Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:56

Alja schreef:
Maar als er geen papier bij zit is het toch geen Ijslander?
Ik snap wel dat hij dan minder interessant is voor mensen met IJslanders.
Een “ Ijslander “ zonder papier of vol papier is niet welkom op wedstrijden en eigenlijk ook niet op clinics die worden georganiseerd vanuit het stamboek

Een IJslander die eruit ziet als een IJslander en loopt als een IJslander is toch gewoon een IJslander? Maar maakt ook niet uit verder, want ik verkoop hem als recreatiepaard, van wedstrijden wordt hij denk ik toch niet gelukkig denk ik.

Alja

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:09

Ik vind het prima dat het jou mening is maar ik denk persoonlijk dat dat de crux is waarom hij nog niet verkocht is.
Ik heb al 15 jaar IJslanders, persoonlijk zou ik ook geen Ijslander willen met een half papier want of zijn vader of moeder is geen Ijslander anders had er wel een vol papier bijgezeten

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:13

Mensen die in de Ijslanders zitten appreciëren geen kruising

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:21

Heb je wel gelijk je antwoord waarom die niet verkoopt :j

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:28

Is het mss een aegidienberger?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:29

Alja schreef:
Ik vind het prima dat het jou mening is maar ik denk persoonlijk dat dat de crux is waarom hij nog niet verkocht is.
Ik heb al 15 jaar IJslanders, persoonlijk zou ik ook geen Ijslander willen met een half papier want of zijn vader of moeder is geen Ijslander anders had er wel een vol papier bijgezeten

Ja, persoonlijk snap ik niet wat het uitmaakt welk papier erachter zit als je opzoek bent naar een familie/recreatie IJslander waar je niet mee kunt fokken.

Als IJslanderliefhebbers dat inderdaad wel belangrijk vinden, dan maakt dat het nog moeilijker voor mij.

Dan heeft de vraagprijs laten zakken waarschijnlijk toch de meeste kans van slagen.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:33

SjonnieZ schreef:

Niet dat ik weet, zijn vader is een volle IJslander en zijn moeder is een ‘look a like’.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:42

Ilayla schreef:
SjonnieZ schreef:

Niet dat ik weet, zijn vader is een volle IJslander en zijn moeder is een ‘look a like’.

Maar wat zit er achter die "look-a-like"?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:43

Op de gangen paarden groep is dan misschien wel meer interesse. Die zoeken voornamelijk fijne paarden voor recreatief rijden en daar lijkt hij goed bij te passen. Of het is een kans voor iemand die een IJslander wilt maar deze niet kan betalen. Dan kan iets zakken in de prijs inderdaad wel helpen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:07

Als hij wel kan tölten zou ik dat ook zeker aangeven (3-4 of 5 ganger)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:25

Zonder volpapier moet je maar net geluk hebben om een liefhebber te vinden. Mocht ik iets zoeken dan is het een ijslander met tölt. Formaat maakt mij niet uit, vol papier en tölt wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:52

Ilayla schreef:
Alja schreef:

Ja, persoonlijk snap ik niet wat het uitmaakt welk papier erachter zit als je opzoek bent naar een familie/recreatie IJslander waar je niet mee kunt fokken.

Klopt, maar dat is dan de doelgroep die wel min of meer bomproof wilt.
Wat is de reden van verkoop?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:08

ikke schreef:
Maar wat zit er achter die "look-a-like"?

Ik durf het je niet te zeggen nu. Ik heb zijn stamboom niet bij de hand. Maar voor de ijslanderliefhebbers maakt het dan niet uit wat daarin zit, want die zijn dan al afgehaakt lijkt me.

Dat hij kan tölten, staat uiteraard wel in de advertentie.

Gini schreef:
Ilayla schreef:

Klopt, maar dat is dan de doelgroep die wel min of meer bomproof wilt.
Wat is de reden van verkoop?

Ja precies, dat is wat ik merk. Naar het papier wordt tot op heden eigenlijk niet gevraagd. De reden van verkoop is dat twee paarden eigenlijk al een tijdje te veel is voor mij. Er is weinig hobby meer aan en ik weet zeker dat er iemand is, die er wel heel veel plezier mee kan hebben, als ik diegene kan vinden dus.

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:45

Ik wil toch langzaam iets actiever kijken voor een tweede paard erbij. Tussen de 2 en 4 jaar oud, onbeleerd heeft de voorkeur , tussen de 1.48 en 1.58. Ruin en een paard dat het leuk gaat vinden om op avontuur te gaan. Een wakkere pony die wel nuchter is. Doel is mennen en veel buitenrijden. Evt korte endurance wedstrijdjes.

Ergens een voorliefde voor een kruising Lusitano. Maar dat is geen pre. Komt in een kleinschalige kudde 24/7 buiten , op paddock paradise. Doel is om hem zelf op te leiden via natural horsemanship.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:55

anvt_xx schreef:
Ik wil toch langzaam iets actiever kijken voor een tweede paard erbij. Tussen de 2 en 4 jaar oud, onbeleerd heeft de voorkeur , tussen de 1.48 en 1.58. Ruin en een paard dat het leuk gaat vinden om op avontuur te gaan. Een wakkere pony die wel nuchter is. Doel is mennen en veel buitenrijden. Evt korte endurance wedstrijdjes.

Ergens een voorliefde voor een kruising Lusitano. Maar dat is geen pre. Komt in een kleinschalige kudde 24/7 buiten , op paddock paradise. Doel is om hem zelf op te leiden via natural horsemanship.

Leuke woordspeling

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:56

Ik moest om diezelfde zin ook al lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:19

SjonnieZ schreef:
anvt_xx schreef:

Leuke woordspeling

En het klopt ook nog! :D

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:35

Haha , dat was niet bewust , wel grappig :D

Groetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:07

SjonnieZ schreef:
anvt_xx schreef:

Leuke woordspeling

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:49

Als jullie een paard kopen. Doen jullie dit als koper altijd met een contract? Ik wilde er een opstellen of van internet halen. Maar weet eigenlijk niet zo goed wat erin moet staan. Naast gegevens van koper, verkoper, paard. Het paard id röntgenologisch vorige maand gekeurd. De foto’s heb ik en laten beoordelen door onze DA. Klinisch wordt vrijdag gedaan. Het paard blijft nog twee weken extra bij de verkopen vanwege onze vakantie.
Ik ben benieuwd of jullie tips hebben? Of misschien een fijn en duidelijk contract die ik zou mogen gebruiken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:54

Nog nooit gedaan.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:28

Xritt schreef:
Als jullie een paard kopen. Doen jullie dit als koper altijd met een contract? Ik wilde er een opstellen of van internet halen. Maar weet eigenlijk niet zo goed wat erin moet staan. Naast gegevens van koper, verkoper, paard. Het paard id röntgenologisch vorige maand gekeurd.
De foto’s heb ik en laten beoordelen door onze DA. Klinisch wordt vrijdag gedaan. Het paard blijft nog twee weken extra bij de verkopen vanwege onze vakantie.
Ik ben benieuwd of jullie tips hebben? Of misschien een fijn en duidelijk contract die ik zou mogen gebruiken.

Als je via Google zoekt, kun je gemakkelijk wat voorbeelden vinden. Bijvoorbeeld hier: https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/hip ... mst-paard/

Ook de KNHS en de Vereniging Eigen Paard hebben ze.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 27-07-25 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:30

Xritt schreef:
Als jullie een paard kopen. Doen jullie dit als koper altijd met een contract? Ik wilde er een opstellen of van internet halen. Maar weet eigenlijk niet zo goed wat erin moet staan. Naast gegevens van koper, verkoper, paard. Het paard id röntgenologisch vorige maand gekeurd. De foto’s heb ik en laten beoordelen door onze DA. Klinisch wordt vrijdag gedaan. Het paard blijft nog twee weken extra bij de verkopen vanwege onze vakantie.

Meestal niet maar in jouw geval zou ik het wel doen ivm dat hij nog twee weken extra blijft staan. Wat als er dan iets gebeurd?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:30

Ik had wel een ‘contract’, samen op papier gezet de prijs, dat hij gecastreerd zou worden en wanneer ik hem zou ophalen en wat ik aan had betaald. Vond ik wel fijn omdat het een jaarling was en ik hem niet meteen ophaalde.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:46

Hallo,

Advies/ervaring gevraagd.

Wij zijn gaan kijken bij een pony 12jr met 1 hogere, slijlere hoef dan de andere 3. Volgens eigenaar geen blokhoef en komt het wel eens voor bij arabier bloed. Heeft nu voor ijzers maar volgens eigenaar niet ter correctie. Loopt prima maar ik ken het niet. Is dit iets wat voor kan komen en geen impact heeft of iets wat op termijn wel iets kan worden?

We gaan keuren maar als het al duidelijk is, bespaar ik liever de kosten. Doel is wel een pony voor de spring sport.

Alvast dank!