ik had met de andere koper hijgend in m’n nek geen enkele onderhandelingspositie.
Bedankt voor de tip. Ook die over de handelsstallen.

@klwiaa
Bedankt voor de . En ja, ik begrijp jouw moeite dus ook....

@lies
Hij kon wel wat. Hij werd L En op je 2e berichtje, dat zou ik ook denken, maar ik vind niet zozeer paarden die de potentie niet hebben, maar die wegens blessure niet meer meekomen...

@ruitje
Ik probeer het kaf van het koren te scheiden....niet makkelijk. En ja, het zou waarschijnlijk verstandig zijn te wachten tot de ‘Corona- weer op de markt gedumpt

@ikke
Één vd mensen die ik inschakelde importeert zelf ook P.R.E.’s en leidt ze op. Als ze bij hem weggaan kosten ze min. €25k. Dan heb je ook wat, een paard waarmee je in de dressuur hoge ogen kunt gooien, maar daarnaar ben ik dus niet op zoek. Ik zal hem zeker laten weten dat als er nu eens een brave bij is die geen potentie blijkt te hebben.....

Bedankt allemaal voor de adviezen en het meedenken!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:53

Het is ook lastig hoor, als startend koper... Je bent in ieder geval goed bezig door een netwerk op te bouwen zo!

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:06

Nou, helaas niemand gevonden om gisteren met mij mee te gaan om te helpen tijdens de 2e bezichtiging, maar ik heb filmpjes doorgestuurd aan een aantal mensen om mij heen en die zijn allemaal positief! We hebben besloten om voor de volledige keuring te gaan (incl foto's van hals/rug/benen) en als ze goedgekeurd wordt, heb ik een nieuw paardje! :D

EDIT; heeft er iemand ervaring met een goede keuringsdierenarts in de omgeving van Breda?
Laatst bijgewerkt door Prima2Donna op 04-10-21 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:09

wat goed gefeliciteerd!

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:32

Zooooo, wat fijn!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:02

Ook rechtstreeks uit Spanje halen met een contact is niet risicoloos. Mijn stadgenoot heeft er drie laten keuren en foto’s in nu laten beoordelen, vaak extra foto’s nodig en toch niet goed, ook de groene paarden niet bij erkende fokkers

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:52

Ja ik vind dat ook wel eng hoor, om iemand te vertrouwen. Zou zeker ook niet zomaar iedereen in de hand nemen, heb al veel verhalen gehoord... Heb nu contact met iemand waar een vriendin van me al een paard van gekocht heeft in het verleden. Was al een paar weken aan het wachten, ze ging op zoek. Ik vroeg om een hengst, gewoon normale kleur want heb liever een goed paard dan een speciale kleur paard, met wat maat, vanaf 2j. Dat waren echt de enige eisen, mag groen zijn, afstamming boeit me niet, mag zelfs kruising zijn. Stuurt ze me net een lusi valk merrie. :') Wat is dat met die valken! Het is gedurende heel mijn zoektocht al de 6e valk die ik aangeboden krijg.. én 2 perlino's.. Iedereen wilt wel de speciale kleurtjes maar vinden het niet en als je dan niét een speciaal kleurtje wil gooien ze ze rond je oren :Y) Bij deze ook weer, lijkt wel tof paard maar qua bouw niet wat ik zoek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:14

Prima2Donna schreef:
Nou, helaas niemand gevonden om gisteren met mij mee te gaan om te helpen tijdens de 2e bezichtiging, maar ik heb filmpjes doorgestuurd aan een aantal mensen om mij heen en die zijn allemaal positief! We hebben besloten om voor de volledige keuring te gaan (incl foto's van hals/rug/benen) en als ze goedgekeurd wordt, heb ik een nieuw paardje! :D

EDIT; heeft er iemand ervaring met een goede keuringsdierenarts in de omgeving van Breda?

Leuk, duimen maar
Het beste is om te laten keuren bij een erkende keuringsdierenarts paard.
Via deze website kun je bij de knop aan de rechterkant het register erkende keuringsdierenartsen Paard raadplegen; daar vind je er vast wel eentje die bij jou in de buurt zit.
https://www.pe-online.org/peapp/public/ ... terest/441

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:38

MO_horse schreef:
@Babootje
Ik had mezelf ook graag de kosten van de RX foto’s bespaard. Probleem is dat er niemand mee was naar de keuring. Vòòr de keuring had ik nog nooit van de buigproef gehoord. Ik had dus ook geen idee hoe ‘slecht’ niet door de buigproef komen was. Voor ik genoeg wist door m’n contacten te contacten....waren de RX-foto’s al in volle gang.... ik maak een hele steile leercurve door... De verkoopster was vanaf het begin duidelijk dat de kosten vd keuring door mij moesten worden betaald. Ik had met de andere koper hijgend in m’n nek geen enkele onderhandelingspositie.
Bedankt voor de tip. Ook die over de handelsstallen.

Jaja, dat zijn de overbekende verkoperspraatjes (over de in de nek hijgende andere kopers). Zoveel zullen het er niet geweest zijn voor een 5 jarige PRE die niets gepresteerd heeft voor die vraagprijs.
Als ik dat hoor, haak ik dus al af. Ik wil niet onder druk gezet worden. Ik ben daar ook ooit eens ingetrapt (beginnersfout) en toen bleek het achteraf ook echt niet goed.
Een nette verkoper geeft je gewoon de tijd om een beslissing te nemen. Geen weken, maar een paar dagen moet wel kunnen.
Wat ik wel raar vind dat de veearts gewoon foto's is gaan maken terwijl het paard klinisch niet goed was. Dat is op zn zachtst gezegd heeeeel ongebruikelijk. Niet een veearts waar ik voor een keuring weer terug zou gaan.
Er zijn wel mensen die (onafhankelijke) aankoopbegeleiding doen. Kosten zijn in de regel 10% van de aankoopprijs.
Wat keuren betreft: Zoek altijd zelf een keuringsarts liefst een geregistreerd keuringsarts paard. Dus niet de veearts van op de hoek die meer koeien ziet dan paarden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:49

Dat is inderdaad wel een heel vreemd verhaal MO_horses… snap echt niet dat de keuringsarts nog foto’s is gaan maken >;)

Een harde les.. hopelijk blijft deze je vanaf nu bespaard
Onafhankelijke arts is super belangrijk en de website eerder genoemd is een goede tip. Ik heb de keuring laten doen door een kliniek waar de vorige eigenaar wel vaste klant bij was maar met een onafhankelijke arts. Het was een hele grote kliniek met meerdere goede paardenartsen en anders was de eerste volgende kliniek direct een pokke end weg. Kliniek met een goede reputatie dus met een onafhankelijke arts durfde ik dat wel aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:53

pantarhei schreef:
Ook rechtstreeks uit Spanje halen met een contact is niet risicoloos. Mijn stadgenoot heeft er drie laten keuren en foto’s in nu laten beoordelen, vaak extra foto’s nodig en toch niet goed, ook de groene paarden niet bij erkende fokkers

Mee eens, niet in de laatste plaats omdat het enorm lastig gaat worden een paard met een verborgen gebrek weer terug te laten nemen. Dat is in NL al lastig, laat staan in Spanje. Je beheerst de taal niet; je tussenpersoon geeft ineens geen thuis meer.
Nogal recent kwam ik ook iemand tegen die zo'n opgeleide PRE in Spanje had gekocht. Ook 25000+ betaald. Foto's laten beoordelen door eigen veearts, waren goed. Half jaartje later bleek het paard kreupel te worden op iets dat niet standaard op de foto gaat. Ik heb het dier nooit rad gezien, dus ik geloof nooit dat de klinische keuring die daar had plaatsgevonden goed is uitgevoerd. Meisje had (dom genoeg) voor een beetje korting afgezien van consumentenkoopgarantie, omdat ze dacht hij is goed, ik heb foto's. Heel erg naïef dus.
Paard bleek een inoperabele chip te hebben in de voorknie, iets dat niet standaard op de foto gaat. Daar ga je dan met je 25000,00.
Ook al had ze niet afgezien van consumentenkoopgarantie dan wordt zo'n paard terugbrengen altijd heel lastig. Je transport krijg je sowieso niet terug en als de tegenpartij niet thuis geeft, dan moet je een rechtszaak gaan voeren met een partij in het buitenland. Heel lastig. Ik zou er echt niet aan beginnen.
Een PRE moet je kopen in NL, hooguit in Belgie, bij verkopers die hier zelf PRE's fokken.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:10

Probleem is wel een beetje dat je of een veulen moet kopen in NL/BE, en dat is toch ook maar een gok, of je echt veel geld moet neerleggen. Aanbod aan jonge talentvolle PRE's is niet zo groot, ben ik achter gekomen. := En een veulen kopen wil ik niet, ik ken niks van dat jonge grut en vind het te eng dat hij misschien heel klein zou blijven. Anders zou mijn voorkeur ook zeker zijn om in BE/NL te kopen! En ja je hebt natuurlijk de talloze import stallen in BE/NL, maar daar moet je ook niet zijn voor kwaliteit. -O-

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:39

@babootje
Ik weet het, het klinkt als de standaard verkooptruc, maar ik vertrouw de verkoopster hierin nog steeds. Het zijn gewoon rare tijden. Pensionstalling is ook nauwelijks te vinden....
Ik wil ook nooit weer zo onder druk komen te staan, maar of dat gaat lukken in deze tijd?

@Danique_G
Een harde, dure les ja. Maar het meest pijn doet uiteindelijk dat dit paard dat aardig richting die speld in een hooiberg ging en waarmee ik een enorme klik had, nu niet in de wei van mijn pensionstal staat!

Bedankt weer voor de da-tips.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:42

Wellicht vaak genoeg in je omgeving laten vallen dat je op zoek bent. Paarden die niet via internet te koop staan heb je meer kans om rustig te kunnen kijken en keuren zonder 'concurrentie'.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:50

Ja, gelukkig draagt 1 van m’n verzamelde experts er nu juist één aan die niet geadverteerd wordt, voorzover ik weet. Wel een merrie, dus nu moet ik eerst op zoek naar een stal met plek voor een merrie... ‘Mijn’ stal heeft letterlijk alleen plek voor 1 ruin.
En als de stal te ver weg is moet ik de merrie laten staan...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:26

Ik denk dus dat als die PRE wel voldeed aan de hele eisenlijst van vorige pagina: de kans best groot is dat er meerdere kopers waren :o . Vind maar eens zo'n hele brave :o

Die DA die zomaar doorgaat met RX na klinische afkeur vind ik vreemd, is er geen overleg geweest met jou?

Aankoopbegeleiding zou ik ook alleen doen via mijn netwerk, dus via iemand die weet of iemand echt verstand heeft van paarden. Ik zie teveel mensen zonder kennis Aankoopbegeleiding aanbieden met 1 cursusje in de paardenwereld. En als het mensen zijn met ervaring kost het vaak best wat ( en terecht)

Even heel eerlijk: als echt paardenmens ben je eigenlijk gek als je aan Aankoopbegeleiding doet toch? Groot risico op gezeik voor weinig rendement :') .

Ik zou ook nooit ingaan op die verzoekjes hier in topics, om mee te gaan met iemand. Zie ik niks in :o .

Ik vind dat ook helemaal niet leuk, paarden kopen :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:27

MO_horse schreef:
Ja, gelukkig draagt 1 van m’n verzamelde experts er nu juist één aan die niet geadverteerd wordt, voorzover ik weet. Wel een merrie, dus nu moet ik eerst op zoek naar een stal met plek voor een merrie... ‘Mijn’ stal heeft letterlijk alleen plek voor 1 ruin.
En als de stal te ver weg is moet ik de merrie laten staan...

Welke omgeving zoek je? Misschien kunnen we meedenken?

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:29

Babootje schreef:
Lon schreef:
Dat röntgenfoto's van hals en rug geen goede voorspeller zijn voor of het paard klinisch ok is (https://paardenkliniekgarijp.nl/hals-en ... ng-spines/), ik zou ze daarom bij een paard dat zonder problemen loopt niet laten maken.

Ik zou rug/halsfoto's altijd laten maken. Het is me 2 x overkomen dat ik een paard kocht die daar forse problemen hadden en in hun jonge jaren gewoon klinisch goed mee waren. De ene brak af met 8 jaar in het Z (aangeboren afwijking in de schoft). De andere met 11 jaar met forse artrose in het SI gewricht dat er ook van jongs af aan al zat. In beide gevallen is het doodzonde, want beide paarden hadden - als ze dat niet hadden gehad - nog vele jaren mee gekund.
KS zou ik daarentegen wat minder probleem mee hebben als het paard klinisch goed is. Afhankelijk natuurlijk van de klasse. Je kunt daar echt nog heel veel mee. Ik wil altijd weten wat er zit, paarden die niets hebben zijn er vrijwel niet. Veel bemerkingen kun je prima managen. En als een paard op een andere gebied heel veel kwaliteit heeft kun je daar een keuze in maken. Maar ik wil absoluut weten wat er zit.

Ik kom ook even onder mijn meeleessteen vandaan :+

Ik ben ook rustig aan het rondkijken nadat ik afgelopen zomer mijn paard heb moeten laten inslapen agv forse artrose in het SI.
Ik heb wel een paard nu op het oog, een 3-jarige.
Net zadelmak.

Ik twijfel heel erg over wat ik moet meenemen in de keuring, vandaar dat ik dit bericht quote. Want SI is echo en zie je niet op gewone rx. Zouden jullie dat dan ook laten doen, terwijl ik bij rondvragen da alleen maar hoor dat ze dat nooit gedaan hebben? Dus het blijkbaar echt niet gebruikelijk is?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 17:32

Ik niet. :)

Ik denk dat je altijd bang blijft voor het euvel waardoor je je vorige paard verloren bent, maar door dat stuk angst wil ik me niet laten leiden.. Dan kun je nooit meer zonder een onderbuikgevoel naar je nieuwe paard kijken.

(Al was ik stiekem blij dat ik toch met zekerheid weet dat de maag van mijn nieuwe paard wél normaal functioneert hoor.. O:) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:58

Prima2Donna schreef:

https://www.paardenartsenbrabant.nl/team

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 07:26

upendo schreef:
Ik niet. :)

Ik denk dat je altijd bang blijft voor het euvel waardoor je je vorige paard verloren bent, maar door dat stuk angst wil ik me niet laten leiden.. Dan kun je nooit meer zonder een onderbuikgevoel naar je nieuwe paard kijken.

(Al was ik stiekem blij dat ik toch met zekerheid weet dat de maag van mijn nieuwe paard wél normaal functioneert hoor.. O:) )

Dat is idd precies de andere kant! Wat ik me inmiddels ook realiseer :) Daarom ben ik benieuwd naar hoe anderen dat zien.

Tot hoever ga je (in redelijkheid) en wat zijn de redenen om iets wel of niet te laten keuren?
Ik wil wel keuren hoor, klinisch en rx benen sowieso. Daarnaast wordt mijn paard verzekerd (niet voor hele aankoop maar voor €4500, dus hoeft ook alleen klinisch)
Maar over de rest twijfel ik en vraag ik me bijv af of het niet de uitzonderingen zijn die je hoort als redenen om wel meer te laten keuren..
En helpt het als de papieren erbij zitten met afstamming erbij etc?
Dat soort dingen..

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 07:30

Prima2Donna schreef:

Ik heb pas geleden een paard laten keuren bij Visdonk in Roosendaal. Ken ze verder niet.
Ik kreeg obv de foto’s (benen) negatief advies, maar vond ze heel prettig in de omgang en heel secuur en zou er zeker nog een keer heen gaan als ik in die regio een paard zou vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:45

ruitje schreef:
Even heel eerlijk: als echt paardenmens ben je eigenlijk gek als je aan Aankoopbegeleiding doet toch? Groot risico op gezeik voor weinig rendement :') .

Ik denk dat dat meevalt. De verkoper krijgt gezeik als er wat is. Wat aankoopbegeleiding doet is de koper (zoveel mogelijk) behoeden voor ellende achteraf. Maar dit kan natuurlijk ook niet "in" een paard kijken. Als je zoiets doet, moet je gewoon nieuwe afspraken maken.
En ja, dat mag best wat kosten, je moet toch met iemand op pad. Maar aan de andere kant levert het vaak ook wel wat op.

paardjewelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:49

Gisteren is ons paardje goedgekeurd er is ook bloed afgenomen doet onze paardenarts standaard gaat in de vriezer als hij op een gegeven moment raar of druk gaat doen kunnen ze nakijken of er wat ingestopt is.
Hij is gekeurd door onze eigen veearts.
Dit is hem