Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:27

IcePrincess schreef:
Ik kom me ook melden, vind het wel fijn om hier ervaringen en meningen mee te lezen!

Zelf op zoek naar een super lowbudget projectpaardje, geen sportpaard type. 2 tot 15 jaar. Voorkeur voor ruin, liefst stevige grote D of een e-maatje.

Afgelopen week wezen kijken bij een pony die wel alle uiterste van mijn lijstje tikt, maar karakter vond ik erg leuk en voelde heel vertouwd ondanks zijn onvertrouwen in vreemde mensen.
Nu twijfel ik alleen wat een eerlijke prijs zal zijn voor zo'n pony want dat vind ik nog wel lastig nu ik hem leuker blijk te vinden dan verwacht :') ;

Spaanse vanalles mix, 1.57m, ruin, 15, niets spectaculair om te zien, beetje uit verhouding voor hoe ik ze liever gebouwd zie, flinke schiefel buiten achterbeen, verder mooie droge benen, wat littekens hier en daar maar voelen soepel. Rug voelde ook prima, reageerde nergens pijnlijk maar mist vooral veel spier, rijden is voorlopig niet aan de orde, staat ook al ruime tijd stil. Zit verder super in zijn vel, niet te dik, niet te dun, goede hoeven.

Leek alleen niet helemaal zuiver dus ga nog een keer terug, bak was erg zwaar en kan gewoon gebrek aan kracht en balans zijn dus dat wil ik nog even beter bekijken, als het een dieper liggend probleem lijkt te zijn laat ik hem sowieso staan. Hij vond die eerste ontmoeting mentaal al erg zwaar dus wilde hem niet direct teveel doorvragen.

Verder ook typisch import geval, heel veel verhandeld geweest voor hij bij deze lieve mensen kwam waar hij het op zich prima heeft.
Paspoort klopt wel maar is nog niet in nederland geregistreerd (wisten niet dat dat moest). Basisenting moet opnieuw.
Enorm veel tandsteen op zijn hengstentanden en haken aan de snijtanden dus tandarts staat ook ergens bovenaan de lijst van wat moet gebeuren.

Maar ik vind het nu dus lastig gevoel opzij te zetten om een eerlijk bod te doen (mits de onzuiverheid oplosbaar lijkt natuurlijk). De markt is momenteel zo uiteenlopend qua prijzen.

Registreren kan ook via de KNHS, kost uit mijn hoofd €25. Tenminste als je bedoeld dat het paard geregistreerd wordt in NL. Ik heb het in maart gedaan, de staleigenaar kon 'm namelijk niet aanmelden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:29

Hootje schreef:
Ik weet niet of iemand zoiets zoekt maar ik ken iemand die een leuk ‘projectje’ te koop heeft. Super lief dier zit echt geen kwaad in alleen zit wat werk in en heeft een zelfverzekerde ruiter nodig. Is een 9 jarige ruin die net nog in de E maat valt

Kan je de info naar mij door PB en.
Kennissen van mij zoeken een grote pony/klein paard. Voor moeder en dochter. En beide zijn vrij handig.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:32

manic schreef:
Babootje schreef:
Is de dierenarts waar je geweest bent een keuringsarts paard? Want die zou dat eigenlijk wel moeten weten.

Ja hoor maar kennelijk redelijk uitzonderlijk dingetje.

Inmiddels heeft mijn eigen dierenarts een en ander bekeken en die was niet heel positief qua foto’s en dan met name op de schiefel.

Wat balen Manic!
Maar goed dat je je eigen arts hebt laten beoordelen.

Zit de schiefel vlak bij een pees?

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:20

Wij hebben voor zondag weer een bezichtiging. Deze keer een wat ouder paardje, stokmaat 163 en 15 jaar. Op een adres dat doorverkoopt voor eigenaren. Ben benieuwd… tot nu toe niet zilke leuke ervaringen gehad met handelaren nml.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:22

Ik heb de mijne ook bij iemand vandaan die de verkoop deed voor de eigenaar. En er heel erg tevreden mee geweest. Alles van tevoren netjes verteld qua zijn gekke gedragsdingen :+ oa singeldwang, verlatingsangst etc.
Maar het is ook wel een iemand die in de sportcategorie vaak paarden uit brengt of verkoopt voor eigenaren. Niet een echte handelaar zeg maar.

[edit typfout]
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 20-06-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:29

c_alsemgeest schreef:
Ik heb de mijne ook bij iemand vandaan die de verkoop deed voor de eigenaar. En er heel erg tevreden mee geweest. Alleen van tevoren netjes verteld qua zijn gekke gedragsdingen :+ oa singeldwang, verlatingsangst etc.
Maar het is ook wel een iemand die in de sportcategorie vaak paarden uit brengt of verkoopt voor eigenaren. Niet een echte handelaar zeg maar.

Dat klinkt in ieder geval goed.
Ze vertelde in ieder geval al zelf het eea over het paard en over hoe er door de eigenaresse op is gereden en wat voor soort paardje het qua karakter is. Hopelijk is er een leuke klik met het paard en krijgen we eerlijke informatie. En mochten we willen laten keuren, hoop ik dat ie niet net als de vorige onderhands al verkocht is voordat de dierenarts kon komen (afspraak etc stond al).

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:51

Geef mij maar handelaren of professionals ipv particulieren :') Dat verkopen voordat je kan keuren doen particulieren ook gewoon.

Maar het ligt ook gewoon aan het segment waar je zoekt. In lage prijsklasse zijn er veel handelaren waar ik heel ver uit de buurt zou blijven. Enige voordeel is dat je dat online kan vinden en van de particulieren niet of niet zo snel.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:57

MyWishMax schreef:
Geef mij maar handelaren of professionals ipv particulieren :') Dat verkopen voordat je kan keuren doen particulieren ook gewoon.

Maar het ligt ook gewoon aan het segment waar je zoekt. In lage prijsklasse zijn er veel handelaren waar ik heel ver uit de buurt zou blijven. Enige voordeel is dat je dat online kan vinden en van de particulieren niet of niet zo snel.

Ik geloof best dat particulieren dat ook doen maar m.i. vind ik dat geen normale (eerlijke) manier van handelen. Of je nou handelaar of particulier bent. Dat zou betekenen dat je alleen een paard kunt kopen als je niet laat keuren, want dan ben je nergens van afhankelijk en kun je snel beslissen. Zo zou ik geen paard willen kopen.

Maar klopt wat jij zegt: van een handelaar vind je nog evt iets aan ervaringen op internet en van een particulier niet zo makkelijk.
Wij zoeken overigens in de normale prijsklasse.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:03

ja daar kom ik weer.... wat is 'normale prijsklasse' :P
Dat is echt voor zo veel mensen verschillend.
Kennis van mij zoekt volgens haar in de normale klasse naar een dressuurpaard (10k) wat ik dan weer lage prijsklasse noem :+

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:06

c_alsemgeest schreef:
ja daar kom ik weer.... wat is 'normale prijsklasse' :P
Dat is echt voor zo veel mensen verschillend.
Kennis van mij zoekt volgens haar in de normale klasse naar een dressuurpaard (10k) wat ik dan weer lage prijsklasse noem :+

Ah ja :D , als je dat lage prijsklasse vindt, dan zit ik in de lage prijsklasse.
Ik vind lage prijsklasse rond de 2500
En ik zoek tot 8000

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:08

ja dan zit je ook met hele andere handelaren.
Ik noem dat inderdaad lage prijsklasse. Maar ik zocht ook een sportpaard. wellicht dat dat scheelt.
2500, kan ik me echt niet voorstellen dat je daar iets gezonds voor kan vinden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:14

Voor basissport/recreatie was volgens mij <6000 laag, 6000 - 12000 normaal, boven 12000/15000 begint hoger. Zo heb ik het iig altijd zelf gelezen en ik zat zo goed als altijd aan vergelijkbare bedragen te denken als de verkopers. :)

Hier en daar een uitschieter getroffen die 25K hartstikke normale prijs vond voor een oudere springpaard zonder enige relevante ervaring, maar die paarden bleven altijd heel toevallig nogal lang op sporthorses hangen :+

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:24

c_alsemgeest schreef:
ja dan zit je ook met hele andere handelaren.
Ik noem dat inderdaad lage prijsklasse. Maar ik zocht ook een sportpaard. wellicht dat dat scheelt.
2500, kan ik me echt niet voorstellen dat je daar iets gezonds voor kan vinden.

Ja staan op marktplaats genoeg dravers voor die prijs, maar veelal jong. Ik zou het niet weten of ze dan per definitie niet gezond zijn, maar veelal nog groen. Maar goed voor de gezondheid heb je dan weer een keuring voor.

Haha ja jij zoekt een sportauto en ik een degelijk vervoermiddel zeg maar :D
Nee wij willen gewoon een leuk leerpaard, waarmee we dressuurmatig leuk leren rijden (mijn kind) en verder recreatief mee aan de gang kunnen. Wie weet gaan we dan later ooit nog eens voor een sportpaard. Kan ik vast sparen hahaha!
Laatst bijgewerkt door Vanes_6 op 20-06-23 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:28

Fly_high schreef:
Voor basissport/recreatie was volgens mij <6000 laag, 6000 - 12000 normaal, boven 12000/15000 begint hoger. Zo heb ik het iig altijd zelf gelezen en ik zat zo goed als altijd aan vergelijkbare bedragen te denken als de verkopers. :) :+

Dit had ik ook zo begrepen. Vandaar mijn term ‘normaal’ :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:10

Ik denk dat je met die beschrijvingen van prijzen naar de huidige markt moet kijken.

Gekeken naar de paarden waar wij naar gekeken hebben of contact mee hebben gehad waren de prijzen nu.

Laag tot 10.000
normaal
10.000-20.000
hogere 20.000 en meer

Ik heb gekeken naar een gezond sportpaard met een gemiddelde maat van 1.70 en makkelijke bewegingen :j
Alles wat extra had (waar dan ook) was veelal duurder en alles wat iets minder had (waar dan ook) was veelal goedkoper.

Hoewel ik in mn zoektocht me echt heb verbaasd hoeveel midden in dev(door mij gestelde) normale prijsklasse lichamelijke afwijkingen of andere problemen hadden. Vooral heel veel knie en rug problemen, dat viel echt op.

Ik ben benieuwd wat de prijzen gaan doen in de toekomst, wij zijn in ieder geval heel blij met het paard wat we gevonden hebben in onze prijsklasse.
Ze doet het heel goed, is wat kijkerig naar makkelijk door te rijden.
<3
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:16

Als ik het goed heb( maar ik raad wel eens vaker verkeerd en dan denk ik klanten te herkennen terwijl ze het niet zijn :D ) is tot 8000 een prima prijsklasse voor wat Vanes zoekt.

Ik heb ooit geleerd dat huppels bij het aandraven vaak een CTO probleem aangeeft. Ik zou dat paard dan nou juist weer helemaal niet klinisch laten keuren. Wat gaat dat je aan extra info opleveren behalve dan: hij is niks waard en waarschijnlijk zit er ergens wat :o . Of je laat 'm staan, of je steekt die 300 alvast in de tandarts en neemt de gok.

Nouja, dat zou ik doen :D

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:22

ruitje schreef:
Als ik het goed heb( maar ik raad wel eens vaker verkeerd en dan denk ik klanten te herkennen terwijl ze het niet zijn :D ) is tot 8000 een prima prijsklasse voor wat Vanes zoekt.

Ik heb ooit geleerd dat huppels bij het aandraven vaak een CTO probleem aangeeft. Ik zou dat paard dan nou juist weer helemaal niet klinisch laten keuren. Wat gaat dat je aan extra info opleveren behalve dan: hij is niks waard en waarschijnlijk zit er ergens wat :o . Of je laat 'm staan, of je steekt die 300 alvast in de tandarts en neemt de gok.

Nouja, dat zou ik doen :D

Haha ik denk dat je me herkend hebt :D iets met een Arabiertje en een drafbaan en rondjes meegetrokken worden hahaha!
Maar nu loopt ie braaf zonder halstertouw de wei af met ons mee, dus we komen er wel haha.

Ben idd nog steeds op zoek. Hopelijk is deze aankomende bezichtiging een leuke! Ben heel benieuwd!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:47

Seven schreef:
Ik denk dat je met die beschrijvingen van prijzen naar de huidige markt moet kijken.

Gekeken naar de paarden waar wij naar gekeken hebben of contact mee hebben gehad waren de prijzen nu.

Laag tot 10.000
normaal
10.000-20.000
hogere 20.000 en meer

Ik heb gekeken naar een gezond sportpaard met een gemiddelde maat van 1.70 en makkelijke bewegingen :j

Maar dat is dus een hele andere doelgroep dan een recreatiepaard voor een lichtgevorderde die wat basisdressuur wil oppakken ;) dan is max 8K IMO wel een hartstikke normale prijsklasse.

-------------------

Event een ander vraagje, hoe kijken jullie naar zomer eczeem? Stel je voor dat je een paard op het oog zou hebben dat aan alle overige voorwaarden voldeed qua kwaliteit, karakter, africhting, gezondheid / rx- beeld etc maar wel ZE heeft, zou je hem om die reden laten staan? Verwachten dat de prijs flink omlaag gaat? Of maakt het niet zo uit?

Ik koop en verkoop niets btw, was gewoon benieuwd :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:51

En soms verbaast dat recreatie paard je en blijkt die sportpaard eis niet nodig te zijn. :') Ik had hiervoor echt een sportpaard en dit keer zochten we naar recreatie, gewoon van alles wat. Vorige had een stuk betere bewegingen, ja. Maar deze komt net zo goed of zelfs beter mee in de wedstrijden :+
Verder boeide het verschil ook niet, met beide heb ik buitenritten gemaakt, sprongetjes en allerlei gekke dingen waar ik spontaan zin in had.

Ik wil geen ZE. Zit ook niet op een plek waar ze er minder last van hebben. En dan vind ik het echt sneu. Heb zelf zowel jeuk als pijn en die jeuk is echt gekmakend en geen echte oplossingen voor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:33

ZE ligt er bij mij in in welke mate.
Wij zitten aan de kust, normaal was het dus geen probleem, maar met het warmere weer van de laatste jaren zie je hier ook wat meer van deze problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:06

ZE is geen probleem voor mij, maar goed..ik praat dan wel over voor mezelf koop. Voor eventuele doorverkoop is het lastiger.

Ik denk altijd, het perfecte paard bestaat niet...(of wel maar is onbetaalbaar) dus je zal altijd ergens een compromis op moeten sluiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:12

Fly_high schreef:
Seven schreef:

Laag tot 10.000
normaal
10.000-20.000
hogere 20.000 en meer

Maar dat is dus een hele andere doelgroep dan een recreatiepaard voor een lichtgevorderde die wat basisdressuur wil oppakken ;) dan is max 8K IMO wel een hartstikke normale prijsklasse.

-------------------

Event een ander vraagje, hoe kijken jullie naar zomer eczeem? Stel je voor dat je een paard op het oog zou hebben dat aan alle overige voorwaarden voldeed qua kwaliteit, karakter, africhting, gezondheid / rx- beeld etc maar wel ZE heeft, zou je hem om die reden laten staan? Verwachten dat de prijs flink omlaag gaat? Of maakt het niet zo uit?

Zomer eczeem? Dat ligt eraan waar je woont en hoe je kunt stallen. Ik zou daarbij kijken naar het belang van het paard, of je die een omgeving met niet te veel last kunt bieden. Het doet zeker wat met de prijs.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:14

c_alsemgeest schreef:
ZE ligt er bij mij in in welke mate.
Wij zitten aan de kust, normaal was het dus geen probleem, maar met het warmere weer van de laatste jaren zie je hier ook wat meer van deze problemen.

Ik zit net wat verder van de kust af als jou, maar hier idd laatste jaren erger. Ook degene die het al hadden, allemaal dik ingepakt wat met warm weer voor andere problemen kan zorgen, en allerlei aanpassingen in voer, smeersels en sommige zelfs niet meer op het gras. Dan kan ik ze geen fijne manier van stalling bieden vind ik.

Maar goed, ik wil ook geen paard dat niet op gras kan haha. Dat is gewoon lastig hier in de zomers, zowel om het te vinden maar ook qua gezelschap als gewoon überhaupt fijne stalling die de optie aanbied.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:25

ZE zou ik niet willen. Ik weet wat jeuk met mijzelf doet, zou dat niet aan kunnen zien en hou er ook gewoon niet van een paard in de zomer volledig te moeten inpakken.

Is ZE eigenlijk iets erfelijks? Je hoort het wel steeds vaker vind ik.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:31

Fly_high schreef:

Interessante vraag. Iets wat ik me laatst ook afvroeg als je een paard laat keuren: stel je hebt een superklik met een paard maar er zijn bemerkingen. Bij welke bemerkingen zouden jullie de koop toch door laten gaan? Hebben jullie voor jezelf al vastgesteld welke wel en welke niet bijvoorbeeld?

Vwb ZE: vind ik zelf een lastige. Ik vind het vreselijk zielig om een paard helemaal ingepakt te moeten laten lopen in de zomer. Maar aan de andere kant is jeuk iets vreselijks dus zul je wel moeten. Ik denk zelf dat ik er niet snel aan zou beginnen. Maar als ik die SUPERKLIK heb en liefde op het eerste gezicht, zou ik het mssn nog wel doen…